Geld over, wat zou je als eerste aanschaffen

Dampkring

Die hard MF'er
30 okt 2003
387
0
Lekkerkerk
Goedemorgen,

Ik heb dus een Africa Twin van vorig jaar die nog zo standaard als wat is. Heb van alles gelezen over allerlei leuke toevoegingen en vervangingen (kn-luchtfilter, etc), maar zou zo op de eerste plaats niet weten wat het eerste aan de beurt komt ter vervanging / verbetering.

Dus als je geld over hebt, wat zou je dan als eerste aanschaffen.

Groeten,
Dampkring
 
Vering!

Er is echt maar een ding waar je je geld aan moet uitgeven bij een Honda. Vering.

Ga naar Technoflex in Schijndel of WP in Uden en koop een schokbreker en laat de voorvork ombouwen.
 
Eerst de vering, dan een scottoiler en dan een BSM future pijp erop! Of voor de lol een GPS op je stuur???
 
Je zuur verdiende eurootjes uitgeven aan een motorfiets is geen investering, maar op een prettige manier geld weggooien.
 
Nee op een XR650.(Ik had in eerste instantie niet gezien dat het alleen over de Africa twin ging) :?
 
Niks mee nee, alleen nutteloos en je all-road eigenschappen gaan erop achteruit.
Daarnaast heeft een AT standaard al een prima remsysteem.

Staat wel gaaf :D

Akront_18.jpg
:9
full
 
Waar gebruik je hem voor?

Als je hem voor woonwerk verkeer gebruikt, Handvat verwarming, valbeugels, topkoffer en een hogere ruit.

Voor de lol: vering.
 
Vering is niet voor de lol, zeker niet op een AfricaTwin die, zoals de meeste Honda's, standaard over zeer slechte vering beschikt.
Betere vering zorgt voor:
- Meer comfort
- Betere wegligging
- Meer veiligheid
- Minder bandenslijtage
- Meer plezier in het rijden.

Ik heb laatst nog op een Varadero en een KTM Adventure 950 gereden. Die Var vouwt zich in allerlei knopen bij hard remmen, stevig bochtenwerk, slecht wegdek, enz. De KTM, met standaard heel goed WP spul, blijft altijd strak.
 
Hmmm, genoeg te wensen over zo te zien. Aangezien ik em voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruik, zal ik toch eerst aan praktische dingen moeten denken. Handvat verwarming zat er al op toen ik em kocht, dus die kunnen we alvast overslaan. Koffers zouden zeer handig zijn, maar wil eigenlijk gelijk van die vierkante metalen dingen, maar die zijn tamelijk aan de prijs. Weet iemand een relatief goedkoop adres voor die dingen, of moet je ze dan zelf gaan maken.

Die vering klinkt wel heel erg aantrekkelijk. Als het zoveel uitmaakt, waarom levert Honda dan nog steeds de huidige vering. Die moeten toch ook wel begrijpen dat het niet een allerbeste is. Nou ja, het is niet anders.

In ieder geval bedankt voor de optie, mijn verlanglijstje is weer wat langer geworden.

Groeten,
Dampkring
 
"waarom levert Honda dan nog steeds de huidige vering."

Omdat ze daar geld op kunnen besparen zonder dat het opvalt. Motoren (en auto's ook) worden toch op uiterlijk verkocht, bijna niet op specificaties en al zeker niet op wegligging. (Zie noot)
En als je inderdaad bijna uitsluitend woon/werk rijdt dan maakt het ook niet zo veel uit. Spaar dan maar geld voor het vervangen van de, doorgeroeste, uitlaat. Want daar is ook geld op bespaard door Honda.

Noot:
- De meeste rijders weten niet hoe slechte en/of goede vering aanvoelt dus alles is al gauw goed, totdat je verwent wordt door iets goeds (bijvoorbeeld een KTM 950).
- Als in tijdschriften bij testen geschreven wordt dat de motor een beetje deint in bochten dan denken de meeste rijders dat het zo'n vaart niet zal lopen, de motor ziet er goed uit dus kopen maar. Of, het is Honda of BMW, die maken toch alleen maar goede dingen; ja, ja dus niet.

Let wel, in noodsituaties kan goede vering dus het verschil uitmaken tussen op je bek gaan en alleen een verhoogde hartslag.

Even een ander verhaal: MotoGP en SuperBike rijden nagenoeg dezelfde tijden maar een MotoGP weegt 130 kg, heeft 220+ pk en kost (doe maar wat) 1 miljoen dollar. Een SuperBike weegt 165+ kg, heeft 180 pk en kost 100.000 a 150.000 dollar.
Wat is er hetzelfde: de vering en de banden. Wat dus aangeeft dat de effectiviteit van al het geld dat in een MotoGP motorblok gestopt wordt beperkt wordt door de wegligging. Vering is dus heel belangrijk.
 
Hmmm, genoeg te wensen over zo te zien. Aangezien ik em voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruik, zal ik toch eerst aan praktische dingen moeten denken. Handvat verwarming zat er al op toen ik em kocht, dus die kunnen we alvast overslaan. Koffers zouden zeer handig zijn, maar wil eigenlijk gelijk van die vierkante metalen dingen, maar die zijn tamelijk aan de prijs. Weet iemand een relatief goedkoop adres voor die dingen, of moet je ze dan zelf gaan maken.

Die vering klinkt wel heel erg aantrekkelijk. Als het zoveel uitmaakt, waarom levert Honda dan nog steeds de huidige vering. Die moeten toch ook wel begrijpen dat het niet een allerbeste is. Nou ja, het is niet anders.

In ieder geval bedankt voor de optie, mijn verlanglijstje is weer wat langer geworden.

Groeten,
Dampkring

full


deze set heb ik te koop voor 400 euro :]

Wat ik bedoelde met voor de lol, is als je de motor voor de lol gebruikt. Dan is goede vering een belangrijk item.
 
Vering is niet voor de lol, zeker niet op een AfricaTwin die, zoals de meeste Honda's, standaard over zeer slechte vering beschikt.
Betere vering zorgt voor:
- Meer comfort
- Betere wegligging
- Meer veiligheid
- Minder bandenslijtage
- Meer plezier in het rijden.

Ik heb laatst nog op een Varadero en een KTM Adventure 950 gereden. Die Var vouwt zich in allerlei knopen bij hard remmen, stevig bochtenwerk, slecht wegdek, enz. De KTM, met standaard heel goed WP spul, blijft altijd strak.

Tja, ik heb zowel een Africa Twin als een KTM Adventure. Voor woon werk verkeer voldoet de Africa Twin vering goed genoeg. Een Varadero (vooral de pré 2003) is slechter afgeveerd als een AT. Uiteraard is een 950 een klasse apart.
 
Op donderdag 08 januari 2004 21:22 schreef de ex zot het volgende:Tja, ik heb zowel een Africa Twin als een KTM Adventure. Voor woon werk verkeer voldoet de Africa Twin vering goed genoeg. Een Varadero (vooral de pre 2003) is slechter afgeveerd als een AT. Uiteraard is een 950 een klasse apart.

KTM standaard WP vering, in de dakar rally rijden ze allemaal WP lijkt het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan