Vloeken in de "kerk" maar.... Scootah schokbrekert?Oke... volgende hoofdstuk in mijn nieuwe project...... de voorvork...
Ik ben bezig met het ontwerpen van een girder-voorvork.
Nu heb ik de geometrie bepaalt... en ben ik bezig met het zoeken naar een geschikte schokbreker..
Nu moet deze schokbreker aan een aantal eisen voldoen.. hij mag niet te lang zijn ivm inbouwlengte (max 360mm)..
Weet alleen niet hoe het met gewicht zit.
als je een demper hebt met een veerweg van maar 35mm, moet je met een linksysteem of een hevel gaan werken.
nadeel is dat de veer en dempingskrachten dan een ook stuk hoger worden.
misschien moet je er dan 2 naast elkaar zetten.
of misschien deze.
http://www.scootparts.nl/epages/Sco...ectPath=/Shops/Scootparts/Products/070.99.075
Ik weet niet wat een std scootah weegt en wat de gewichts verdeling is en idem dito bij jouw project. In brikken en klassiekers (niet geheel onbekend bij jouIk dus ook niet... is voor mij ook nieuw.. ik kan wel een na gaan denken over veerconstanten / gewicht ed... probleem is dat dat nogal taaie stof is, wel interessant, maar niet haalbaar voor mij om het in het tijdsbestek te doen wat ik voor mijn project heb gekregen... daarnaast, als het al lukt om enigsinds realische waarden te krijgen, ga dan nog maar eens een goede schokbreker zoeken met die waarden, kom je al gauw uit bij een custom WP-veer oid..... omdat specificaties van standaard veren schaars en niet altijd even betrouwbaar zijn..
Dual shocks look cool but they double your costs and believe me when I say you’ll never find two identically performing units unless you pay a premium for a so-called ‘balanced’ or ‘matched’ pair. Normally only one of the units is really doing the work and the other just follows along playing catch-up. If you just have to have multiple shocks why not try to run four ultra-mini coil-overs in some unconventional mounting position that nobody’s done yet.
Ik weet niet wat een std scootah weegt en wat de gewichts verdeling is en idem dito bij jouw project. In brikken en klassiekers (niet geheel onbekend bij jou) kan je misschien een hart-op-hart maat schokbreker topic lanceren.
Of vraag wat mensen aan schokbrekers in de schuur hebben liggen en of je er mee mag proefrijden. Unieke projecten hebben altijd wel sympathie en op M-F is aan hulp en kennis zelden gebrek.
Verder misschien in de quad wereld? Meer gewicht en ook geen linksystemen
Ik bedoelde eigenlijk gewoon een motorschobreker van een set gebruiken die ze normaal op een fiets met stereo monteren. Die heb je van kort op de kleine CB's tot lang op de eerste generatie XT/XR/XL'slijkt toch al gauw een veerweg van 80mm te hebben zo'n scooter-geval.......
probleem is dan het gewicht...... en over het gebruiken van 2 kwam ik dit tegen.. ik citeer
Ik bedoelde eigenlijk gewoon een motorschobreker van een set gebruiken die ze normaal op een fiets met stereo monteren. Die heb je van kort op de kleine CB's tot lang op de eerste generatie XT/XR/XL's
Een Girdervork met twee schokbrekers lijkt me niet echt mooi. Overigens dat niet identiek werken van twee schokbrekers, als de constructue stijf genoeg is zal je daar weinig last van hebben.
dat is dus wat ik bedoel: daar staat een hevel van een halve meter achter. een girder veert vrijwel recht op de wielasHornets (CB600F en CB900F) hebben geen link systeem: daar zit de achterschokbreker tussen frame en swingarm gemonteerd
Ik zal niks zeggenMij lijkt 't opzich wel gaaf ...
en nee ik zal er niet veel van merken ... vork zal niet gaan torderen ofzo, omdat de ene meer weerstand zal bieden als de ander, alleen als er 2 opzitten is het een beetje jammer natuurlijk dat er maar 1 goed z'n best doet.... hoewel niet iedereen dat hoeft te weten natuurlijk
dat is dus wat ik bedoel: daar staat een hevel van een halve meter achter. een girder veert vrijwel recht op de wielas
@ roeltjuh ik heb girders nooit nagemeten, zo vaak zie je ze niet meer.
de armpjes zijn volgens mij iets van 10 12 cm. als je ze te lang maakt kunnen ze torderen.
ik heb in luxemburg nog een zijspan combinatie gezien met een girdervork, heel flitsend modern ding met inderdaad armpjes van een centimeter of 10.
blijft speling het probleem. dat is volgens mij ook de voornaamste reden dat ze niet meer gebruikt worden. een minimale speling op de bussen (tegenwoordig naaldlagers of kogelkoppen) geeft door de lengte van de armpjes gelijk een zwabberig gevoel.
Waarom moeten de girders onafhankelijk worden als je de armen zo construeert?als je zoals in jouw plaatje de armpjes stijf maakt moet je de eigenlijke girders onafhankelijk maken en heb je het probleem voor een deel gewoon verplaatst.
ik denk dat een modern ontworpen girdervork beter is als een telescoop, maar dan zal je het torderen en de speling goed moeten ondervangen.
daar lijkt het inderdaad op in dit plaatje. dit lijkt me een zijspanvork voor een brede autoband, ze hebben net over de band een brug gemaakt waar ook de schokdemper op zit. er lijkt ook aan de achterkant nog een 12mm buis te zitten die links en rechts verbindt.Waarom moeten de girders onafhankelijk worden als je de armen zo construeert?
Deze zijn ook nog aan elkaar gelinkt zo te zien...
daar lijkt het inderdaad op in dit plaatje. dit lijkt me een zijspanvork voor een brede autoband, ze hebben net over de band een brug gemaakt waar ook de schokdemper op zit. er lijkt ook aan de achterkant nog een 12mm buis te zitten die links en rechts verbindt.
Dit lijkt me in dat opzicht dus een behoorlijke vork.
het bezwaar van girders is ook het onafgeveerd gewicht, daar lijkt deze vork wel behoorlijk last van te hebben.
een ander bezwaar dat ik hier zie is de verandering van de naloop. als je van een standaard frame uit gaat heb je een sprong in de telescoopvork van een centimeter of 5. dat resulteert in een naloop van ongeveer 10 cm.
ga je nu de armpjes van de girder 12 cm maken verklein je de naloop enorm en heb je nog maar iets van 4cm naloop over. daar is op een solo fiets niet mee te rijden.
dan moet je dus de bovenste arm langer maken als de onderste om de vork rechterop te zetten.
ik heb voor het gemak even geschetst.hier maak je geloof ik een denkfout.. de lengte van de armpjes heeft bij een girder geen invloed op de naloop (in rust!)... daar je door de vorm van de girder zelf bepaalt waar de voorwielas zich bevind tov an de hartlijn van het balhoofd....
Wat wel een bezwaar is mijninziens is de grotere verandering van de naloop bij inveren...