Geen druk op mijn remleiding | Rempomp stuk?

Makster

MF veteraan
14 sep 2003
2.169
0
Dordrecht
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn Kawa KLX650 SM en uiteraard hoort bij een juiste verbouwing een beetje porno remmerij.

Heb dus een nieuwe Braking remklauw gekocht en stalenremleidingen en een grotere rempomp ( 16 mm Nissin )

Dit is de remklauw met schroefbanjo en stalenleidin

V74.JPG


De leiding lekt nergens en de banjos zitten goed. Ik heb de leiding, rempomp en remklauw nu met ongeveer 0,5 liter DOT4 doorgepompt maar krijg dus absoluut geen druk. Af en toe lijkt hij wat harder te worden maar volgens mij is dat alleen maar psychisch -O-

Heb de rempomp al een week met een tie-rap (ty-wrap, tie-wrap, what ever O-) ) open laten staan maar zonder resultaat. Alle bekende trucken zijn uit de kast gehaald maar nul resultaat...

Heeft iemand nog geniale idee hoe i ker wel druk op krijg of weet iemand hoe je er achter komt of een rempomp verrot is :?

Misschien iemand uit Dordt die tijdelijk even een goede rempomp kan lenen om het zeker te weten :? :}

Tips zijn MEER dan welkom...

:]
 
Lucht in je hoofdremcylinder? Ontlucht die eerst eens los van de leiding.
En zo'n bocht onderin is ook altijd goed voor een vette luchtbel.

Als de pomp niet verrot is moet er idd ergens lucht zitten ja :Y

Ik heb echt wel fucking veel op de leidingen zitten tikken met een schroevendraaier, de klauw los gehaald en alle mogelijke kanten op gedraaid, de klauw hoger gehouden dan de pomp en dan pompen enz enz.

Enige optie kan idd lcuht in de remcylinder zijn, maar hoe ontlucht ik die dan los van de remleiding :?
 
Zit er geen ontluchtingsnippel op de remklauw?
Maarre omdat de leiding dus eerst naar beneden loopt en dan weer omhoog heeft je hendel te-wrappen geen zin, je moet de klauw los halen en zorgen dat de leiding, alleen van boven naar beneden loopt, dr zit gewoon lucht in je klauw.
Of gewoon ff paar keer de klauw ontluchten (dus 4x knijpen, vast houden, nippel los en weer vast, en weer pompen, vast houden, etc)
 
Assie lek is, mot er ergens olie uitkommen,....toch ??
Een halve liter is wel erg veel.......

Ander verhaal, sjek of de remblokken recht zitten of nie schuin zijn.
Als ze kantelen bij druk (bij 1 of 2mm al) krijgt je ook geen
druk in de hendel. Dit geldt ook voor klauwen, bij loze bewegingen.
 
Enige optie kan idd lcuht in de remcylinder zijn, maar hoe ontlucht ik die dan los van de remleiding :?

Ben er ook 100% zeker van dat dat je probleem is.

3 mogelijkheden:

1. Je maakt je master los en hangt hem onderste boven aan het stuur, zoadt de luchtbel het vaatje in kan.

2. Je haalt de klauw los en hangt hem ergens aan het plafond en jaat er nog eens een halve liter olie door.

3. Je pakt een spuit en duwt er van onderen vloeistof door.

3.
 
Probeer hem eens van onder af te vullen.
Is het een radiale rempomp?
voor een conventionele pomp is 16mm veel te groot.
IK zou dan 12,5 mm nemen.
14mm is al aan de grote kant.
 
Zit er geen ontluchtingsnippel op de remklauw?
Maarre omdat de leiding dus eerst naar beneden loopt en dan weer omhoog heeft je hendel te-wrappen geen zin, je moet de klauw los halen en zorgen dat de leiding, alleen van boven naar beneden loopt, dr zit gewoon lucht in je klauw.
Of gewoon ff paar keer de klauw ontluchten (dus 4x knijpen, vast houden, nippel los en weer vast, en weer pompen, vast houden, etc)

Zit gewoon een ontluchtingsnippel op hoor :Y

Zal het is proberen zoals jij het zegt, dus door de klauw en leiding zonder bocht te laten hangen.

Die klauw heb ik al 34.000 keer ontlucht, mijn burman heeft zelfs aan het slangetjes gezogen dat op de ontluchtignsnippel zat en een flink plons Dot4 in zijn bakeks gezogen, ook zonder resultaat B|

Assie lek is, mot er ergens olie uitkommen,....toch ??
Een halve liter is wel erg veel.......

Ander verhaal, sjek of de remblokken recht zitten of nie schuin zijn.
Als ze kantelen bij druk (bij 1 of 2mm al) krijgt je ook geen
druk in de hendel. Dit geldt ook voor klauwen, bij loze bewegingen.

Precies, de leiding is niet lek want hij lekt nergens O-)

Snap je remblok verhaal niet helemaal :? Zonder dat er druk op de leiding staat staan ze nooit recht daar de klauw nieuw is en de cylinders er pas een paar mm uit zijn gekomen. Remblokken komen uiteindelijk dus wel recht te staan maar nu nog ff niet, snappie.....

Ben er ook 100% zeker van dat dat je probleem is.

3 mogelijkheden:

1. Je maakt je master los en hangt hem onderste boven aan het stuur, zoadt de luchtbel het vaatje in kan.

2. Je haalt de klauw los en hangt hem ergens aan het plafond en jaat er nog eens een halve liter olie door.

3. Je pakt een spuit en duwt er van onderen vloeistof door.

3.

Owkee dan gaan we dat proberen :}

War haal ik trouwens een spuit vandaan :?

Maar als ik met de rempomp vloeistof kan pompen betekend dit dan dat de rempomp in orde is :? Kan het niet zo zijn dat de pomp dan alsnog kapot is :?

Probeer hem eens van onder af te vullen.
Is het een radiale rempomp?
voor een conventionele pomp is 16mm veel te groot.
IK zou dan 12,5 mm nemen.
14mm is al aan de grote kant.

Oops bedoel ook 14mm O-)

Het is een 14mm nissin axiale pomp :Y

Maar door hem van onder af te vullen moet ik dus ergens een spuit vandaan sjeffen :Y

Geen technisch advies, maar wel een mening. :)
Ziet er inderdaad porno uit! :Y

Thanks 8-)

Nu nog remmen _O-
 
Zorgen dat je remleiding vol remvloeistof zit, dan de leiding boven van de pomp losschroeven.
Je duim op de pomp houden en voorzichtig druk opbouwen tot er geen lucht meer uitgeperst wordt. Zo weet je of je pomp werkt en je hebt de eventuele lucht er ook uit. Nu met ingeknepen remhendel de leiding weer monteren en verder naar beneden ontluchten.
 
Lucht gaat naar boven. Wat is het hoogste punt van het systeem? Kan de lucht daar weg? Ik denk ut niet.

Zorg dus dat je pomp of je klauw het hoogste punt van je remsysteem is. Daar kan de lucht weg.
 
Zorgen dat je remleiding vol remvloeistof zit, dan de leiding boven van de pomp losschroeven.
Je duim op de pomp houden en voorzichtig druk opbouwen tot er geen lucht meer uitgeperst wordt. Zo weet je of je pomp werkt en je hebt de eventuele lucht er ook uit. Nu met ingeknepen remhendel de leiding weer monteren en verder naar beneden ontluchten.

Thanks, ik ga het van de week ff testen :Y :}

Lucht gaat naar boven. Wat is het hoogste punt van het systeem? Kan de lucht daar weg? Ik denk ut niet.

Zorg dus dat je pomp of je klauw het hoogste punt van je remsysteem is. Daar kan de lucht weg.

Pomp is in principe altijd het hoogste punt geweest, maar idd geen slecht idee om die klauw aan een touw boven de motor te hangen, alleen een beetje jammer met ontluchten dat i kdan op een trap moet staan :P
 
[Snap je remblok verhaal niet helemaal...]

Een goede remcube reageerd op de eerste tegendruk, dus als je remblok/klauw
ruimte heeft om te bewegen, verbruik je de olie-verplaatsing op die beweging.
Dan lijkt't of je geen druk hebt. Maar geen druk is geen druk......
 
[Snap je remblok verhaal niet helemaal...]

Een goede remcube reageerd op de eerste tegendruk, dus als je remblok/klauw
ruimte heeft om te bewegen, verbruik je de olie-verplaatsing op die beweging.
Dan lijkt't of je geen druk hebt. Maar geen druk is geen druk......


Wat is een remcube? :? Een remkubus?
En het is geen remOLIE........ |(
 
Wat is een remcube? :? Een remkubus?
En het is geen remOLIE........ |(

De technische talenkennis van Vlix is misschien niet helemaal je-van-het, maar hij heeft wel een punt met dat scheefzittende remblokje. Als het remblok scheef zit druk je het remblok krom. Echt waar, het remblokje buigt. Nu werkt dit als een soort veer, waardoor het lijkt alsof je geen remdruk opbouwt.

Nou komt het bovenstaande niet vaak voor, ik heb het in mijn 7-jarige loopbaan hooguit drie keer meegemaakt. Meer waarschijnlijk is dat er nog lucht in het systeem zit. Gewoon blijven ontluchten, sommmige systemen zijn gewoon heel moeilijk te ontluchten. Rem trouwens rustig oppompen, door snel knijpen krijg je turbulentie en de bijbehorende luchtbelletjes.
 
Weet je dat zeker? Geen stukje remleiding dat hoger zit dan de zuiger van de hoofdremcilinder?

Hmmm, nu je het zegt kan je weleens gelijk hebben :Y

Best kans dat de leiding net erboven loopt :X

Beter ga je me snel vertellen waar je nu we werkt, want jij bent de 1 pitter man :} , heeft trouwens niks met een remleiding te maken, ik moest het alleen ff kwijt

[Snap je remblok verhaal niet helemaal...]

Een goede remcube reageerd op de eerste tegendruk, dus als je remblok/klauw
ruimte heeft om te bewegen, verbruik je de olie-verplaatsing op die beweging.
Dan lijkt't of je geen druk hebt. Maar geen druk is geen druk......

Owkee, ik snap het weer een beetje :}

MAAAAR ik heb dus een nieuwe remklauw waar de remcylinders nog helemaal in de klauw zitten. Hoe de fuck krijg ik die er dan uit :? Neem aan dat je die gewoon met druk naar buiten moet pompen :? Heb er mijn compressor al ff opgezet om eventueel vuil er uit te blazen en toen kwamen ze wel wat naar buiten :X
 
Het kan zijn dat de schroefdraad van de nippels lucht lekken, ik heb ook wel es een hele middag met een vacuum-pomp staan hannessen. Wat ik nogal handig vind zijn deze dingetjes: ontluchtingsnippels met een ventiel, zie http://www.speedbleeder.com/ Niet goedkoop voor wat het is misschien, maar werkt goed. Ze laten de lucht door naar 1 richting (hmm, een ventiel dus idd ;) ) en de schroefdraad heeft een coating tegen lekken (kun je vernieuwen als je daar behoeft aan hebt).

Ps! Het heeft denk ik niets met je probleem te maken, maar hoort die leiding echt met zo'n diepe lus onderaan je vorkpoot te lopen? Lijkt haast alsof je zo ergens aan kunt blijven haken, of lijkt dat alleen maar zo op de foto?

Pps! Nee, ik heb geen aandelen in Speedbleeder. Sterker nog, ik ben meestal nogal cynisch over "wondermiddeltjes" maar deze dingetjes zijn verdraaid handig.
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat de schroefdraad van de nippels lucht lekken, ik heb ook wel es een hele middag met een vacuum-pomp staan hannessen. Wat ik nogal handig vind zijn deze dingetjes: ontluchtingsnippels met een ventiel, zie http://www.speedbleeder.com/ Niet goedkoop voor wat het is misschien, maar werkt goed. Ze laten de lucht door naar 1 richting (hmm, een ventiel dus idd ;) ) en de schroefdraad heeft een coating tegen lekken (kun je vernieuwen als je daar behoeft aan hebt).

Ps! Het heeft denk ik niets met je probleem te maken, maar hoort die leiding echt met zo'n diepe lus onderaan je vorkpoot te lopen? Lijkt haast alsof je zo ergens aan kunt blijven haken, of lijkt dat alleen maar zo op de foto?

Goede tip, kom ik er echt niet meer uit dan komt er zo een nippel in :P

En nee, of ja :? , die leiding loopt goed zo ;)



In je nieuw te bouwen schuur :? Klinkt goed :P

Waar is thuis O-)
 
De technische talenkennis van Vlix is misschien niet helemaal je-van-het, ..
....ik heb het in mijn 7-jarige loopbaan .....
Vroeguh,...20 jaar geleden toen ik voor monteur leerde,..
noemde we het een cube (=oude-mannen-jargon voor remcylinder) :+

Komt idd niet vaak voor, maar 10 voor mij riepen alle andere optie's al.
 
Terug
Bovenaan Onderaan