Geen kentekenplaatje

bramvdb

MF'er
25 jul 2016
54
0
Hallo iedereen

Sinds kort ben ik eigenaar van een hondaxl250r van 1987. Ik heb de motor gekocht zonder gelijkvormigheidsattest maar wel met beide delen van het inschrijvingsbewijs.

Het framenummer is aanwezig op het balhoofd. Echter is er geen kentekenplaatje meer aanwezig. Deze zou Normaal ergens ter hoogte van het motorblok moeten hangen.

Toen ik een officiële hondaverdeler contacteerde om een nieuw gelijkvormigheidsattest aan te vragen, deelde deze me mee dat het plaatje aanwezig dient te zijn, vooral ook omdat dit wordt gecontroleerd op de keuring.

Gezien ik dit plaatje niet heb en ik het voertuig graag zou willen inschrijven, vroeg ik me af wat mijn opties zijn? Enige wat ik kan bedenken is een frame kopen met de juiste papieren en alles overzetten, maar het aanbod is erg beperkt.

Misschien nog nuttig om te vermelden is dat ik woonachtig in België ben.

Bram
 
Ik woon ook in BE en heb voor mijn motor geen gelijkvormigheidsattest. Nooit naar gevraagd, ook niet bij het verzekeren... Misschien oftopic: waar heb je het voor nodig?

Edit: de verzekering vroeg bij mij enkele documenten:
- kentekenbewijs I + II
- rijbewijs

Ik kreeg hierna een rozekleurig papier en kon hiermee naar het DIV voor de kentekenplaat
 
Het klopt dat je geen gva nodig hebt om een voertuig te kunnen verzekeren. Maar sinds 01/01/2023 moeten 2dehands motoren en motoren dewelke betrokken zijn geraakt in een verkeersongeval naar de keuring. En op de website van de keuring staat dat ze het gelijkvormigheidsattest moeten zien( dit is bij de autokeuring ook het geval.
 
De verkoper heeft het gelijkvormigheidsattest nooit gehad zei hij. Het ontbrekende kentekenplaatje was voor hem eveneens een vraagteken.

Ik heb me daar verder niet druk in gemaakt omdat ik er vanuit ging dat het framenummer in het balhoofd voldoende was.
 
Die aluminium VIN plaatjes hebben toch geen officiële status, zoals het ingeslagen frame nummer??

Is zoiets dan geen optie;

Volgens mij kan je ze hier zelfs nog origineel bestellen;
 
Laatst bewerkt:
Dit is zeker het overwegen waart! Ik was trouwens ook in de veronderstelling dat die plaatjes geen officiële waarde hadden..

Wat doet jou vermoeden dat de tweede website de originele aanbiedt? Tenzij ik er over kijk maar ik vind er niet direct iets van terug.
 
Hallo iedereen

Sinds kort ben ik eigenaar van een hondaxl250r van 1987. Ik heb de motor gekocht zonder gelijkvormigheidsattest maar wel met beide delen van het inschrijvingsbewijs.

Het framenummer is aanwezig op het balhoofd. Echter is er geen kentekenplaatje meer aanwezig. Deze zou Normaal ergens ter hoogte van het motorblok moeten hangen.

Toen ik een officiële hondaverdeler contacteerde om een nieuw gelijkvormigheidsattest aan te vragen, deelde deze me mee dat het plaatje aanwezig dient te zijn, vooral ook omdat dit wordt gecontroleerd op de keuring.

Gezien ik dit plaatje niet heb en ik het voertuig graag zou willen inschrijven, vroeg ik me af wat mijn opties zijn? Enige wat ik kan bedenken is een frame kopen met de juiste papieren en alles overzetten, maar het aanbod is erg beperkt.

Misschien nog nuttig om te vermelden is dat ik woonachtig in België ben.

Bram
Is het plaatje nodig voor inschrijven?
 
Dit is zeker het overwegen waart! Ik was trouwens ook in de veronderstelling dat die plaatjes geen officiële waarde hadden..

Wat doet jou vermoeden dat de tweede website de originele aanbiedt? Tenzij ik er over kijk maar ik vind er niet direct iets van terug.
Honda text logo
Cmsnl.com has the most extensive range with more than 1.9 million spare parts for Honda Motorcycles, Honda Mopeds, Honda Atc, Honda AtV, Honda Cars and Honda power equipment. Choose from O.E.M. or high quality alternative parts. Looking for a seat for your Goldwing or a muffler kit for your CB750? Use the schematics and picture galleries to find everything you need
Maar ik zie nu dat het winkelwagentje erachter grijs is. Dus daar is het helaas niet meer leverbaar...
 
Is het plaatje nodig voor inschrijven?
Het plaatje zou voornamelijk nodig zijn om de motor te kunnen keuren. Deze man vroeg me een foto van dit plaatje zodanig hij het gelijkvormigheidsattest kon aanvragen. Toen ik zei dat ik enkel het Chassisnummer op het balhoofd had staan, leek dit in eerste instantie al een probleem te zijn om zelfs nog maar het gelijkvormigheidsattest aan te kunnen vragen.

De hondaverdeler vertelde me dat er op een dergelijk plaatje buiten het Chassisnummer nog andere unieke nummers zouden staan. Hij sprak over een specifiek nummer maar ik ben de naam hiervan vergeten.

Indien dit zou kloppen denk ik niet dat het plaatje laten namaken mij zou verder helpen. Al heb ik al geregeld dergelijke plaatjes bekeken en heb ik nooit veel meer anders hierop gezien behalve het Chassisnummer en wat standaard informatie zoals merk, type gewicht en dergelijke.
 
op ebay kan je ook zo'n plaatjes kopen
en gelijkvormigheidsattest van zo'n ouw sleur is een lachertje. dat maak je ook gewoon zelf .


afdrukken op zo dik mogelijk papier met of zonder tekst erop. heel oude steek ik liever in een oude typemachiene. daarna genoeg verfrommelen/plooien/vuil maken/... tot het er oud en geleefd uitziet en dan het "vodje papier" plastificeren.
 
op ebay kan je ook zo'n plaatjes kopen
en gelijkvormigheidsattest van zo'n ouw sleur is een lachertje. dat maak je ook gewoon zelf .


afdrukken op zo dik mogelijk papier met of zonder tekst erop. heel oude steek ik liever in een oude typemachiene. daarna genoeg verfrommelen/plooien/vuil maken/... tot het er oud en geleefd uitziet en dan het "vodje papier" plastificeren.
Hoe doe je dat met een motor van na 1998?
 
Ik weet niet vanaf welk jaar er juist een gelijkvormigheidsattest werd afgeleverd door Honda, maar er rijden in Belgie heel wat motoren rond zonder. Onder andere een Honda cb 450 van mij. De vt 500c waar mijn echtgenote mee rijdt uit 1988, heeft er wel al een. Misschien eens informeren bij de federatie van oude voertuigen, de BEHVA of bij de Honda Classic Bikes club hier in Belgie. Hier zal er waarschijnlijk wel iemand een juist antwoord kunnen geven.
 
alle motoren geleverd door Honda Belgie hebben een gva.
als er geen bij is is het verloren of een import.
Hoe doe je dat met een motor van na 1998?
moet je niet kopen hè , doe ik ook niet :+
eendert welk gva-formulier kan je gewoon namaken op je PC, zo ingewikkeld zijn gva's niet.
deze komt van een nog als nieuw zijnde gva, onder de scanner gelegd, en gewoon copy-pasten van stukken achtergrond over de tekst
 
op ebay kan je ook zo'n plaatjes kopen
en gelijkvormigheidsattest van zo'n ouw sleur is een lachertje. dat maak je ook gewoon zelf .


afdrukken op zo dik mogelijk papier met of zonder tekst erop. heel oude steek ik liever in een oude typemachiene. daarna genoeg verfrommelen/plooien/vuil maken/... tot het er oud en geleefd uitziet en dan het "vodje papier" plastificeren.

Hahaha inderdaad goed plan. Kan me ook niet voorstellen dat de mannen bij de keuring dit na verifieren op authenticiteit. Zitten er eigenlijk iets van speciale kenmerken op zo'n GVA? Of enkel een stempel?
 
Laatst bewerkt:
alle motoren geleverd door Honda Belgie hebben een gva.
als er geen bij is is het verloren of een import.

moet je niet kopen hè , doe ik ook niet :+
eendert welk gva-formulier kan je gewoon namaken op je PC, zo ingewikkeld zijn gva's niet.
deze komt van een nog als nieuw zijnde gva, onder de scanner gelegd, en gewoon copy-pasten van stukken achtergrond over de tekst
Niet om de moraalridder uit te hangen, maar adviseer jij nu hier dat je valsheid in geschrifte moet plegen? Ik weet niet hoe dat in België gaat maar hier in Nederland is dat een misdrijf waar een paar jaar op staat . Is het je dat waard om een motor op kenteken te krijgen?
 
het is geen officieel document, het is een papiertje dat bevestigd dat een motor is goedgekeurd en vermeld het nummer van het proces-verbaal van goedkeuring.
gedurende decennia heeft dat papiertje in Belgie "geen waarde" gehad want niemand vroeg erachter. Nu er een verplichte keuring is voor 2dehands motoren is dat ineens weer nodig om hem te kunnen inschrijven.
Bij verlies moet de invoerder gewoon even een computerbestand open trekken en op print klikken, waarom zo'n papiertje dan 150 (als het tegenwoordig al niet meer is) euro moet kosten is mij een raadsel.

net zoals het gezever dat TS meemaakt ivm dat typeplaatje is dit pure bureaucratische shit waar ik en waarschijnlijk nog veel anderen niet aan willen meedoen. om maar iets te zeggen : ik heb misschien al 10 KR1 frames/motoren gehad, en op geen enkel frame staat zo'n typeplaatje. op geen enkel frame zitten gaatjes waar zo'n plaatje bevestigd zou kunnen zijn dus weg is het ook niet. op de keuring waarschijnlijk een eikel die denkt dat omdat het bij auto's moet dat het ook bij motoren moet, maar dat is dus niet zo.
 
Laatst bewerkt:
het is geen officieel document, het is een papiertje dat bevestigd dat een motor is goedgekeurd en vermeld het nummer van het proces-verbaal van goedkeuring.
gedurende decennia heeft dat papiertje in Belgie "geen waarde" gehad want niemand vroeg erachter. Nu er een verplichte keuring is voor 2dehands motoren is dat ineens weer nodig om hem te kunnen inschrijven.
Bij verlies moet de invoerder gewoon even een computerbestand open trekken en op print klikken, waarom zo'n papiertje dan 150 (als het tegenwoordig al niet meer is) euro moet kosten is mij een raadsel.
Desondanks is het valsheid in geschrifte zoals Ijzer al zei.
 
Het gelijkvormigheidsattest aanvragen bij Honda kost inmiddels 178 euro. Ik ga alvast beginnen met het plaatje via eBay te bestellen.

Ik had begrepen dat het exacte bouwjaar valt af te leiden via het 10e karakter van het Chassisnummer. Dit betreft bij mij het getal 6. Echter kom ik dan op een bouwjaar uit dewelke later betreft dan de datum van eerste inschrijving?

Met 'year of bike' veronderstel ik dat ze bedoelen van welk model deze xl250 betreft ? Valt dit ook af te leiden van het Chassisnummer?
 
De hondaverdeler vertelde me dat er op een dergelijk plaatje buiten het Chassisnummer nog andere unieke nummers zouden staan. Hij sprak over een specifiek nummer maar ik ben de naam hiervan vergeten.

Indien dit zou kloppen denk ik niet dat het plaatje laten namaken mij zou verder helpen. Al heb ik al geregeld dergelijke plaatjes bekeken en heb ik nooit veel meer anders hierop gezien behalve het Chassisnummer en wat standaard informatie zoals merk, type gewicht en dergelijke.
Bij nieuwere type's zal ook het EU goedkeuringsnummer,en aantal dB bij bepaald toerental er op staan.
Maar daar was toen nog geen sprake van.
Ik zou proberen uit te zoeken wat er bij andere Honda's uit die periode op staat.
Ik heb alle eisen van de nieuwe keuring gelezen,en daar staat inderdaad bij dat er een chassisplaatje aanwezig moet zijn.
Zelf heb ik ook nog een motor te koop staan zonder plaatje.
Dat was namelijk een sticker die ik niet in zijn geheel kon verwijderen,toen ik het frame ooit heb laten zandstralen en poederlakken.
Daarvoor heb ik dus ook een nieuw plaatje/sticker voor nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan