Geen kentekenplaatje

bramvdb

MF'er
25 jul 2016
54
0
Hallo iedereen

Sinds kort ben ik eigenaar van een hondaxl250r van 1987. Ik heb de motor gekocht zonder gelijkvormigheidsattest maar wel met beide delen van het inschrijvingsbewijs.

Het framenummer is aanwezig op het balhoofd. Echter is er geen kentekenplaatje meer aanwezig. Deze zou Normaal ergens ter hoogte van het motorblok moeten hangen.

Toen ik een officiële hondaverdeler contacteerde om een nieuw gelijkvormigheidsattest aan te vragen, deelde deze me mee dat het plaatje aanwezig dient te zijn, vooral ook omdat dit wordt gecontroleerd op de keuring.

Gezien ik dit plaatje niet heb en ik het voertuig graag zou willen inschrijven, vroeg ik me af wat mijn opties zijn? Enige wat ik kan bedenken is een frame kopen met de juiste papieren en alles overzetten, maar het aanbod is erg beperkt.

Misschien nog nuttig om te vermelden is dat ik woonachtig in België ben.

Bram
 
Hoe zit het eigenlijk met die keuring als je motor wordt afgekeurd? Kan hij dan niet meer ingeschreven worden (tot hij in orde is gemaakt en goedgekeurd is)? En hoe werkt het als je een motor koopt van iemand die niet meer is ingeschreven (dus geen plaat heeft). Kun je dan je eigen plaat er tijdelijk opzetten (van de motor waar je zelf nog mee rijdt)?
 
Afgekeurd = niet in te schrijven,dat is bij een auto ook zo.
Een koper mag met een eigen plaat naar de keuring,er wordt dan wel ter plaatse de naam en adres van de koper ingegeven op de papieren waarmee je de plaat moet aanvragen.
Dat is bij een auto ook zo,om handelaars in het zwart te voorkomen.
 
Maar dat je plaat nog ingebruik is (heeft een lopende verzekering, wordt mee gereden,... ) is dus geen enkel probleem? Had al diverse keren gelezen dat men voor die keuring een garage het werk moest laten doen ivm gebrek aan een plaat, maar dit gaat dan over mensen die (nog) geen motor hebben?
 
Ik begrijp niet helemaal hoe zo'n procedure in zijn werk gaat... :?

Als ik een motor koop die zonder plaat is geleverd, en dus geen keuringsbewijs heeft, hoe moet ik deze dan laten keuren?
  • Mijn eigen plaat is toch altijd verzekerd op één framenummer? Deze mag ik dan niet gebruiken voor de keuring van een andere motor/frame
  • Ik kan niks verzekeren zonder een keuringsbewijs? Hoe krijg ik dan het framenummer op dat verzekeringsbewijs? Zeker indien deze (nog) geen plaat heeft.
  • Een motor die niet verzekerd is (want bijvoorbeeld enkele jaren niet meer ingeschreven), hoe krijg je deze dan gekeurd (zonder dealerplaten)?
Ik kon overigens niet direct iets vinden over verzekeringen in de pdf die je meestuurde, vandaar de vragen
 
je mag met een auto die je gaat inschrijven gewoon je bestaande (verzekerde) nummerplaat van je toekomstige oude auto naar de keuring, je moet dan geen verzekering hebben op je toekomstige nieuwe te keuren auto.

ik veronderstel dat het met motoren net hetzelfde gaat zijn.
 
Inderdaad,maar je moet altijd verzekerd zijn als je met een voertuig op de openbare weg komt,eender hoe of wanneer.
Dus je vraagt aan je verzekering gewoon om voor 1 dag de verzekering over te zetten op de te keuren motor,en vraagt een bewijs met framenummer.
Ik heb dat nogal gedaan om een testrit te kunnen doen,ze hebben daar nog nooit moeilijk over gedaan.
Als je anders onderweg een ongeval of controle krijgt zal het je beste dag niet zijn.
 
Maar dat je plaat nog ingebruik is (heeft een lopende verzekering, wordt mee gereden,... ) is dus geen enkel probleem? Had al diverse keren gelezen dat men voor die keuring een garage het werk moest laten doen ivm gebrek aan een plaat, maar dit gaat dan over mensen die (nog) geen motor hebben?
Sinds 2013 mag je met eigen plaat naar keuring.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Ik begrijp niet helemaal hoe zo'n procedure in zijn werk gaat... :?

Als ik een motor koop die zonder plaat is geleverd, en dus geen keuringsbewijs heeft, hoe moet ik deze dan laten keuren?
  • Mijn eigen plaat is toch altijd verzekerd op één framenummer? Deze mag ik dan niet gebruiken voor de keuring van een andere motor/frame
  • Ik kan niks verzekeren zonder een keuringsbewijs? Hoe krijg ik dan het framenummer op dat verzekeringsbewijs? Zeker indien deze (nog) geen plaat heeft.
  • Een motor die niet verzekerd is (want bijvoorbeeld enkele jaren niet meer ingeschreven), hoe krijg je deze dan gekeurd (zonder dealerplaten)?
Ik kon overigens niet direct iets vinden over verzekeringen in de pdf die je meestuurde, vandaar de vragen
De be wet zegt motorvoertuig. Niet auto, of motor.
Dus je mag 1 dag met je eigen platen verzekerd rijden van en naar keuring, en van en naar garage. Je hoeft voor die dag niet eens verzekering in te lichten.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Als ik een motor koop die zonder plaat is geleverd, en dus geen keuringsbewijs heeft, hoe moet ik deze dan laten keuren?
  • Mijn eigen plaat is toch altijd verzekerd op één framenummer? Deze mag ik dan niet gebruiken voor de keuring van een andere motor/frame
Ik ben net op de keuring geweest,en de stationschef heeft mij bevestigd dat je in uw geval gewoon met je eigen plaat die bij een andere motor hoort mag komen.
Zelf heb ik het probleem dat ik van mijn oude motor die te koop staat mijn plaat al heb binnen gestuurd.
Ook in dat geval mag ik gewoon met mijn eigen plaat van mijn nieuwe motor naar de keuring,of met de plaat van de nieuwe eigenaar.
Dat is dan in feite hetzelfde als in uw geval.
En ik vermoed dat er heel veel mensen zijn die motoren bezitten die niet ingeschreven zijn,en die naar de keuring zullen moeten als ze die ooit willen verkopen.
 
Ik ben net op de keuring geweest,en de stationschef heeft mij bevestigd dat je in uw geval gewoon met je eigen plaat die bij een andere motor hoort mag komen.
Zelf heb ik het probleem dat ik van mijn oude motor die te koop staat mijn plaat al heb binnen gestuurd.
Ook in dat geval mag ik gewoon met mijn eigen plaat van mijn nieuwe motor naar de keuring,of met de plaat van de nieuwe eigenaar.
Dat is dan in feite hetzelfde als in uw geval.
En ik vermoed dat er heel veel mensen zijn die motoren bezitten die niet ingeschreven zijn,en die naar de keuring zullen moeten als ze die ooit willen verkopen.

Bedankt voor de terugkoppeling.
 
Inderdaad,maar je moet altijd verzekerd zijn als je met een voertuig op de openbare weg komt,eender hoe of wanneer.
Dus je vraagt aan je verzekering gewoon om voor 1 dag de verzekering over te zetten op de te keuren motor,en vraagt een bewijs met framenummer.
Ik heb dat nogal gedaan om een testrit te kunnen doen,ze hebben daar nog nooit moeilijk over gedaan.
Als je anders onderweg een ongeval of controle krijgt zal het je beste dag niet zijn.
Be en nl regelgeving is anders.

Voor eigen voertuig en eigen plaat van ander voertuig hoeft men in be niet de verzekering in te lichten. Mag wel, lijkt me netjes.

Je mag in 24 uur van locatie voertuig naar keuring, eigen domicilie, of garage. En elke combinatie daartussen.

Neem wel alle documenten mee van het voertuig waar de plaat op dat moment aangekoppeld is. Is wetgeving vanaf 2013.
 
Terug
Bovenaan Onderaan