Gezocht : specialist voor blok revisie Triumpf 955i b.j '98

Waaijer

Die hard MF'er
Donateur
8 feb 2007
594
31
Zoeterwoude
Zoals de titel verteld zoek ik een goede technisch specialist die mijn losse blok kan doen.
Hij verbruikt olie op 1 cilinder, olie schraapveer set vernieuwen en misschien gelijk drijfstang lagers.
Geen motor zaak, want dat geld is niet beschikbaar.

Groet,
Marcel
 

Bijlagen

  • IMG_20201107_175619641.jpg
    IMG_20201107_175619641.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 29
  • IMG_20201107_175637123.jpg
    IMG_20201107_175637123.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 28
3/4 ltr op 2000 km

Voor dat ik met de motor ben gaan rijden heb ik zelf het groot onderhuid uitgevoerd met klepspeling controle meting. (de laatste moeten stellen met special tool)
Ook heb ik toen de geribbelde originele vacuum slangetjes vervangen (op inlaatspruitstuk) omdat ze keihard waren en kans op lekken.

In Juli ben ik in Duitsland wezen knallen en heb in 1500 km 4 keer gehad als ik op een afslag aankwam, de koppeling in kneep, de motor afsloeg.
Daarna, tik en lopen goed en netjes stationair.
Ik dacht aan een vacuum lek maar alles met de beurt nagekeken en is volgens mij oké.
Ook zag ik dat mijn oliepeil gezakt was ...
De rijders die achter mij zaten vertelde dat ze hem af en toe wel roken ...
Ik vroeg ze rookt hij blauwe rook? .. dan is het olie verbruik .. nee zeiden ze, dus waarschijnlijk te rijk in brandstof.
Ik denk ik wil weten wat er aan de hand is en heb bij Ruud Frederiks een afspraak gemaakt op advies Sjon die monteur is bij Goedhart in Bodegraven.
Want .. als de ECM geflasht moet worden kan Ruud Frederiks dat, en Frederiks is een goed adres weet ik.
Ik bij Frederiks op de bank geweest en er zaten 2 dippen in .. hij heeft ze minder gekregen maar niet er uit.
Zijn ervaring was bij dit type dat de kleptiming niet juist is en adviseerde mij dat te laten doen en kon hij verzorgen, liefst met het losse blok.
Ik het blok gedemonteerd en bij een blik in de uitlaatpoorten zag ik welke cilinder het probleem van het olieverbruik geeft.
Zo val ik dus van het een in het ander ..

Nogmaals ik vind het gewoon een gave classic en wil hem oké hebben maar met de muntjes houd het op een gegeven moment een beetje op ...
Je zou nog eens kunnen experimenteren met ander olie en/of een flush alvorens over te gaan tot revisie wat meestal ook altijd duurder uitpakt omdat je weer wat tegen komt. Ik zou mezelf niet druk maken en lekker rijden (af en toe een scheutje olie erin).
 
Voor dat ik met de motor ben gaan rijden heb ik zelf het groot onderhuid uitgevoerd met klepspeling controle meting. (de laatste moeten stellen met special tool)
Ook heb ik toen de geribbelde originele vacuum slangetjes vervangen (op inlaatspruitstuk) omdat ze keihard waren en kans op lekken.

In Juli ben ik in Duitsland wezen knallen en heb in 1500 km 4 keer gehad als ik op een afslag aankwam, de koppeling in kneep, de motor afsloeg.
Daarna, tik en lopen goed en netjes stationair.
Ik dacht aan een vacuum lek maar alles met de beurt nagekeken en is volgens mij oké.
Ook zag ik dat mijn oliepeil gezakt was ...
De rijders die achter mij zaten vertelde dat ze hem af en toe wel roken ...
Ik vroeg ze rookt hij blauwe rook? .. dan is het olie verbruik .. nee zeiden ze, dus waarschijnlijk te rijk in brandstof.
Ik denk ik wil weten wat er aan de hand is en heb bij Ruud Frederiks een afspraak gemaakt op advies Sjon die monteur is bij Goedhart in Bodegraven.
Want .. als de ECM geflasht moet worden kan Ruud Frederiks dat, en Frederiks is een goed adres weet ik.
Ik bij Frederiks op de bank geweest en er zaten 2 dippen in .. hij heeft ze minder gekregen maar niet er uit.
Zijn ervaring was bij dit type dat de kleptiming niet juist is en adviseerde mij dat te laten doen en kon hij verzorgen, liefst met het losse blok.
Ik het blok gedemonteerd en bij een blik in de uitlaatpoorten zag ik welke cilinder het probleem van het olieverbruik geeft.
Zo val ik dus van het een in het ander ..

Nogmaals ik vind het gewoon een gave classic en wil hem oké hebben maar met de muntjes houd het op een gegeven moment een beetje op ...

Klepsteelrubbertjes vervangen en je bent klaar.
Die worden beton hard in een paar jaar.
 
Is er schade dan?
:^
3/4 liter olie op 2000 kilometer is niet weinig, maar ook niet echt extreem hoog.
Alles tot ongeveer een halve liter per 1000 kilometer is redelijk aanvaardbaar (als in: daarmee blijft je oliepeil gegarandeerd binnen de range binnen een dag rijden en de mensen achter je stappen niet al te misselijk af na de rit ;) .) Je zou die klepsteel-rubbertjes zoals hier boven gesuggereerd kunnen overwegen, maar tenzij het verbruik in een hoog tempo hoger wordt zou ik olie gewoon zien als een verbruiksvloeistof: net als benzine af en toe aanvullen.
 
Klepsteelrubbertjes vervangen en je bent klaar.
Die worden beton hard in een paar jaar.
Ik denk dat je daar een punt hebt. Hierbij: dr kunnen er zomaar een paar van de klepgeleider afgeschoven zijn, en dan gaat het olieverbruik wel wat omhoog. Wel eens n gevalletje carterventilatieslang gehad die geknikt was, carterdruk niet kwijt en perste t langs zuigers en geleiders uiteindelijk naar buiten. Vastgebakken zuigerveren door oliestroop, leek wel asfalt.... kortom: diagnose kan hoop besparen, ik denk dat jij dit zelf kan doen
 
Voor dat ik met de motor ben gaan rijden heb ik zelf het groot onderhuid uitgevoerd met klepspeling controle meting. (de laatste moeten stellen met special tool)
Ook heb ik toen de geribbelde originele vacuum slangetjes vervangen (op inlaatspruitstuk) omdat ze keihard waren en kans op lekken.

In Juli ben ik in Duitsland wezen knallen en heb in 1500 km 4 keer gehad als ik op een afslag aankwam, de koppeling in kneep, de motor afsloeg.
Daarna, tik en lopen goed en netjes stationair.
Ik dacht aan een vacuum lek maar alles met de beurt nagekeken en is volgens mij oké.
Ook zag ik dat mijn oliepeil gezakt was ...
De rijders die achter mij zaten vertelde dat ze hem af en toe wel roken ...
Ik vroeg ze rookt hij blauwe rook? .. dan is het olie verbruik .. nee zeiden ze, dus waarschijnlijk te rijk in brandstof.
Ik denk ik wil weten wat er aan de hand is en heb bij Ruud Frederiks een afspraak gemaakt op advies Sjon die monteur is bij Goedhart in Bodegraven.
Want .. als de ECM geflasht moet worden kan Ruud Frederiks dat, en Frederiks is een goed adres weet ik.
Ik bij Frederiks op de bank geweest en er zaten 2 dippen in .. hij heeft ze minder gekregen maar niet er uit.
Zijn ervaring was bij dit type dat de kleptiming niet juist is en adviseerde mij dat te laten doen en kon hij verzorgen, liefst met het losse blok.
Ik het blok gedemonteerd en bij een blik in de uitlaatpoorten zag ik welke cilinder het probleem van het olieverbruik geeft.
Zo val ik dus van het een in het ander ..

Nogmaals ik vind het gewoon een gave classic en wil hem oké hebben maar met de muntjes houd het op een gegeven moment een beetje op ...

Klepsteelrubbertjes vervangen en je bent klaar.
Die worden beton hard in een paar jaar.
Katmotoren spreekt uit ervaring en vertelde me dat de veren vervangen moeten worden ..
 

Bijlagen

  • IMG_20201112_142639846.jpg
    IMG_20201112_142639846.jpg
    923,9 KB · Weergaven: 17
De reactie van KATmotoren (Triumpf specialist) is zuigerveren vervangen .. heb hem de vraag gesteld: klepseals of olie schraapveren.
Het moet een van de twee zijn.
Heb je de compressie getest heb je een lektest gedaan... of verder onderzoek om het probleem boven water te krijgen.
Gokken moet je doen in het casino en ook als je geld te veel hebt

Wie zegt jou dat de zuigerveren niet al vervangen zijn.
 
Ik wou net zeggen...

Bij 0,75 liter op 2000 zou ik enige vorm van revisie niet eens overwegen, maar gewoon af en toe een scheutje olie toevoegen.. dat doet íe na een revisie waarschijnlijk ook nog.
Revisie voor dit olie verbruik zou ik ook totaal niet overwegen zeker niet als dit ook stabiel blijft.
Wil je het olie verbruik verminder gebruik dan een 10 w60 olie dat scheelt al flink
Als dit een Yamaha was komen jou feliciteren met dit nette olie verbruik.

Dus als je weinig te besteden hebt ,niets aan doen een goede merk olie 10w60 en je kan jaren prima rijden.
 
Laatst bewerkt:
Katmotoren spreekt uit ervaring en vertelde me dat de veren vervangen moeten worden ..

Ik zal even uitleggen wrm ik denk dat klepsteelrubbertjes vervangen genoeg is.
Ik zie een uitlaatpoort die nat is van de olie.
Dit kan niet uit de cilinder komen want dan is het samen met het benzine/lucht mengsel verbrand.
Die natte waas van olie kan alleen maar via de klepstelen en geleiders boven uit de cilinderkop komen
 
Ik zal even uitleggen wrm ik denk dat klepsteelrubbertjes vervangen genoeg is.
Ik zie een uitlaatpoort die nat is van de olie.
Dit kan niet uit de cilinder komen want dan is het samen met het benzine/lucht mengsel verbrand.
Die natte waas van olie kan alleen maar via de klepstelen en geleiders boven uit de cilinderkop komen
Het uitlaat kanaal is niet nat van de olie .. het is een licht verbrande roet laag die in het kanaal en de kleppen zit.
 
Olieverbruik is redelijk normaal voor deze blokken, althans, sommige hebben het en andere niet.

Mijn ervaring is dat andere olie kan helpen. Wat gebruik je nu voor olie?

En inderdaad is 3/4 ltr op 2000 km niet iets om je zorgen over te maken.

Dat afslaan bij stoplichten is hoogstwaarschijnlijk een probleem met de mapping.
Een te rijke mapping geeft ook exact dit probleem.
 
Olieverbruik is redelijk normaal voor deze blokken, althans, sommige hebben het en andere niet.

Mijn ervaring is dat andere olie kan helpen. Wat gebruik je nu voor olie?

En inderdaad is 3/4 ltr op 2000 km niet iets om je zorgen over te maken.

Dat afslaan bij stoplichten is hoogstwaarschijnlijk een probleem met de mapping.
Een te rijke mapping geeft ook exact dit probleem.
Thanks voor je reactie!
Heb je ervaring met dit type Triumph?
Ik gebruik nu een vol synthetische 15w50
 
Ik zou het blok eerst flushen en dan afvullen met een goed volsynthetische motorolie (10W50 of zelfs 10W60).

De kleptiming goed laten zetten en de mapping dan opnieuw laden finetunen.

Als het verbruik dan hetzelfde blijft zou ik me er geen zorgen over maken en als het minder wordt is het mooi. 0,75 liter op 2000 km is helemaal niet verkeerd....
 
Olieverbruik is redelijk normaal voor deze blokken, althans, sommige hebben het en andere niet.

Mijn ervaring is dat andere olie kan helpen. Wat gebruik je nu voor olie?

En inderdaad is 3/4 ltr op 2000 km niet iets om je zorgen over te maken.w

Dat afslaan bij stoplichten is hoogstwaarschijnlijk een probleem met de mapping.
Een te rijke mapping geeft ook exact dit probleem.
Wat voor merk olie en viscositeit is jouw advies?
 
Ik zou het blok eerst flushen en dan afvullen met een goed volsynthetische motorolie (10W50 of zelfs 10W60).

De kleptiming goed laten zetten en de mapping dan opnieuw laden finetunen.

Als het verbruik dan hetzelfde blijft zou ik me er geen zorgen over maken en als het minder wordt is het mooi. 0,75 liter op 2000 km is helemaal niet verkeerd....
👍
 
Ik zou het blok eerst flushen en dan afvullen met een goed volsynthetische motorolie (10W50 of zelfs 10W60).

De kleptiming goed laten zetten en de mapping dan opnieuw laden finetunen.

Als het verbruik dan hetzelfde blijft zou ik me er geen zorgen over maken en als het minder wordt is het mooi. 0,75 liter op 2000 km is helemaal niet verkeerd....
Fluschen heb ik ook aan gedacht ..
Met het spul van Forte heb ik goede ervaring maar kan je het spul ook gebruiken voor een motorfiets vanwege de natte koppeling?
En Forte adviseert bij de nieuwe schone olie Top End Treatment toe te voegen maar denk ook voor de koppeling dat dat niet oke is, het is een soort verdikkings toevoeging.
 

Bijlagen

  • IMG_20201119_110526791.jpg
    IMG_20201119_110526791.jpg
    1 MB · Weergaven: 6
Fluschen heb ik ook aan gedacht ..
Met het spul van Forte heb ik goede ervaring maar kan je het spul ook gebruiken voor een motorfiets vanwege de natte koppeling?
En Forte adviseert bij de nieuwe schone olie Top End Treatment toe te voegen maar denk ook voor de koppeling dat dat niet oke is, het is een soort verdikkings toevoeging.

De top end treatment zou ik er in ieder geval niet ingooien. Dan ga je de nieuwe olie direct vervuilen.

Forte heeft vast ook wel een reiniger die speciaal geschikt is voor motorfietsen (met natte koppeling). Motul heeft dat in ieder geval.

Motorfietsolie van MPM ken ik niet, misschien is het wel goed. Maar ik zou toch liever Motul gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan