Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ik heb nog een banden vraag, krijg niet echt een antwoord gevonden tijdens het surfen. Achterband voor tenere is 130/80/r17. Maar past een 120/90/r17 ook? Hoe zit dat precies met die maten? Enkel r17 lijkt me een hard getal, de rest rond de 130/80 omdat ie anders niet mooi op de velg past. Klopt mijn redenatie, of is het gewoon echt de enige maat die goed past.

Of het past weet ik niet, maar waarom zou je een nog smallere band willen?
 
ik snap de maatvoering van de banden, kan enkel nergens vinden of een 120 bijvoorbeeld ook mooi past op een tenere velg. Denk dat smaller inderdaad misschien niet fijner is, miss wat breder wel. de reden is omdat ik voor klein prijsje een nieuwe scout kan overnemen die niet 130/80 is.
 
Yesyes, vandaag een (blauwe) Ténéré gekocht uit 2008!
Gekocht in Duitsland, nu nog invoeren naar België, duurt dus nog een paar weekjes totdat ik kan rijden;(
 
Is dat makkelijk?
Heb je gelijkvormigheidsattest bijgekregen?

Proficiat trouwens, fantastische dingen.

p5pb13172674.jpg
 
In Duitsland is de coc ook verplicht, dus die krijg je er altijd bij.
De invoerprocedure is niet moeilijk, duurt alleen lang. (een paar weken) afhankelijk van de div..
 
Op één van mijn favoriete YouTube kanalen "cross training enduro" was daar ooit wel iets over , dan op een dr650.Dit is het betreffende filmpje: Klik Daar stuurden ze het spul liever op voor een aanpassing edit ; dat ging over de achterdemper , hoewel niet instelbaar kunnen de shims wel aangepast worden. Ook in NL zijn hier wel bedrijven voor te vinden. zie onderstaande posts. Het plaatsen van emulators heb ik geen ervaring mee maar vind ze relatief duur en een cartridge vork gaat het nooit worden. In het eerder genoemde filmpje wordt ook gekozen om dit niet te doen en alleen veer en olie te wijzigen, zo wordt het leefbaar.
 
Laatst bewerkt:
De 660 heeft denk ik standaard een weinig aanpasbare vork.
Zwaardere veren en dikkere olie kosten weinig en maken een wereld van verschil (OTR had een Öhlins pakket voor €150 en die werkten goed).

Tegenwoordig hebben ze daar ook een full cartridge te koop voor de standaard vork.
 
Er is inderdaad weinig af te stellen aan de voorvork. Ik ga nu eerst zorgen voor nieuwe keerringen en stofkapjes.
Daarna ga ik denk ik eens langs een verenspecialist om te sparren over wat te doen. Er zitten nu progressieve veren in.
Kortom, de emulators ga ik eerst toch (nog) niet proberen.

Wat ik begrijp van de emulators is dat je de demping wel kan afstellen, alleen vraag ik me idd af of rebound ook wel kunt afstellen.

Voor de achter schokbreker heb ik de demping laten afstellen op mijn gewicht en laten controleren of de veer de juiste was door Jan Droog (JD suspension). Dit was voor mij een wereld van verschil. Geen kontenwippers meer op wasbord achtige ondergrond. Het veergedrag komt zelfs in de buurt van een crossmotor, dit had ik nooit verwacht!

 
Voor de achter schokbreker heb ik de demping laten afstellen op mijn gewicht en laten controleren of de veer de juiste was door Jan Droog (JD suspension). Dit was voor mij een wereld van verschil. Geen kontenwippers meer op wasbord achtige ondergrond. Het veergedrag komt zelfs in de buurt van een crossmotor, dit had ik nooit verwacht!

Dat is vast niet meer de originele vering dan? Daar valt volgens mij weinig aan af te stellen.
 
Dat is vast niet meer de originele vering dan? Daar valt volgens mij weinig aan af te stellen.

Dit is wel de orginele schokbreker, welliswaar met een hyperpro progressieve veer (had de vorige eigenaar gedaan).
Volgens JD voldeed de veer (passend bij gewicht+belading). Vervolgens heeft hij de demper gereviseerd en inderdaad geshimd volgens mijn plannen met de motor.

Het nadeel is dat er nog steeds niets af te stellen valt. Met deze afstelling moet ik het doen. Hier heb ik zelf geen probleem mee want het is prima voor mij! Echter zal ik nooit weten of het nóg beter kan middels fine tuning zonder de demper open te (laten) halen. Het is een flinke verbetering t.o.v. orgineel.

Voordeel is dat de kosten ± € 200 waren. Een prima budget oplossing :)
 
Hallo allemaal, na jaren van afwezigheid op het MF ben ik er weer :z
En na een paar jaartjes met een lege plek in de garage nu voornemens een XT660Z aan te schaffen!
Zijn er misschien wat tips waarop ik specifiek moet letten bij de aanschaf?

Alvast bedankt!:t
 
Dit is wel de orginele schokbreker............Voordeel is dat de kosten ± € 200 waren. Een prima budget oplossing :)

Dit is waar ik ongeveer ook op doelde, ik heb mijn voorgaande post iets uitgebreid. Mijn keuze zou zijn leefbaar maken met bestaande componenten, behalve de veren dan want die zijn relatief goedkoop en niet leefbaar te maken.
 
Hallo allemaal, na jaren van afwezigheid op het MF ben ik er weer :z
En na een paar jaartjes met een lege plek in de garage nu voornemens een XT660Z aan te schaffen!
Zijn er misschien wat tips waarop ik specifiek moet letten bij de aanschaf?

Alvast bedankt!:t
Check de beginpost van het topic. Er is een productiejaar geweest waarbij het motorblok problemen kan vertonen bij een bepaalde kilometerstand. Ik begrijp van andere MF'ers dat de kans daarop echter heel klein is. Verder is het een super robuuste en betrouwbare fiets!

Ikzelf heb ook nog niet zo lang mijn XT660Z maar ben er erg blij mee. Sinds een paar dagen heb ik de Heindenau K60 scouts eronder zitten. Ben er blij met de banden en het advies uit dit topic! Op dit moment ben ik bezig om een 12v usb aansluiting te plaatsen.

Weet iemand trouwens of de accessoiresaansluiting bij het dashboard gezekerd is of moet ik dit zelf nog doen?
 
Er is een productiejaar geweest waarbij het motorblok problemen kan vertonen bij een bepaalde kilometerstand. Ik begrijp van andere MF'ers dat de kans daarop echter heel klein is.

Dat ging met name om de versnellingsbak, en dan specifiek de 3e versnelling. Dat betreft het 2009 model, en van de bekende gevallen was dat steeds zo rond de 30.000km. Zowel de Tenere als de MT03 van dat bouwjaar (zelfde blok).

Maar inderdaad, het is heel sporadisch voorgekomen. Ik zou hem daarvoor niet laten staan. Ik denk dat de 2009 modellen met 30k op de klok sowieso niet heel veel in de markt zijn, neem aan dat de meesten daar wel overheen zitten. Checken kan je het verder niet, zolang hij soepel door alle versnellingen gaat is er verder weinig om het eventuele probleem te onderkennen.
 
Goedemiddag allemaal,

Wegens de overstap naar dual sport heb ik (met een klein beetje pijn in m'n hart) mijn Tenere te koop gezet. Ik dacht, wellicht is hier iemand geïnteresseerd of weet iemand een vriend of vriendin te motiveren om deze alleskunner te kopen. Bij interesse hoor ik het graag!

Marktplaats link

Groeten, Luc
 
Knappe motor, die originele zijkoffers smoelen ook altijd erg goed.
Wel te weinig kilometers voor zo'n motor. Rijden moet ie. :P
Succes met de verkoop.
 
Goedemorgen, inmiddels nieuwe banden. De scouts en gist eerste deel TET nl gereden. Wat een plezier. Heb enkel nog een orginele motorplaat beschermer en zou graag andere willen, voordat er een steen doorheen komt. Welke past of is het beste voor de tenere? Heeft verder iemand een werkplaatsboek liggen? Ciao
 
Terug
Bovenaan Onderaan