GL1000 Heropbouw

LouisG

MF'er
29 mrt 2010
65
0
Ursel, Belgie
Nu ik wat vrije tijd heb omdat het cb350f project even stil ligt dacht ik ik zal maar even een verslagje op mf plaatsen.
Nu de cb750f1 een zeer grondige ombouw ondergaat en de suzuki sp370 toch wat te licht is voor dagelijks gebruik was ik op zoek naar een nieuw brik als dagelijks vervoer.
Omdat ik regelmatig 2dehands/kapaza afschuim naar motoren in slechte staat uit jaren 70 kwam ik per toeval een 1976 gl1000 tegen.
Dit was de motor zoals geadverteerd _O-

2uy3mrq.jpg


Vanzelfsprekend was deze niet lopend, stond in deze toestand sinds 1994 en er was serieus met de elektra gerommeld.Ook heeft hij 99600km op de teller staa. Met andere woorden een mooie bezigheid zonder al teveel werk om in orde te zetten :P

Na even met de verkoper onderhandeld te hebben heb ik de gl meegekregen voor een mooi prijsje en de week nadien maar opgehaald.
Snel even een wasbeurt gegeven en samen gehangen en dan zag hij er zo uit.

r23mro.jpg


Vervolgens mij maar een dagje beziggehouden met de nodige controles om hem weer rijdend te maken, nl:

-Electra in orde gezet(totale ramp, de isolatie van vele draden begon te verbrokkelen dus maar grotendeels de kabelboom opnieuw gemaakt)
-Olie motor+cardanhuis vervangen
-Koelvloeistof vervangen
-Kleppen gesteld
-Distributieriemen gecontroleerd
-Compressietest droog en nat
-Carburatoren gereinigd en gerevieerd.
-Tank gereinigd en verse benzine
-Nieuwe benzineslangen
-Nieuwe bougiekabels/koppen/bougie's (bougiekabels vielen in kruimels uit elkaar)
-Contactpunten vervangen
-Remmen volledig gedemonteerd/gereinigd/gereviseerd waar nodig

Vervolgens een startpoging gedaan: Kwam uiteindelijk tot leven in een wolk van rook, ik blij en maar meteen testristje gedaan.
Voor bijna 100 000km te hebben rijd hij vrijwel perfect, geen sporen van motorslijtage of olieverbruik.
Ook de versnellingsbak is verbazingwekkend goed. *O* *O*
Wel moeten de tellers gereviseerd of vervangen worden (nemen pas na een tijdje op) en de kabels voor gas en koppeling gaan ook vrij stroef dus gaan ook vervangen worden(niet verwonderlijk na 20 jaar stilstand)

Na 2 dagen zo rondgereden te hebben kwam mijn trekje weer boven dat ik al mijn motoren liever piekfijn in orde heb, en daar de vorige eigenaar blijkbaar een hobby had van de gl1000 elk jaar te herspuiten (tankkappen enzo waren paars/geel/blauw/roze/groen/lichtblauw en zwart geweest aan de lagen te zien en het frame was reeds zwart,goud en zilver gekwast in het verleden) heb ik toch maar weer besloten dat ook dit een frame nuts and bolts off rebuild zal worden. :X :X
Nuja daar ik zelf zandstraal/poedercoat/lak en polijstwerk doe dacht ik dat dit wel op een week of 2 moest lukken. :Y

Bedoeling is niet echt restauratie maar beetje naar eigen smaak zetten qua kleuren en beetje moderniseren (kegellagers in balhoofd, elektronische ontsteking,stalen remleidingen..)

Dus tegen 's avonds zag de werkplaats er dan zo uit _O-

oqm5tx.jpg

ojqjl.jpg

9ftkj7.jpg


Toch is er nooit eens een roestvrije bij :( :(
Dat word subframe repareren en op zoek gaan naar nieuwe koplamporen en achterspatbord

1zh19nq.jpg

fpa0ig.jpg

2mzgzdg.jpg


Veel meer foto's heb ik van de afbraak niet getrokken.

Volgende dag maar beetje met de zandstraalcabine in de weer geweest

a9mqg9.jpg


En gisteren maar beginnen poederlakken

2gtxdvl.jpg

117gwo8.jpg

1620ehv.jpg


Zover zit ik momenteel, hopelijk kan ik volgende week het frame enzo spuiten en zijn mijn nieuwe spulletjes dan binnen zodat hij tegen midden februari klaar is :) :)

Groetjes! :] :] :]
 
@F2 ride2001

Jazeker dat poedercoaten doe ik zelf. Omdat ik gemiddeld 8-10 motoren per jaar restaureer of verbouw heb ik 2 jaar geleden maar besloten een poeder spay machine te kopen en heb ik een oven gebouwd van 190x90x90 binnendiameter, groot genoeg voor het gemiddelde motorframe (natuurlijk valt dit gl frame in de categorie gigantisch dus dit frame zal gelakt moeten worden :( )

Hier foto van de oven tijdens de bouw destijds
20r5uo3.jpg
 
Nee vandaar de keuze om het zelf te doen.
De onderdelen moeten gewoon grondig gereinigd en kaal zijn, poeder aanbrengen en 20min uitbakken. Erna zijn ze direct klaar voor gebruik *D
 
Ik heb nog een Radiator, cardan en een achterlicht van een GL1000 liggen.
mag voor elk aannemelijke fooi meegenomen worden.

mooi project zo!
 
Let goed op dat je bij het eerste type GL 1000 de smeernippel boven op het cardanhuis goed doorsmeert i.v.m. het schuifstuk (spiebanen) achter in de cardantunnel met het in en uitveren , dus langer en korter worden van aandrijfas ! Anders gaat het lagers en een hoop werk kosten .
 
de GL1000 toevallig opgehaald in de buurt van Waarschoot?
Kreeg dit wrak een jaar of twee terug ook aangeboden,
toen ik bij de buurman van de verkoper op de koffie was,
maar ik zag er me geen man op.
Het lijkt er op dat het wrak de juiste eigenaar gevonden heeft
met de nodige kennis en middelen.

succes ermee.
 
Ja inderdaad komt uit Waarschoot.
Viel op zich nog mee, de motor zag er slechter uit hoe hij daar stond dan hij in werkelijkheid was. Ben nog steeds aan het wachten op de straler voor het frame, hopelijk volgende week klaar zodat hij weer samen kan.
 
Na even een tijd stilgelegen te hebben ben ik toch kunnen voortgaan met de goldwing.

Na enkele uurtjes bouwen zag hij er zo uit:
2i974t1.jpg

2j4zwp5.jpg


Onderdeeltjes in de spuitplamuur en mooi strak gemaakt

2wow1a0.jpg


Vervolgens bij mijn lokale spuiter binnengebracht om te laten aflakken

Tijdens de wachten op de lak maar even het achterlicht aangepast voor de nieuwe europese nummerplaten
Voor:
14l7qfq.jpg

Na:
n3q3v8.jpg


Uiteindelijk waren de gelakte delen terug! Sepang Blue :9~ :9~
30a9mbr.jpg


Snel even samengegooid
2itos2t.jpg


Nu nog het achterlicht poedercoaten en wachten op de nummerplaat en mooi weer ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan