GPZ 500 / EX 500 Probleempjes

UPDATE

MF veteraan
6 mei 2002
1.453
0
Zwolle
Hallo,

Ik ben sinds vorige week bezig om een GPZ500 (EX500) op te knappen voor mijn vriendin *D *D *D .

Specs 38.000 mile op de klok, bouwjaar 1987 motorisch niet helemaal 100% :( , gladde achterband :( , achterstallig onderhoud :( .

Ik heb de motor bijna helemaal gestript. (tenkoste van mijn zaterdag :( )
full


Bij het demonteren kwam ik nog wat probleemjes tegen zoals

** Roest vorming in de tank, Hoe krijg ik de roest uit de tank
** Tellerplaat wijzers hoe zijn deze bevestigd.
** Wat voor olie moet er in de GPZ 500.
** Moet er gedistiliseerd water in de radiateur.

>> Oh ben ook op zoek naar een werkplaats handboek voor de GPZ/EX 500
 
Tank reinigen, maar weer eens:

- werk met z'n tweeën, buiten, bij droog weer
- zorg dat je pakkingringetjes hebt op de juiste maat van de benzinekraan (mogen van waterleiding-fiber zijn)
- oude panty of nylonkous erbij
- schone flinke trechter die makkelijk in de tankopening blijft staan
- vind een schone, droge emmer of bak, liefst van metaal, die groot genoeg is om de rest tankinhoud in op te vangen máár ook klein genoeg / laag genoeg om soepel onder de benzinekraan te kunnen manoeuvreren
- dop van de tank af
- 1 houdt het motorstuur vast om een beetje te kunnen schudden, de ander sleutelt boven de bak de benzinekraan los en laat die mèt de benzine-liters in de bak donderen
- kraan opvissen, zeefje schoonplukken, kraan met een fietspompje doorblazen in alle openings-standen; kraan nog eens afspoelen in de bak benzine en nogmaals doorblazen.
- kraan terug-monteren
- trechter in de vulopening met nylonkous als zeef eroverheen, slap doorhangend
- rustig de benzine uit de bak via nylon en trechter terug de tank in gieten
- nylonkous OP AFSTAND gecontroleerd verbranden

N.B: als je met 2 opvangbakken werkt kun je ook nog extra keren, zonder kraan, door nylon en trechter heen de tank doorspoelen, van de ene bak in de andere (maar dan zou je met z'n drieën moeten zijn om terwijl een beetje aan de motor te kunnen schudden).
 
Tank reinigen, maar weer eens:

- werk met z'n tweeën, buiten, bij droog weer
- zorg dat je pakkingringetjes hebt op de juiste maat van de benzinekraan (mogen van waterleiding-fiber zijn)
- oude panty of nylonkous erbij
- schone flinke trechter die makkelijk in de tankopening blijft staan
- vind een schone, droge emmer of bak, liefst van metaal, die groot genoeg is om de rest tankinhoud in op te vangen máár ook klein genoeg / laag genoeg om soepel onder de benzinekraan te kunnen manoeuvreren
- dop van de tank af
- 1 houdt het motorstuur vast om een beetje te kunnen schudden, de ander sleutelt boven de bak de benzinekraan los en laat die mèt de benzine-liters in de bak donderen
- kraan opvissen, zeefje schoonplukken, kraan met een fietspompje doorblazen in alle openings-standen; kraan nog eens afspoelen in de bak benzine en nogmaals doorblazen.
- kraan terug-monteren
- trechter in de vulopening met nylonkous als zeef eroverheen, slap doorhangend
- rustig de benzine uit de bak via nylon en trechter terug de tank in gieten
- nylonkous OP AFSTAND gecontroleerd verbranden

N.B: als je met 2 opvangbakken werkt kun je ook nog extra keren, zonder kraan, door nylon en trechter heen de tank doorspoelen, van de ene bak in de andere (maar dan zou je met z'n drieën moeten zijn om terwijl een beetje aan de motor te kunnen schudden).

Ik heb de tank al gedemonteerd, na mijn idee zit er aan de wanden van de tank roest. Ik hoop dat er een manier is om die roestplekken te verwijderen.
anders zit er niets anders op dan de tank regematig te verschonen :(

Ik zal er zsm een foto van de schade maken :( :( :(
 
** Wat voor olie moet er in de GPZ 500.
** Moet er gedistiliseerd water in de radiateur.

De olie die er in kan: SE of SF SAE 10W40, 10W50, 20W40, 20W50. Volgens mij kan je het beste die 10W40 pakken, omdat die geschikt is voor het grootste temperatuurbereik. Er gaat zo'n 3,4 liter in.

Het koelsysteem werkt met een combinatie/mengsel van gedestilleerd water en koelmiddel (50%-50%).

Succes met alle reparaties... Kunt natuurlijk ook es kijken op TK: Kawasaki GPZ 500s, bj '91. Kleur blauw-wit ;)
 
Bij het demonteren kwam ik nog wat probleemjes tegen zoals
** Roest vorming in de tank, Hoe krijg ik de roest uit de tank
** Moet er gedistiliseerd water in de radiateur.
Voor roest zijn verschillende oplosingen, de meest makkelijke is loden kogels kopen en die flink in de lege tank schudden tot de roest weg is. Dan tank resten verder schoonmaken zoals hierboven beschreven.
Er moet gewoon koelvloeistof in anders vriest ie stuk.
 
De olie die er in kan: SE of SF SAE 10W40, 10W50, 20W40, 20W50. Volgens mij kan je het beste die 10W40 pakken, omdat die geschikt is voor het grootste temperatuurbereik. Er gaat zo'n 3,4 liter in.

Het koelsysteem werkt met een combinatie/mengsel van gedestilleerd water en koelmiddel (50%-50%).

Succes met alle reparaties... Kunt natuurlijk ook es kijken op TK: Kawasaki GPZ 500s, bj '91. Kleur blauw-wit ;)

Dat wordt dus even olie en een nieuwe luchtfilter bestellen bij louis.de bestellen

Ik had je topic al een paar keer bekeken. Je GPZ ziet er voor zijn leeftijd heel goed uit :9~ , maar is niet echt goedkoop. Ik heb voor de gpz 1 euro per cc betaald *D *D *D . Dus dat was een koopje ongeacht de kleine probleempjes :( :( . maar die zijn er om op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Wil je je werkplaats handboek niet verkopen, of effe inscannen en mailen *D *D *D

Ja, ik scan 'm wel efkes. Ben half april wel klaar denk ik.. :+ ;)

Ben van plan om dat boek mee te geven aan de koper van de gpz. Niet dat er iets aan te knutselen valt hoor 8-) , maar dat staat al overal in de advertenties. En van die prijs, 't is een vraagprijs he... (maar hij is het naar mijn bescheiden mening zonder meer waard.. :] )
 
Ja, ik scan 'm wel efkes. Ben half april wel klaar denk ik.. :+ ;)

Ben van plan om dat boek mee te geven aan de koper van de gpz. Niet dat er iets aan te knutselen valt hoor 8-) , maar dat staat al overal in de advertenties. En van die prijs, 't is een vraagprijs he... (maar hij is het naar mijn bescheiden mening zonder meer waard.. :] )

Aha,
Dus zolang je de motor nog hebt kan ik je nog vragen stellen over de GPZ ;) .

Weet je misschien ook hoe het dashboard in elkaar zit.
Ik kan niet ontdekken hoe de wijzers zijn gemonteerd :( :( , na mijn idee is het een questie van hard aan de wijzers trekken, zodat ik de tellerplaat kan aanpassen zoals bovenstaande voorbeelden *D *D
 
Aha,
Dus zolang je de motor nog hebt kan ik je nog vragen stellen over de GPZ ;) .

Weet je misschien ook hoe het dashboard in elkaar zit.
Ik kan niet ontdekken hoe de wijzers zijn gemonteerd :( :( , na mijn idee is het een questie van hard aan de wijzers trekken, zodat ik de tellerplaat kan aanpassen zoals bovenstaande voorbeelden *D *D

Vragen kan altijd natuurlijk }) Van die tellers: er stond inderdaad dat je er gewoon een harde poeier aan moest geven en dan gaat de rest vanzelf.. :+

kZal vrijdag es kijken, heb het handboek hier nl niet liggen. Dan kan ik die pagina misschien wel inscannen ofzow: de plaatjes maken het altijd wat eenvoudiger. Is trouwens wel allemaal in het duits :X
 
Vragen kan altijd natuurlijk }) Van die tellers: er stond inderdaad dat je er gewoon een harde poeier aan moest geven en dan gaat de rest vanzelf.. :+

kZal vrijdag es kijken, heb het handboek hier nl niet liggen. Dan kan ik die pagina misschien wel inscannen ofzow: de plaatjes maken het altijd wat eenvoudiger. Is trouwens wel allemaal in het duits :X

Nou als je zou willen kijken graag, want afgebroken/gelijmde kilometerwijzers is ook niet echt mooi :) :)
 
roest verwijderen in je tank, tank leeg, laten drogen , een hand visloodjes in gooien (van die ronde) en lekker lang scudden.Daarna tank doorspoelen met benz en klaar is kees

bedankt voor het advies,
Had eigenlijk gehoopt dat iemand zou zeggen dat er een soort spray zou zijn die je in de tank moet spuiten en de roest doet verdwijnen *D
 
ondanks dat Motor-Forum OMA zegt dat dit topic oud is probeer ik het toch even!!!

Gaan jullie deze zomer weer naar Frankrijk? Kijk dan maar uit voor een zwarte EX500 }) Geintje Dennis. Ik had eerst als naam Katana EX500 - Wij (Jelly en Frank) zijn jullie tegngekomen in zuid frankrijk vorig jaar!!!

Maar even ter zaken: er schijnt wel spul te zijn om je tank van roest te ontdoen, daarna moet je het behandelen met een soort polijst middel. Ik zou even verder zoeken, het moet er zijn weet alleen niet hoe het heet!!!

Als ik er achterkom laat ik het nog wel even weten. volgens mij heb ik het ergen op dit forum gelezen!!!

Groetjes
 
ondanks dat Motor-Forum OMA zegt dat dit topic oud is probeer ik het toch even!!!

Gaan jullie deze zomer weer naar Frankrijk? Kijk dan maar uit voor een zwarte EX500 }) Geintje Dennis. Ik had eerst als naam Katana EX500 - Wij (Jelly en Frank) zijn jullie tegngekomen in zuid frankrijk vorig jaar!!!

Maar even ter zaken: er schijnt wel spul te zijn om je tank van roest te ontdoen, daarna moet je het behandelen met een soort polijst middel. Ik zou even verder zoeken, het moet er zijn weet alleen niet hoe het heet!!!

Als ik er achterkom laat ik het nog wel even weten. volgens mij heb ik het ergen op dit forum gelezen!!!

Groetjes


Hallo!

Zie in je profiel dat je alweer 5 dagen geregistreerd bent. Maar je leeftijd klopt volgens mij niet helemaal 01-01-1970??

Hoe is het met je EX500. Die van Evelien is bijna klaar. Ben de voorvelg aan het schuren en daarna spuiten. Verder is de motor in rijbare staat. zie topic de motor loopt op 1 cilinder GPZ/EX 500

Kom je ook naar de mega-meeting op 9 mei (in veenendaal) MEGA Meeting 2004

Nog vakantie plannen dit jaar??
Wij gaan waarschijnlijk weer richting frankrijk, maar dan met 2 motoren *D *D *D .

Groetjes dennis en evelien.
Misschien treffen we elkaar op de mega meeting
 
Hallo,

Ik ben sinds vorige week bezig om een GPZ500 (EX500) op te knappen voor mijn vriendin *D *D *D .

....

>> Oh ben ook op zoek naar een werkplaats handboek voor de GPZ/EX 500

Hoi Dennis,

Misschien kan ik je blij maken, ik heb het werkplaatshandboek op CD-ROM. Werkt supermakkelijk. Als je een kopietje wilt dan kun je me wel mailen.
Succes verder met opknappen!!
 
Hallo!

Zie in je profiel dat je alweer 5 dagen geregistreerd bent. Maar je leeftijd klopt volgens mij niet helemaal 01-01-1970??

Hoe is het met je EX500. Die van Evelien is bijna klaar. Ben de voorvelg aan het schuren en daarna spuiten. Verder is de motor in rijbare staat. zie topic de motor loopt op 1 cilinder GPZ/EX 500

Kom je ook naar de mega-meeting op 9 mei (in veenendaal) MEGA Meeting 2004

Nog vakantie plannen dit jaar??
Wij gaan waarschijnlijk weer richting frankrijk, maar dan met 2 motoren *D *D *D .

Groetjes dennis en evelien.
Misschien treffen we elkaar op de mega meeting

Oma zeurt maar er zit nog geen slotje op!

Hoi Dennis en Evelien,

Was me al weer helemaal ontschoten dat ik hier nog eens wat heb gepost!
Nu weer dik een jaar verder en weer een hoopies gebeurt. wij zijn inmiddels getrouwd (20-05-2005) en ik rij alweer een andere motor. Ik heb die zwarte van mij total loss gereden op een bestelbusje. Ik heb nu een blauw-witte maar wel weer een EX500. Hoe is het met jullie goede vakanties gehad vorig jaar en dit jaar? weer met de motor geweest? Wij zijn vorig jaar met de auto geweest, want we hadden maar tien dagen vakantie en het was in die periode K :( T weer. Dit jaar op huwelijksreis geweest en dus weer niet op de motor :( |( volgend jaar verhuizen dus da zal het wel weer geen vakantie worden....gaat lekker zo :? Maar dan misschien wel meer tijd om lekker in de buurt te :]
Evelien is van harte welkom op ons topic in dit forum! Kawasaki GPZ 500S Rijders II We organiseren ook zo nu en dan een meeting/toerrit. Kunnen jullie een keer mee! Mag jij op je eigen motor hoor, daar doen we niet moeilijk over Dennis! Ik hoor het wel als je dit gelezen hebt

groetjes

Frank en Jelly
 
Terug
Bovenaan Onderaan