gevoel van glijen wel heel erg..

Emiel Lensen

Rookie
25 sep 2006
1
0
Den Bosch
Dag allen,


Ik ben de trotse bezitter van een Yamaha Dragstar 1100 Classic,
waar ik al een jaar met veel plezier mee rijd. *O*
Maar er is wel iets waar ik me zorgen over maak....

Als ik op de snelweg (zeker 's nachts) rijd,
voel ik de motor regelmatig heel even glijen over oneffeheden. -O-
Niet alleen over de geverfde pijlen e.d.
maar ook over wegnaden en zelfs op vertikale bobbels op de weg.

Nu is dit mijn eerste motor,
maar ik heb niet het idee dat dat normaal is.
Want mijn hart staat regelmatig even stil van de schrik....

Wie heeft hetzelfde probleem of nog beter:
wat is een mogelijke oplossing.


Ik ben benieuwd!

Mvg,
Emiel
 
Als ie over kleine dwarsrichels grip verliest, zou ik de vering eens checken. Misschien dat ie stuitert? Of juist geen veerweg meer heeft? (Denk dat je er dan zelf ook vanaf zou stuiteren)

Oja - voor de duidelijkheid: Voorzover ik weet is dit niet normaal.
 
Mijn profiel is zowat weg van mijn achterband... laatst regende het eventjes... ik trek vrij rap open en voel mijn band gewoon al rijdend spinnen en zoeken :N

Genoeg profiel? Zo ja, misschien andere achterband proberen want je moet zat grip hebben.
 
juiste bandenspanning? Zo niet dan gaat die rollen en dat merk je over richels en in de bochten.

Maar kan ook je vering zijn ..dat die het wegdek niet goed volgt bij hobbels

of slechte banden
 
je vering idd wat zachter zetten !

gerepareerde plekken in het asfalt, zijn altijd spekglad ( is idd meestal ff schrikken, maar voor je het weet heb je weer grip ;) )

s6 iig :W
 
rechtuit rijden en dan glijden kan niet.
je zal wel het ""sporen"" bedoelen .
dat is het zoeken van je banden op ongelijk wegdek of langsrichels naar
de makkelijkste manier van grip .
je voelt je frame een beetje trekken omdat je voorband links van de richel wil en je achterband rechts van de richel rijd.

je banden op de juiste spanning zetten en niet zo schrikachtig/krampachtig rijden .
dit zit tussen de oortjes .
succes. :}
 
je vering idd wat zachter zetten !

gerepareerde plekken in het asfalt, zijn altijd spekglad ( is idd meestal ff schrikken, maar voor je het weet heb je weer grip ;) )

s6 iig :W
:X De eerste keer dat ik dat besefte was kort na het behalen van mijn rijbewijs. Ik reed niet hard, maar ook niet zacht door een krappe bocht met hopen bitumen erin... en je schrikt toch wel effe als je opeens je voorwiel iets weg voelt glibberen!
 
Een combi van vering/demping en banden denk ik. Misschien banden versleten en onder spanning, demping van voorvork te weinig of niet in overeenstemming met achter. En misschien allemaal versterkt doordat je zelf aan het stuur 'hangt' met de rijwind op je borst.
 
- banden controleren
- bandenspanning controleren
- speel eens met je vering.
Of te wel, zet m strakker, en probeer dan nog eens.
Zet m lossen, en probeer het nog eens.
Net zo lang tot je het juiste gevoel hebt.
 
Banden te hard opgepompt?

Het gaat hier over een Dragstar... Lijkt me stug dat daarvan de vering op het scherpst van de snede is afgesteld?
 
rechtuit rijden en dan glijden kan niet.
je zal wel het ""sporen"" bedoelen .
dat is het zoeken van je banden op ongelijk wegdek of langsrichels naar
de makkelijkste manier van grip .
je voelt je frame een beetje trekken omdat je voorband links van de richel wil en je achterband rechts van de richel rijd.

je banden op de juiste spanning zetten en niet zo schrikachtig/krampachtig rijden .
dit zit tussen de oortjes .
succes. :}

:^

Mijn kawaatje 454 doet dat ook als een gek op pijlen en strepen op de weg. Niks aan het handje, gewoon doortuffen. Vallen doe je niet zomaar :)
 
Mwah... Ik was zwaar verbaast wat verse bandjes voor een invloed hebben op de wegligging van mijn ploffer. Ik zwabberde ook alle kanten op totdat de brommerboer zei dat de bandjes wel erg versleten waren (en ik dacht serieus dat er nog wel ruim genoeg profiel opzat...) Met nieuwe banden reed het ding weer messcherp (tot zover dat mogelijk is met een Virago :-)). Ik zou as ik jou was ff naar het profiel (laten) kijken... Zit er nog wel een paar millimeter op?
 
Kijk ff naar de dotcode op je banden. Wanneer de banden oud en dus uitgedroogt zijn heb je weinig grip, is regen extreem link, heb je last van vreselijke onderstuur en nog een paar narigheden. Was bij mij het geval namelijk.
 
Met dat laatste commentaar ben ik het heel erg eens. Met dit soort motoren worden vaak wat minder kilometers getuft, waardoor banden nogal eens (te)lang onder de motor blijven.
Controleer de boel ook eens op speling van de achterbrug. Verder uiteraard de vering zelf.
 
Kijk ff naar de dotcode op je banden. Wanneer de banden oud en dus uitgedroogt zijn heb je weinig grip, is regen extreem link, heb je last van vreselijke onderstuur en nog een paar narigheden. Was bij mij het geval namelijk.


Euhmm, is het een domme vraag, als ik je vraag: WTF zijn dotcodes en hoe moet ik die intepreteren :?
 
Ik zeg: Er zitten Bridgestone's onder

:Y :(

Motor + BridgeStone = ELLENDE :X

Euhmm, is het een domme vraag, als ik je vraag: WTF zijn dotcodes en hoe moet ik die intepreteren :?

Laat maar B|

Dotcode is de productie datum van de band. ;)

Als het goed is staan er 4 cijfers op.

-de eerste 2 staan voor de week
-de laatste 2 staan voor het jaar.

Weet ik eindelijk eens iets en kan ik het uitleggen ,moet er weer eens iemand dwarsliggen :X B|
 
Vanmiddag bij Den bosch A2- Afslag Waalwijk A59(240gr bocht) over een diesel spoor gereden(gegleden) tijdens een Knee-down met +-120 km/uur.
423089


Ik gleed met allebei de wielen denk ik zeker wel 40cm naar buiten ,maar het gebeurde wel gecontroleerd gelukkig.

Ik zag toen ik er een paar meter van verwijderd was het diesel spoor liggen ,en doordat ik erna keek ging ik er ook precies naartoe. |(

Na een klein stuk gegleden te hebben kreeg ik vanzelf weer gecontroleerd grip ,dus gelukkig geen high-sider.

Toen heb ik de rest van de rit toch maar "iets" rustiger gereden. O-)
 
:Y :(

Motor + BridgeStone = ELLENDE :X


Ik heb er ook Bridgestones onder liggen,namelijk de BT 012 R.

Deze horen af-fabriek onder de 954rr te zitten.

Ik vind het opzich wel fijne bandjes ,maar als ze op zijn dan gaan er toch weer de vertrouwde SuperCorsa Pro's onder. })
 
Kijk idd maar eens naar de leeftyd van je banden als de rest ok is,dit maakt een wereld van verschil als er bv een oude band onder zit. :Y
 
Grappig...... er is altijd weer een categorie die vragen stelt en niet meer reageert..... Bevalt het antwoord ze niet of????
 
Terug
Bovenaan Onderaan