Groot onderhoud?

Zjanske

Rookie
20 jul 2007
11
0
Ik heb eens gehoord dat aan een motor een groot en supergroot onderhoud gedaan moet worden. Ik dacht dat het groot onderhoud op 20.000km was en een supergroot op 40.000km. Maar ik ben niet zeker.

Kan mij iemand zeggen wanneer dat juist moet gebeuren?

Dank op voorhand!
 
Wat voor motor gaat het om?

Kleine beurt vaak om de 6k (10k bij moderne yamaha's) en grote bij 12 of 24. Staat altijd wel in instructieboekje en anders weet je dealer het ook wel te vertellen.
 
XXL zal hij vermoedelijk kleppen stellen mee bedoelen, maar een maatstaaf hiervoor is, als ze rammelen, of als ie meer gaat zuipen.

Net als banden wisselen, ligt aan je rijgedrag en het profiel, maar ook aan de leeftijd van het rubber
 
Laatst bewerkt:
Het gaat over een Kawa zephyr 550, heeft 19.000 km en vraag mij af of er grote kosten aan onderhoud zullen volgen dan.
Heb er niet veel verstand van dus het kan verwarrend klinken af en toe (mijn eerste post)
 
Het gaat over een Kawa zephyr 550, heeft 19.000 km en vraag mij af of er grote kosten aan onderhoud zullen volgen dan.
Heb er niet veel verstand van dus het kan verwarrend klinken af en toe (mijn eerste post)

Zal wel meevallen.

Weet niet precies wat voor die motor de onderhoudsinterval is.
Sommige merken houden 8000 km aan.
dus 8000: klein,
16000: groot,
24000: klein
...

Je hebt het over 20000 en 40000 dus groot kans dat je onderhoud
per 10000 moet hebben.
10000 = klein,
20000 = groot,
30000 = klein.

Bij 20000 zal een gewone grote beurt uitgevoerd worden.
Bij 40000 zal een aantal dingen extra gecontroleerd worden,
en al dan niet vervangen indien nodig.

Maar de kosten van die beurt zullen niet gek veel hoger liggen dan
voor de 20000 beurt.

Reden daarvoor: voor de beurt hebben ze de motor toch al open liggen,
dus de extra handelingen voor de "super" controle kosten niet veel extra tijd.
 
Bij de kawa zephyr moeten volgens t intervalschema
bij 24.000km de kleppen gesteld worden, bougies,luchtfilter,oliefilter,olie
remvloeistof.

Als tie dus netjes onderhoud heeft gekregen, heeft tie bij 18.000km een kleine beurt gehad.
Als dit niet zo is, of je bent er niet zeker van is een klein beurtje aan te raden
zoiezo is jaarlijks(ongeacht de km stand) een klein beurtje niet verkeerd

succes met je motor
 
40.000 km moet haast wel een mistake zijn

Weet niet wat voor motor, maar denk maar in de trand van 8000 , 10.000 en 12.000 km, of in termen van 1 x per jaar voor bepaalde dingen (olie-en)


:N :N

interval.jpg


42.000 km voor de kleppen van mijn TDM
 
Terug
Bovenaan Onderaan