Gezocht : specialist voor blok revisie Triumpf 955i b.j '98

Waaijer

Die hard MF'er
Donateur
8 feb 2007
594
31
Zoeterwoude
Zoals de titel verteld zoek ik een goede technisch specialist die mijn losse blok kan doen.
Hij verbruikt olie op 1 cilinder, olie schraapveer set vernieuwen en misschien gelijk drijfstang lagers.
Geen motor zaak, want dat geld is niet beschikbaar.

Groet,
Marcel
 

Bijlagen

  • IMG_20201107_175619641.jpg
    IMG_20201107_175619641.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 29
  • IMG_20201107_175637123.jpg
    IMG_20201107_175637123.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 28
Ik zou ook eerst een andere olie proberen, je ziet immers snel genoeg of het werkt :+.

Im mijn TDM lag het verbruik met een Castrol olie ook een stuk hoger dan met de equivalente van Putoline, joost mag weten waarom...
 
Thanks voor je reactie!
Heb je ervaring met dit type Triumph?
Ik gebruik nu een vol synthetische 15w50

Ik heb een Speed Triple 955i gehad, en heb op het moment een Tiger 1050 wat in de basis hetzelfde blok is.

Bij aanschaf gebruikten ze allebei olie, dit olieverbruik heb ik bij beide motoren naar 0 gekregen door er een halfsynthetische 10w40 in te gooien en daar 1 verversingstermijn mee te rijden. (6000km)
Het kan geluk of toeval zijn, maar bij mij werkte het...

Daarna 10w50 volsynthetisch er in, ik gebruik vaak Castrol, maar Motul 7100 is ook perfect.
Met 10w50 schakelt de bak wat lekkerder.
 
Mijn nieuw gekochte Tiger 1050 gebruikte van begin af aan ongeveer 2 liter op 10.000 km. Wel onregelmatig: vrijwel niets op een vakantie naar de Dolomieten, en soms ineens een kwart liter op een ritje van 2 uur.
 
Ik heb niet alle pagina's doorgelezen maar heb wel ervaring met de revisie van een 1050 blok, dat is in grote lijnen gelijk

Het blok moet helemaal uit elkaar omdat je:
A losse cilinderbussen hebt die gekit zijn.
B de drijfstangmoeren niet bereikbaar zijn door alleen de Carterpan te demonteren.

Triumph onderdelen zijn duur. Enkel aan onderdelen ga je al (ruim) over de prijs van een gebruikt blok heen.

Wil je investeren in een goed blok is het een optie. Maar als geld een rol speelt moet je lekker een gebruikt blok zoeken.
 
Ik heb diverse Yamaha's gehad met flink olieverbruik, wat na gebruik van Motul echt een stuk minder werd.

Wat mij destijds wel opviel, is dat het olieverbruik tijdens 'bergaf' (veel afremmen op de motor) een stuk hoger was dan bij flink op het gas en remmen met de ho-ankers.
 
Ik heb diverse Yamaha's gehad met flink olieverbruik, wat na gebruik van Motul echt een stuk minder werd.

Wat mij destijds wel opviel, is dat het olieverbruik tijdens 'bergaf' (veel afremmen op de motor) een stuk hoger was dan bij flink op het gas en remmen met de ho-ankers.
Dat is een mooie indicatie dat de oorzaak bij de klepseals ligt.

Dat heeft hij toch al, en misschien beter dan wat er te koop staat.
Sorry niet gelezen, ik reageerde op de vraag over het reviseren van een los aangeleverd blok.
 
Ik heb niet alle pagina's doorgelezen maar heb wel ervaring met de revisie van een 1050 blok, dat is in grote lijnen gelijk

Het blok moet helemaal uit elkaar omdat je:
A losse cilinderbussen hebt die gekit zijn.
B de drijfstangmoeren niet bereikbaar zijn door alleen de Carterpan te demonteren.

Triumph onderdelen zijn duur. Enkel aan onderdelen ga je al (ruim) over de prijs van een gebruikt blok heen.

Wil je investeren in een goed blok is het een optie. Maar als geld een rol speelt moet je lekker een gebruikt blok zoeken.
Ik denk dat ik het volledig met je eens ben. Maar dat had ik idd eerder vermeld.
 
Mijn tijgertje 955 heeft er 160k opzitten en verbruikt ca 1 liter op 3a4k.
Verder loopt hij nog als een jong tijgertje na een tune van Frederiks.
Dan ga je niet reviseren...beetje in de gaten houden op tijd bijvullen.
Lekker rijden en niet kapot repareren.
 
Thanks voor de reacties allen ..
Ik heb ook besloten om hem niet open te halen.
Het kan ook een kool in de olieschraapveren zijn .. daar hoop ik op.
Ik ga de gehele verbranding ruimte reinigen met Valve cleaner van Forte ... ook een nachtje laten staan met een laagje op de zuigers, als dat zo is kan het lekker weg weken.
Dan wil ik daarna een motor flush van Forte toevoegen aan de olie en hem spoelen.
Dan heb ik er iedergeval alles aan gedaan.
 

Bijlagen

  • IMG_20201119_110526791.jpg
    IMG_20201119_110526791.jpg
    1 MB · Weergaven: 9
  • IMG_20201122_112042791_HDR.jpg
    IMG_20201122_112042791_HDR.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 7
Thanks voor de reacties allen ..
Ik heb ook besloten om hem niet open te halen.
Het kan ook een kool in de olieschraapveren zijn .. daar hoop ik op.
Ik ga de gehele verbranding ruimte reinigen met Valve cleaner van Forte ... ook een nachtje laten staan met een laagje op de zuigers, als dat zo is kan het lekker weg weken.
Dan wil ik daarna een motor flush van Forte toevoegen aan de olie en hem spoelen.
Dan heb ik er iedergeval alles aan gedaan.
Doe eens een compressie test voor en na ........
 
Heren .. mijn project heeft even stil gelegen maar ben er weer aan begonnen en heb iets belangrijks gezien.
Ik ben ben bij Ruud Frederiks geweest voor flashing ECM, en er zitten 2 dips in bij 3000 en 5000 omw/min. (zie foto)
Zoals verteld vertelde Ruud uit ervaring dat bij dit type de nokkeas timing niet kan kloppen.
Hij kon de timing verzorgen dan moest ik met mijn losse blok komen.
Ik zou dan ook gelijk het olieverbruik aan willen pakken .. dus vandaar de begin tekst van dit topic.

Ik heb inmiddels het blok gedemonteerd voor transport naar Ruud Frederiks en wilde ook gelijk mijn inlaat spruitstuk pakkingen vernieuwen ivm lekkage. (is enkele malen aankomend bij kruispunt afgeslagen)

Tot mijn verbazing zag ik van de cilinder waar de uitlaatpoort roeterig van is dat er op 1 inlaatklep sporen, aanslag van olielekkage van die klep steel.
Alle andere kleppen waren schoon.
Dit duid toch duidelijk op een lekke klepseal van die cilinder. (zie foto)
Maar nu vervangen ..
Ik weet nog uit mijn automonteur tijd, klepseals vervangen:
- zuiger in BDP
- compressor druk via bougie gat
- met speciale tool klepveer losdrukken en seal vervangen. (zie foto)

Ik weet niet of dit zo bij mijn Triumpf ook kan .. misschien dat iemand daar ervaring mee hebt.
 

Bijlagen

  • IMG_20201222_160436184.jpg
    IMG_20201222_160436184.jpg
    126,2 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20201226_122540469.jpg
    IMG_20201226_122540469.jpg
    206,3 KB · Weergaven: 10
  • IMG_20201112_142639846.jpg
    IMG_20201112_142639846.jpg
    210,2 KB · Weergaven: 7
Het is een Engels geinporteerde motor met 38.000 km (24.000 miles), gekocht bij Jager motoren.
Gezien de kilometers denk ik dat de lagering zeker nog oke moet zijn ..
Maar het feit dat hij olie verbruikt .. en duidelijk op een cilinder, brengt mij aan het twijfelen of de miles stand wel klopt.
Als je wat gaat zoeken op Jager motoren, dan wordt je twijfel alleen maar groter.
 
Ik ga dit onderwerp even volgen, erg interessant. Mijn Speed Triple 955i lust ook wel een slokje tegenwoordig, hoeveel weet ik niet maar het is iets minder dan dat van jou.

Ik gebruik de 300V 15w50 omdat hij daar naar mijn mening het best mee schakelt (in vergelijking met Castrol en andere types Motul).

Het uitvallen af en toe van de motor bij inknijpen van koppeling heb ik ook. Ik heb geen idee waardoor dit kan komen, dus mocht iemand wel wat weten hoor ik het graag. Na aangeven van het probleem blijkt het niet in de mapping te zitten na controle van Ruud.

De dip die jij hebt is inderdaad niet normaal. Ik had tijdens de testbank ook last van lekkende pakkingen tussen de inlaatspruitstukrubbers, bleek tijdens de sessie. Dit is opgelost en ik kon weer terug omdat hij natuurlijk heel anders liep. Hier onder mijn grafiek:

Leuk detail: de grijze koppel lijn en de zwarte PK lijn is MET decibelkiller. Qua top niet zo veel verschil maar in het gehele toerenbereik wel tot 10nm verschil.

grafiek.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan