A
Als het allemaal werkelijk zo overduidelijk was, lagen er inmiddels heel veel claims bij de fabrikanten die beweren dat hun motor ervoor geschikt is.
E10 is een uitstekende omzet generator, sinds het op grote schaal in gebruik is zien we specifieke klachten terug in de werkplaats.E10,fantastisch spul, bij ons in de werkplaats verkopen we sinds de introductie van dat spul significant meer injectoren, "vroeger" 1 of 2 per jaar, nu soms wel 5 per maand. Ethanol is corrosief en trekt vocht aan, en daarbij vreet het ook nog eens rubber op, in geen van mijn voertuigen dus van dat spul als het niet hoeft. Nou moet mijn audi volgens de fabriek sowieso 98 hebben, is mn alfa 75 veel te oud voor die rommel en ga ik mn Srad en 848 al helemaal niet blootstellen aan spul waar het stuk van kan gaan, ook mn vrouwtje dr fabia van 2013, waar het spul wel prima in zou moeten kunnen, krijgt lekker 98, voor die paar euro per tank ontloop ik lekker het risico op kapotte delen in het brandstofsysteem.
Ach, wellicht nieuwe inzichten………einde seizoen nadert.Daar gaan we weerrrrr
De energiewaarde van E10 is maar 1,5% lager dan die van E5. Dat verschil is zo klein, dat het wegvalt door andere omstandigheden, zoals weer, verkeer, en rijgedrag. Verder wordt het verschil nog kleiner door het lage rendement van de verbrandingsmotor: een streepje meer gas geeft niet altijd een hoger verbruik.Ik tank E10 al sinds het uit is. Ruim 50k per jaar op alle voertuigen (zowel injectie als carb, zowel jong als ouder) en nog nooit iets fout gegaan. Enige keer dat een injector kapot ging was voordat ethanol in de benzine zat.
Vele auto's die getuned zijn rijden ook bijna op puur ethanol en zie daar ook niet dat ze elke week ontbranden of na elk ritje injectoren moeten vervangen.
Doe lekker wat je zelf wilt. Ik hoor de grootste horror verhalen over alles dat kapot gaat en je verbruik die enorm stijgt. E5 of E10, mijn verbruik blijft hetzelfde helaas.
Ik verbaas me over dit topic, mijn vader had een duidelijk antwoord... gewoon tanken wat de fabriek opgeeft, xDVraag blijft hoe je tot een bepaalde keuze van benzine komt.
Op internet, fora , YouTube etc…..
En tot op heden werken mijn hersencelletjes nog steeds goed, en derhalve nog nooit problemen gehad mbt mijn keuze als bij de pomp sta; oa Merkel benzine Made in Holland…
Mjah..Waarom worden er legeringen aangehaald? Brandstof heeft geen invloed op aluminium en brons, mijn vader had Keihin RC carbs en brandstof heeft dat nooit aangetast, die RC's hebben op veel machines gezeten ^^Rij ook met ouwe Hallie zijkleppers, volgens de fabrikant loopt dat spul zelfs bijna op Amstel of Heineken...als het maar een CO-verbinding heeft en naar benzine stinkt...
En toch fl*kker ik er E5 in, ondanks dat het complete brandstofsysteem uit staal, alu, brons en messing bestaat met hier en daar een fiber ring.
Dat is waarschijnlijk meer een gevoelskwestie, want ik merk geen verschil tussen RON95, 98 of 102...
Mijn buurman met z'n jonge FJR heeft al wel E10-gerelateerde kostbare problemen gehad ondanks dat de motor erop mag draaien.
Hij WAS altijd een voorstander van het spul en smaalde om mijn 'vrees'...vond me ouderwets en een drammert (klopt!)...maar is intussen helemaal "om"..
Mijn auto is uit 2006, mág op E10 maar de duitse E5 is veel goedkoper.
Dus gaat ook daar, zie openingspost, het goedkoopste rommel in (E funf)..
Bij een nieuwe V strom is het zeer onwaarschijnlijk dat die niet tegen E10 kan. Hij is daar voor "gemaakt"als je begrijpt wat ik bedoel.Dat lijkt mij op zijn minst gezegd zéér onwaarschijnlijk.
Het feit dat deze man echter al jaren met zijn poten in de modder staat en zijn uitspraak geen enkel financieel belang dient (in tegendeel zelfs), doet mij vermoeden dat zijn reactie niet geheel uit de lucht gegrepen is.
Vooralsnog zal ik, bij aanschaf van een nieuwe motor*, alleen in noodgevallen E10 tanken. Iets met de aap uit de boom kijken.
*(Mijn huidige motor is sowieso niet geschikt voor deze brandstof.)
Ik ben dat in beginsel helemaal met jou eens, want het tegenovergestelde beweren voelt ook raar. De dealers blijven echter waarschuwen (raden af) om geen E10 te gebruiken.Bij een nieuwe V strom is het zeer onwaarschijnlijk dat die niet tegen E10 kan. Hij is daar voor "gemaakt"als je begrijpt wat ik bedoel.
Het is gewoon een onlogisch advies voor die motor. Alle recente injectiemotoren zijn ontworpen voor E10 of zelfs 15. E10 brandstof is er al meer dan 10 jaar.Ik ben dat in beginsel helemaal met jou eens, want het tegenovergestelde beweren voelt ook raar. De dealers blijven echter waarschuwen (raden af) om geen E10 te gebruiken.
Simpel als ik ben, blijft dát gewoon hangen.
Dat noemen ze alcoholate corrosion, hier is onderzoek naar gedaan door o.a, Jenny Linder en er is een master thesis over geschreven. Dit onderzoek is in Zweden uitgevoerd bij Swerea KIMAB het Zweedse corrosie instituut.Mjah..Waarom worden er legeringen aangehaald? Brandstof heeft geen invloed op aluminium en brons, mijn vader had Keihin RC carbs en brandstof heeft dat nooit aangetast, die RC's hebben op veel machines gezeten ^^
En toch zien (merk)dealers onderdelen kapot gaan door e10, zelfs bij motoren van 2 jaar oud, die gebruikt worden voor woon-werkverkeer.Het is gewoon een onlogisch advies voor die motor. Alle recente injectiemotoren zijn ontworpen voor E10 of zelfs 15. E10 brandstof is er al meer dan 10 jaar.
Dat noemen ze alcoholate corrosion, hier is onderzoek naar gedaan door o.a, Jenny Linder en er is een master thesis over geschreven. Dit onderzoek is in Zweden uitgevoerd bij Swerea KIMAB het Zweedse corrosie instituut.
oke, misschien zijn veranderd in de loop der tijd, ik heb mijn vader daar nooit over gehoord..kan me niet voorstellen dat aromatische koolwaterstoffen invloed hebben op metaal. Nogmaals, die Keihin RC zijn er nog steeds :-) en onaangetast door whateverDat noemen ze alcoholate corrosion, hier is onderzoek naar gedaan door o.a, Jenny Linder en er is een master thesis over geschreven. Dit onderzoek is in Zweden uitgevoerd bij Swerea KIMAB het Zweedse corrosie instituut.
oke, misschien zijn veranderd in de loop der tijd, ik heb mijn vader daar nooit over gehoord..kan me niet voorstellen dat aromatische koolwaterstoffen invloed hebben op metaal. Nogmaals, die Keihin RC zijn er nog steeds :-) en onaangetast door whatever