Tweedehands Motogadget m.unit testen

Diirk

Die hard MF'er
13 mrt 2008
918
785
Verenigd Limburg
Voor mijn projectfiets moet ik een andere/ nieuwe kabelboom leggen en daarvoor had ik de m.unit in gedachten.. ware het niet dat deze nieuw te prijzig zijn voor de €500 Challenge. Ik ben echter een m.unit V2 tegengekomen die goedkoper van de hand gaat, maar ik zou graag testen of dat ding nog werkt naar behoren.

In mijn hoofd moet dat redelijk simpel te controleren zijn met een accu, wat draadjes, lampje (als verbruiker?) en misschien een multimeter ofzo?
Op die box zelf zitten lampjes die aangeven als er wat fout zit, maar ik zou een soort van schakelaar ofzo moeten hebben voor het ingaande signaal. Kan ik daar een drukknop/klikrelais oid voor gebruiken?

Je ziet het: ik heb wel een idee van hoe het kan, maar de uitwerking laat te wensen over. Help mij :$


Als er genoeg mensen zijn die me uit eigen ervaring kunnen bevestigen dat de m.unit onverwoestbaar is, wil ik dat ook voor waar aannemen en het gewoon laten opsturen O-)
Ervaringen met de Axel Joost Elektronikbox mag je hier ook delen, je weet maar nooit of ik zo een ding eens tegenkom op Marktplaats oid.
 
Heb wat verder gezocht dan mijn neus lang is en heb onderstaand artikeltje gevonden om een zo een box te testen.
Dus voor degenen die ooit hetzelfde zoeken, zoek niet verder en begeeft u naar deze website:
mo.Unit and mo.Button Troubleshooting Procedures

Hier ook maar een uitrekseltje van het belangrijkste stuk in het artikel:
While m-Units do fail from time to time it’s rare and the overwhelming majority of problems we see involve the improper installation or electrical faults. The only real test we know how to do is to disconnect everything and verify the m-Unit is operating normally without any potential issues being created by the bike wiring.

To do this disconnect all input and outputs, and then use a standard bulb like a turn signal as a test light for the outputs. It is important that the test light is an incandescent type, sometimes super-efficient LEDs can give odd results. The test light should be at least a watt or two, most incandescent turn signal bulbs are 5-20 watts and an old signal makes for a perfect test light. Then use a jumper wire to connect the lock input to turn on the m-Unit, verify the lights race around and stop with lock, aux 1 and ignition outputs lit.

At this point check each output by installing either a 2 wire button with one wire grounded and the other wire in the input, next install your test light so that one wire is grounded and the other wire leads to the corresponding output. If any of the outputs cause the light to light up but the output LED isn't lit, that is a clear indication the m-Unit is malfunctioning. If the m-Unit passes this test, go through and verify that all the inputs operate the outputs as expected, and again verify outputs using the test light. Go through one at a time and eliminate as many variables as possible.

The reason you need to use a test light is that solid-state electronics may show voltage even when the output is turned off. This is just the way silicon-based devices work, although a voltmeter may show a voltage, once you connect a light bulb to it, there isn't any current and the output voltage will drop to zero. But you can't measure output voltage without having some type of resistive load on the output.

Remove all of your inputs and outputs.

Reseat the m-Unit main ground connection and check continuity with a meter. Contact surfaces must be clean corrosion free bare metal, don't rely on the continuity of the nuts and bolts to be enough and don't just assume that your contacts are good without testing them. Remember your ground wire must be large enough to match the amperage of your 12V+ cable to the m-Unit.

Reconnect the main 12V+ cable and check continuity with a meter.

Connect the ignition key switch to the main 12V+ and Lock input, then switch it on to confirm that the LED lights up.

One by one connect an INPUT wire to a test switch and then it's corresponding OUTPUT to a 5-20 watt test bulb, activate the switch and confirm that the m-Unit LEDs light up correctly. If it does not light up or the LEDs indicate you have a ground short investigate that circuit to find your issue. (If using the m-Button then install just the one wire into the Kill input terminal.
 
Dan hou ik nog net €50 over voor de bekabeling, moet lukken 😂 Nee, helaas, daar heb ik geen budget voor.
Zelfs als ik de €500 Challenge buiten beschouwing laat is €400 me wat te prijzig. Ik zeg niet "te duur" want hij is het geld vast waard.
Maar 't is wel een hele geruststelling dat je er zo blij mee bent: dat wilt dan toch zeggen dat het een degelijk product is.
 
Sinds een jaar of 6 heb ik vrijwel alles van Motogadget op mijn fiets zitten, inclusief de eerste M-unit. Met motogymkhana crashte de fiets bij elke training wel een paar keer, en alles werkt nog steeds ;-) Er zitten geen losse elementen, dus redelijk hufter proof.

Groet, Kris
 
Terug
Bovenaan Onderaan