GL1200 met Diligence MK2

Mathieuvandenberg

Die hard MF'er
8 mei 2010
443
0
Nieuwolda
Zo ik dacht laat ik de rest ook eens op de hoogte houden met wat ik hier uitvreet.
Zal over het algemeen niet zo technisch zijn als velen dat hier doen, maar toch. Heb ik meteen de mogelijkheid om vragen te stellen als mij iets niet duidelijk is.
 
Ten eerste mijn motor met zijspan
720.jpg


De lijst met werkzaamheden die ik nog graag wil doen en laten doen.

Hagon schokbrekers achter vervangen voor de luchtondersteunde versie (die er ook op hoort)
Schommelvork voorin (kijken of daar ook luchtondersteunde schokbrekers op gemonteerd kunnen worden)
Elektra naar het zijspan beter en netter maken
Zijspan voorzien van wat extra verlichting, met name aan de binnenkant (leeslamp(en) voor passagier(s) en verlichting in kofferbak)
Driepuntsgordels in bak maken (blijven de kinderen ook een keer op hun plek zitten :D )
Elektra probleempje van de 1200 zelf oplossen (wil soms erg slecht tot niet starten en bij de minste geringe belasting zie je de verlichting al minder schijnen)
Intercom in orde maken en door lussen naar de bak
Uitlaatringen vervangen (lekken een beetje)
Denk dat er nog wel meer bij komt.
 
Ben de afgelopen tijd bezig geweest met de schokbrekers achter.
Heb via ebay een set voor de 1200 weten te bemachtigen. Had een set voor een 1100 liggen, maar die blijken een paar cm korter te zijn.
Heb de schokbrekers uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe keerringen en hyperpro binnenveer.
720.jpg


De verschillen in veren
720.jpg

De lange dunne is de originele. Deze heeft volgens de geleerde een kracht van 4N en een veervoorspanning van 7cm als die gemonteerd zit.
De kortere is de hyperpro en zou een kracht hebben van 9,8N naar 13,4N met een veervoorspanning van 3cm. Daarom is die dus ook korter. Omdat vanwege het al aanwezige extra gewicht door de bak besloten om de veervoorspanning iets te vergroten en een bus gedraaid van 6mm.
720.jpg


Verschil in montage
720.jpg

720.jpg

De veren (elke poot heeft twee binnenveren) komen weer op de schijf te staan.

De boel in een pers gedaan
720.jpg


En klaar is de set
720.jpg


Nadat de halve achterkant verwijdert is konden ze gemonteerd worden.
Heb de set afgevuld met 300ml (per poot) putoline atf olie. Maar ik heb het idee dat dit veel te dik is. De motor veert goed in, maar doet er 3sec over om weer terug te komen. Heeft iemand hiermee ervaring?

Oja, nu de achterkant uit elkaar ligt kon ik ook mooi bij de elektra die naar de bak gaat.
Hoop niet dat dit gedaan is door de officele importeur en aanbouwer van dit merk.
720.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oja, nu de achterkant uit elkaar ligt kon ik ook mooi bij de elektra die naar de bak gaat.
Hoop niet dat dit gedaan is door de officele importeur en aanbouwer van dit merk.
[afbeelding]
Nou, ik heb daar wel een idee over.

Mooi werk met die schokbreker. Ik hoop dat je niets verkeerd om hebt terug gezet waardoor de uitgaande demping nu bijna dicht zit.
 
Mooi span ik heb ook zo een gehad in de jaren stillekes ook met een GW 1200 aspencade.Maar na een paar jaar span aan een 1500 overgebouwd
full
 
Nou, ik heb daar wel een idee over.

Mooi werk met die schokbreker. Ik hoop dat je niets verkeerd om hebt terug gezet waardoor de uitgaande demping nu bijna dicht zit.

Ik denk dat wij hetzelfde idee hebben.

De demper zelf kan je niets meedoen. Is een dicht geval met wat gaatjes rondom. Past ook maar op 1 manier erin. Denk dat de olie die ik gebruikt heb te dik is. Na lang zoeken op interpret kwam ik een viscociteit index tegen van 193. Volgens mij ligt dat normaal ergens rond de 90 a 100. Maar kan het ook mis hebben.
 
Laatst bewerkt:
Mooi span ik heb ook zo een gehad in de jaren stillekes ook met een GW 1200 aspencade.Maar na een paar jaar span aan een 1500 overgebouwd [afbeelding]


Ook mooi, die van mij is ook een aspencade. Gelijk even een vraag, nu ik zie dat je de originele voorvork er ook nog onder hebt gehad. Op wat voor druk heb je die gezet? Als ik de druk zo laat als normaal( lees solo) dan zakt hij bijna helemaal door. De vorige eigenaar had dit blijkbaar ook vernomen en de druk opgeschroefd tot bijna hetzelfde als achter. Dan staat de motor weer goed, alleen vind de keerring dit niet leuk.
 
Ook mooi, die van mij is ook een aspencade. Gelijk even een vraag, nu ik zie dat je de originele voorvork er ook nog onder hebt gehad. Op wat voor druk heb je die gezet? Als ik de druk zo laat als normaal( lees solo) dan zakt hij bijna helemaal door. De vorige eigenaar had dit blijkbaar ook vernomen en de druk opgeschroefd tot bijna hetzelfde als achter. Dan staat de motor weer goed, alleen vind de keerring dit niet leuk.
schommel plaatsen ....
 
Hoeveel druk in vork weet ik niet meer het is wel al meer dan 20jaar geleden mijn 1200 intussen al GL1500 Diligence ,BMW R 1150 RT met California span en nu terug Goldwing 1500 met Hechard span
 
|( |(

Zag net jou mooie persje
Heb dat vroeger ook eens gedaan en toen gebruik gemaakt van een HP


HP = Halflive Power
 
Ik denk dat het voor een duo shock wel klopt. Het gewicht wordt over twee veren verdeeld. Als je dan een verdubbeling van de veerconstante van 4N/MM naar 9N/MM neemt ga je behoorlijk stijver.
 
Laatst bewerkt:
En dat is alleen de binnenste veer van de poot, er zit om deze veer nog een grotere.
720.jpg

Is op deze foto wel te zien hoe het zit. Foto is genomen in panaroma stand vandaar dat sommige onderdelen niet recht lijken.
 
Zo even een kleine update.

De schokbrekers achter zijn nog weer uitelkaar geweest en in overleg met hp werkendam heb ik er putoline GPR 6 shock oil 3.5 in gedaan. Een wereld van verschil.

Tevens is de achtervelg iets afgedraaid (met dank aan de heren in Genemuiden) en zit er nu een Vredestein sprint classic om.
1k0.jpg


Aangezien de vorige eigenaar de druk in de voorvork ruim te hoog had in gesteld om het extra gewicht te compenseren, waren de keerringen ook niet meer al te best. Dit resulteerde weer in een netjes geoliede remschijf. De voorvork is helemaal uit elkaar geweest en schoon gemaakt. Ik heb er aan beide zijden een bus van 40mm bij in gedaan om extra voorspanning te krijgen vanwege het gewicht. Nieuwe keerringen erin en alles weer gemonteerd.
1k0.jpg


De elektra naar de bak is ook aangepakt. Alles is netjes op gesoldeerd en nu met amp superseal stekkers verbonden. Tevens de toevoerkabel naar de bak omgelegd via het frame. Dit hing gewoon los tussen de bak de rechter zijkoffer.

Vanwege de startproblemen eerst maar eens een goede accu geplaatst. Dit hielp al een heel eind, maar soms deed hij toch nog een beetje raar. Ben een paar week geleden met het span een weekendje naar het Sauerland geweest en daar kwam het hoofdprobleem naar boven. Na het tanken bij de pomp deed de goldwing helemaal niets meer, geen lampje ging meer aan. Na een korte inspectie bleek 1 van de kabels bij het startrelais geoxideerd te zijn geweest en hierdoor zoveel weerstand en dus warmte te hebben ontwikkeld dat deze was door gebrand. gelukkig zat er een beetje overlengte in en stond ik vlakbij een autogarage. Even met de monteur gesproken en zijn hele assortiment amp stekkers en tang meegekregen. Ik had zelf vulcaniseerde tape bij me dus draad eerst weer geisoleerd (was bijna 10cm verdwenen), nieuwe stekker op een schoon stuk koper gezet (het eerste stuk afgeknipt) en weer op het relais. Helaas nog niets. Bleek die aparte zekering ook doorgebrand en deze hadden ze daar niet. Geen nood, met een paar stukjes draad en een zwevende zekering eerst iets tijdelijks gemaakt. En zo hebben we onze reis vervolgd. Start nu trouwens een heel stuk beter en kan ook gewoon een paar week stil staan en dan gewoon weer starten.
1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
vriendelijke monteur dat je zo die AMP's + tang mee krijgt. ik zie vaak dat de het elektra gedeelte word onderschat, meestal door onwetendheid.
vaak hebben ze niet in de gaten hoeveel ampere iets "trekt", an als ze het wel weten schat men niet goed in hoeveel dat nou eigenlijk is, een koelfan is zomaar 20 A dat gaat dus niet over een dunne draad. en kan je ook niet koppelen met en kroonsteen, dat zijn eigenlijk zowiezo ontiegelijk k*t dingen. maar ja...zelfs bij de bouwmarkt te koop en geen speciaal gereedschap voor nodig,...dus die gaan erop.
dat is nou een maal een gevolg v/d keuze voor een 12V systeem, bij een 2x hogere spanning heb je nou eenmaal een 2x lagere stroom.
ergens hebben ze ooit willen overstappen naar ik dacht een 48V accu om de stroom met een factor 4 te verminderen, en nee dan hoeft de accu niet groter te worden, het gaat uiteindelijk over het vermogen wat de accu moet leveren (p=UxI).
maar ze kregen natuurlijk niet alle neuzen dezelfde kant op.
 
Zo even een kleine update.





De elektra naar de bak is ook aangepakt. Alles is netjes op gesoldeerd en nu met amp superseal stekkers verbonden. Tevens de toevoerkabel naar de bak omgelegd via het frame. Dit hing gewoon los tussen de bak de rechter zijkoffer.

Start nu trouwens een heel stuk beter en kan ook gewoon een paar week stil staan en dan gewoon weer starten.
[afbeelding]

electra is een bitch , en alle Honda's hebben er last van , zo ook mijn cbr1000f
een week of 3 terug gekomen van Zwitserland en bij het tanken geen contact meer , batterij volledig leeg gekookt , water in gedaan uit het flesje bij gebrek aan gedistileerd en thuis geraakt .

Door het toevoegen van gewoon water batterij naar zijn grootje , nieuwe accu
enkele dagen later bij het nalopen van het draaiende zijspan enkele gloeiende draden tegen gekomen , de main fuse met 30 A zekering , alles de helft doorgesmolten .
dus overal nieuwe cosjes op en alles terug goed .
wat je ook eens moet nagaan is of de motor niet te veel oplaad , regelaar , daarvan gaan de mais fuse ook soms kapot .
testen is de boodschap , multimeter meten van de accu bij niet draaiend , 12.6v ongeveer , dan draaiend en gas geven mag niet meer dan 14.80 V gaan , hoger en is niet goed
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan