Goede toermotor voor een beginneling

En ook even een reactie op de pk's. Tuurlijk is het leuk als je in het begin meteen veel hebt maar, ik denk dat ik in het begin wel voorzichtig genoeg rijd om daar goed mee om te gaan. Immers je schijt bagger als je bijv. zo'n zzr voor het eerst opentrekt denk ik dus dat zal niet heel erg snel gebeuren.

Hartelijk dank!

En dat is nu juist de valkuil.
Als je een motor met te veel vermogen heb zal je inderdaad voorzichtiger gaan rijden en daar zal je lang door achtervolgt worden. Je durft de motor niet de bocht in te gooien en hem er door gas te geven weer uit te halen. Want 'gas geven is gevaarlijk voor een beginner' spookt er steeds weer door je hoofd.

Met een lichtere motor (zowel het gewicht als de cilinderinhoud) kan je meer, durf je meer en zal je binnen een korte tijd veel lekkerder rijden.

Na enige tijd zal je ontdekken (zoals meer mensen al schreven) dat er bepaalde nadelen aan de 'mooie' motor zitten en stap je over naar een ander type.

En dan is de tijd om mogelijk naar een zwaardere uit te gaan kijken of juist niet.

Maar trap niet in de val om al te zwaar te beginnen.

Succes met je zoektocht :]


Mijn eerste motor was een CB400T (topsnelheid 145 km/uur)
 
...Maar aan de andere kant. Tijd doet ook wonderen. Moet je even indenken. Stel mijn kinderen zijn later groot, ik heb ze niet, maar "stel", mijn zoon is gek van motorrijden en is 24 ofzo. Dan mag die groot vermogen rijden. (als in die tijd de regels alweer niet veranderd zijn) in ieder geval waar het me dan om gaat... Dan lachen we waarschijnlijk om een GSX-R 1000 K7 of een ZX-10r uit 2005... Motoren die NU als kanonnen te boek staan en dat ook zijn, zijn later waarschijnlijk "beginners fietsen"... En die 600tjes van nu? Tja... zeg jij het maar... Fietsen die 20 jaar later te koop zullen staan voor een prikkie! Fietsen die je kan kopen voor "weinig" geld... Het klinkt raar, maar denk er maar over na.

Dus beginnersfiets is "in feite" maar relatief (wat niet) want je vergelijkt het met de rest van het gros, aan wat er te halen is qua vermogen e.d.

;)

Later mogen we ook gaan praten met: "In mijn tijd was die ZX-10r echt snel zoonnn" En die zoon zal denken: "Yeah sure, whatever, oud traag fietsje...moet je zien wat er nu te koop is anno 2032?"
 
Laatst bewerkt:
hahhahahahha,

Ja daar heb je wel gelijk in. Ik weet nog wel dat ik toen ik net begon met lessen dat ik de CBR1100XX blackbird helemaal tegek vond. Hij had wel 150pk en was de snelste productie motor pronkte er op alle websites. Uhhhh inmiddels heb je de ZZR1400 met 193pk die begrenst is op 300km/h :( hoezo bizar.

Maar anyhoe de VFR vind ik en een erg mooie motor, is denk ik licht genoeg qua vermogen (alhoewel 109pk, licht...) en gewicht en ik kan er jaren mee doen.

*zucht* nu nog lang wachten op mijn examens :S :S :S

Michiel
 
Ik weet nog wel dat ik toen ik net begon met lessen dat ik de CBR1100XX blackbird helemaal te gek vond. Hij had wel 150pk en was de snelste productie motor pronkte er op alle websites. Uhhhh inmiddels heb je de ZZR1400 met 193pk...

Ik weet niet hoor, als je er al 10 jaar over doet om je rijbewijs te halen... :+
 
Laatst bewerkt:
Ach, aan de vermogensgrens is dacht ik wel zo'n beetje de grens bereikt qua bruikbare motor, echter qua poser-gehalte kan het nog wel even doorgaan.....

De zwaarste motoren kan je nu in de eerste 2/3 versnellingen al niet normaal meer volgas doortrekken zonder je voorwiel in de lucht te trekken, dus daar kan je al niet veel harder (immers, nog harder en je krijgt een mooie salto achterover ;) )

Je ziet nu dat juist deze motoren een "sissy" knop krijgen, waarbij vermogen verminderd wordt, zoals bij de gsx-r en ....

Dus als er nog zwaardere motoren komen, zal dat vermogen vast wel beteugeld gaan worden daardoor, of door traction control (wat dus ook vermogen wegneemt bij gevaar op ...) of iets dergelijks.

Anyway, vermogen alleen zegt nog niet zoveel over wel/geen beginnersmotor, denk dat motorkarakter ook heel belangrijk is
 
Ik weet niet hoor, als je er al 10 jaar over doet om je rijbewijs te halen... :+

Hehehhehe nee... begin dit jaar ben ik weer begonnen met lessen was toen gek van dit ding. Maar... hij zit voor geen meter (voor mij dan) dus een 1 meter 85 zal ook wel niet lukken :)

Michiel
 
Hehehhehe nee... begin dit jaar ben ik weer begonnen met lessen was toen gek van dit ding. Maar... hij zit voor geen meter (voor mij dan) dus een 1 meter 85 zal ook wel niet lukken :)

Michiel

Ik ben 1.78, de BB zit best sportief.

Niet op een "handstand-manier" zoals bij mijn Ducati 748, maar toch wel als een sportmotor flink op je polsen. Comfortabel zit dat niet als je een 100% toermotor /lesmotor gewend bent.
 
Laatst bewerkt:
Ach, aan de vermogensgrens is dacht ik wel zo'n beetje de grens bereikt qua bruikbare motor, echter qua poser-gehalte kan het nog wel even doorgaan.....

De zwaarste motoren kan je nu in de eerste 2/3 versnellingen al niet normaal meer volgas doortrekken zonder je voorwiel in de lucht te trekken, dus daar kan je al niet veel harder (immers, nog harder en je krijgt een mooie salto achterover ;) )

Je ziet nu dat juist deze motoren een "sissy" knop krijgen, waarbij vermogen verminderd wordt, zoals bij de gsx-r en ....

Dus als er nog zwaardere motoren komen, zal dat vermogen vast wel beteugeld gaan worden daardoor, of door traction control (wat dus ook vermogen wegneemt bij gevaar op ...) of iets dergelijks.

Anyway, vermogen alleen zegt nog niet zoveel over wel/geen beginnersmotor, denk dat motorkarakter ook heel belangrijk is


:^
 
Ach, aan de vermogensgrens is dacht ik wel zo'n beetje de grens bereikt qua bruikbare motor, echter qua poser-gehalte kan het nog wel even doorgaan.....

De zwaarste motoren kan je nu in de eerste 2/3 versnellingen al niet normaal meer volgas doortrekken zonder je voorwiel in de lucht te trekken, dus daar kan je al niet veel harder (immers, nog harder en je krijgt een mooie salto achterover ;) )

Je ziet nu dat juist deze motoren een "sissy" knop krijgen, waarbij vermogen verminderd wordt, zoals bij de gsx-r en ....

Dus als er nog zwaardere motoren komen, zal dat vermogen vast wel beteugeld gaan worden daardoor, of door traction control (wat dus ook vermogen wegneemt bij gevaar op ...) of iets dergelijks.

Anyway, vermogen alleen zegt nog niet zoveel over wel/geen beginnersmotor, denk dat motorkarakter ook heel belangrijk is

Ja dat slaat ook nergens op. Waarom dan niet gelijk een fiets van 1000 pk maken en een knop met 10 standen. 1 t/m10. Elke stand telt dan voor 100 pk. Gaaf he?!?

|( O-)

Vind het zo iets stoms. Dat je misschien kan omschakelen voor vloeiender vermogensafgifte speciaal voor bij regen, tot daar aan toe. Oke dan... Maar toch, zo is de essentie van zo een sportfiets weg vind ik. Laat maar zien dat je het ook waard bent om op zo een ding te rijden, als je denkt dat je het vermogen niet de baas kan, moet je maar wat lichters gaan rijden. Helaas dan maar.

Of willen ze de motor zo interessanter laten lijken? Stand A, B en C. En C is echt zooooooo gevaarlijk johhh!!! Rijdt jij op stand C ?? Wow jij bent dan echt een vent hoor!... Dat soort taferelen ofzo ? Nou dan moeten ze vooral zo doorgaan.

Wat krijgen we volgend jaar? Speciaal in hoogte verstelbare zadels op de supersportfietsen? Een stand om te toeren (de LOW stand), een MEDIUM stand (als je gewoon normaal wilt rijden) en een HIGH stand (de normale positie voor als je er voor wilt gaan) ??? |(

Ik zie het nog zo gebeuren ook weet je dat?

:N
 
Volgens mij was dat ook precies wat zo'n knop deed. (bij een recente Suzuki Supersport als ik me niet vergis)

Ja maar waarom dan een volledige knop met 3 standen? Je hebt dan in feite maar een knop nodig. Om die "regenstand aan of uit te zetten". Nee er moet een stand A, B en C op. Straks komt er zeker A, A+, B, B+, C en C+ op...voor nog meer "keuze" naar de weersomstandigheden omdat A, B en C toch iets te "globaal" genomen waren...

_O-
 
Hehhehe,

Het heeft wat weg van de magnelito knop (of hoe je dat ook schrijft) in de nieuwere Ferrari's :)

Michiel
 
THe WoLFMaN Schreef
Wat krijgen we volgend jaar? Speciaal in hoogte verstelbare zadels op de supersportfietsen? Een stand om te toeren (de LOW stand), een MEDIUM stand (als je gewoon normaal wilt rijden) en een HIGH stand (de normale positie voor als je er voor wilt gaan) ???

Ik zie het nog zo gebeuren ook weet je dat?


Lijkt mij inderdaad een kwestie van tijd voor de sport motoren aan de beurt zijn..... :Y
Als je naar de nieuwe BMW 1200GS kijk dan is die mogelijkheid er al om de vering af te stellen op rijgedrag. Stugger zal hoger zijn, comfortabel dus lager..... 8-)

Groet, TigerManZ :W
 
Hey,

Klopt ik heb even op de 1200s gezeten en inderdaad daar had je een knop waarin je in een menu kon melden of je bagage, passagier of beide aanwezig waren. AFS heette het geloof ik, en het is wel de toekomst. Adaptieve vering zoals je nu op raceauto's hebt zie ik ook nog wel gebeuren, waarmee de motor meer naar de weg zakt als je sneller gaat. Ook heb ik al verhalen gehoord (maarja ik hoor zo veel in de rookhokken van deze wereld ;) ) dat bmw bezig is met motoren op luchtvering die met je "meedenken" wat daar precies mee bedoelt word weet ik niet.

Maar ik zou het toejuigen als motoren veiliger worden, want dat scheelt een hoop critiek vanuit de maatschappij.

Groetjes,

Michiel
 
Hey,

Klopt ik heb even op de 1200s gezeten en inderdaad daar had je een knop waarin je in een menu kon melden of je bagage, passagier of beide aanwezig waren. AFS heette het geloof ik, en het is wel de toekomst. Adaptieve vering zoals je nu op raceauto's hebt zie ik ook nog wel gebeuren, waarmee de motor meer naar de weg zakt als je sneller gaat. Ook heb ik al verhalen gehoord (maarja ik hoor zo veel in de rookhokken van deze wereld ;) ) dat bmw bezig is met motoren op luchtvering die met je "meedenken" wat daar precies mee bedoelt word weet ik niet.

Maar ik zou het toejuigen als motoren veiliger worden, want dat scheelt een hoop critiek vanuit de maatschappij.

Groetjes,

Michiel

Mensen moeten gewoon wat beter uit hun doppen kijken! Altijd leuk en aardig hoe techniek er voor zou moeten zorgen dat men "Veiliger kan rijden". Bullshit gewoon! Op een gegeven moment leren we niks meer zelf, worden we lui en verslappen we lichamelijk en geestelijk en dan moet je zien wat we kunnen als het erop aankomt. Niks kunnen we dan meer omdat alles gedaan word voor ons, en je in eerste instantie niet meer gaat beseffen in wat voor kritieke situatie je zou zitten. Straks kunnen we helemaal niks meer zonder al die apparatuur. Dan ben je pas dom! Een portie gezond verstand en respect voor elkaar in het verkeer is al meer dan genoeg om de veiligheid te kunnen waarborgen. Helaas stikt het van de egoistische mensen in het verkeer, daar zit het probleem. Pak dat probleem dan ook aan. Bijvoorbeeld. Of je nou te snel rijdt of niet. Als iemand beter kijkt, doet snelheid er niet aan toe. Evenals voorrang verlenen op een voorrangs weg en iets "over het hoofd zien". Als je maar goed kijkt. En dingen verwacht die je normaal niet zou verwachten. Nee mensen nemen automatisch dingen aan in het verkeerd. FOUT. En zo is dat ook met techniek in de "moderne" auto's e.d. Mensen vertrouwen teveel op techniek vervolgens gaan ze zich daar op aanpassen met de instelling van "die techniek grijpt toch wel in". FOUT FOUT FOUT. |(
 
Hey,

Je hebt natuurlijk deels wel gelijk maar als er stemmen opgaan binnen de gemeenschap om motor rijden aan banden te gaan leggen omdat het onveilig zou zijn, dan vind ik het niet erg dat er nu steeds meer veilige middelen komen. Dus dan zal de publieke opinie omtrend dit wel veranderen en daar doelde ik op, niet op het feit dat veel ongelukken juist gebeuren door auto rijders.

Michiel
 
Hey,

Je hebt natuurlijk deels wel gelijk maar als er stemmen opgaan binnen de gemeenschap om motor rijden aan banden te gaan leggen omdat het onveilig zou zijn, dan vind ik het niet erg dat er nu steeds meer veilige middelen komen. Dus dan zal de publieke opinie omtrend dit wel veranderen en daar doelde ik op, niet op het feit dat veel ongelukken juist gebeuren door auto rijders.

Michiel

Ja klopt. Ik benaderde teveel de automobiel industrie. Maar om op motoren terug te komen. Denk dat ABS in die zin voor elke motor wel "veiliger" zou zijn, omdat hard remmen met een motor nog altijd trickier en gevaarlijker blijft als met een auto.

ABS zou ik dan ook geen probleem vinden. Op racers misschien minder aantrekkelijk als je op circuit gaat, omdat het toch wat meer gewicht is dacht ik? Maar optioneel zou altijd mooi meegenomen zijn.
 
Hey,

Ja het is wat zwaarder, maar je kan ze op racers zowel met als zonder bestellen :) dus je hebt nog keus.

Michiel
 
Je kunt ook een ktm overwegen. Met de adventure of de supermoto zit je goed. Heb zelf 2 weken geleden de caponord ingeruild voor een 950 sm en met 1.90 m zit ik er goed op. Het kreng is licht, heeft voldoende vermogen, neemt bochten zoals je nog nooit hebt meegemaakt en met een windschermpje erop rijdt ik 'm naar Zuid-Frankrijk in 1 ruk.
 
"dat bmw bezig is met motoren op luchtvering die met je "meedenken"

Een motor die denkt???
Dat kreng van mij heeft al een eigen mening en dat is al erg genoeg })
 
@ Piero: dat klopt niet helemaal, het zal idd bij BMW wel voor het eerst op de motorfiets zijn gekomen, maar het oorspronkelijke ontwerp is uit de 60-er jaren van Mannesmann-Sachs, tegenwoordig ZF-Sachs.
 
Ik doe toch ook maar reageren, die VFR nemen.....
Ik heb er op proefgereden toen ik mijn lease motor uit ging zoeken (is de F800st geworden ivm aandrijving) deze is goed onder controle te houden door zijn hogere koppel en als je hard wilt kan je ook hard.

Ik heb hiervoor een NTV gehad. Ook een briljant ding. De Deauville zou ik soieso niet nemen, stuur voor geen meter (vergleken met een ntv)
 
Hoi M

Grappig hoor om als nieuweling op deze forum al die verhalen c.q. adviezen te lezen.
Goed ik zal me niet mengen in de discussie over welke motor je moet nemen omdat ik zelf mijn rijbewijs pas een half jaar heb, maar... zal je een leuke historie over mijn motor ervaringen vertellen.

Ik ben vorige zomer met een suzuki gsx 750 ES naar de Alpen op vakantie geweest en toen had ik nog niet eens mijn rijbewijs. Eigenlijk was dit meteen mijn vuurdoop en heb dus zo'n 3200 km gereden (onverantwoord, achteraf maar toch..) Een leuke fiets hoor, genoeg power en m.n. in de bergen (lees bochten) erg handelbaar, maar ik miste toch wel iets. (overigens kwam ik daar pas achter nadat ik "legaal"mocht rijden)
Mijn vriendin heeft een GSX 1100F waar ik dus nu regelmatig oprijdt naar mijn werk. 200% verbetering t.o.v de 750, qua wegligging, bochten werk, snelheid, vermogen, handelbaar heid etc etc.

Ga zelf nu deze zomer op vakantie naar Italie met de motor (nog geen idee waar heen) en ben nu op zoek naar een (ja, toch een prima motor lijkt me) CBR 1100 XX.

Volg je gevoel zou ik zeggen. Succes met je examen op 6 juni

Groetjes,

Edu
 
Mensen,

Nou ik heb vorige week mijn bijzondere maneuvres gehaald hoor. Alleen de korte slalom had ik niet te pakken maar dat wist ik van tevoren. Langzaam ergens om heen slingeren en Michiel gaan niet zo snel samen, zeker met dat logge ding van mijn rijinstructeur (Honda Magna 500s uit 1994 even uit mijn hoofd).

Alleen mijn wens om van de zomer op vakantie te gaan op de motor gaat niet door. De wachttijden zijn gewoon ridicuel. Waarschijnlijk kan ik pas in september afrijden :( en ik ben daar zeer ontstemt over. Ik had echt verwacht toen ik in Januari begon rond deze tijd toch echt rond te rijden. CBR doet iets in mijn ogen niet goed want ik moet dus nu in totaal een half jaar wachten op het CBR, belachelijk gewoon.

Maar ala laten we niet teveel klagen :). Er zijn nog steeds 3 modellen die me aanspreken. De VFR, de zzr 1200 en de zzr1400. De laatste is misschien nog te duur. De eerste twee ongeveer dezelfde prijs waarbij de VFR denk ik nog steeds de "verstandigste" keus is.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen en als ik hem heb ga ik zeker een keer mee op een van de meetings.

Michiel
 
Terug
Bovenaan Onderaan