gratis onderhoudsbeurt

Zal der politie bij zijn? :P
Mijn voorband is kaal, kijken wat ze daarop zeggen :+


Edit: Geinig, de controle is 100meter van mijn oude huis in amersfoort _O-
 
Laatst bewerkt:
"op zondag 4 april 2010 (Eerste Paasdag) zijn technische officials van de KNMV op in totaal tien TOTAL Tankstations, verspreid over heel Nederland, aanwezig om een veiligheidscheck aan je motor uit te voeren. Er wordt met name gelet op de banden, de ketting en de kleding."

Als je die "check" zelf niet kunt heb je wat mij betreft niets te zoeken op een motor.
 
Total heeft ook tegenwoordig een afspuitplek met lagedruk spuit om motoren schoon te spuiten misschien dat dat gratis is die dag.
Danny :W :]
 
"op zondag 4 april 2010 (Eerste Paasdag) zijn technische officials van de KNMV op in totaal tien TOTAL Tankstations, verspreid over heel Nederland, aanwezig om een veiligheidscheck aan je motor uit te voeren. Er wordt met name gelet op de banden, de ketting en de kleding."

Als je die "check" zelf niet kunt heb je wat mij betreft niets te zoeken op een motor.

Dat is op zich helemaal waar; maar ik denk dat er nog best wel motorrijders zijn die niet weten hoe ze de speling van hun ketting moeten meten bijvoorbeeld.
 
Ik wou vandaag nog even kijken, maar ondanks ik een bikkel ben.... met hagel ga ik niet voor de fun rijden.
 
Ik weet niet wat jullie gedaan hebben, maar ik ben even wezen kijken bij de gratis check-up. Mijn conclusie: het idee is goed, en het waren zondermeer gezellige gasten, maar ik ben er niet helemaal van overtuigd dat deze check-up nu direct aan veiliger motoren gaat bijdragen... :?

Bij mij ging het ongeveer zo:

KNMV: Zo-ho, mooie fiets [verstand van motoren hebben ze wel...] heb je die check wel nodig, hij glimt immers zo mooi?
DucBMW: Nou ja, jullie staan hier nu toch, en je kunt nooit weten.

Bandenspanning vóór wordt gecontroleerd

KNMV: Als je nou de volgende keer een nieuwe band laat omleggen, laat dan meteen een haaks ventieltje monteren, je kunt er nu namelijk heel slecht bij. Maar de druk is 2.5 dus dat is goed.
DucBMW: Goeie tip! Overigens moet het voor 2.7 zijn... en 2.9 stuurt nog wat prettiger
KNMV: ja maar je staat nu zo'n 10 minuutjes te wachten hè, dan wordt het altijd wat minder weet je. Maar dit is zo helemaal goed hoor.

Bandenspanning achter wordt gecontroleerd

KNMV: hmm tja, 2.45 is een beetje weinig, daar moet even 2 tiende bij.
DucBMW: dat moet 2.9 zijn...
KNMV: ja dat zeg ik, daar moet een tiende bij. Overigens mag er wel een keer een nieuw bandje op, zie je die randjes? Daar wordt het profiel toch al wat minder.
DucBMW: Dat is apart, beide banden zitten er net 800 km op...
KNMV: Ja, maar dat zegt niets hè, zo'n FJR wil wel, en als je d'r is flink mee tekeer gaat [... anekdote over oud-coureur De Vries die met een FJR schijnbaar ooit een heel startveld 250cc GP-racers gelapt heeft ...]
DucBMW: Persoonlijk rij ik altijd wat rustiger in de regen/hagel en sneeuw van de afgelopen maanden, maar je zult wel gelijk hebben...
KNMV: Jaja, hahaha!
DucBMW: ha.

... wat gebabbel over Garmin GPS ...

KNMW: nou, dat was het wel. Zullen we even die bandenspanning voor je doen?
DucBMW: ja dat is goed, aardig van jullie.

motor gaat naar de luchtpomp, slechts de achterband komt aan bod ...

KNMV: eerst even meten...
DucBMW: jaja, het wordt wat minder hè, als-ie even staat...
KNMV: 2.5 daar moet wat bij
DucBMW: Hé, dat is méér dan daarnet, is dat niet gek? Overigens moet het 2.9 zijn...

pompen en meten

KNMV: Hé, 2.3 dat is raar...
DucBMW: De slang van je pomp is lek, er ontsnapt lucht... dus
KNMV: ...
DucBMW: ... dat helpt niet, zeg maar.

pompen en meten

KNMV: Hmmm, 2.2... je hebt gelijk
DucBMW: ...

slang van de pomp wordt in een hoek gebogen waardoor geen lucht meer ontsnapt, opnieuw pompen en meten...

KNMV: Zo, nu is-ie weer helemaal goed: 2.5
DucBMW: Oké, nou dankjewel hoor, ik ga maar weer eens verder, jullie nog sterkte met het weer vandaag. Daahaag!

DucBMW is maar even langs een andere pomp gereden om de bandenspanning na te kijken...
 
Laatst bewerkt:
Hoe weten zij nou welke bandenspanning het beste is voor jouw combinatie: motor, band, gebruik, gewicht, etc......
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat jullie gedaan hebben, maar ik ben even wezen kijken bij de gratis check-up. Mijn conclusie: het idee is goed, en het waren zondermeer gezellige gasten, maar ik ben er niet helemaal van overtuigd dat deze check-up nu direct aan veiliger motoren gaat bijdragen... :?

Bij mij ging het ongeveer zo:


...........................

:')
 
Je verhaal klinkt net alsof het werd uitgevoerd door een paar debielen :')
 
Hoe weten zij nou welke bandenspanning het beste is voor jouw combinatie: motor, band, gebruik, gewicht, etc......
Dat zou je op kunnen zoeken, de website van motozoom b.v. verzamelt al dat soort informatie, maar zoiets vereist natuurlijk enige organisatie. Overigens is er echt wel een patroon te ondekken in voorgeschreven bandenspanningen: iets met bandenmaat en belasting (massa)...

Je verhaal klinkt net alsof het werd uitgevoerd door een paar debielen :')
Zo wil ik ze niet noemen, het waren aardige lui die toch maar de moeite nemen om op een winderige regenachtige dag onder een luifeltje langs de snelweg te gaan zitten. Maar het was (zoals verwacht) louter een promotie-evenementje.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen - dus ook de KNMV - mag zichzelf promoten, maar als je een punt wilt maken (motoren veilig de weg op, of zoiets) stop er dan een beetje meer organisatie in. Zeker van een club als KNMV had ik op iets meer gehoopt:

  • Bandenspanning te laag vinden - ongeacht wat je denkt dat die moet zijn - en na wat geklooi met een defecte pomp met precies dezelfde bandenspanning weer op weg sturen vindt ik minimaal vreemd
  • Nieuwe banden - zoals die van mij - zijn heel goed te onderscheiden van versleten exemplaren, en terzijde: alle motorbanden hebben op de randen minder profieldiepte dan middenop (tenzij je natuurlijk zojuist 20000 km rechtdoor gereden had)
  • Remblokken staan op de nominatie om volgende week vervangen te worden, zeker achter is dat geen overbodige luxe. Dit was niet opgevallen, en hoewel nog niet gevaarlijk, toch wel iets om indachtig de doelstelling even een opmerking over te maken...
Zomaar wat puntjes... maar misschien is dit meer wat voor het Calimero-topic om jullie even voor te zijn; maar DucBMW gaat misschien toch eens de MAG overwegen
 
Terug
Bovenaan Onderaan