geluid in blok

marcelloo

Rookie
8 apr 2005
10
0
Nieuwegein
ik heb een motor zx-7r gekocht van een particulier en alles lijkt goed. Het is echt een super ding. Je kunt zien dat de eigenaar er heel zuinig op is geweest. Hij is net als nieuw en er is haast geen krasje op te vinden.
Maar nu ik thuis ben hoor ik af en toen een raar geluid in het blok, net of er iets schuurt, echt zo'n rauw geluid. En soms gaat het weer weg. Soms begint het onder het rijden, maar als ik hem stationair laat lopen, begint het ook soms.
Soms hoor je dit niet en dan klinkt het gewoon super, maar als ik dan een paar keer goed gas, dan komt het weer en blijft het doorgaan. Dan weer ff wachten en beetje voorrem, koppeling in knijpen enz, en dan gaat het weer weg. Ik weet niet of het hierdoor weer weggaat.
Het klinkt niet goed in mijn oren, klinkt echt rauw en scheurig.

Ik kan me niet voorstellen dat er iets ernstig met het blok is, want de eigenaar is er heel zuinig op geweest en had tranen in zijn ogen toen ik weg reed.

Weet iemand wat dit kan zijn? Ik heb er toch geen goed gevoel over.
Oh ja motor heeft slechts 12000 kilometers gemaakt. Er zit net nieuwe olie en filters op en nieuwe tandwielen en ketting.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik weet dat kawasaki rauw klinkt, maar dan moet het constant zijn. En soms lootp hij gewoon zonder rare geluiden. En van het een op het andere moment hoor je dan weer dat rauwe gescheur. Het is niet een gepiep ofzo.
Mijn buurjongen heeft precies dezelfde motor en daar hoor ik niet zo'n geluid.
Die klinkt altijd zoals mijn motor klinkt zonder dat scheurende geluid.
 
Laatst bewerkt:
pak eens een grote schroevendraaier en houd deze tegen je blok wanneer dat geluid zich voordoet en met je oor aan het handvatkant kan je vrij nauwkeurig bepalen waar het ongeveer vandaan zou moeten komen. nokkenaskant ,koppelingskant,onderblok etc.
 
...slechts...12000km....en dan een schurend geluid in je motorblok.... B|
zoveel mogelijkheden...
was vorige eigenaar een racerat/wheelieking...?
schurende geluiden in en rondom motorblok:
versleten koppelingsplaten...
big-end lager...
schade aan een zuiger...
startmotor blijft hangen bij starten en draait dus mee op toerental...
schade aan oliepomp...
tandwiel aanloop in versnellingsbak....

not nice.....
 
Heb my ook eens de pleuris gezocht naar zo'n vaag geluidje, en wat bleek!?
gewoon de ketting die droog stond? dus ff smeeren en weg was het! probeer dat eens,by de zxr zit volgerns my een rubber om het tandwiel om geluid te dempen,als hy wat droog wordt hoor je raare geluiden.
misschien heb je er wat aan, suxs
 
Ik heb de motor zojuist weer gestart. In het begin loopt hij goed, ik geef dan ook nog geen gas en laat hem rustig warm lopen. Wel hoorde ik drie keer een geluid van tjoek, net of een zuiger even kort bleef steken.

Later liep hij mooi normaal. Toen ik ging gassen boven 6000/7000 toeren (ik rijd er niet op en de motor staat gewoon stil), begon hij weer met dat geluid. Het is trouwens meer een ratelend geluid.
Ik heb toen niets gedaan en na 15 seconden ofzo ging het vanzelf weer weg.
Als ik dan weer ging gassen, dan komt het weer terug en na een tijde verdwijnt het dan.

Als ik er dan rustig mee ga rijden dan gaat het goed, maar als ik dan even flink doortrek van 2 naar 3 ofzo dan begint hij weer te ratelen. Heel gek.
Heeft niemand dit meegemaakt? Als ik de koppeling ofzo indruk helpt allemaal niets.

Wel liep hij weer rustiger toen ik de koppeling op liet komen en weer wilde wegrijden.
Maar stationair doet hij het ook en het gaat na een tijdje weer over.
Niemand een idee wat het kan zijn?
 
heb toch het vermoeden dat de nokkenasketting spanner het af laat weten af en toe,
zodat de nokkenasketting te slap staat en begint te klapperen/ratelen, en daarna weer spant totdat je weer gas geeft dan weer hapert etc.
De nokkenasketting kan nooit nu al versleten zijn dat gebeurd meestal rond de 65.000 km.

maar zoals jb al voorstelde rij eens langs een goede monteur/dealer die zonder winstbejag een mogelijk antwoord kan geven.

Misschien de spanner een keertje loshalen om te kijken of deze nergens hapert en soepel loopt,maar je wel een beetje sleutelervaring hebben om dit te doen.

PS mooie bike hoor is nog een droomwens van mij.
succes
 
Vermoed inderdaad ook de nokkenasketingspanner,deze waaren by mn vorige kawa's(GPX-ZXR750-ZX9R) ook licht hoorbaar, ga voor de zekerheid tog ff langs een specialist(check ook ff oliepeil!)

suxs
 
heb toch het vermoeden dat de nokkenasketting spanner het af laat weten af en toe,
zodat de nokkenasketting te slap staat en begint te klapperen/ratelen, en daarna weer spant totdat je weer gas geeft dan weer hapert etc.
De nokkenasketting kan nooit nu al versleten zijn dat gebeurd meestal rond de 65.000 km.

maar zoals jb al voorstelde rij eens langs een goede monteur/dealer die zonder winstbejag een mogelijk antwoord kan geven.

Misschien de spanner een keertje loshalen om te kijken of deze nergens hapert en soepel loopt,maar je wel een beetje sleutelervaring hebben om dit te doen.

PS mooie bike hoor is nog een droomwens van mij.
succes


:^
 
He allemaal harstikke bedankt voor het meedenken.

Wat me vanavond opviel is dat wanneer ik de motor net heb gestart het geluid er niet is. Ik blijf stil staan en ga even een beetje gassen, dan begint het geratel.

Als ik hem dan in de 1 zet en de koppeling op laat komen, zodat hij wil wegrijden, dan houdt het geratel op.

Beetje gassen weer en het geratel komt terug. Laat ik de koppeling weer opkomen dan gaat het geratel weer weg.

Weet iemand nu wat het kan zijn?
 
De distributieketting zal het wel niet zijn, want die hoor je juist wél als hij koud is, en minder als de boel uitzet als hij warm wordt.
Is het niet je druklager in je koppeling of zo? Toch eens goed luisteren waar het precies vandaan lijkt te komen?
 
We kunnen niet vanachter een schermpje zeggen DAT IS HET moet je toch even naar een specialist, hoogstens meedenken en ongeveer proberen te zeggen wat het zou kunnen zijn.
 
Check even of je uitlaat vast zit aan de rechter kant.

Ik heb dit namelijk met me suzuki ook gehad de meest vreemde schurende geluiden en op de meest onwillekeurige momenten.

Bleek me uitlaat los te zitten bij een van de cilinders en dat resoneerde keurige mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan