GL 1200 met zijspan

Zonan

MF'er
5 mrt 2003
72
0
Bergen Lb
Hallo ik ben mij aan het orienteren voor een andere combinatie,
Nu heb ik twee GL1200 's op het oog.
Nu heeft de ene een schommelarm en de andere niet.
Is een teleskoop vork van een goldwing sterk genoeg voor zijspan gebruik of geeft dit in de toekomst problemen??
Zijn er nog punten waar je op moet letten als je een GL 1200 koopt.
Ze hebben allebei rond de 70000 km gelopen.
 
Hallo ik ben mij aan het orienteren voor een andere combinatie,
Nu heb ik twee GL1200 's op het oog.
Nu heeft de ene een schommelarm en de andere niet.
Is een teleskoop vork van een goldwing sterk genoeg voor zijspan gebruik of geeft dit in de toekomst problemen??
Zijn er nog punten waar je op moet letten als je een GL 1200 koopt.
Ze hebben allebei rond de 70000 km gelopen.


Schommelarm is altijd beter!
Ik denk dat de 1200 net zo betrouwbaar is als mijn 1100, dus goed :Y
Een schlecht Punt is het Framebuisje bij de Middenstandaart.
 
Ik zou zeker voor de schommelarm voorvork gaan, als je die er later op wil zetten kost dat rond de 1000 euro. Tenzij je hem zelf maakt natuurlijk...
 
Schommelarm is altijd beter!
Ik denk dat de 1200 net zo betrouwbaar is als mijn 1100, dus goed :Y
Een schlecht Punt is het Framebuisje bij de Middenstandaart.

Beste Bachus!
Kun je mij eens uitleggen waarom een schommelarm beter is? Zelf rij ik rond met een EZS voorvork en naar volle tevredenheid, maar ik moet erbij zeggen dat ik nog nooit met een span met schommelarm gereden heb en weet dus ook niet beter, ik ben eigenlijk altijd nieuwsgierig geweest naar de veschillen
groeten erick :] :}
 
Ik zie best veel GL's met zijspan waar geen schommelarm in zit.
Dit zijn toch meestal niet de goedkoopste combie's geweest dus waarom dan geen 1000 euri extra voor een schommelarm :?
 
Ik zie best veel GL's met zijspan waar geen schommelarm in zit.
Dit zijn toch meestal niet de goedkoopste combie's geweest dus waarom dan geen 1000 euri extra voor een schommelarm :?
Misschien met in het achterhoofd, de motorfiets ook nog los te kunnen rijden. ;)

Het gaat volgens mij vooral om lichter kunnen sturen. En het gewring wat je hebt met standaard voorpoten, geeft nogal kans op repeterende keerring lekkages.
 
Beste Bachus!
Kun je mij eens uitleggen waarom een schommelarm beter is? Zelf rij ik rond met een EZS voorvork en naar volle tevredenheid, maar ik moet erbij zeggen dat ik nog nooit met een span met schommelarm gereden heb en weet dus ook niet beter, ik ben eigenlijk altijd nieuwsgierig geweest naar de veschillen
groeten erick :] :}


Als ik het goed heb zijn die Vorken van EZS ook Schommelarmvorken :Y
Zo iets dus!!

full
 
Bijna goed! maar niet helemaal.... het is gewoon een starre voorvork
(zie attachment)

nee, het is geen gewone vork :N
het is een veel mooiere oplossing als een schommelarm.
full

ik zal je de details besparen maar deze ezs vork is stijver als een gewone telescoop
hij heeft een verkorte naloop waardoor hij lichter stuurt, net als een swing arm.
maar de naloop is tijdens het inveren constant, dit in tegenstelling van een swing arm.
hij is alleen niet zelf te maken wat bij een swing arm wel kan.
ik vind die vork een sterk pluspunt *O*
 
oh ja, een plaatje posten:
Hoe post ik een plaatje?
Hiervoor zijn ruwweg 2 manieren. Manier 1 is om je afbeelding als bijlage mee te sturen met je bericht. Als je een reactie plaatst zie je onder aan de knop Bladeren staan. Als je hierop klikt kun je de afbeelding selecteren op je computer. Selecteer deze en kies Openen. Zet hierna in je nieuwe bericht [img ]http://www.motor-forum.nl/forum/misc/[/img]. Als je hierna je reactie post zal je zien dat op de plaats waar je [img ]http://www.motor-forum.nl/forum/misc/[/img] hebt gezet de afbeelding verschijnt die je zojuist hebt meegestuurd met je bericht. Voorwaarde is dat het bestand van het type .gif of .jpg is en niet groter is dan 100 KB (kilobyte). Let er tevens ook op dat je de preview niet gebruikt als je een plaatje invoegt. Manier 2 om een plaatje te posten gaat als volgt. Er wordt vanuit gegaan dat de afbeelding reeds ergens op internet staat (dat geldt ook voor plaatjes die in " mijn bestanden" staan in je profiel). Open deze afbeelding en kopieer de locatie van de afbeelding. Zet vervolgens [img ] [/img] in je bericht en zet de locatie van de afbeelding tussen deze 2 [img ] tags in. Je krijgt dan nu zoiets: [img ]http://www.domein.nl/plaatje.jpg[/img]. Als je nu je reactie plaatst zal als het goed is de afbeelding zichtbaar zijn. Kijk hier voor een uitgebreidere handleiding.
dan moet je wel de spaties na [img weglaten.
een en ander staat in de faq bovenaan de pagina
 
nee, het is geen gewone vork :N
het is een veel mooiere oplossing als een schommelarm.
(Afbeelding)
ik zal je de details besparen maar deze ezs vork is stijver als een gewone telescoop
hij heeft een verkorte naloop waardoor hij lichter stuurt, net als een swing arm.
maar de naloop is tijdens het inveren constant, dit in tegenstelling van een swing arm.
hij is alleen niet zelf te maken wat bij een swing arm wel kan.
ik vind die vork een sterk pluspunt *O*


Mooi kan ik mij het schijven sparen :W
 
Het gaat dus om naloopverkorting omdat een on aangepaste combi erg zwaar stuurt, dit kan op verschillende manieren worden gerealiseerd.

1-Vork iets onderuit zetten, dit wordt vaak bij harleys gedaan omdat daar ook spullen voor te koop zijn vanuit de chopperwereld (om voorvork schuiner te zetten).

2-Ed pols platen, een manier om de voorvorkpoten ca 40mm naar voren te verzetten

3-Andere balhoofdplaten, hetzelfde effect als punt 2

4-Schommel voorvork, daar is al genoeg over gezegd.

5-De in dit topic genoemde EZS oplossing, ook EML heeft daar weer een variant op
 
mij is altijd verteld dat een telescoopvoorvork door de zijdelingse belasting in de bochten de binnenpoot sterk tegen de buitenpoot aanduwt waardoor het geheel niet meer wil veren (stickslip)wat toch meestal de wegligging niet ten goede komt, dit los van de naloop, hoe is dat dan opgelost bij die ezs-vork?
 
Volgensmij heb je gelijk wat die telescoop vork betreft.
Heb inmiddels een GL1200 interstate gekocht met een EZS 1 1\2 bak eraan en met schommelarm, leek mij toch beter.
Hij komt over +/- 2 weken.
*O* *O* *O* :] :] :]
 
mij is altijd verteld dat een telescoopvoorvork door de zijdelingse belasting in de bochten de binnenpoot sterk tegen de buitenpoot aanduwt waardoor het geheel niet meer wil veren (stickslip)wat toch meestal de wegligging niet ten goede komt, dit los van de naloop, hoe is dat dan opgelost bij die ezs-vork?

kijk maar naar de ezs vork.
hij is gewoon heel lomp uitgevoerd, hij kan (praktisch) niet torderen.
het torderen onder druk valt ook wel mee als je verkorte naloop hebt.
dat is ook geen stick slip.
dat is het vastplakken van de vorkkeerringen.
hoe dikker de poten, hoe groter de ringomtrek, hoe meer stick slip.
dat is een heel normaal telescoopverschijnsel.
daarom is een telescoop sowiezo een pestding.
een telelever of een hossack is veel slimmer :}
 
Volgensmij heb je gelijk wat die telescoop vork betreft.
Heb inmiddels een GL1200 interstate gekocht met een EZS 1 1\2 bak eraan en met schommelarm, leek mij toch beter.
Hij komt over +/- 2 weken.
*O* *O* *O* :] :] :]


GEFELICITEERT *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Heb jij nog geen Foto??????
 
Terug
Bovenaan Onderaan