geschikte uitlaatdemper suzuki DR 800

diederik01

Rookie
29 apr 2019
14
2
Heren sleutelaars...

Inmiddels ben ik al weer 3 uitlaatdempers verder...de moed zinkt mij in de schoenen...

mijn DR 800 uit 96 is voorzien van grotere carbs, 36 mm ipv de standaard 33 mm en krijgen uiteraard meer lucht door een degelijk gefilterd doch open systeem.

Mijn oude uitlaat was een slip on met aan sluitdiameter 61 mm op een uitlaatbuis met uitwendige maat 45 mm...erg ruim dus! de carbs waren bij deze setup voorzien van 145 hoofdsproeiers.

Nu heb ik een uitlaatdemper, slip on, met inwendige aansluitdiameter 51 mm op mijn uitwendige 45 mm uitlaatpijp. lijkt me niks mis mee...toch moest ik kleinere hoofdsproeiers monteren dan voorheen. nb. wel heb ik de stationairsproeier drastisch vergroot omdat deze door vorige eigenaar veel te klein was gemonteerd...

Vraag:
Als ik met de demper diameter inwendig nooit kleiner ga dan de diameter van mijn uitlaatpijp ben ik niet aan het knijpen toch? uiteindelijk is toch het gaatje van de db-killer aan het uiteinde van de demper toch de beperkende factor?

graag jullie expertise hierover...ben verbrande uitlaatkleppen graag voor...

mvg diederik
 

diederik01

Rookie
29 apr 2019
14
2
Ha Jan.

Mijn probleem is dat ik mij afvraag of de gemonteerde demper een negatief effect heeft op mijn motorvermogen en/of de levensduur van de motor. hete uitlastgassen moeten zsm weg ivm koeling kleppen. Mi kan dit alleen als je niet nauwer gaat met de demper dan de binnenmaat van de uitlaatpijp...toch??? zie ook bovenstaande vraagstelling

is het zo dat als je de stationairsproeier flink vergoot dat ie dan een mogelijk kleinere hoofdsproeier nodig heeft omdat de stationairsproeier over hele toerengebied/stand gashandel meedoet?
 

diederik01

Rookie
29 apr 2019
14
2
ter aanvulling...aansluitdiameter demper betreft 51 mm binnenmaat en komt op een uitlaatpijp met buitendiameter 45mm uiteraard zit hier een vloeiend verloop tussen zonder randen die negatief effect op stroming hebben
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.566
44
57
Stationaire sproeier werkt in het hele gebied , dus iets kleiner uitproberen . Als de motor goed loopt is de uitlaat toch prima .
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.566
44
57
Een ding tegelijk doen , anders weet je niet welke sproeier het probleem groter of kleiner maakt.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.570
280
50
wezemaal
Stationaire sproeier werkt in het hele gebied , dus iets kleiner uitproberen . Als de motor goed loopt is de uitlaat toch prima .
de meningen daarover zijn verdeeld. de (in mijn ogen) meerderheid zegt van niet. er is geen vernauwing meer ter hoogte van de gasklep en dus ook geen onderdruk op dat punt.
sommige carbu's hebben net voor de uitgang naald/hoofdsproeier combi ook nog een gaatje van het stationnair circuit, IN de venturi dus, en dan kan het wel invloed hebben.
 

diederik01

Rookie
29 apr 2019
14
2
naarmate ik mn vlinderklep open komen er meer gaatjes vrij in de venturi. daarnaast merk ik ook duidelijk dat ie op de top verzuipt nu ik de stationairsproeier flink heb vergoot...ook ik ga er daardoor van uit dat de stationairsproeier in hele gebied werkt...

nu alleen mijn vraag mbt de uitlaat nog en ik kan weer verder ;) vooralsnog weet volgens mij niemand wat de originele diameter van de uitlaatpijp is van een suzuki dr 800 of wel?
 

diederik01

Rookie
29 apr 2019
14
2
Ha Reinout! kijk iemand met ervaring! ven jij overgegaan tot zelfbouw omdat je slechte ervaringen had met universele slip ons? of gewoon voor fun? universele slip ons en de klappen van 800 cc uit 1 cilinder is wellicht geen goede optie??? twijfel twijfel twijfel
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.856
136
Andere kant van de evenaar
Nah, ik had geen idee waar wat te halen..

Ik had een 50mm pijp, die van mij kwam van een Alfa, moest wel het plaatje in het midden er uit tikken, was een reflectie, demper open geslepen en er demperwol in gepropt.

Zat wel een beetje lawaai in, ook weer niet al te veel, klonk best aardig.
 

Bijlagen

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.856
136
Andere kant van de evenaar
Als je de diameter van het achterste stuk pijp in zo'n 4 a 5 stappen laat oplopen, en de demper dan ook op die diameter, dat doet aardig wat!!
De mijne begon toen wel veel lawaai te maken, van dichtbij, van verder weg was eigenlijk best wel stil, heel apart..

Stage 2 nokkenas er in, 2 carburateurs met acceleratiepomp, en dat ding is niet meer te houden. ;)


Damn, ik mis mn DR-etje... :'(
 

diederik01

Rookie
29 apr 2019
14
2
dit is de mijne...die uitlaat is er nu dus af...verrot...liep ie wel goed op. nu de universele demper van snell gemonteerd type classic...uitlaatpijp is uitwendig 45 mm...ding gaat wel als raket
 

Bijlagen

  • Like
Waarderingen: reinhoud