Geschikte tweedehands achterschokdemper vinden?

Ik heb een oude Tenere (91).
Ik vraag me af of een tweedehands achterschokdemper echt een goede optie is?
Een paar vragen en opmerkingen waar ik mee worstel:
Als er al een originele op de markt komt, is die hoogstwaarschijnlijk ook versleten? Hoe kan je dit testen?
Er zijn nieuwe alternatieven beschikbaar, zelfs specifiek afgestemd op motorfiets, rijder(s), bagage en rijgedrag.
Maar, die kosten bijna evenveel als de aankoopprijs van mijn tweedehands fiets.
Een mogelijke optie is dan op zoek te gaan naar een tweedehands schokdemper van een ander merk / motorfiets.
Maar de grote vraag is dan natuurlijk, wat is compatibel (bestaan er tabellen)? En waar moet ik op letten?
Vooral antwoorden op die laatste vraag ontbreken in alle advertenties.
Ik ontdekte al zover dat je rekening moet houden met gewicht, lengte van de schokdemper, installatie (2 ogen? 1 oog? Buitendiameter ogen, binnendiameter ogen enzovoort enzoverder).
Kort samengevat, zie ik een interessante advertentie voor bv. Een achterschokdemper van een f650gs van 2001, past die dan op mijn Tenere van 91?
 
Tweedehands is altijd een risico, je kan de schokdemper pas goed testen als die op de motor zit.

Een schokdemper van een ander merk kan passen, maar meestal niet.

Er zijn wel fabrikanten die niet te duur zijn en voor veel motoren schokdempers maken, een voorbeeld hiervan is YSS.
Dit lijkt mij een goede optie.
Voorbeeld:

Er is ook de mogelijkheid om je versleten schokdemper door een specialist te laten reviseren, of dit het waard is en wat het kost kan de specialist je vertellen.
 
Dempers van een andere type/merk passen maar heel uitzonderlijk.
Op specifieke fora van bepaalde type's vind je daarover soms wel info,van mensen die dat zelf getest hebben.
Op bvb. Ebay kom je wel eens goede aftermarket schokdempers tegen van motoren die gesloopt worden.
 
Hoi Irene the Ténéré

je zou hier eens kunnen vragen, want ik weet niet om wat voor tenere het gaat.

XTZ 750


XTZ 600


en de oude laten reviseren is misschien ook een optie,
 
Ik heb een oude Tenere (91).
Ik vraag me af of een tweedehands achterschokdemper echt een goede optie is?
Een paar vragen en opmerkingen waar ik mee worstel:
Als er al een originele op de markt komt, is die hoogstwaarschijnlijk ook versleten? Hoe kan je dit testen?
Er zijn nieuwe alternatieven beschikbaar, zelfs specifiek afgestemd op motorfiets, rijder(s), bagage en rijgedrag.
Maar, die kosten bijna evenveel als de aankoopprijs van mijn tweedehands fiets.
Een mogelijke optie is dan op zoek te gaan naar een tweedehands schokdemper van een ander merk / motorfiets.
Maar de grote vraag is dan natuurlijk, wat is compatibel (bestaan er tabellen)? En waar moet ik op letten?
Vooral antwoorden op die laatste vraag ontbreken in alle advertenties.
Ik ontdekte al zover dat je rekening moet houden met gewicht, lengte van de schokdemper, installatie (2 ogen? 1 oog? Buitendiameter ogen, binnendiameter ogen enzovoort enzoverder).
Kort samengevat, zie ik een interessante advertentie voor bv. Een achterschokdemper van een f650gs van 2001, past die dan op mijn Tenere van 91?
Een 2e hands achterpomp zal niet veel helpen. De olie die er in zit kan tientallen jaren oud zijn en dat is net zo hard pogo-en ipv dempen. De andere opties genoemd zijn ook niet echt handig. Het is gebruikelijk dat offroad/enduro/cross vering eens in de zoveel tijd ge-serviced wordt, en dan heb je weer voor jaren goede vering. Er zijn zat veringsboeren die dat doen. Paardekam, jd shocks, hk suspension, shock therapy, van laar, jj suspension, noem maar op.
 
Laatst bewerkt:
Het zoeken naar een passende, geschikte, jongere schokbreker van een andere motor is ontzettend veel gedoe en zal 99% zeker nog werk vergen om pas te maken. Vanwege de plaats van het reservoir of omdat de bevestiging net iets breder is oid. Functioneel gezien is het ook een beetje hit or miss. Als je huidige schokbreker écht slecht is, kun je ook niet veel slechter.. dat dan ook weer.

Mijn inziens kan je motor het waard zijn om een nieuwe of bijna nieuwe tweedehands aan te schaffen. Oudere motoren die goed afgesteld staan en netjes bijgehouden.. rijden vaak gewoon nog hartstikke lekker. Maar das de afweging die je zelf moet maken. Of je nu een basis hebt die goed genoeg is om dat mee te doen, en of je andere zaken ook wil aanpakken en wil investeren.
 
In je profiel staat dat je in Tsjechië woont. Is dat correct? Ik wilde namelijk hetzelfde als @patrickZ aanraden: ga naar Jan Droog. Hij heeft ondertussen 4 van mijn motoren gedaan. Nou heb ik het geluk dat hij om de hoek zit.

Is de sterkte van je huidige veer (dan bedoel ik dus alleen de spiraal) voldoende? Dat kan je bekijken door de motor helemaal uit de vering te trekken en de afstand te meten tussen de wielas en een vast punt op het frame recht naar boven vanaf de wielas. Bijvoorbeeld het bagagerekje.
Ga daarna op de motor zitten met je tenen net op de grond (dus zoveel mogelijk gewicht in het zadel) en laat iemand dezelfde maat opmeten. Het verschil in lengte is de zogenaamde 'negatieve veerweg'. Dit zou grofweg 25% van de totale veerweg moeten zijn. Wat meer mag bij zo'n allroad motor ook wel. Volgens dit stukje tekst zou de totale veerweg 200mm zijn. Je negatieve veerweg zou dan 50mm mogen zijn
Let wel, dit is een vuistregel en verder te verfijnen naar persoonlijke voorkeur, bijvoorbeeld zachter voor meer comfort of harder voor meer feedback en grip maar ten koste van comfort.

Als je veer sterk genoeg is en ook past bij jouw voorkeur (niet te hard of te zacht), dan kan je overwegen om de hele schokbreker op te sturen naar Jan Droog. Hij kan dan de demper reviseren en de demping passend voor de veer maken. Je herkent daarna je motor niet meer terug. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit beter bij mijn voorkeuren past dan een algemene betaalbare vervangingsschokbreker zoals van YSS of Hagon. Maar iedereen zal hier eigen mening over hebben.

Voor het reviseren van de demper met behoud van de bijgeleverde veer was ik een paar jaar geleden zo'n 200 euro kwijt. Wat de actuele prijzen zijn weet ik niet. Dat hangt ook sterk af van het werk dat nodig is. Binnen het bovengenoemde bedrag is de schokbreker ook reviseerbaar gemaakt. Vanuit de fabriek was hij namelijk dicht gelast en niet reviseerbaar. Jan Droog modificeert dit zodat de demper wel uit elkaar kan en ook in de toekomst gereviseerd kan blijven worden.

Als de huidige veer niet naar jouw wensen is, dan kan daar ook een andere op. Uiteraard wordt dan de demping aangepast aan de nieuwe veer. Een nieuwe veer kost gemiddeld 100 euro.

Heb je toevallig wat mooie sfeerplaatjes van offroad rijden in Tsjechië? *O* :] *O* :]
 
En wat heeft dat gekost?
En wat heb je aan de voorvering gedaan?
748 euro
We hebben het op de FZR1000 van 65!!!!!! euro ook gemonteerd.

Op shocks en banden moet je NIET beknibbele, dat is geen mening maar een feit.


1617513968140.png
1617513987532.png
 
Ik had zelf ook geen zin om voor de halve dagwaarde van mijn motor een nieuwe shokker onder mijn sc33 te zetten dus heb er een 2ehands onder geknalt die ik bij een redelijk gerenommeerd sloop bedrijf heb gekocht voor 90 euro.

Of je weet dat die 2e hands goed is kun je moeilijk weten zou kijken bij een gerenommeerde sloper en contact leggen of je eventueel garantie kan krijgen of niet goed geld terug. Mijn 2e hands veer zag er erg netjes uit weinig gebruikt, denk dat je vooral daar op moet letten er staan op internet ook een boel 2e hands veren van motor slopers die er nog slechter uitzien dan dat ding die onder mijn motor vandaan kwam en daar wordt alsnog meer dan 100 euro voor gevraagd.

Zou die eventuele 2e hands dus vooral op uiterlijk beoordelen want verder dan dat kom je toch niet tot je hem in handen hebt. Als dat ding vol met roest, steenslag en er geen verf meer op de veer zit dan kun je hem beter overslaan.
 
Laatst bewerkt:
Juist die buitenkant vertelt niks over de werking maar ik ken het gevoel. Ik kom tamelijk veel bij Hyperpro in Alphen en ook met een wielophanging die niet daarvandaan komt zijn ze bereid een oordeel te vellen over de staat cq toestand van de vering en demping. Ze zullen je niet wegsturen met nieuwe veren als je met goed spul aankomt, ze zullen je wel een ideale instelling geven.
 
Juist die buitenkant vertelt niks over de werking maar ik ken het gevoel. Ik kom tamelijk veel bij Hyperpro in Alphen en ook met een wielophanging die niet daarvandaan komt zijn ze bereid een oordeel te vellen over de staat cq toestand van de vering en demping. Ze zullen je niet wegsturen met nieuwe veren als je met goed spul aankomt, ze zullen je wel een ideale instelling geven.
:^
Fijne jongens daar bij Hyperpro met een goede uitleg enz.
Mijn vorige motoren hadden altijd Hyperpro er onder.

Nu voor het eerst niet, maar de Energica staat op Ohlins nu, ook een goed merk. Dat was een dure optie.
Maar met Rob eens, op banden en schokbrekers niet besparen. Goed wegcontact is alles.
 
Dat hele hyperpro truukje met progressieve vering is meer van toepassing bij wegmotoren. Voor cross/enduro en offroad hoef je daar dan ook niet perse heen.

Een (schijnbaar weinig gebruikte) achterpomp kan er van buiten heel goed uitzien, maar condens in de olie en uitgedroogde rubber delen zijn op het 1ste gezicht lastig te zien en verhinderen een goede werking. Meer een pogo beweging dan dempen. Mechanische delen kunnen met weinig gebruik nog wel redelijk goed zijn.

Maar op zich is de oplossing van het probleem van de topicstarter uitermate simpel. Je hebt niet specifiek 'Jan Droog' shocks nodig voor een eenvoudige standaard revisie van een yamaha tenere schokbreker. Dat kan elke veringsboer. En als je dan toch bezig bent, doe dan ook even de voorvork. Het hoeft allemaal niet de hoofdprijs te kosten.
 
Dat hele hyperpro truukje met progressieve vering is meer van toepassing bij wegmotoren. Voor cross/enduro en offroad hoef je daar dan ook niet perse heen.
..

Je weet dat ze beide leveren/monteren? (de reclame is idd meer gericht op de progressieve veer inderdaad)

Op mijn vorige motor (Honda CrossTourer) hebben ze een Hyperpro achterschokbreker met lineaire veer gemonteerd.
Ze kijken echt wel waar je op rijd.
 
Je weet dat ze beide leveren/monteren? (de reclame is idd meer gericht op de progressieve veer inderdaad)

Op mijn vorige motor (Honda CrossTourer) hebben ze een Hyperpro achterschokbreker met lineaire veer gemonteerd.
Ze kijken echt wel waar je op rijd.
Ik zou voor specifieke wensen in het offroad/enduro/cross gebeuren niet snel naar hyperpro stappen. Ik hoor ook nooit veel over ze in die wereld. Maar een simpele standaard revisie of een schokbreker leveren kunnen ze uiteraard ook.
 
Ik zou voor specifieke wensen in het offroad/enduro/cross gebeuren niet snel naar hyperpro stappen. Ik hoor ook nooit veel over ze in die wereld. Maar een simpele standaard revisie of een schokbreker leveren kunnen ze uiteraard ook.
Dat klopt wel, ze zijn veel meer gericht op de sportmotoren.

Voor TS dus even zoeken, ik zou ook niet snel naar de originele achterschok gaan, dat is toch vaak een mix van prijs/kwaliteit/gemiddelde rijder.
Er is vast wel wat beters voor een leuke prijs te vinden.
Hangt ook weer af van wat je wilt uiteraard. Beetje toeren op de weg, of echt off-road gaan.
 
In je profiel staat dat je in Tsjechië woont. Is dat correct? Ik wilde namelijk hetzelfde als @patrickZ aanraden: ga naar Jan Droog. Hij heeft ondertussen 4 van mijn motoren gedaan. Nou heb ik het geluk dat hij om de hoek zit.

Is de sterkte van je huidige veer (dan bedoel ik dus alleen de spiraal) voldoende? Dat kan je bekijken door de motor helemaal uit de vering te trekken en de afstand te meten tussen de wielas en een vast punt op het frame recht naar boven vanaf de wielas. Bijvoorbeeld het bagagerekje.
Ga daarna op de motor zitten met je tenen net op de grond (dus zoveel mogelijk gewicht in het zadel) en laat iemand dezelfde maat opmeten. Het verschil in lengte is de zogenaamde 'negatieve veerweg'. Dit zou grofweg 25% van de totale veerweg moeten zijn. Wat meer mag bij zo'n allroad motor ook wel. Volgens dit stukje tekst zou de totale veerweg 200mm zijn. Je negatieve veerweg zou dan 50mm mogen zijn
Let wel, dit is een vuistregel en verder te verfijnen naar persoonlijke voorkeur, bijvoorbeeld zachter voor meer comfort of harder voor meer feedback en grip maar ten koste van comfort.

Als je veer sterk genoeg is en ook past bij jouw voorkeur (niet te hard of te zacht), dan kan je overwegen om de hele schokbreker op te sturen naar Jan Droog. Hij kan dan de demper reviseren en de demping passend voor de veer maken. Je herkent daarna je motor niet meer terug. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit beter bij mijn voorkeuren past dan een algemene betaalbare vervangingsschokbreker zoals van YSS of Hagon. Maar iedereen zal hier eigen mening over hebben.

Voor het reviseren van de demper met behoud van de bijgeleverde veer was ik een paar jaar geleden zo'n 200 euro kwijt. Wat de actuele prijzen zijn weet ik niet. Dat hangt ook sterk af van het werk dat nodig is. Binnen het bovengenoemde bedrag is de schokbreker ook reviseerbaar gemaakt. Vanuit de fabriek was hij namelijk dicht gelast en niet reviseerbaar. Jan Droog modificeert dit zodat de demper wel uit elkaar kan en ook in de toekomst gereviseerd kan blijven worden.

Als de huidige veer niet naar jouw wensen is, dan kan daar ook een andere op. Uiteraard wordt dan de demping aangepast aan de nieuwe veer. Een nieuwe veer kost gemiddeld 100 euro.

Heb je toevallig wat mooie sfeerplaatjes van offroad rijden in Tsjechië? *O* :] *O* :]
Bedankt voor je heel gedetailleerde antwoord. Ik woon inderdaad in Tsjechië, maar moet regelmatig voor het werk naar Nederland en/of België. Dit was vooraleer Covid toesloeg... dus, wat je voorstelt, is vast en zeker een mogelijkheid. Ik ben pas heel laat begonnen met motorrijden en zet pas mijn eerste pasjes op onerverhard, dus - voorlopig- bar weinig foto’s...
 
Graag gedaan. Ik leg graag het onderliggende mechanisme uit zodat ook duidelijk is waarom ik iets aanraad.

Zoals gezegd, iedereen zal zijn eigen ervaring hebben. Mijn ervaring met Hagon of YSS is dat het niet bij mijn wensen paste. De demping is simpelweg afgesteld zodat het een zo groot mogelijk publiek aanspreekt. Voor mij was dat te zacht en gevoelloos, ondanks mijn eigen gewicht van maar 65 hele kilo's ;)

Mijn Yamaha TT600R is door de fabriek uitgerust met een super duper volledig instelbare Öhlins achterschokbreker. Dat klinkt mooi, maar vanuit de fabriek was de veer net goed gekozen (iemand die zwaarder is dan ik ben, zou een zwaardere veer nodig hebben). De demping kwam ondanks de stelmogelijkheden nog geen eens binnen het bereik van de veer, die was gewoon veel te zacht. Dat geeft een springstok-effect aan de achterkant van de motor.

Vandaar mijn voorkeur om een originele schokbreker door iemand met inzicht en verstand te laten reviseren.

Aan de andere kant. Een nieuwe Hagon of YSS voelt altijd beter dan een oude lekke originele schokbreker O-)

Nou wordt er wel eens geopperd dat een nieuwe schokbreker ook nieuwe techniek in zich heeft dan een oude originele. Dat klopt, maar pas in het duurdere segment vervangingsschokbreker. Zelfs de basic lijn van Öhlins is minder geavanceerd dan een Koni uit de jaren 80.


Ondertussen zit ik een beetje te kijken op Google Maps naar Centraal Moravië... Mocht je willen testrijden op een motor met gereviseerde schokbrekers dan kom ik graag even langs :+_O- Nadat ik het motorblok van de Yamaha weer in elkaar heb gezet :$
 
Graag gedaan. Ik leg graag het onderliggende mechanisme uit zodat ook duidelijk is waarom ik iets aanraad.

Zoals gezegd, iedereen zal zijn eigen ervaring hebben. Mijn ervaring met Hagon of YSS is dat het niet bij mijn wensen paste. De demping is simpelweg afgesteld zodat het een zo groot mogelijk publiek aanspreekt. Voor mij was dat te zacht en gevoelloos, ondanks mijn eigen gewicht van maar 65 hele kilo's ;)

Mijn Yamaha TT600R is door de fabriek uitgerust met een super duper volledig instelbare Öhlins achterschokbreker. Dat klinkt mooi, maar vanuit de fabriek was de veer net goed gekozen (iemand die zwaarder is dan ik ben, zou een zwaardere veer nodig hebben). De demping kwam ondanks de stelmogelijkheden nog geen eens binnen het bereik van de veer, die was gewoon veel te zacht. Dat geeft een springstok-effect aan de achterkant van de motor.

Vandaar mijn voorkeur om een originele schokbreker door iemand met inzicht en verstand te laten reviseren.

Aan de andere kant. Een nieuwe Hagon of YSS voelt altijd beter dan een oude lekke originele schokbreker O-)

Nou wordt er wel eens geopperd dat een nieuwe schokbreker ook nieuwe techniek in zich heeft dan een oude originele. Dat klopt, maar pas in het duurdere segment vervangingsschokbreker. Zelfs de basic lijn van Öhlins is minder geavanceerd dan een Koni uit de jaren 80.


Ondertussen zit ik een beetje te kijken op Google Maps naar Centraal Moravië... Mocht je willen testrijden op een motor met gereviseerde schokbrekers dan kom ik graag even langs :+_O- Nadat ik het motorblok van de Yamaha weer in elkaar heb gezet :$
Altijd welkom! Geef vooraf een seintje en je (zetel)bed zal klaar staan. Succes met het motorblok!
 
Terug
Bovenaan Onderaan