Gebruiken van de achterrem

Gebruik jij je achterrem?

  • Ja

    Stemmen: 258 76,1%
  • Nee

    Stemmen: 81 23,9%

  • Totaal aantal stemmers
    339

Pjotr1980

MF'er
14 apr 2006
49
0
Heiloo - Alkmaar
De titel zegt het al ik ben benieuwd naar het volgende:

Sinds een maand heb ik mijn rijbewijs en daarin heb ik keurig geleerd altijd de achterrem erbij te pakken.

Dus nu rij ik afgelopen vrijdag op de motor van mijn broer en moest even stevig remmen voor een auto die mij nietzag... :( Daarbij maakte de achterkant een kleine glijder, de achterband blokkerde door het gebruik van de achterrem.

Ik vertel dat aan mijn broer en het eerste wat hij zegt is die achterrem gebruik ik nooit, sterker nog bij een aanvullende cursus is het eerste wat je geleerd wordt: gebruik alleen de voorrem.

Vandaar mijn vraag, gebruiken jullie de achterrem?!
 
Ja, ik gebruik mijn achterrem.
Altijd? Nee, alleen als het nodig is.
Wanneer is dat dan? NIET als ik hard ga remmen tijdens het rijden op hogere snelheid, wel als ik normaal rem, bij normale snelheden.
Als ik op lage snelheid iets moet doen gebruik ik hem ook, denk maar weer eens aan je langzame slalom, slippende koppeling, slepende rem, beetje gas ;) .
Ik rijd ook nooit de weg op vanuit een inrit zonder die rem; wegrijden uit parkeervak?
Bij het stapvoets rijden, gebruik ik hem ook.
Ik ben blij dattie erop zit.
 
ik gebruik m maar heel sporadisch, idd zoals boven al gezgef in hele krappe bochten en in de regen af en toe, op het droge noromaal gesproken aleen de voorrem
 
Ik gebruik de achterrem bijna altijd. Alleen als ik ongepland moet remmen (zoals bij een noodstop) gebruik ik alleen de voorrem. Dit wordt je ook geleerd bij een VRO. (Normaal) remmen met de achterrem erbij is prima. Het stabiliseert je fiets. Bij heel hard remmen kan echter je achterwiel blokkeren en kun je in een schrik reactie beide remmen loslaten. Daarom bij een noodstop alleen de voorrem.

Overigens kan een blokkerend achterwiel verder weinig kwaad. Het is alleen ff schrikken.
 
gebruik de achter rem ALTIJD, ook bij kei hard inremmen en ook bij een evt noodstop.
Ding zit er niet voor niks op en het kan net dat ene beetje zijn wat je nodig had om op tijd tot stilstand te komen.

1 uitzondering; als ik in een bocht zit met een behoorlijke snelheid en ik MOET remmen gebruik ik alleen de voor-rem.
 
Ik gebruik de achterrem voornamelijk in het begin van het remproces om de motor te stabiliseren. Op het moment dat ik echt ga knijpen komt het achterwiel toch (bijna) los van de grond en als je dan nog remt blokkeer je het wiel inderdaad.

Zal ik de eerste zijn die voorstelt dat de TS gewoon op een verlaten achterafweg even wat noodstopjes gaat oefenen?

1 uitzondering; als ik in een bocht zit met een behoorlijke snelheid en ik MOET remmen gebruik ik alleen de voor-rem.

Dan rem ik juist vooral achter bij.. Een wegglijdend achterwiel is nog wel op te vangen. Een wegglijdend voorwiel al veel minder.
 
Laatst bewerkt:
Remmen met het schterwiel gebeurt wel regelmatig... meestal puur om bij te remmen en dus de motor stabiel te houden, ook als de bocht ineens een stuk krapper word dan je verwacht had wil ik de rem er wel iets bij pakken omdat je op die manier weer de bocht ingestuurd word. Heb dus ja gestemd *D
 
Kan je juist béter je achterrem zachtjes gebruiken, niet? Zo is het mij geleerd althans.
In een bocht rem je met je voorrem. Je kunt in een bocht nog heel hard remmen met je voorrem. Met je achterrem remmen in een bocht is een uitstekende manier om op je gezicht te gaan. Uitzondering hierop is haarspeldbochten. Dan kan (slepend) gebruik van de achterrem de bochten wel soepeler maken.
 
Laatst bewerkt:
Daar staat dus waarschijnlijk al veel info waar TS om vraagt.
Tevens word voorkomen dat andere gebruikers geen zin hebben weer antwoord te geven op dezelfde vraag en zou er op die manier info verloren gaan voor TS.

Zoiets .. :? :?
Zou kunnen :)

Weet je Baksteen, sommige mensen zullen hun eigen topics blijven openen, waarop het antwoord al eerder gegeven is. Ik ga ervan uit, dat TS het verstand heeft om zelf de zoekfunctie te kunnen gebruiken. Het kan zijn en dat kan ik mij goed voorstellen, gezien de zwaaitopics, dat mensen ondanks de eerder gegeven antwoorden hun eigen topic willen openen. Dit laatste is maar goed ook, want wees eerlijk het meeste is de revue al gepasseerd als je al lang op dit forum zit.
 
Nope, eigenlijk nooit ;)


Alleen wanneer ik de bocht iets te hard ben in gegaan, dan rem ik een klein beetje bij (heel rustig, net of je op een ei wilt gaan staan) met de achterrem...
dit omdat het wel een vertragend werkt, maar nagenoeg geen effect heeft op je wegligging... in tegenstelling tot de voorrem...

Aangezien dit haast niet voorkomt (lees nooit), rem ik dus eigenlijk alleen met de voorrem...


Owh ja... en mocht het voorkomen dat ik in de regen rij...
dan ook... maar dat komt net zoals remmen met de achterrem eigenlijk niet voor ;)


:9


edit: Qua fun-factor gebruik ik hem wel ... maar dat heeft dan weer niks met remmen te maken _O-
 
Bij heel hard remmen kan echter je achterwiel blokkeren en kun je in een schrik reactie beide remmen loslaten. Daarom bij een noodstop alleen de voorrem.

Overigens kan een blokkerend achterwiel verder weinig kwaad. Het is alleen ff schrikken.

Dat heb ik ook al mee mogen maken ja, bij hard remmen pak ik nu liever alleen de voorrem zodat ik me daar volledig op kan concentreren
 
Dan rem ik juist vooral achter bij.. Een wegglijdend achterwiel is nog wel op te vangen. Een wegglijdend voorwiel al veel minder.

In een bocht remmend idd GEEN achterrem gebruiken.

Er komen al zijdelingse krachten op het achterwiel en bij het remmen verplaats je veel druk naar het voorwiel. Het voorwiel kan daardoor vrij veel hebben op dat moment.
De achterband heeft dan dus niets meer om al die verschillende krachten te verwerken en als tijdens het fatsoenlijk remmen in een bocht je achjterwiel gaat heb je als gewoon sterveling geen enkele kans meer om dat op te vangen.





Zou kunnen :)

Weet je Baksteen, sommige mensen zullen hun eigen topics blijven openen, waarop het antwoord al eerder gegeven is. Ik ga ervan uit, dat TS het verstand heeft om zelf de zoekfunctie te kunnen gebruiken. Het kan zijn en dat kan ik mij goed voorstellen, gezien de zwaaitopics, dat mensen ondanks de eerder gegeven antwoorden hun eigen topic willen openen. Dit laatste is maar goed ook, want wees eerlijk het meeste is de revue al gepasseerd als je al lang op dit forum zit.

Absoluut waar :Y
 
Laatst bewerkt:
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen je achterrem laten "slepen" in een bochtje om de motor stabiel te houden of dat je echt de bedoeling hebt af te remmen !!
 
Alleen wanneer ik de bocht iets te hard ben in gegaan, dan rem ik een klein beetje bij (heel rustig, net of je op een ei wilt gaan staan) met de achterrem...
dit omdat het wel een vertragend werkt, maar nagenoeg geen effect heeft op je wegligging... in tegenstelling tot de voorrem...
Dit ben ik niet met je eens... Een band heeft maar een beperkte hoeveelheid grip (de som van de krachten in alle richtingen die een band kan verwerken is (min of meer) constant, volgens de cirkel van Kamm). Wanneer je in een bocht ligt, wordt een belangrijk deel van die grip gebruikt om de zijdelingse kracht op te vangen zodat je niet onderuit gaat. Er is dus nog maar een beperkte hoeveelheid grip 'over' voor het verwerken van krachten in de rijrichting (remmen of accelereren). Zodra je gaat remmen, verplaatst het gewicht van de motor zich naar voren. Dit betekent dus je achterwiel nog minder druk en dus nog minder grip krijgt. Zeker wanneer je al tegen de grens zit, kan zelfs een klein beetje remmen er dan al toe leiden dat je achterwiel wegschuift. Door die gewichtsverplaatsing komt er op je voorwiel juist meer druk te staan en dat kan dus meer hebben. Áls je moet remmen in de bocht, zou je dat dus altijd met je voorrem moeten doen.

Enige is dat de motor zich op wil richten als je remt met de voorrem in een bocht. Als je hier niet op bedacht bent, zou je er van kunnen schrikken en rechtdoor kunnen gaan. Je kunt hier echter eenvoudig voor corrigeren door wat druk op het stuur uit te oefenen. Als je dit regelmatig gecontroleerd oefent (dus remmen met je voorrem in een bocht), hoef je er ook niet van te schrikken wanneer het een keer onverwachts nodig is en kun je dus gewoon remmen in de bocht wanneer dit nodig is.
 
ik heb altijd geleerd dat bij juist gebruik, een voor/acheterrem verhouding bij flink remmen iets van 80/20 is... dus hey, met achterrem 20% meer rem vermogen *O*

ik gebruik hem veel.
 
In een bocht remmend idd GEEN achterrem gebruiken.

Er komen al zijdelingse krachten op het achterwiel en bij het remmen verplaats je veel druk naar het voorwiel. Het voorwiel kan daardoor vrij veel hebben op dat moment.
De achterband heeft dan dus niets meer om al die verschillende krachten te verwerken en als tijdens het fatsoenlijk remmen in een bocht je achjterwiel gaat heb je als gewoon sterveling geen enkele kans meer om dat op te vangen.
:Y
enige waar je verdacht op moet zijn is het feit dat je motor rechtop komt als je in een bocht de voorrem gebruikt.
 
ik heb altijd geleerd dat bij juist gebruik, een voor/acheterrem verhouding bij flink remmen iets van 80/20 is... dus hey, met achterrem 20% meer rem vermogen *O*

ik gebruik hem veel.
Maak daar maar 95/5 van bij (heel) hard remmen. En, obviously, als je zo hard remt dat je achterwiel los komt is het 100/0.
 
Terug
Bovenaan Onderaan