GS500 half vermogen

CamChain

Die hard MF'er
29 sep 2007
278
0
Hallo mensen,

Ik heb het volgende probleem met mn GS500. Als ik een tijdje heb gereden houdt de motor opeens heel erg in, en geeft hij nog maar half vermogen. Als ik dan verder wil rijden moet ik een paar versnellingen terugschakelen, en hem hoog in toeren houden, anders zakt hij terug. Ik kan dan ook niet harder rijden als 95/100 km/h. Als ik dan stil sta, zonder gas bij te geven, slaat de motor af.
Ik heb het idee dat het gebeurt als de motor vrij warm wordt, want ik kan nog best een stukje komen als ik heel kalm rij, maar als ik hem goed doortrek (dus sneller warm) houdt ie het maar een paar km uit, en dan krijg ik het probleem.

Ik heb het blok al uit elkaar gehad, en zoveel mogelijk gecontroleerd. De bougies zijn goed, zuigerveren, cilinders, cilinderkoppen e.d. zijn allemaal binnen de tolerantie. Ook heb ik de carbs losgehad, maar die zien er allebei netjes en schoon uit.
Ook heb ik de compressie laten meten toen die weer zo vaag deed, het was 8 bar op beide cilinders, wel een beetje aan de lage kant, maar het lijkt me sterk dat dat het probleem is.

Kortom, er is niet meer fatsoenlijk en met een fijn gevoel op te rijden '( .

Oja, de motor is 25kw, en bwjaar 1990
(en het ligt niet aan de 25kw, want eerst deed ie het gewoon goed ;) )
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik snap er namelijk niks meer van.
 
Nee, het is gewoon opeens, zonder dat ik het voel aankomen, in een keer zo'n beetje half vermogen. En dan blijft het ook zo. Hij moet eerst helemaal afgekoeld zijn voordat ie weer normaal doet. Dus als ik hem bijv. uit doe en dan weer start, is het probleem niet opgelost.

bedoel je dat?
 
Het is een mogelijkheid, maar ik heb de bougies gecontroleerd terwijl de motor dit probleem had, en ze vonkten allebei nog gewoon.
Want als een bobine ermee stopt, vonkt de bougie toch ook niet meer? of heb ik dat mis?

zo'n groot technicus is CamCain ook weer niet
 
hoelang zit je motorolie er al in?

Zit er echt tijd tussen het warm worden van de motor en het inhouden? Is je benzine niet verontreinigd? Slipt je koppeling niet door?

Hoelang mn olie er inzit: precies weet ik het niet, maar ik heb niet veel gereden na het laatste beurtje (mede ivm met dit probleem) misschien zo'n 2 á 3000 km.

Mn koppeling slipt volgens mij niet door, want als ik overschakel terwijl die inhoudt, pakt hij de versnelling wel gewoon, volgens mij is het echt het motorblok wat opeens half vermogen geeft.

Ik weet niet of de benzine verontreinigd is, maar als er vuil in zat moet dat er onderhand toch wel uit zijn? Mede gezien het feit dat als ik heel rustig rijd ik best wel heel aantal km maken zonder een probleem. Dus dan zou het toch niet aan de benzine liggen mijns inziens.
 
Het is een mogelijkheid, maar ik heb de bougies gecontroleerd terwijl de motor dit probleem had, en ze vonkten allebei nog gewoon.
Want als een bobine ermee stopt, vonkt de bougie toch ook niet meer? of heb ik dat mis?

zo'n groot technicus is CamCain ook weer niet

dat een bougie of boibne in lage toeren zonder belasting goed vinkt geeft geen garantie voor het vonken in hogere toeren.
 
Je zou toch gaan denken aan een ontstekingsprobleem, CDI, bobines, kabels, bougies, doppen.
Kabels, doppen, bougies zijn niet duur da's het probleem niet.
Bobines en CDI kun je proberen te lenen van iemand met dezelfde motor, als het probleem dan blijft is het toch iets anders....
Ik krijg it je verhaal de indruk dat het in ieder geval geen vastloper is, dus daar hoef je dan niet verder te kijken.
Carburatie kan ook nog, maar dan kan het iets lastigs zijn als een benzinetoevoer die soms verstopt raakt ( heb ik ooit gehad op de BSA, verfschilfer in de slang, maar daar kon ik dan steeds maar een paar minuten mee rijden voor de vlotterkamer leeg was) of misschien ee warmteprobleem op de carbs?

Lullig probleem,
succes ermee,
Groeten,
Eduard.
 
En toch he.... plop er eens een ander setje carbs op waarin geen restrictie in zit en probeer het dan nog eens...

'Vroegah'/voor de aprilia, had ik ook zo'n beestje op 25kw staan. Ook daarmee had ik een soortgelijk probleem, alleen dan bij een constante belasting.

Mijn verdenking gaat toch echt naar dat setje uit... Check anders je tankontluchting eens, ff stukkie rijden met een klein kiertje tussen de tankdop om te checken of dat het misschien niet is.
 
Het is een mogelijkheid, maar ik heb de bougies gecontroleerd terwijl de motor dit probleem had, en ze vonkten allebei nog gewoon.
Want als een bobine ermee stopt, vonkt de bougie toch ook niet meer? of heb ik dat mis?

zo'n groot technicus is CamCain ook weer niet

dat de bougie buiten de cylinder vonkt, hoeft niet te betekenen dat deze in de cyl. ook vonkt. Dit ivm compressie. Ik denk: ontstekingsprobleem.


(of met dit weer, ijs in de carb....)
 
Ik denk opeens aan iets: Volgens mij wordt bij een GS de automatische stand vd benzinekraan geregeld door het inlaatvacuum.Bij een verder geopende gasklep neemt dit uiteindelijk af. Als hij op 'pri' wel goed blijft lopen zou je b.kraan aan een revisie toe kunnen zijn
 
En toch he.... plop er eens een ander setje carbs op waarin geen restrictie in zit en probeer het dan nog eens...

'Vroegah'/voor de aprilia, had ik ook zo'n beestje op 25kw staan. Ook daarmee had ik een soortgelijk probleem, alleen dan bij een constante belasting.

Mijn verdenking gaat toch echt naar dat setje uit... Check anders je tankontluchting eens, ff stukkie rijden met een klein kiertje tussen de tankdop om te checken of dat het misschien niet is.

Mn tank is geloof ik niet luchtdicht, als ik de tank op de kop houdt met benzine erin, loopt het er uit langs de vuldop :P , ook heb ik de ontluchting al gecontroleerd; doorgeblazen met compressor
 
Ik denk opeens aan iets: Volgens mij wordt bij een GS de automatische stand vd benzinekraan geregeld door het inlaatvacuum.Bij een verder geopende gasklep neemt dit uiteindelijk af. Als hij op 'pri' wel goed blijft lopen zou je b.kraan aan een revisie toe kunnen zijn

Oke bedankt, dat zal ik eens proberen

Je zou toch gaan denken aan een ontstekingsprobleem, CDI, bobines, kabels, bougies, doppen.
Kabels, doppen, bougies zijn niet duur da's het probleem niet.
Bobines en CDI kun je proberen te lenen van iemand met dezelfde motor, als het probleem dan blijft is het toch iets anders....
Ik krijg it je verhaal de indruk dat het in ieder geval geen vastloper is, dus daar hoef je dan niet verder te kijken.
Carburatie kan ook nog, maar dan kan het iets lastigs zijn als een benzinetoevoer die soms verstopt raakt ( heb ik ooit gehad op de BSA, verfschilfer in de slang, maar daar kon ik dan steeds maar een paar minuten mee rijden voor de vlotterkamer leeg was) of misschien ee warmteprobleem op de carbs?

Lullig probleem,
succes ermee,
Groeten,
Eduard.

Bedankt, ik denk ook dat het iets met de carbs te maken heeft, maar ik heb niks kunnen vinden. Ik heb wel eens iets gelezen dat als er een scheurtje in het rubber van de carbs zit, de carbs valse lucht aanzuigen :? Ik zal nog eens een scherpe blik werpen 8-)

Moet weer de hele reutemeteut eraf |( Is nog maar de 10de keer ofzo, dus valt wel mee B|
 
Laatst bewerkt:
Bekijk je brandstofkraantje nog eens goed door bv de tank eraf halen en door de vacuum slang te blazen en kijken of er uit alle twee de slangen die onder de tank zit lucht cq brandstof komt, die van mijn dochter had het zelfde de stand staat nu scheef tussen alle standen in en rijdt nu weer goed.
En kijk ook even naar je gasschijfnaalden of deze niet gebroken zijn.
Succes, Andre laat het nog even weten .
 
Bekijk je brandstofkraantje nog eens goed door bv de tank eraf halen en door de vacuum slang te blazen en kijken of er uit alle twee de slangen die onder de tank zit lucht cq brandstof komt, die van mijn dochter had het zelfde de stand staat nu scheef tussen alle standen in en rijdt nu weer goed.
En kijk ook even naar je gasschijfnaalden of deze niet gebroken zijn.
Succes, Andre laat het nog even weten .

Okiedo, zal daar ook eens naar kijken.
Btw, zijn de gasschijfnaalden, die lange naalden die in de carbs zitten? Die waren allebei iig nog heel.
 
Zitten er rubberen spruitstukken tussen carbs en blok? Als die ook maar enigszins poreus zijn of gescheurd (meestal aan de onderkant) dan trek je daar valse lucht en dat wordt meestal inderdaad erger als de temperatuur daar wat hoger wordt. Ongladde montage van die dingen kan ook een oorzaak zijn; eerst in heet water leggen en/of warmföhnen tijdens het aanbrengen.

Proef geleerd op Dit Forum: bij stationair draaiende motor, spruitstukken bestuiven met deodorant maar niet zo wild dat het luchtfilter ervan meesnoept want dan onzuivere proef. Verandert daardoor het stationair toerental dan is daar iets lek.
 
Zitten er rubberen spruitstukken tussen carbs en blok? Als die ook maar enigszins poreus zijn of gescheurd (meestal aan de onderkant) dan trek je daar valse lucht en dat wordt meestal inderdaad erger als de temperatuur daar wat hoger wordt. Ongladde montage van die dingen kan ook een oorzaak zijn; eerst in heet water leggen en/of warmföhnen tijdens het aanbrengen.

Proef geleerd op Dit Forum: bij stationair draaiende motor, spruitstukken bestuiven met deodorant maar niet zo wild dat het luchtfilter ervan meesnoept want dan onzuivere proef. Verandert daardoor het stationair toerental dan is daar iets lek.

Ik geloof dat er inderdaad rubberen spruitstukken tussen zitten. Zal de proef proberen, bedankt voor de tip!
 
Okiedo, de proef met de deo heb ik net gedaan. Ik heb de deo gespoten op het rubber van het inlaatspruitstuk (zie rode cirkel op foto), en de motor ging inderdaad opeens in toeren oplopen.

full


Maar ik heb een spruitstuk eraf gehaald en bekeken, maar er is eigenlijk niks bijzonders aan te zien (kzal effe foto posten), en het lijkt me ook sterk als ie zomaar poreus is, want het rubber is toch zon 8mm dik :?
 
Fotootje spruitstuk:

full


Volgens mij is ie wel oke? De andere zag er ook zo uit, maar van die kon ik een boutje niet loskrijgen, dus daar heb ik zo geen foto van.
Het kan natuurlijk ook aan de verbinding van het spruitstuk met de carb liggen; dat ie niet goed klemt ofzo, maar ik draai de klemringen altijd zo strak mogelijk aan, en op het zicht sluiten ze goed af, dus. :?

Nogmaals: het probleem doet zich alleen voor als ik al een tijdje heb gereden (bij stevig rijden zo'n 6/7 km) Dus het komt alleen voor als het blok echt warm is.

Rara wat is het dan? is het een idee om vloeibare pakking te smeren waar het spruitstukken aan de carbs vastzitten?
 
Laatst bewerkt:
Is het wel handig om eerst te schroeven? Gezien de reacties boven is lijkt het me handiger om eerst de snelle en simpele testjes uit te voeren: spuitbusje deo a la Willem en experimententje benzinekraan (kan je trouwens op moment van voordoen ook middels je aftapschroeven v.d. vlotterbak checken)
 
Je zou toch gaan denken aan een ontstekingsprobleem, CDI, bobines, kabels, bougies, doppen.
Kabels, doppen, bougies zijn niet duur da's het probleem niet.
Bobines en CDI kun je proberen te lenen van iemand met dezelfde motor, als het probleem dan blijft is het toch iets anders....
Ik krijg it je verhaal de indruk dat het in ieder geval geen vastloper is, dus daar hoef je dan niet verder te kijken.
Carburatie kan ook nog, maar dan kan het iets lastigs zijn als een benzinetoevoer die soms verstopt raakt ( heb ik ooit gehad op de BSA, verfschilfer in de slang, maar daar kon ik dan steeds maar een paar minuten mee rijden voor de vlotterkamer leeg was) of misschien ee warmteprobleem op de carbs?

Lullig probleem,
succes ermee,
Groeten,
Eduard.

niet altijd, ik heb dat probleem nu op m'n RS gekregen en kan best wat langer rijden, 't is maar als de druk in de benzinetank te laag wordt (bv bijna op reserve) ik begin stil te vallen, dan moet ik ff wachten en kan ie het weer aan tot ie terug te leeg is = te weinig druk, of ik weer voltank en dan is het probleem ook weg.
Moet wel nog checken waar het ergens verstopt is , alleszins de benzinetank zelf niet, zal wel de filters a/d carbs zijn. Al de rest al gechecked dus kan haast niet anders.
ontsteking e.d. zijn ook A-ok
 
Is het wel handig om eerst te schroeven? Gezien de reacties boven is lijkt het me handiger om eerst de snelle en simpele testjes uit te voeren: spuitbusje deo a la Willem en experimententje benzinekraan (kan je trouwens op moment van voordoen ook middels je aftapschroeven v.d. vlotterbak checken)

Deo proef heb ik gedaan; zie mijn post hierboven ;)
Toen ik het resultaat daarvan zag, heb ik hem meteen maar uit elkaar gehaald om te kijken of de spruitstukken idd slecht zijn, heb nog effe geen tijd gehad om erop te rijden.

misschien spruitsuk niet goed aangesloten tegen je kop aan?

Dat was ook mijn gedachte, maar aan de kant van de kop zitten ze er echt wel strak tegenaan. Ik dacht zelf meer aan de kant van de carbs, vandaar mijn vraag of het verstandig is om daar vloeibare pakking aan de doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan