Geknapte kabel in karkas van band?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Beste allen,

Op mijn BMW R1100S van 2004 zitten sinds de koop een jaartje geleden een set Bridgestone BT23's DOT 2016.
Ik vind deze niet erg lekker rijden met name in de regen dus ik wilde deze binnenkort sowieso al gaan vervangen.
Nou voelde ik gisteren ineens wat raar weg gedrag, een beetje vallend de bochten in en naar wat het leek ook een verschil tussen rechts en links sturen.
Ik rij momenteel vooral woon werk dus ik dacht dat het aan vierkant geworden banden kon liggen maar toen ik naar mijn voorband keek kwam ik dit tegen:
28ddcc91-fe6b-42d3-9307-62b490a06388.jpg 66ca97c5-888f-4713-8978-87efb3a585da.jpg
Een duidelijke zwarte lijn en de band is voelbaar niet mooi rond ter hoogte van de lijn (beetje moeilijk op de foto te zien). Er zit een soort richel.
Het lijkt er haast op alsof er iets in het karkas van de band fout is gegaan, een draad geknapt ofzo.
Nou zie ik op de bridgestone site staan dat de BT23 maar 1 enkele karkas draad heeft. Het lijkt mij niet dat deze uit het midden geplaatst zou worden.
Al met al redelijk vaag allemaal. Ik heb niet iets hard geraakt (stoepje of iets dergelijks)
Ik ging de banden toch al vervangen dus daarvoor maakt het niet veel uit maar raden jullie mij aan om ook contact met Bridgestone op te nemen?
Het voelt ook niet erg verantwoord om hier op door te blijven rijden dus ik moet zo snel mogelijk een nieuwe set.
Nog aanraders voor een BMW R1100S. Nu voornamelijk woon werk maar ik hou ook erg van flink door sturen dus dual compound of iets dergelijks lijkt mij het beste.

Groeten,
Paul
 
Dit is op t loopvlak, en het karkas zit wel dieper dus lijkt me onwaarschijnlijk.
Kheb ook wel eens zo'n streep over het profiel gehad, ik zou n goeie bandenboer hier eens naar laten kijken..
 
Die zwarte streep is geen probleem, die zit op meer banden. Ik heb ooit begrepen dat hij dient als afleider van statische elektriciteit naar de grond. zit in meer bridgestones.


Dat scheef slijten is wel een boxer dingetje. Bijna alle BMW boxers slijten de voorband scheef af. Op de RT vaak overdreven sterk maar mijn S en GS hadden het allebei ook.

Niet te druk over maken.

Benno
 
Die zwarte streep is geen probleem, die zit op meer banden. Ik heb ooit begrepen dat hij dient als afleider van statische elektriciteit naar de grond. zit in meer bridgestones.


Dat scheef slijten is wel een boxer dingetje. Bijna alle BMW boxers slijten de voorband scheef af. Op de RT vaak overdreven sterk maar mijn S en GS hadden het allebei ook.

Niet te druk over maken.

Benno
Thanks!
Dat lijkt er inderdaad erg veel op.
Ik had al een mail naar Bridgestone gestuurd dus ik ga kijken hoe zij daar op reageren en wellicht voor de zekerheid ook nog even langs een bandenboer voor de check maar dit stelt in ieder geval een beetje gerust.

mvg,
Paul
 
Die zwarte streep is geen probleem, die zit op meer banden. Ik heb ooit begrepen dat hij dient als afleider van statische elektriciteit naar de grond. zit in meer bridgestones.


Dat scheef slijten is wel een boxer dingetje. Bijna alle BMW boxers slijten de voorband scheef af. Op de RT vaak overdreven sterk maar mijn S en GS hadden het allebei ook.

Niet te druk over maken.

Benno
Het klonk mij als een onzinverhaal, maar ik heb op alle bridgestone banden in de garage hetzelfde lijntje staan.
 
(...)
Nou zie ik op de bridgestone site staan dat de BT23 maar 1 enkele karkas draad heeft. Het lijkt mij niet dat deze uit het midden geplaatst zou worden.
(...)
Zouden ze daarmee niet bedoelen, dat het 1 draad is, die meerdere keren om de band gewikkeld is, dus dat het dradenpatroon uit 1 lange draad bestaat. Ik kan me niet voorstellen dat er alleen 1 draad over het midden van de omwenteling loopt, dan zou alle stevigheid uit het rubber moeten komen.
 
banden zijn zwart omdat ze koolstof gebruiken als bindmiddel. en dat geleid uit zichzelf al extreem goed.
Welkom in 2021.

Mocht je je vervelen: https://research.utwente.nl/files/166680157/_2019.10_Tire_Tech_2019_Carmela_Mangone_1_.pptx

On-topic, inderdaad geleidende deel in je band, niet te druk over maken.
Die karkasdraaid is echt niet 1 draad die rondom je band loopt, maar wat Bridgestone bedoeld met 1 karkasdraad is het hij maar 1 laag heeft. (1 ply) er zijn ook banden met 2 draden (2 ply) vaak de achterbanden voor wat zwaardere motoren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat type banden ook gehad op me vorige motor een vfr.
Daat cupten ze toen die banden en gaf een vreemd stuur gevoel.
En die lijn had ik ook op die band.
Dat cuppen hoorde ik toen was een kwaaltje van dat type band,ik hoorde er meerdere over klagen.
Door het cuppen een soort bultje schuin afgevlakte profiel in midden band en je gaat sturen of bochten maken heb je een soort val gevoel in eens.
Ik vond ze ook vaag en onduidelijk in de regen.
Ik hield keurig me band op spanning 2,5 vOor en 2,9 achter.
Met andere types banden had ik dat gedoe niet.
Dat die lijn in je band iets met statische lading te maken heeft heb ik nooit gehoord dat is ook nu nieuw voor mij.
 
Geloof er niks van, van het afvoeren statische elektriciteit
vroeger kwam het wel eens voor bij auto's
oplossing was kopere ( litse ) monteren op carrosserie ,of een antistatische strip.
Ach gelukkig zijn er meerdere mensen die vakmensen niet willen geloven, zou ik ook niet doen als ik er geen verstand van zou hebben.
 
Om ook even een net stukje feedback te geven mbt het antwoord van Bridgestone:

"Als ik je beschrijving van de streep lees, vermoed ik dat het gaat om de antenna van de band. De aarding voor elektrische energie. In een ver verleden gebeurde de aarding door de gehele band maar door doorgedreven vernieuwingen in de rubbersamenstelling van de band om betere prestaties te garanderen, was de elektrische aarding niet meer voldoende van de band an sich en is er een antenna toegevoegd die circumferentieel rond het loopvlak van de band te zien is.
Voor de zekerheid kan u de band ook steeds aanbieden voor nazicht bij uw bandenleverancier."

Dus inderdaad zoals hierboven al genoemd een draad om opgebouwde statische elektriciteit af te voeren.
Ook de band na laten kijken bij de lokale BMW dealer, slijtage patroon komt meer voor bij de zware BMW motoren met Telelever en cardan. Enige dat wel opvallend was, was dat dit inderdaad precies een overgang gaf ter hoogte van de zwarte streep. Niet dusdanig opvallend dat ik me er zorgen om hoef te maken overigens.

Inmiddels een nieuwe set ContiRoadAttack 3 besteld dus die komt nu onder de motor aangezien ik de oude vierkant gereden BT's echt helemaal zat ben (vooral in de regen).
 
Waarom is dat opvallend?
Als je een ander materiaal moet plaatsen in een band, dan is de naad tussen 2 compounds toch veel makkelijker dan bijvoorbeeld de middelste strook nog eens een keer in tweeën delen? Dat is extra werk, en dus duurder......
 
Eigenlijk zit er een ander verhaal achter, het is een 5G antenne, zo kan je illuminatie de gechipte motorrijders volgen over de hele wereld.
En terwijl we heerlijk vrijwillig chemtrails verspreiden komt alles wel weer goed.
Het is niet voor niets dat de benzine zo duur is geworden, al die ingredienten van de chemtrails moeten toch ook worden betaald.
Wakker worden:P.
 
ondanks het antwoordt van Bridgestone ben ik er nog niet van overtuigt sorry .
heb er een krat bier voor over als je een signaal of pieptoon hoort met een multimeter pieptoon en massa van de motor. hebben we een weddenschap .
 
ondanks het antwoordt van Bridgestone ben ik er nog niet van overtuigt sorry .
heb er een krat bier voor over als je een signaal of pieptoon hoort met een multimeter pieptoon en massa van de motor. hebben we een weddenschap .
Ik zou je wel uit willen nodigen. Maar ben bang dat je niet door de deur komt met dat enorme bord voor je kop.

Overigens voor de gene die wel enigszins serieus geïnteresseerd is dit word normaal gemeten met een spanning van 500 volt. Dus is niet met je normale multimeter even te meten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan