Geen RBW, wel motor kopen?

arcadis

MF veteraan
2 mrt 2003
5.111
1
Utrecht
Ik ben op dit moment druk bezig met het motor RBW en ondertussen ook al een het rondneuzen voor een nieuwe motor, want ik natuurlijk wel meteeen :] wanneer het papiertje er is.
Nou hoor ik hier en daar dat het in deze tijd van het jaar verstandiger is om een motor aan te schaffen (2e hands particulier) dan later als het mooier weer wordt, omdat dat dan de prijzen hoger liggen. Ik heb er nog geen ervaring mee dus daarom de vraag of dat klopt?
Maar... zoals gezegd heb ik mijn rijbewijs nog niet, hoe kijken mensen daar tegen aan? Is het een pre om te kunnen motor rijden voordat je een motor koopt, omdat je zo een proefrit kan rijden?

In ieder geval enkele vragen waar ik mee zit. Kan er ook niets aan doen dat ik ongeduldig ben. ;)
 
Ik zit in dezelfde situatie,
ik heb ook al een motor gekocht terwijl ik nog moet wachten op mijn rijbewijs
mijn voordeel was alleen wel dat ik de fiets van een bekende kocht
iemand die ik vertrouw .
 
hallo het is niet verstandig je bent niet verzekerd en ik weet ook niet wat je wilt kopen maar als het een buikschuifer koopt is het zeker af te raden of je moet hem kopen zonder te rijden.
Gewoon wachten dat je je rijbewijs hebt kan je ook direct rijden anders staat hij er maar en let op na een tyd ga je anders waarschijnlijk toch stiekem rijden .
succes verder

Ik ben op dit moment druk bezig met het motor RBW en ondertussen ook al een het rondneuzen voor een nieuwe motor, want ik natuurlijk wel meteeen :] wanneer het papiertje er is.
Nou hoor ik hier en daar dat het in deze tijd van het jaar verstandiger is om een motor aan te schaffen (2e hands particulier) dan later als het mooier weer wordt, omdat dat dan de prijzen hoger liggen. Ik heb er nog geen ervaring mee dus daarom de vraag of dat klopt?
Maar... zoals gezegd heb ik mijn rijbewijs nog niet, hoe kijken mensen daar tegen aan? Is het een pre om te kunnen motor rijden voordat je een motor koopt, omdat je zo een proefrit kan rijden?

In ieder geval enkele vragen waar ik mee zit. Kan er ook niets aan doen dat ik ongeduldig ben. ;)
 
hallo het is niet verstandig je bent niet verzekerd en ik weet ook niet wat je wilt kopen maar als het een buikschuifer koopt is het zeker af te raden of je moet hem kopen zonder te rijden.
Gewoon wachten dat je je rijbewijs hebt kan je ook direct rijden anders staat hij er maar en let op na een tyd ga je anders waarschijnlijk toch stiekem rijden .
succes verder

Ik ben op dit moment druk bezig met het motor RBW en ondertussen ook al een het rondneuzen voor een nieuwe motor, want ik natuurlijk wel meteeen :] wanneer het papiertje er is.
Nou hoor ik hier en daar dat het in deze tijd van het jaar verstandiger is om een motor aan te schaffen (2e hands particulier) dan later als het mooier weer wordt, omdat dat dan de prijzen hoger liggen. Ik heb er nog geen ervaring mee dus daarom de vraag of dat klopt?
Maar... zoals gezegd heb ik mijn rijbewijs nog niet, hoe kijken mensen daar tegen aan? Is het een pre om te kunnen motor rijden voordat je een motor koopt, omdat je zo een proefrit kan rijden?

In ieder geval enkele vragen waar ik mee zit. Kan er ook niets aan doen dat ik ongeduldig ben. ;)
 
Je kunt altijd een motor kopen wanneer je nog geen RBW heb. De motoren zijn doorgaans in de winter wel wat goedkoper, maar voor nieuwe motoren geldt dit eigenlijk niet, die hebben gewoon een adviesprijs. Wel is het zo dat je in de winter vaak leuke deals erbij krijgt in de vorm van kleding.

Het is inderdaad wel een nadeel dat je geen proefrit mag maken op de motor, vooral wanneer je een tweedehands koopt is dit erg belangrijk. Je haalt natuurlijk niet alle gebreken met een proefrit eruit, maar het geeft je wel een goede eerste indruk. Bij motorzaken kun je altijd een motor kopen zonder rijbewijs. Het kenteken kun je ook door middel van je paspoort op naam laten zetten, je hebt dan wel het probleem dat je motor niet verzekerd is. Je zou kunnen vragen of een vriend met een rijbewijs of de dealer zelf de motor bij je af zou kunnen leveren. Het maakt dealers doorgaans niet uit of je een rijbewijs hebt of niet, want die willen gewoon een motor aan je verkopen.
 
Ik had mijn motor ook al gekocht voordat ik m'n rijbewijs haalde.
Kan zonder problemen en ook verzekeren is gewoon mogelijk.
Op 9 oktober 2002 stond m'n motor in de tuin, keurig gebracht door de dealer.
Het op naam zetten ging gewoon met m'n auto rijbewijs.
op 10 oktober 2002 gelukkig in één keer geslaagd en 11 oktober de eerste kilometers op m'n eigen fiets gemaakt. Sindsdien verslaafd!! :9~
 
Het is dus mogelijk, een meevallertje. :)
Maar is het verstandig? Hoe groot is de waarde van een proefrit, en wat zal je als ongeoefend motorrijder er wijzer uit worden, behalve dan of de motor je bevalt? (degene die ik op het oog heb bevalt me btw zeker, omdat ik daar al op gereden heb :X )
 
eh.. volgens mij is het al lekker weer hoor :-)

en idd, naarmate het seizoen weer begint worden prijzen (soms) wat hoger, d'r is immers meer interesse.

maar van particulier zou ik niet zonder proefritje een motor kopen.

van dealer ook niet zo snel, maar daar heb je dan temminste nog iets van garantie (vaak).

heb de mijne ook pas na halen van rbw gekocht. wilde geen ongeluk over mezelf afroepen door al op de feiten vooruit te lopen :-)
 
Tja, ik heb een hele mooie Diversion 900 in de huiskamer staan maar verder dan poetsen en TV kijken (sneu!) terwijl ik op de motor zit mag ik niet.

Volgens mij is het bij alle nieuwe speeltjes hetzelfde (auto/boot/motor/paraglider/kind): met de eerste leer je het nieuwe spelletje, de eerste is je broddellapje. Je hebt er een band mee maar soms is het toch net niet helemaal wat je wilde. Wat vervolgens weer bijdraagt aan de charme. Ik wist wat ik wilde, ik kon het betalen. Dus heb ik 'em maar gekocht.

Veel plezier!
 
Twee dingen:
1. Je kunt beter aan het eind van het jaar / in het prille begin van het nieuwe jaar kopen;
2. Wacht even met kopen tot je je rbw hebt, ga pas dan op enkele modellen proefrijden en beslis dan.

Succes!
 
Twee dingen:
1. Je kunt beter aan het eind van het jaar / in het prille begin van het nieuwe jaar kopen;
2. Wacht even met kopen tot je je rbw hebt, ga pas dan op enkele modellen proefrijden en beslis dan.

Helemaal mee eens. Iemand anders kan de motor wel voor je testen, maar je moet er zelf mee overweg kunnen. Je moet zelf de motor aanvoelen en testen of deze bij je past!

Gewoon wachten dus! Als je de spanning niet meer kan houden, ga dan met wat motorbladen op de WC zitten.... :+ ;) *D
 
eh.. volgens mij is het al lekker weer hoor :-)

inderdaad, wake up de winter is echt voorbij. Mensen staan al te dringen om een motor aan te schaffen. Bovendien betwijfel ik of het in prijs zo veel verschil zit tussen de seizoenen. Het aanbod van motoren neemt in het voorjaar namelijk ook erg toe.

gewoon ff geduld.
 
Maar is het verstandig? Hoe groot is de waarde van een proefrit, en wat zal je als ongeoefend motorrijder er wijzer uit worden, behalve dan of de motor je bevalt? (
Ik heb mijn motor ook gekocht voordat ik een rbw had, samen met iemand die er kennis van heeft een stukje wezen rijden, en ik natuurlijk ook een stukje op een afgelegen weggetje, maar ik moet zeggen dat die proefrit niet veel uitmaakte voor mij. Ik had te weinig ervaring met verschillende motoren om echt te kunnen zeggen of ik hem lekker vond rijden enzo. Dus ja, een proefritje is leuk, maar je hebt toch nog maar weinig om het mee te kunnen vergelijken (mijne ree beter als mn lesmotor, dus dat vond ik genoeg...)
 
Ik sta voor een zelfde soort dilemma...weet ongeveer wat voor motor ik wil (les op een LTD 454 en heb een mooie Vulcan 750 te koop zien staan)....

twijfel de twijfel dus!

ergens zegt mijn onderbuik dat ik moet wachten..........maar hij is zo mooi.... :?

maw: ik weet het nog niet......volgende week of zo eens gaan kijken en wat fotos nemen en dergelijke...... dan kan ik een keer "live" verliefd worden en praten met de eigenaar...
 
Terug
Bovenaan Onderaan