LouisG
MF'er
Nu ik wat vrije tijd heb omdat het cb350f project even stil ligt dacht ik ik zal maar even een verslagje op mf plaatsen.
Nu de cb750f1 een zeer grondige ombouw ondergaat en de suzuki sp370 toch wat te licht is voor dagelijks gebruik was ik op zoek naar een nieuw brik als dagelijks vervoer.
Omdat ik regelmatig 2dehands/kapaza afschuim naar motoren in slechte staat uit jaren 70 kwam ik per toeval een 1976 gl1000 tegen.
Dit was de motor zoals geadverteerd
Vanzelfsprekend was deze niet lopend, stond in deze toestand sinds 1994 en er was serieus met de elektra gerommeld.Ook heeft hij 99600km op de teller staa. Met andere woorden een mooie bezigheid zonder al teveel werk om in orde te zetten
Na even met de verkoper onderhandeld te hebben heb ik de gl meegekregen voor een mooi prijsje en de week nadien maar opgehaald.
Snel even een wasbeurt gegeven en samen gehangen en dan zag hij er zo uit.
Vervolgens mij maar een dagje beziggehouden met de nodige controles om hem weer rijdend te maken, nl:
-Electra in orde gezet(totale ramp, de isolatie van vele draden begon te verbrokkelen dus maar grotendeels de kabelboom opnieuw gemaakt)
-Olie motor+cardanhuis vervangen
-Koelvloeistof vervangen
-Kleppen gesteld
-Distributieriemen gecontroleerd
-Compressietest droog en nat
-Carburatoren gereinigd en gerevieerd.
-Tank gereinigd en verse benzine
-Nieuwe benzineslangen
-Nieuwe bougiekabels/koppen/bougie's (bougiekabels vielen in kruimels uit elkaar)
-Contactpunten vervangen
-Remmen volledig gedemonteerd/gereinigd/gereviseerd waar nodig
Vervolgens een startpoging gedaan: Kwam uiteindelijk tot leven in een wolk van rook, ik blij en maar meteen testristje gedaan.
Voor bijna 100 000km te hebben rijd hij vrijwel perfect, geen sporen van motorslijtage of olieverbruik.
Ook de versnellingsbak is verbazingwekkend goed.
Wel moeten de tellers gereviseerd of vervangen worden (nemen pas na een tijdje op) en de kabels voor gas en koppeling gaan ook vrij stroef dus gaan ook vervangen worden(niet verwonderlijk na 20 jaar stilstand)
Na 2 dagen zo rondgereden te hebben kwam mijn trekje weer boven dat ik al mijn motoren liever piekfijn in orde heb, en daar de vorige eigenaar blijkbaar een hobby had van de gl1000 elk jaar te herspuiten (tankkappen enzo waren paars/geel/blauw/roze/groen/lichtblauw en zwart geweest aan de lagen te zien en het frame was reeds zwart,goud en zilver gekwast in het verleden) heb ik toch maar weer besloten dat ook dit een frame nuts and bolts off rebuild zal worden.
Nuja daar ik zelf zandstraal/poedercoat/lak en polijstwerk doe dacht ik dat dit wel op een week of 2 moest lukken.
Bedoeling is niet echt restauratie maar beetje naar eigen smaak zetten qua kleuren en beetje moderniseren (kegellagers in balhoofd, elektronische ontsteking,stalen remleidingen..)
Dus tegen 's avonds zag de werkplaats er dan zo uit
Toch is er nooit eens een roestvrije bij
Dat word subframe repareren en op zoek gaan naar nieuwe koplamporen en achterspatbord
Veel meer foto's heb ik van de afbraak niet getrokken.
Volgende dag maar beetje met de zandstraalcabine in de weer geweest
En gisteren maar beginnen poederlakken
Zover zit ik momenteel, hopelijk kan ik volgende week het frame enzo spuiten en zijn mijn nieuwe spulletjes dan binnen zodat hij tegen midden februari klaar is
Groetjes!
Nu de cb750f1 een zeer grondige ombouw ondergaat en de suzuki sp370 toch wat te licht is voor dagelijks gebruik was ik op zoek naar een nieuw brik als dagelijks vervoer.
Omdat ik regelmatig 2dehands/kapaza afschuim naar motoren in slechte staat uit jaren 70 kwam ik per toeval een 1976 gl1000 tegen.
Dit was de motor zoals geadverteerd
Vanzelfsprekend was deze niet lopend, stond in deze toestand sinds 1994 en er was serieus met de elektra gerommeld.Ook heeft hij 99600km op de teller staa. Met andere woorden een mooie bezigheid zonder al teveel werk om in orde te zetten
Na even met de verkoper onderhandeld te hebben heb ik de gl meegekregen voor een mooi prijsje en de week nadien maar opgehaald.
Snel even een wasbeurt gegeven en samen gehangen en dan zag hij er zo uit.
Vervolgens mij maar een dagje beziggehouden met de nodige controles om hem weer rijdend te maken, nl:
-Electra in orde gezet(totale ramp, de isolatie van vele draden begon te verbrokkelen dus maar grotendeels de kabelboom opnieuw gemaakt)
-Olie motor+cardanhuis vervangen
-Koelvloeistof vervangen
-Kleppen gesteld
-Distributieriemen gecontroleerd
-Compressietest droog en nat
-Carburatoren gereinigd en gerevieerd.
-Tank gereinigd en verse benzine
-Nieuwe benzineslangen
-Nieuwe bougiekabels/koppen/bougie's (bougiekabels vielen in kruimels uit elkaar)
-Contactpunten vervangen
-Remmen volledig gedemonteerd/gereinigd/gereviseerd waar nodig
Vervolgens een startpoging gedaan: Kwam uiteindelijk tot leven in een wolk van rook, ik blij en maar meteen testristje gedaan.
Voor bijna 100 000km te hebben rijd hij vrijwel perfect, geen sporen van motorslijtage of olieverbruik.
Ook de versnellingsbak is verbazingwekkend goed.
Wel moeten de tellers gereviseerd of vervangen worden (nemen pas na een tijdje op) en de kabels voor gas en koppeling gaan ook vrij stroef dus gaan ook vervangen worden(niet verwonderlijk na 20 jaar stilstand)
Na 2 dagen zo rondgereden te hebben kwam mijn trekje weer boven dat ik al mijn motoren liever piekfijn in orde heb, en daar de vorige eigenaar blijkbaar een hobby had van de gl1000 elk jaar te herspuiten (tankkappen enzo waren paars/geel/blauw/roze/groen/lichtblauw en zwart geweest aan de lagen te zien en het frame was reeds zwart,goud en zilver gekwast in het verleden) heb ik toch maar weer besloten dat ook dit een frame nuts and bolts off rebuild zal worden.
Nuja daar ik zelf zandstraal/poedercoat/lak en polijstwerk doe dacht ik dat dit wel op een week of 2 moest lukken.
Bedoeling is niet echt restauratie maar beetje naar eigen smaak zetten qua kleuren en beetje moderniseren (kegellagers in balhoofd, elektronische ontsteking,stalen remleidingen..)
Dus tegen 's avonds zag de werkplaats er dan zo uit
Toch is er nooit eens een roestvrije bij
Dat word subframe repareren en op zoek gaan naar nieuwe koplamporen en achterspatbord
Veel meer foto's heb ik van de afbraak niet getrokken.
Volgende dag maar beetje met de zandstraalcabine in de weer geweest
En gisteren maar beginnen poederlakken
Zover zit ik momenteel, hopelijk kan ik volgende week het frame enzo spuiten en zijn mijn nieuwe spulletjes dan binnen zodat hij tegen midden februari klaar is
Groetjes!