gs 850 te arm lopen

lexleen

Die hard MF'er
18 apr 2007
271
12
Ik ben bezig om mijn 850 af te stellen maar loop tegen een probleem wat ik niet direct kan vinden .
Het topend is helemaal uit elkaar geweest maar met dezelfde zuigers en zuigerveren terug gemonteerd .de kleppen zijn gerodeerd en alles met nieuwe dichtingen terug in elkaar gezet .
De carbs zijn ook helemaal gereviseerd en met dezelfde onderdelen terug gezet .als ik de motor start en zonder in versnelling te zetten gas open geef draaid deze helemaal zoals het moet . Als ik ga rijden hou de motor ontzetten in .
Als ik tijdens het rijden dan de choke opentrek gaat hij wel als een speer .
Veel te arm dus .
Ik heb alles reeds gecontroleerd want waarom deed hij het ervoor wel goed en nu niet meer .

Compressie op alle vier 10,5 kg
Nieuwe bougies
Ontsteking staat goed
Voorontsteking werkt goed
Kleppen staan goed
Timing staat goed
Er zit een nieuwe originele luchtfilter in
Luchtfilter sluit mooi aan in het huis
Rubbers tussen luchtfilter en carbs zijn nieuw en sluiten goed aan
Ik vind nergens valse lucht

In de carbs

Naald = 5D57
Naaldsproeier = X6
Hoofdsproeier = 115
Kleine sproeier = 42,5
Membramen zijn goed
Vlotterhoogte staat juist

carbs staan syncroon

Er moet toch een reden zijn waarom deze plots zo arm staat .
Ofwel krijgt hij te weinig benzine ofwel teveel lucht .
Als ik tijdens het rijden de benzinekraan op pri zet geeft geen verbetering .

Ik heb dit weekend er sproeiers van 120 ingezet en ook de naald een stap hoger gezet maar dan nog loopt hij te arm .

Volgend weekend eens bij mijn maat op de testbank zetten en kijken wat dat zegt , dan weet ik ineens hoeveel hij te arm loopt .

Ik heb nu al veel gezien maar dit is nu de eerste keer dat ik er ook niet wijs uit raak .
 
Marc

nee ook niet , stationair loopt hij zeer mooi en heb de test gedaan met remmenreiniger en alles is mooi dicht .
het lijkt erop dat als je aan het gas draaid , daardoor gaat de gasklep open maar dat de zuiger niet genoeg naar boven gaat en daardoor ook de naald niet omhoogkomt en daardoor niet genoeg benzine krijgt . dit zou ik moeten kunnen testen .

lex
 
carbs zijn uit elkaar geweest....helemaal? De orginele instellingen voor de luchtmengselschoeven weer teruggezet? Alle kleine rubbertjes vervangen die om de verschillende stelschroeven zitten?
uitlaten worden gelijkmatig warm?
bougiekabels/kappen ook vervangen ?

doet de motor het beter zonder luchtfilter? <- Ik had ook mijn luchtfilter gedeeltelijk geblokkeerd, dit leek precies op jouw probleem !

- zomaar wat vragen om het fouten zoekproces weer op gang te helpen -
 
carbs zijn uit elkaar geweest....helemaal? De orginele instellingen voor de luchtmengselschoeven weer teruggezet? Alle kleine rubbertjes vervangen die om de verschillende stelschroeven zitten?
uitlaten worden gelijkmatig warm?
bougiekabels/kappen ook vervangen ?

doet de motor het beter zonder luchtfilter? <- Ik had ook mijn luchtfilter gedeeltelijk geblokkeerd, dit leek precies op jouw probleem !

- zomaar wat vragen om het fouten zoekproces weer op gang te helpen -


Als je de oplossing hebt gevonden hoor ik dat graag. Ik heb hier een XJ750 staan met nagenoeg hetzelfde probleem. Stationair redelijk goed lopen, perfect synchroon, alles schoon en fris, maar zodra je gas geeft sputtert ie tegen. Kom je boven de 2000 toeren geen probleem meer.
In tegenstelling tot bij de jouwe ga ik er van uit dat ie een te rijk mengsel krijgt. benzine krijgt..

Staat je vlotter niveau wel goed ingesteld? Na verwijderen van de carbs stond er wat benzine in de inlaatrubbers, en zo scheef heb ik de carbs niet gehad bij verwijdering.
 
hoi allemaal

carbs zijn helemaal uit elkaar geweest en met nieuwe dichtingen terug in elkaar gezet .
alles staat syncroon en stationair is hij helemaal afgesteld zoal het moet .
ik ga nu eerst enkele testjes doen , ofwel gaan de zuigers niet goed omhoog bij het gas open ,
ofwel is er iets wat de benzinetoevoer belemmert . de benzinekraan kan ik al uitsluiten deze werkt goed . op de werkbank vulde de carbs ook goed tot op het juiste vlotterniveau .
ik heb ook ooit eens gehoord dat de slangen van de overloop correct moeten lopen ,
ook dit ga ik eens nazien
 
Druppel water voor hoofdsproeier? slecht doorlopende benzinekraan? verstopte overloopkanaaltjes? Zitten de naalden misschien los in de schuiven?
 
Probeer voor de gein eens met het oude luchtfilter.. misschien toch verschil in productie met de nieuwe..
 
alles wat jullie hier nu vernoemen is in orde
maar , vandaag heeft iemand me een tip gegeven waar ik me wel in kan vinden .
de overloopslangen , die tevens ook de beluchtingsslangen zijn van de carb vlotterkamer mogen niet onder het blok onderuit komen . dit heeft een venturi werking als je aan het rijden bent .
als je stil staat werkt alles normaal .
nu moet het lukken dat ik net deze slangen heb vernieuwd en deze komen inderdaad nog een
10 cm onder het blok onderuit .
en het is net zoals hij beschrijft . als ik deze start , geen probleem , als ik stilstaand vol gas geef , geen enkel probleem , als ik deze op de bok in versnelling zet en opschakel naar hoogste versnelling ook geen probleem, maar als ik rijd en een beetje snelheid maak , begint de meserie .
 
alles wat jullie hier nu vernoemen is in orde
maar , vandaag heeft iemand me een tip gegeven waar ik me wel in kan vinden .
de overloopslangen , die tevens ook de beluchtingsslangen zijn van de carb vlotterkamer mogen niet onder het blok onderuit komen . dit heeft een venturi werking als je aan het rijden bent .
a.

Dat klopt niet, overloopslangen moeten naar beneden hangen, anders loopt de benzine nog je blok in (bij lekkende vlotternaald).
Dat ze tegelijk ook voor beluchting zorgen waag ik ook te betwijfelen.
Beluchtingsslangen vouw je iets naar boven naar achteren (onder je zadel bij voorkeur), zodat er geen wind in kan waaien. Anders bouw je druk op in je carb.

Ik heb bij de mijne het probleem inmiddels gevonden, een iets lekkende vlotternaald. Ik heb al geprobeerd door te tikken het probleem op te lossen, maar dat helpt niet. Naald of zitting zal wel echt versleten zijn. (86k gelopen, laatste 4 jaar weinig mee gereden).

Het was wat lastig te constateren, maar op de werkbank begon er na 5 minuten benzine uit de overloopslang te druppelen. De andere overloopslang bleef droog.

Welke carbs zitten er op jou motor, Mikuni's BS toch? Als dit nagenoeg dezelfde zijn als die onder een XJ900 zitten heb je ook aparte beluchting- en overloopslangen.
 
op mijn gs zitten inderdaad mikuni BS32SS carbs
er zitten twee overloopslangen en èèn benzineslang .
de overloopslangen dienen wel degelijk voor zowel als de carbs overlopen en ook om de beluchting . als het benzineniveau in de carb zakt krijgt deze langs daar lucht bij en bij volllopen van de carbs zal de lucht langs daar ontsnappen .
ik heb in de manual van de gs!(à eens gekeken en de overloopslangen dienen wel degelijk over de luchtfilterbak heen en dan naar beneden te lopen .
het verhaal wat me is verteld kan ik nog altijd inkomen . de slangen dienen achter het luchtfilterbak natuurlijk naar beneden te lopen maar niet tot onder het blok .
anders zou je dezelfde werking krijgen tijdens het rijden alsof je een buisje zou nemen en met perslucht over het buisje heen zou blazen , dan krijg je in het buisje een vacuumeffect .
als dit zou gebeuren dan krijg je lichte onderdruk in de vlotterbak en hierdoor zal er minder benzine worden aangezogen .of dit nu werkelijk het probleem is zal ik in het weekend weten , want dat is nu het eerste wat ik ga testen .
 
op mijn gs zitten inderdaad mikuni BS32SS carbs
er zitten twee overloopslangen en èèn benzineslang .
de overloopslangen dienen wel degelijk voor zowel als de carbs overlopen en ook om de beluchting . als het benzineniveau in de carb zakt krijgt deze langs daar lucht bij en bij volllopen van de carbs zal de lucht langs daar ontsnappen .
ik heb in de manual van de gs!(à eens gekeken en de overloopslangen dienen wel degelijk over de luchtfilterbak heen en dan naar beneden te lopen .
het verhaal wat me is verteld kan ik nog altijd inkomen . de slangen dienen achter het luchtfilterbak natuurlijk naar beneden te lopen maar niet tot onder het blok .
anders zou je dezelfde werking krijgen tijdens het rijden alsof je een buisje zou nemen en met perslucht over het buisje heen zou blazen , dan krijg je in het buisje een vacuumeffect .
als dit zou gebeuren dan krijg je lichte onderdruk in de vlotterbak en hierdoor zal er minder benzine worden aangezogen .of dit nu werkelijk het probleem is zal ik in het weekend weten , want dat is nu het eerste wat ik ga testen .

Als die slangen naar boven lopen en je vlotter lekt, waar blijft die benzine dan?

Die kan dan alleen nog maar je blok in lopen. Lijkt me niet de bedoeling van een overloopslang.
 
Deze avond gaan rijden .
de ontluchtingsslangen hangen nu halverwege achter het blok .
en wat denk je , alle problemen weg , rijden als een gier .
na enkele km gestopt en de slangen terug naar onder getrokken zodat ze terug onder het blok onderuit komen .
terug vertrokken en weer voor geen meter rijden .
terug gestopt , slangen terug omhoog getrokken , en terug rijden als een gier .
zo zie je maar dat het belang van de ontluchtingsslangen zeer groot is .
ik heb ze wel niet over de luchtfilterbak gehangen , maar gewoon eronder door , dus dat heeft dus geen belang .
het heeft dus zuiver te maken dat als de slangen onder het blok onderuit komen , er door de rijwind vacuum word getrokken in de vlotterbak en dat dit problemen geeft .
 
Mooi dat je probleem zo simpel was op te lossen. Mijn XJ carb loopt nog steeds over. IK had nog een paar vlotternaalden maar die dichtten ook al niet af. Dus weer de hele zooi uit elkaar. Volgende stap is de carbs onderling loshalen en stuk voor stuk testen of de vlotters afdcihten. Maar ik ben het even zat, dus ze moeten nog maar een weekje wachten. Ik heb er gelukkig nog een paar die wel geod zijn.
 
vandaag weer een stukje gaan rijden en even ging het goed maar toen telkens als ik op lage toeren
gas bij gaf hield de motor even in om dan weer vollop te gaan .
thuisgekomen de zaak even bekeken .
normaal als de compressie nog zeer goed is , geen valse lucht en goede luchtfilter en goede en correcte ontsteking zou de motor met de originele sproeierbezetting goed moeten lopen .
toch maar eens even de vlotterhoogte nog eens nagzien en deze stond idd veel te laag .
ik heb vandaag de carbs al wel 20 keer open gehad en ietjes bijgeregeld maar ik kom er niet uit ;
het rare is als er een carb juist staat en ik laat de carb terug leeg lopen en zonder er iets aan te doen, gewoon leeg laten en terug vullen , heeft deze weer een heel andere niveau .
de naalden zijn nieuw en de vlotters zijn ook ok .
ik heb het nu even opgegeven en moet hier eens een nachtje over slapen hoe dit kan
 
Hoe controleer jij je niveau? Met een slang aan de aftapkraan neem ik aan?

vandaag weer een stukje gaan rijden en even ging het goed maar toen telkens als ik op lage toeren
gas bij gaf hield de motor even in om dan weer vollop te gaan .
thuisgekomen de zaak even bekeken .
normaal als de compressie nog zeer goed is , geen valse lucht en goede luchtfilter en goede en correcte ontsteking zou de motor met de originele sproeierbezetting goed moeten lopen .
toch maar eens even de vlotterhoogte nog eens nagzien en deze stond idd veel te laag .
ik heb vandaag de carbs al wel 20 keer open gehad en ietjes bijgeregeld maar ik kom er niet uit ;
het rare is als er een carb juist staat en ik laat de carb terug leeg lopen en zonder er iets aan te doen, gewoon leeg laten en terug vullen , heeft deze weer een heel andere niveau .
de naalden zijn nieuw en de vlotters zijn ook ok .
ik heb het nu even opgegeven en moet hier eens een nachtje over slapen hoe dit kan
 
Hoe controleer jij je niveau? Met een slang aan de aftapkraan neem ik aan?

inderdaad .
de schroef onderaan eruit en dan een slangpilaartje in .
ik heb denk ik het euvel reeds gevonden .
daar waar het lipje van de vlotter tegen de pen drukt is door de jaren heen een klein
indukking ( lees uitholling ) ontstaan .
als je de vlotter naar indrukt voel je de happering .
Waarschijnlijk blijft de vlotter hier even hangen en loopt er even wat langer benzine .
 
Laatst bewerkt:
vorige week vier complete revisiesetjes binnengekregen voor de carbs met inclusief de vlotternaald en de vlotternaaldhuis .
deze dit weekend gemonteerd en vlotters terug naar origineel 22mm hoogte gezet en van de eerste keer alles terug in orde . vlotterhoogte blijft nu perfect .
eindelijk nu alles ok , laat het goede weer maar komen

iedereen bedankt voor de reacties
 
Terug
Bovenaan Onderaan