grote onderhoudsbeurt versys 650 '10, kosten?

Criss

Tranquilo
3 jan 2020
31
8
Beste mensen,

Vandaag ben ik bij een motorgarage geweest, voor een offerte betreft grote onderhoudsbeurt.
Zelf had ik gerekend op ongeveer 300 a 400 eu. Maar tot mijn verbazing werden de inschattingskosten genoemd, namelijk 800 tot 900 eu.

Naast de groteonderhoud, zijn volgens de garage de volgende punten nodig:

Balhoofd vervangen
Koppelingskabel vervangen
Tandwielen vervangen
Rempomp vervangen/reviseren

Mijn versys is uit 2010, die heb ik in aug 2019 met 10k op de teller gekocht. Nu staat die op 22k.

Ik betaal graag als problemen opgelost moeten worden, maar ik heb nog mijn twijfels hierover. Ik ben nog niet bekend met onderhoudsbeurten etc.. ik wil graag van jullie horen of dit wel normaal is of niet.

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor de moeite.
 
Nee valt niet onder de Bovag garantie.
Wat betreft een andere zaak BELLEN , dat moet je natuurlijk niet doen. Gewoon langs gaan en je fiets laten zien, vragen wat er aan mankeert en wat er aan zit te komen.

De delen die jij op noemt kunnen zo enorm varieren qua prijs of het origineel besteld word of aftermarket of wel merk / uitvoering ( ketting + tandwielen bijv. )

Ik kan je wel vertellen dat als er aan mankeert wat jij hier neer zet dat je met 3 a 400 euro wel erg weinig hebt gerekend

Dank je wel voor je reactie. Heb zojuist een afspraak gemaakt bij een andere garage.

Volgende week, weet ik wat ze zullen vinden
Die 300-400 had ik gerekend omdat ik dacht dat de motor verder goed was. Vandaar...
 
Een slecht/niet onderhouden of verkeerd gespannen ketting kan binnen een paar duizend km de geest al geven, dus het is best mogelijk dat deze al versleten is.

Balhoofd kan ook best slecht zijn, bij mijn motor moest het ook al bij 20k, en daarna bij 80 weer. Sommige modellen zijn daar gewoon gevoelig voor. Het is ook een klus waarbij je al snel een paar uurtjes zoet bent als de boel lekker vast zit.

Rempomp is gezien de km's wel wat snel maar de motor is uit 2010. Als de vloeistof er al 10 jaar inzit en er is de eerste jaren weinig mee gereden, dan kan het best vast zitten.

Totaalprijs lijkt me zeker niet onredelijk, of alle punten daadwerkelijk nodig zijn is vanaf een beeldscherm niet te beoordelen.

Een kettingset is trouwens wel iets wat relatief eenvoudig zelf te vervangen is, dus lees je een beetje in of kijk op YT en probeer het gewoon zelf te doen.

Edit: Wat hier boven inmiddels dus ook staat ;)

Ook bedankt voor je reactie..

Ketting smeer ik minimaal een x per week. Dus ik hou me wel aan aan de norm van elke 500km ketting smeren. Als het veel heeft geregend smeer ik hem 2x. Ik heb tot nu toe ook paar x de ketting gewassen. De ketting ziet er goed uit hierdoor. Zonder smerigheid etc.
 
Dus een beunhaas die 20 euro per uur rekent is beter dan een prof die 40 euro rekent?!?! :W
40,- euro? de meeste zitten daar al ruim boven,10jaar geleden zaten ze bij Motoport al op de 60,-
En volgens mij valt een defecte rempomp wel degelijk onder Bovag garantie,bij twijfel wat er wel en niet onder valt kan je dat ook aan
de Bovag vragen.Ook horen de voorwaarden op je koopcontract te staan.
 
Wat is tegenwoordig een normale uurtarief.... :?

Mij worden vaste prijzen gerekend voor onderhoud en daar zitten de uren bij in zoals een jaarbeurt. En de laatste keer kwamen een aantal halve uren erbij voor extra werkzaamheden.

En om eerlijk te zijn viel het mij reuze mee, ik dacht nog die moeten flink aan de bak!

EN bij elkaar is het nog een flinke bedrag geworden....kettingset/banden/achterschijf dus hoppa 500 ofzo..en dan gaat het rap richting 1000. Paar ritten verder ben ik het vergeten want mijn Superbike rijdt super... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ook bedankt voor je reactie..

Ketting smeer ik minimaal een x per week. Dus ik hou me wel aan aan de norm van elke 500km ketting smeren. Als het veel heeft geregend smeer ik hem 2x. Ik heb tot nu toe ook paar x de ketting gewassen. De ketting ziet er goed uit hierdoor. Zonder smerigheid etc.
Dat wassen van de ketting kan je beter niet doen.
Regelmatig smeren, zodra de rollen bijna gaan glimmen.
 
Ketting smeren als die warm is.. beste tip die je naar mijn mening kan geven.
............en bij voorkeur als ie daarna stil wordt gezet.
Dat heeft de olie/ vet de tijd tussen de scharnier-punten te vloeien waar het hoort.
Dus minder als een dikke prop vet achter te blijven bij het voorste kettingwiel òf nog erger..........dat het in de rondte vliegt!
 
Vers opgespoten kettingvet borrelt toch, dunvloeibaar om daarna onder de rollers in te trekken en smering aan de buitenzijde vd rollers, is toch voldoende. Waar kan kettingvet verder heen dan, behalve eraf slingeren tijdens het rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ketting vetten doe je niet met een spuitbus maar met een kwast.

Spuitbus is leuk als je alles vet wilt hebben
Spuitbus werkt prima, en met een oude krant je achterband afschermen ook.

Maar met een kwast zal het ook wel goed gaan, tis maar net wat je gemakkelijker vindt. Bus dry lube s100 vet erop en ik ben klaar,

65C904A8-CAE0-4996-9C40-2E443BB032E1.jpeg
 
Dank je wel voor je reactie. Heb zojuist een afspraak gemaakt bij een andere garage.

Volgende week, weet ik wat ze zullen vinden
Die 300-400 had ik gerekend omdat ik dacht dat de motor verder goed was. Vandaar...
Daar komt vaak de verbazing vandaan.
Hoe vaak je wel niet motoren tegenkomt met koppelingskabels en gaskabels die zo stroef lopen dat ze bijna blijven staan in de stand dat je ze zet.
Draaipunten en plaatsen die gesmeerd moeten worden zijn kurk droog. (koppeling en rem draaipunten, alles aan de schakelstang, voetsteunen, achterbrug, ...)
Afgebroken clips, kleppendekselpakking die zweet, carterbout die net nog 1 toertje draad over heeft, luchtfilter die er al 40k in zit, enzovoort.
Remvloeistof nog nooit vervangen want de motor heeft abs en geen idee hoe die werkt.
Achterremmen die stroef lopen,....

Ketting smeren als die warm is.. beste tip die je naar mijn mening kan geven.
Ketting reinigen is niks mis mee als je hem maar weer goed voorziet van vet.


@Criss mag ik vragen uit welke omgeving je komt ?
"Warme" ketting.
Als het buiten 35+ graden zal je misschien een warme ketting hebben...
Met buitentemperaturen van 36-37 graden en circuit asfalt temperaturen boven de 40 graden heb ik nog nooit het gevoel gehad dat de ketting "warm" werd.
(En op het circuit wordt de ketting toch wel een beetje meer belast dan op de openbare weg)
 
Ik heb even de handleiding van de 650 Versys opgezocht (onderhoudsschema vanaf pagina 97), en opvallende zaken die daaruit voortvloeien:

- Koelvloeistof, koelslangen en O-ringen, elke 3 jaar of 36.000 km,
- Remslangen, elke 4 jaar,
- Rubber delen van hoofdremcilinder(s) en remklauwen, elke 4 jaar of 48.000 km,
Indien tijd en afstand is gegeven, telt wat eerst komt.

Persoonlijk vind ik dat voor veel van deze zaken erg snel (vooral koelslangen, in mijn beleving controleren of ze niet uitgedroogd zijn, en pas vervangen indien nodig. Bij mijn K100 heb ik ze vorig jaar wel preventief vervangen, omdat ik de boel uit elkaar had en ze 33 jaar oud waren). Maar als het in 10 jaar nog niet gedaan is, kan een en ander zachtjes aan wel wenselijk zijn.

Remcilinder vervangen zal niet aan de orde zijn, tenzij er een valpartij is geweest o.i.d.

Gezien het gebrek aan technisch inzicht van TS, denk ik dat het vooral goed is dat hij een betrouwbare garage zoekt, die goed uitvoert wat nodig is.
 
Een grote (20.000km) beurt aan mijn Speed Triple bij Goedhart, een bedrijf dat ik in principe vertrouw, kost 800 euro zonder kleppenstellen en ZONDER de door TS genoemde reparaties/onderdelen. In het verleden deed ik al mijn onderhoud en de meeste reparaties zelf (heb nu geen schuurtje meer). Bij de motoren die ik lang, zeg 100.000km had, was ik behoorlijk handig geworden en mijn werksnelheid was bijna vergelijkbaar met die van een specialist. Daardoor weet ik dat een echt uitgevoerde grote beurt behoorlijk lang duurt en dus veel kost als je het laat doen.
 
Een grote (20.000km) beurt aan mijn Speed Triple bij Goedhart, een bedrijf dat ik in principe vertrouw, kost 800 euro zonder kleppenstellen en ZONDER de door TS genoemde reparaties/onderdelen. In het verleden deed ik al mijn onderhoud en de meeste reparaties zelf (heb nu geen schuurtje meer). Bij de motoren die ik lang, zeg 100.000km had, was ik behoorlijk handig geworden en mijn werksnelheid was bijna vergelijkbaar met die van een specialist. Daardoor weet ik dat een echt uitgevoerde grote beurt behoorlijk lang duurt en dus veel kost als je het laat doen.

duur zeg. laatste keer dat ik een grote beurt voor mn speed uitbesteedde bij Bruurs was ik rond de 600 kwijt. incl kleppen.
 
de laatste keer dat ik bij de zrx 1100 een 12000km beurt liet doen bij een off. kawasakidealer was ik inclusief een versnellings indicator ong. 1050 euro kwijt.
een 12000km beurt is een tussenbeurt inclusief kleppen controleren. bleken er 13 vd 16 niet goed te staan. bleken voor dat geld geeneens remolie.voorvork en koelvloeistof te hebben vervangen wel het luchtfilter wat niet nodig was.
De indicator koste 135 euro.
Bij de huidige (suzuki) dealer ben ik voor een grote beurt ong. 500 euro kwijt dit incl. alle vloeistoffen.
 
de laatste keer dat ik bij de zrx 1100 een 12000km beurt liet doen bij een off. kawasakidealer was ik inclusief een versnellings indicator ong. 1050 euro kwijt.
een 12000km beurt is een tussenbeurt inclusief kleppen controleren. bleken er 13 vd 16 niet goed te staan. bleken voor dat geld geeneens remolie.voorvork en koelvloeistof te hebben vervangen wel het luchtfilter wat niet nodig was.
De indicator koste 135 euro.
Bij de huidige (suzuki) dealer ben ik voor een grote beurt ong. 500 euro kwijt dit incl. alle vloeistoffen.

inclusief 13 kleppen stellen?
 
Wat betreft dat ketting smeren; een aantal reageerders hier zijn roomser dan de paus.
pffff, ketting smeren als je thuis komt?? Ik heb wel wat beters te doen dan die ketting smeren als ik thuis kom :+
en daarbij dan is het donker, ga toch zeker niet buiten in de regen en donker staan prutsen?
nee, ketting smeren doe ik rustig in het weekend
altijd met de spuitbus, enige wat belangrijk is dat je aan de binnenkant doet; de middelpuntvliedende krachten doen de rest
 
Terug
Bovenaan Onderaan