Staat meestal op de schijf in het hart,maar minder dan 4 is denk ik vervangen.Schuifmaat is alleen niet het juiste gereedschap om het te meten,op gedeeltes waar het nog dunner is zal die het niet meten.Bekijk bijlage 1430180Bekijk bijlage 1430181
Voor iets minder dan 4mm met een redelijk vlakke schijf.
Achter een goeie 5mm met een berglandschap.
Ik kan in mijn gebruikershandleiding geen minimale dikte terugvinden, is hier een vuistregel voor? Online zie ik van alles voorbijkomen...
Dank voor de tip. Voor minimaal 4mm en achter minimaal 5.5mm. Binnenkort ook maar even een micrometer aanschaffen, zoiets toch?Staat meestal op de schijf in het hart,maar minder dan 4 is denk ik vervangen.Schuifmaat is alleen niet het juiste gereedschap om het te meten.
Ik moet indd even het goede gereedschap aanschaffen, maar de schuifmaat geeft al een aardige indicatie dat ze gewoon te dun zijn...Met een schuifmaat kan je geen schijf opmeten.
Ik begrijp niet wat je bedoeld met 'tegen de remschijf wrijven'. Dat doen remblokken altijd namelijk.
Beste MF'ers,
Na een tijdje gereden te hebben op mijn GS500F begint mij op te vallen dat mijn remblokjes steeds meer langs de remschijven wrijven tijdens het rijden.
Nu is het geloof ik vrij normaal dat je ze een beetje hoort, maar tot mijn schrik ziet mijn remschijf achter er als volgt uit:
Bekijk bijlage 1430167
De ventilatiegaatjes zaten her en der helemaal dicht met remstof en er zitten diepe groeven op de schijf zelf. Dit is zowel voor als achter.
Ik heb de remblokjes er nog niet uit gehaald, maar deze zullen er ongetwijfeld niet beter uitzien.
Daarnaast merk ik ook dat mijn voorrem heel slecht te doseren is, een klein beetje remmen is er niet bij. Ik heb een kleine hoop dat dit op te lossen valt door de leidingen even te laten doorlopen, wellicht dat er wat lucht in zit. Maar ik ben bang dat het te maken heeft met het slijtpatroon op de schijven.
Wat zouden jullie doen in dit geval?
Nieuwe blokjes, nieuwe schijven, remvloeistof nakijken, all of the above? Is dit handig om zelf te doen, of kun je dit beter laten doen. Ben zelf redelijk handig, maarja... die remmen zijn wel heel belangrijk. Het geld voor een complete nieuwe reminstallatie is er wel, maar we blijven Hollands eh. Ons ben zunig
Ik ben benieuwd naar jullie meningen :D
EDIT: Tijdens het researchen die ik GS500tjes met hetzelfde slijtagepatroon als bij mij. Zou dit normaal zijn of zijn er meer debielen zoals ik die veel te lang doorrijden op deze schijven?Bekijk bijlage 1430176
Noem het maar remzuigers.Ik zou eerder eens kijken naar de rem cubs en glij pennen
Cub definition, the young of certain animals, as the bear, lion, or tiger
Noem het maar remzuigers.
Dank voor de tip, het gaat nog om de originele remklauwen, dat risico wil ik niet lopen. Eraf halen, even goed schoonmaken en opnieuw in het vet zetten zal ongetwijfeld geen kwaad kunnen.opentrekken zou ik niet zomaar doen, zuigers eruit drukken en nakijken wel. Vaak zit er bij gedeelde klauwen ergens een o-ringetje (of twee) die je niet altijd meer lekker in elkaar krijgt. vaak ook niet zomaar los te koop of je moet geluk hebben over een Brembo of zo te beschikken. Controleer ook goed of je remleiding van pomp naar klauw niet oud is en van binnen begint te delamineren, dan gaat je klauw ook slepen op de schijf met versnelde slijtage.
benno
Met een schuifmaat kan je geen schijf opmeten.
Bekijk bijlage 1430180Bekijk bijlage 1430181
Voor iets minder dan 4mm met een redelijk vlakke schijf.
Achter een goeie 5mm met een berglandschap.
Ik kan in mijn gebruikershandleiding geen minimale dikte terugvinden, is hier een vuistregel voor? Online zie ik van alles voorbijkomen...
Aliexpress? Heb er een van onder een tientje, en hij komt bijna exact overeen met mijn voelermaatjes en shims. Die afwijking (een halve micrometer ongeveer) neem ik op de koop toe. Of dat bij duurdere meters beter overeenkomt weet ik niet.Dank voor de tip. Voor minimaal 4mm en achter minimaal 5.5mm. Binnenkort ook maar even een micrometer aanschaffen, zoiets toch?
Wordt de portemonnee opentrekken dan maar
De rubbers tussen klauwhelften zijn via cmsnl los leverbaar. Toch lijkt me een revisiesetje voor een remklauw voor die paar tientjes nooit een overbodige luxe.opentrekken zou ik niet zomaar doen, zuigers eruit drukken en nakijken wel. Vaak zit er bij gedeelde klauwen ergens een o-ringetje (of twee) die je niet altijd meer lekker in elkaar krijgt. vaak ook niet zomaar los te koop of je moet geluk hebben over een Brembo of zo te beschikken. Controleer ook goed of je remleiding van pomp naar klauw niet oud is en van binnen begint te delamineren, dan gaat je klauw ook slepen op de schijf met versnelde slijtage.
benno
Remklauw revisie lijkt mij ook een goede keuze, rubbers kunnen helemaal vergaan zijn of verzadigd met vuil waardoor je zuigers blijven hangen.
Zou dit wel laten uitvoeren door iemand die er verstand van heeft als ik zo je reacties lees ivm de veiligheid.
Succes!
Even inbreken in dit topic: bij HBM kost een 0-25 mm schroefmaat nog geen tientje, zie ik net. Tsjeemig, voor dat geld kan ik gewoon niet zonder zo`n aanvulling op mijn gereedschapsset.Voor remschijven heb je een schuifmaat met puntjes. Maar een schroefmaat is altijd handig, ook voor klepshims en kost bij HBM niet de wereld.