zou niet mogen.. Garage heeft voor 1400 euro opgeknapt en alles nagekeken... Dan hebben ze een aantal grove fouten gemaakt, want ze hebben het frame en dergelijke nagemeten en was niks mis mee.
Ik ga in ieder geval aan de slag met de voorvork/stuur draai methode en de speling van het balhoofdlager.
kom ik er niet uit, dan zal ik of de WPHB gebruiken of jullie om hulp vragen.. mocht dat niet werken dan toch maar naar een garage..
zou niet mogen.. Garage heeft voor 1400 euro opgeknapt en alles nagekeken... Dan hebben ze een aantal grove fouten gemaakt, want ze hebben het frame en dergelijke nagemeten en was niks mis mee.
Ik ga in ieder geval aan de slag met de voorvork/stuur draai methode en de speling van het balhoofdlager.
kom ik er niet uit, dan zal ik of de WPHB gebruiken of jullie om hulp vragen.. mocht dat niet werken dan toch maar naar een garage..
Gewoon ff er voor zorgen dat je de motor op de middenbok neer zet met het voorwiel van de grond en dan kijken of de vork soepel van links naar rechts draait en weer terug natuurlijk.Dus zonder zware punten te voelen.
Ook moet de vork uit zichzelf door draaien naar zijn aanslag als je de vork een beetje verdraait naar links of rechts. Dit moet hij ook naar alle 2 de kanten doen.
Zo niet dan staat de lagerafstelling te zwaar of zijn de lagers helaas alweer ingeslagen.
Feitelijk gezien komt het neer op de balhoofdlagers! Ik ga het zo snel mogelijk laten weten en dan is het hopelijk opgelost!
Hoi mensen! Even een update van mijn kant! Tijdje terug het balhoofdlager stuk losser gezet en weg waren de problemen (stapsgewijs steeds iets minder vast)! Motorfiets ligt nu weer strak op het asfalt....
Alleen heb ik het idee dat de afstelling niet meer helemaal klopt! Waarom? Omdat de power er echt wel uit is bij 145 kilometer per uur .... Hij zal nog iets optrekken maar dan is het over (draait ie 6500 toeren in zijn laatste versnelling). Naar mijn gevoel krijgt ie dan niet meer genoeg benzine
Ik verdenk mijn afstelling. Is na het ombouwen van 25 naar 35kw gedaan door de motorzaak! Maar daaronder loopt hij super! Of zou het lichte vervuiling moeten zijn van het brandstof systeem (vreemd, want voor de rest loopt hij super)
Wat zou jullie eerste gedachte zijn?
Kijk even in de SKF of Timken technische beschrijvingen. Een conisch lager moet een preload hebben. Nul is niet genoeg, dan slijt hij sneller.Haynes gaat uit van het originele balhoofdlager, en dat is met kogeltjes.
Een conisch tonlager (zoals bovenstaande foto) moet NIET op moment worden vastgezet, maar op speling.
Weet ik (4 jaar vertegenwoordiger geweest in de lagertechniek), maar die preload is vrijwel nul vergeleken bij een kogellager zoals we in het balhoofd van een motorfiets gebruiken.Kijk even in de SKF of Timken technische beschrijvingen. Een conisch lager moet een preload hebben. Nul is niet genoeg, dan slijt hij sneller.