GL1000 Projectmotor // Sprinter

Kleynveldt

MF'er
4 feb 2011
184
1
Amersfoort
Na lang wikken en wegen besloten om een Goldwing te gaan verbouwen.
Op ngwclub.com staan hele mooie modelletjes en om er zelf 1 te maken die helemaal tot in de puntjes 'klopt' lijkt me een mooie uitdaging.
Zie bijgaand de basis
full
 
En hier met gemonteerde clip-ons....
Idee is om hem zo minimalistisch mogelijk te maken.
Zoek nu kroonstukken die passen op de bestaande vork maar glad zijn aan de bovenzijde, van oude CBR600 uit '87 zou mogelijk passen / in de buurt komen...
full
 
Gewoon van de bestaande kroonplaat de stuurstroppen eraf slijpen en eventueel ontstane gaten dicht lassen of laten lassen.
Al zo vaak gedaan, zie foto voor het voorbeeld.

full
 
Hej roughneckk, is gietaluminium te lassen dan?
Je moet heel veel materiaal toevoegen, blijft dat heel en komt er geen spanning in je materiaal.
Voorvork die afbreekt tijdens het rijden is redelijk nachtmerriescenario...
 
Zoals op onderstaande foto's te zien is, is het heel goed mogelijk.








 
Laatst bewerkt:
@Nop62: Netjes gedaan met die kroonplaat!
Voor de GL1000 zou ik hem liefst compleet vlake en glad willen hebben => dan moet er wel heel veel materiaal worden toegevoegd en bewerkt....
Als onderstaande past ben ik spekkoper 8-)
full
 
Iemand goede tip?
Wil mn zitje laten zakken maar daar zit de tank.
Idealiter zou ik de bovenste 5cm van de tank afslijpen (groene lijn) en het hele zwikke laten zakken. Tuurlijk eerst spoelen/luchten etc.
Er zit af fabriek echter een vouwnaad in de tank: Kan dat kwaad of gewoon plaatje vastlassen en afsmeren met soldeer om hem 100% dicht te krijgen?
full
 
Ik zou een soort van "overhangende" rand aan het zitje maken zodat het optisch in lijn lijkt/is.
 
Met een overhangende rand wordt het weer een 'dik/hoog' zadel en dat wil ik juist niet.
De zit wil ik wat omlaag brengen. Heb een mooi speedtriple zadeltje die ik pas wil maken.
Met de tank eraf krijg ik de lijnen goed.
 
Toch maar deze besteld: koers 'canadian-dollar vs euro' is best goed.
Zelf maken heeft eigenlijk wel de voorkeur, maar als het panklaar voor redelijk geld te koop is.... tsja...
Alleen die lelijke strepen aan de bovenkant wegschuren en presto!

full
 
Laatst bewerkt:
Ik zou een soort van "overhangende" rand aan het zitje maken zodat het optisch in lijn lijkt/is.

Ken je de Corbin gunfighter zit voor de GL1000? Dit lijkt op je triple zadel, maar heeft een overhangende rand. Ziet er overigens absoluut niet te vadsig uit; kan misschien als voorbeeld dienen voor wat je wilt bouwen.

Ik ben benieuwd naar de carburatie: wat voor Webers heb je erop zitten? Met welke sproeierbezetting? Hoe kom je aan de spruitstukken, en wat heb je voor throttle-linkage?
Randakk (www.randakksblog.com) claimt een vermogenstoename van 10 procent met zo'n setup!
 
Goede tip, ga kijken naar de Corbin.
Heb de Triumph al wel passend, blijft staan dat de tank aangepast moet worden.

Heb de Randakk spruitstukken gekocht en Weber IDF40's van marktplaats.
Throttle linkage heb ik wel wat onderdelen voor maar moet ik nog maken.
Idd moet dit enige vermogens toename geven. 8 pk o.i.d.
Blok wisselen voor een standaard GL1200 zou waarschijnlijk meer vermogen opleveren.
Vind de Webers er eerlijk gewoon dik uitzien, mooie torens aan de zijkant :)
Poetsen + revisiesetje verwerken moet nog.

Als ik eruit ben wat ik met de tank doe, kan ik een achterspatbord + verlichting erbij opsnorren.
Dan beugeltjes maken waarmee e.e.a. mechanisch 'af' is.

Dan blok er onderuit, webers plaatsen, electronische ontsteking, nieuwe kabelboom etc. zodat e.e.a compleet is & werkt voor ik hem terugplaats.
Zit nog te dubben over de velgen. Er is een kerel die 16 velgen heeft gepakt en dat ziet er wel moddervet uit. Alleen aluminium is kwestbaar, verchroomd staal gaat mss roesten in mn niet verwarmde schuurtje en RVS velgen kosten E300 per stuk....!
Mss huidige aluvelgen goudkleurig coaten of.... na ja zien wel... zo ver zijn we nog lang niet.
 
Na lange tijd wikken en wegen m.b.t. de tank toch besloten om de mogelijkheid van een andere tank nog eens te bekijken. Huidige tank lassen is prutswerk, heeft al lichte roest, dus geen perfecte basis. Standaard aluminium tankje onder zadel zou te klein worden met ca. 9 liter, en custom alutank weer te duur.
Heb nu een KZ400 tank besteld die qua maten in de buurt komt van de 'neptank' van een Goldwing.
Hierop vooruitlopend de motor kaal getrokken.
Vandaag komt de tank ws binnen en weet ik hoe het vervolg er uit komt te zien.
Bij een nieuwe tank aan voorzijde wordt het wel weer aantrekkelijk om te gaan voor een minimalistische look... meeste werk is hiermee wel gedaan.

Nu nog een 17"DID achtervelg vinden voor gebruik i.c.m. voornaaf.
Wel zonde straks de spaken uit het huidige voorwiel te knippen omdat deze er nog als nieuw uitziet.
full
 
Hoi Dirk, heb de 19"velg niet meer nodig, en de motorzaak in de buurt rekent 20 euro voor het verwijderen van een band van velg, dus de moeite niet => Die gaat in afvalvak, of jij moet er iets mee kunnen? Band/velg/spaken staan ter beschikking=> als ik maar een goede naaf heb waar een andere velg omheen kan is het mij best.
 
Zaag in het frame gezet voor een eerste 'mock-up': Geen weg terug
Tank past best goed op het frame, nog paar cm laten zakken: Maar eerst op vakantie 8-)

full
 
leuk project!
ikben benieuwd wat je er van gaat maken , zo'n goldwing is niet het meest voor de hand liggende basis voor een special.
Ik heb nog wel losse naven liggen, daar moet ik even naar zoeken.
daarentegen als je het voorvelgje overhoudt heb ik wel interesse ....
 
Laatst bewerkt:
Een klein aandachtspuntje voor wanneer je clip-ons wilt monteren: ik heb ook een GL1000 waar ik al jaren aan rommel, en waar ik ook clip-ons op heb geprobeerd. Door de verandering aan de 'geometrie', kreeg ik 'm niet meer op de middenbok, en ik vond hem ongelofelijk zwaar sturen. Ik ben maar een klein ventje (1.80/75kg), misschien is het voor jou geen probleem...

Overigens: cool project, ben benieuwd wat je ervan maakt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan