• Beste Bezoeker, de mailproblemen zijn opgelost.

Gierend geluid

#1
Wie kan mij helpen? Ik heb een YAMAHA R1 bj 2001. Als de motor redelijk op temperatuur is, dan lijkt het wel of de motor jankt. Het geluid wordt harder en neemt af namate ik harder of zachter rijd. Indien ik de motor ontkoppel, dan blijft hij nog janken. Het is niet echt hard maar je hoord het goed. Onlangs zijn de disstributiekettingen nog nagesteld dus dat zou het niet kunnen zijn. Wie weet wat dit kan zijn|?
 
#3
Dat is het niet. Deze maakt een heel ander geluid wat ik ook kan thuisbrengen. Je kunt het enigzins vergelijken met het geluid wat tandwielen maken als je een motor op een bok zet en dan het achterwiel laat draaien.
 

YamR

Die hard MF'er
10 feb 2005
595
0
WBD
#6
Dynamo lagers?

Edit: niet goed gelezen. Geluid neemt af bij ontkoppelde motor. Maakt dynamo niet erg waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:

..Thijs..

MF veteraan
31 okt 2004
1.769
0
37
omg. Venlo
#7
Indien ik de motor ontkoppel, dan blijft hij nog janken.
Al rijdend, of stilstaand? Indien rijdend dan zou het misschien ook nog een lager in de bak kunnen zijn. Anders misschien de waterpomp. Misschien een idee om eens met een schroevendraaier te luisteren. Als je de punt van een schroevendraaier op de plek van de waterpomp zet, en dan je oor erop legt hoor je vanzelf wel of dat het geluid is wat je bedoelt.

grz Thijs
 

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
41
Lienden
www.motor-forum.nl
#8
Ik gok de ketting/tandwielen.

Aangezien het rijdend optreedt, harder wordt als je harder rijdt en blijft als je de koppeling inknijpt (en, presumably, het toerental terug laat zakken naar stationair), moet het dus wel in de eindaandrijving zitten, lijkt mij. Zaken als dynamo, waterpomp, distributieketting en andere motorische zaken vallen dan al af, lijkt mij.
Blijven over dingen als wiellagers, versnellingsbak en ketting/tandwielen.
Ketting en tandwielen maken altijd wel iets een jankend geluid. Zeker als ze slecht gesmeerd zijn, of te strak gesteld zijn.
 
#10
Ik zal de motor eens op een bok zetten en dan onbelast eens het wiel laten draaien. Dan kan ik in ieder geval eens luisteren of het wel of niet de tandwielen zijn. Het advies van de waterpomp zal ik ook eens uitvoeren. Maar hopen dat ik er achterkom.
 

..Thijs..

MF veteraan
31 okt 2004
1.769
0
37
omg. Venlo
#11
De "schroevendraaiermethode" werkt voor alle draaiende delen. Alleen opletten dat je nergens met je fikken/schroevendraaier of hoofd tussenkomt ;) .

grz Thijs