Gilera GP 800

klopt, zoals ik schreef andere norsel is gerommel in de marge :)

Je had dat luchtfilter effies op de bank moeten testen.
Dan had je een 100% indicatie wat het effect is van meer lucht.....
Jammer is gemiste kans.
Nadeel,
Ruud had een compleet andere sutup moeten maken, maar das kwestie van de instellingen effies opschrijven.

turbo = gesmeden zuigers en titan kleppies,
turbo dan mot je compressie wel weer naar beneden bijv dmv een alu koppakking

Maar, bijna 70 pk en een bak koppel is best leuk rijden.

Met perslucht doelde ik op samengeperste zuurstof rijk lucht die je onder druk in de lucht inlaat spuit.
Of water injectie in de lucht inlaat.
( vernevelde water neemt zuurstof op en samen met benzine zorgt voor betere verbranding )
goed voor 5 - 8 pk extra.

Of gewoon lachgas injectie.

Nu serieus,
benzine met hoger octaan pakweg 100 - 105 RON even in Duitsland tanken bij de ARAL
gegarandeerd 10% meer vermogen.
Of langs de Action .... hahaha

Hoor je rit verslagen wel weer hoe je 1200cc op hun donder geeft.
 
Laatst bewerkt:
P.s. vraag me af of je aandrijving een verdubbeling van vermogen aan zou kunnen.
Is daar niet echt op betekent volgens mij?

Alhoewel ;)
GP800 TURBO BY DAMPAKIS RACING TEAM:
 
Laatst bewerkt:
Titanium kleppen zijn niet voor turbo motoren.
Maar meer voor hoog toerige motoren, omdat ze lichter en sterker zijn kunnen deze meer hebben zonder te zweven of breken.
Voor een turbo of compressor ombouw heb je holle kleppen gevuld met natrium(sodium) nodig.
Dit word vloeibaar rond de 90 graden en gaat dan klotsen in de klep waardoor het de warmte beter afvoerd en de klep tot ongeveer 150 graden warmer kan worden zonder te verbranden.
De holle klepstelen zijn wel dik, minimaal 6mm.
Kop zal aangepast moeten worden.

De Gp 800 heeft naar mijn weten al gesmede zuigers, alleen denk niet dat de juiste speling tussen de zuiger en cilinderwand gehanteerd is voor druk vulling.
Een gesmede zuiger kun je herkennen aan hoe ze gebouwd zijn.
Gegoten zuigers hebben namelijk altijd gietrandjes, en de vorm van binnen.
Weet even niet hoe ik dat het beste uitgelegd krijg, maar met smeden word de zuiger in een vorm geramd.
De stempel die hem in die vorm ramd kan er alleen recht toe uit.
Dus in de kom is bijvoorbeeld ook alles recht.
Links gesmede, rechts gegoten.

P1150716.JPG


Ik zou dan gesmede zuigers op maat maken, die ook de compressie verlagen.
Want met een verhogingsplaat werken om de compressie naar beneden te krijgen is een zwak punt in bouwen.
Een dikkere koperen koppakking kan wel.

Turbo is redelijk makkelijk te plaatsen tussen de uitlaat, maar heeft wel een eigen smeer systeem nodig met koeling.
En deze komt ineens in, is redelijk af te stellen wanneer het vermogen max is, en daar de rollen op af regelen.
maar in de bocht iets teveel gas, en de turbo komt in en je kunt met ductape aan de gang.

Een compressor levert een vaste druk bij een toerental, en heeft meteen druk (geen turbo gat)
Enige punt is, waar haal ik mijn aandrijving vandaan.
De pouly's moeten wel ergens op het blok kunnen, dat is een puntje van aandacht.

Voor beide moet ook een andere computer erop, 1 die ook de inlaat spruitstuk drukken ziet, met de bijbehorende temperaturen en luchtrijkheid.
Een kms systeem is hier mooi voor.

Het kan ook vrij simpel door een carburateur voor de compressor te plaatsen.
De compressor zuigt dan de brandstof en lucht op, en perst deze de motor in.
Nadeel is wel, lang bezig voor de juiste sproeiermaat, en de blow off valve blaast een brandbaar goedje uit als je van het gas gaat.

medusa.jpg


supercharged.jpg


Die nieuwe nokkenassen van de jongste serie Mp3 500 hebben lagers in de tuimelaars.
Wat daardoor resulteerde in minder rolweerstand en hoger vermogen.

Voor zover ik weet zou je een malossi nokkenas erin kunnen bouwen die voor een Mp3 500 is.
2 dan te verstaan.
Ik heb ook een Malossi nokkenas liggen voor de 500 runner, maar er is niks qua data bekend.
Staat enkel bij door jaren lange ervaring dat ze het beste onwikkeld hebben enz enz.
Hoeveel extra lift, geen idee, hoeveel graden ook niet.
Moet hem een keer opmeten, dan weet ik ook wat meer.

Arno
 
Hmm topsnelheid op de testbank 200 gps.
maar anders dan de jcoasta die de snelheden die op de bank ook daadwerkelijk op de weg ook haalde is dit mij op de terugweg nog niet gelukt om de 200 aan te tikken.
gewoon 190 wat hij ook al deed voor de testbank.
Acceleratie weet ik nog niet. Stond na het werk vandaag naast een yamahz thundercat 600 prachtig blauw flink met zijn gas te spelen. Naast mij bij het stoplicht. Groen en ik gas geen rekening houdend met 2 dingen. 1 het regen en 2 mijn topkoffer zit erop helemaal gevuld en is echt topzwaar alle gewicht zit dus achter. Groen wij gassssssss ik ben net als eerste weg maar de achterkant breektuit alle kkanten op haha. Hij schrikt zich een hoedje. Bij de volgende stoplicht probeert hij een gat tussen ons te creëren maar lukt hem dus ook al niet.
 
De nokkenas gaat niet passen een kop is omgedraaid :+

en bij de nieuwe mp3 nokkenas zijn de assen van de tuimerlaars ander geplaats
dit is niet over te zetten naar de oude kop blijven de kleppen openstaan
 
Laatst bewerkt:
Titanium kleppen zijn niet voor turbo motoren.
Maar meer voor hoog toerige motoren, omdat ze lichter en sterker zijn kunnen deze meer hebben zonder te zweven of breken.

Naast het scootertje is mijn grootste hobby, auto sport
Ik rij hier met zo een bloed snelle Audi met heeeeeeel erg veel PK :)
Gesmede zuigers, drijfstang + krukas en toch echt titanium kleppies anders verbranden ze :) En ik rij ook op gemengde Bioethanol en ja dat blijft al jaren heel maar wordt samen met de turbo bloedje heet !

klopt, dikkere koppakking is een hulpmiddel
maar soms ontkom je daar niet aan omdat je anders moet klote met lengte vd drijfstang of hoogte vd zuiger, kortom iets dikkere pakking is minder kostbaar.
Vaak voldoet de originele koppakking van een niet turbo blok omdat je zonder turbo juist kiest voor dunnere pakking om de compressie omhoog te krijgen.

Maar zo doen we dit al jaren in de auto race/rally
misschien is motor wel anders weet ik niet want ik doe niet aan motor race :)

mechanische Compressor,
Bij de auto zetten we hem op de krukas polie.
Scooter zou die aan de buiten kant naast de vario moeten komen.

zie ik nou een VW/Porsche boxter blokkie ?
Voorloper vd oer 911.
 
Laatst bewerkt:
sos
doe je voorzichtig !

Die top van 200 op de bank
ga je op de weg waarschijnlijk niet terug zien omdat rollerbank geen rekening hou met wind en weg dek :)
Waar bank goed voor is, meten van de tussen acceleratie en koppel/vermogen.

Als droog weer is, dan testen,
dan kan je kijken op er andere tandwiel op kan.
 
Ahh, op ethanol rijden scheelt al een heel stuk door zijn koelende werking.
Welk blok op de foto het precies is weet ik niet, ze bouwen zo de 1300 en 1600cc kever blokjes om.
Vaak met de originele kleppen er nog in, en blijvend onder de 0.6 bar druk.
Als ik vragen mag wat voor audi rijdt je?
Ken zelf ook wat mooie setups van htt, en dat gaat ook als de brandweer.
 
Ja opa bert dat klopt betreffende de topsnelheid op de bank en die op de weg.
maar toch de topsnelheid die hij met de jcosta op de testbank haalde die haalde ik ook altijd op de weg met of zonder wind.
die jcosta slaagde er toch klaarblijkelijk er beter in om diezelfde snelheid ook op de weg te vertalen.
En ja ik zak voorzichtig zijn hoor.

ondanks toegenomenkoppel is hij helemaal onderin wel iets minder sterk hoor.
Dat komt omdat de gasklephuis helemaal verkeerd stond. Hij stond 50% open waardoor het vermogen ineens in kwam.
Hij is nu sterk en dosseerbaar maar niet meer die wilde stier.
maar inderdaad bij sommige ondergrond en nat weer is volledig gas geven er nieT meer bij.
 
Nice en slow ik bedoel niet de nokkenassen over zetten.
Gewoon de hele kop dat kan toch wel?
maksor had toen goedkoop wat koppen op de kop kunnen tikken namelijk.
 
nee want 1 kop past niet omdat die andersom zit met de nokkenas ketting eentje is als ware in spiegelbeeld
 
Laatst bewerkt:
arnoh,

ik hou van opschieten.
Had tot vorig jaar augustus ook een zwarte R1 maar dat werd toch wat te snel /eng voor ouwe mannetjes.
Geniet vh filmpje dan krijg je een idee.
 
De laatste keer dat die op de bank stond had die deze setup met de jcosta alleen zonder de gasklephuis en de cillinders.
toen was die op de testbank 64,4 achterwiel.
Toen kwam de gasklephuis toen trok hij nog sneller maar nog niet afgesteld.
Toen de cillinders maar met het erop zetten van de cillinders de 16 jcosta erop laten zetten ipv 17 gr,
maar daar ging het bij terug monteren mis waardoor plaat is gesloopt en vsnaar .
toen kwam dus de dr pully rollen en polini vario daar is hij nu mee afgesteld op de bank bij ruud.
Voor de jcosta had ik ook nog een keer de dr pully met orginle vario met 17 gr geprobeerd.
Maar dte topsnelheid ging drastisch omlaag en het optrekken was toch ook wel minder.
de dr pully geeft ook meer trillingen door .
voordeel van de dr pully is wel dat hij een motorrem genereert.
Maar qua plezierig rijden geeft de jcosta echt meer fun en trekkracht en topsnelheid op de gps.
hij maakt nee eenmaal 1000 toeren meer dan de dr pully.
maar ook 4 a 500 toeren meer dan met de dr pully en de polini erin.
daardoor geeft hij dus ook een hogere top.
 
Dat verschil is best de moeite.
Dan hoppa Jcosta er weer in
en gaaaaaan met die banaan sorry GP800... foutje GP980 ;)
Zoveel werk is niet, toch ?

Dan zit je met oude setup voordat gasklep en cilinders
en zie je exact het verschil.

Nadeel, een controle run bij Ruud.
Dat hoeft geen volledige run te zijn omdat je alleen wil weten of mengsel goed staat.
Na de controle run kan Ruud beslissen of er een setup run gedaan moet worden.
Dat ziet Ruud al na paar keer gas geven op de bank !

Gevoelsmatig denk dat er niet heel veel verschil in afstelling is.

He sos dan rijden we gelijk effies door naar de autobaan :)
 
Laatst bewerkt:
Haha er moet echt veel af hoor. Kost een motorzaak wie dan ook al een uur.
zowel van de kuinder als roke koste het een uur en arie moleaar doet er nog langer over.
geeft niet binnenkort alles poetsen en toch inderdaad terug laten plaatsen.
Uit proberen doe ik vaak na de eerste de beste late dienst.
bij mij word er een hele stuk niet geflitst.
Behalve mobiel natuurlijk.
komt helemaal goed.
en die yamaha thundercat was dus geen yam maar een kawasaki ninja.
 
Die run bij ruud is niet erg hoor.
Alleen tijd vrij maken om 127 km te rijden heen en weer testen nog en op tijd terug voor de kinderen daar zit vaak de moeilijkheid in.
 
Opa bert vanavond na mijn avonddienst getest. Hij gaat in een keer naar de 188 gps, en heeft vanaf daar moeite om de laatsts 5 km eruit te gooien.
uiteindelijk 193 gps.
het grappige is dat dit geloof ook de begin snelheid is na mijn eerste setup.
toen ik de motor net kocht ging hij 188 gps in complete originele setup.
daarna eerst de jcosta gekocht en toen ging hij ook 193 gps.
Trekkracht is natuurlijk nu wel vele malen groter dan toen,
Op de top doet hij 8200 rpm.
Dus ik blijf erg hoopvol betreft de jcosta die wel tot 9500 rpm ging bij de vorige afsteling van ruud, gaat zeker wel de 200 over dan.
 
Zoals via PM,
om hoge trekkracht + hoge toeren + hogere top
ben maaaaaanden mee bezig geweest om ideale setup te zoeken.

Je ziet dat je veel moet doen om top omhoog te krijgen.
En hoe hoger je wil hoe meer je moet doen ivm lucht weerstand die ook hoger wordt.
De kans is groot dat je met hogere top,
de tussen toeren ook omhoog gaan
en daarmee de tussen acceleratie snelheden omlaag zouden kunnen gaan.

Uit al je rapportage cijfers,
lijkt het er op dat 200 km/h jouw eind punt is / blijft.

Nog wat winst is te behalen en uitdaging, Hoe snel zit je op die top.

Ik zou het wel weten,
Hop die jcosta er in
dan weet je het zeker.
Is 30 - 40 minuten werk, op je gemak ?

Daar win je wat en hier verlies je wat :)


.
 
Laatst bewerkt:
Ik bestel van de week zelf denk ik deze POWER TESTER Stage 6

En de HOUDER TBV Stage 6 TEMPERATUURMETER Spiegelgat

Bij de meeste webshops zijn ze overigens net boven de 100 euro.

Misschien ook wat voor jou Sossa?
Apparaatje wordt ook door profs veel gebruikt, Moscatelli gebruikt hem b.v. ook.
Instelbaar van 50 tot 1000 meter.
En er zitten nog een paar trucjes op, maar belangrijkste vindt ik om nauwkeurig te kunnen meten wat voor acceleratie vorderingen ik maak
Wordt soms wel eens omschreven als mini mobiele dyno
Er zit een sensor bij met houder en 6 magneetjes die op de bouten van je remschijf komen te zitten.
Het is kennelijk een top apparaatje en onmisbaar als je je vorderingen in de gaten wil houden etc.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Wat gebeurt er als magneetjes of bouten met magnetische kop voor de KM teller,
op de schijf zitten ?

PS
ik heb zo iets ergens liggen van KYOSHO
 
Laatst bewerkt:
De schijfrem zit maar op 1 plek gemonteerd
Dat is van huis uit of 5 of 6 of max 7 bouten vanuit de as.
Hoe meer je van de 6 mee geleverde magneetjes kunt plaatsen des te nauwkeuriger
word je meeting, van o.a. topspeed maar veel belangrijker de acceleratie van 0 tot 100 of van mijn part 0 tot 150 etc. etc.
Niemand hier op het forum maakt gebruik van deze meter, maar deze meter is on-ont-beerlijk voor de liefhebber van het weten van zijn prestaties en vooruitgang.

Mvg. Jan

Edit:
Menu option:
1/ Meet wiel omtrek
2/ Geef op in menu van "power meter" hoeveel magneetjes je hebt geplaatst
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan