GSX R 750 SRAD vs RSV Mille

Nou niet alle ballen op mij he }) })

Model vindt ik nog wel steeds :Y
Maar voor iemand die nog een keuze moet maken toch we belangrijke info om op te letten.
toch. De gsx is weinig op aan te merken.

Ik denk idd dat het verschil in beleving en het rijden en omgaan met de reden van keuze zal worden.... persoonlijk vindt ik beide modellen erg mooi om te zien.

Wedereom dank voor de zeer nuttige en bruikbare info!
*D
 
Opzich nog wel een verschil he, van een makkelijke 4-cilinder naar een 2-cilinder brullende aprilia.
Als je zo zou kunnen ruilen had ik dat allang gedaan _O-

Vind zelf de aprilia veel toffer, 't rijplezier is niet echt te vergelijken met de gixxer :N
Enige is dat de aprilia een veel sportievere zit heeft, wat op langere afstanden nadelig kan (let op: kan) zijn.
 
De 2002 RSV is de laatste updat van de eerste serie en daar hebben ze echt alle kleine "kinderziektes" uit gehaald. Ik heb jaren op de RSV van het jaar 2000 gereden die nagenoeg hetzelfde is. Behalve de kuipdelen e.d hadden de 2002 modellen iets grotere kleppen en het blok en swingarm as iets hoger in het frame om meer tractie en sneller insturen te krijgen. Ik heb nooit problemen met de acterrem gehad, die werkte gewoon zoals dat hoort, is simpel een kwestie van goed ontluchten en DOT 5.1 gebruiken (kan beter tegen hogere temperaturen. Ook de abrupte gasopname is goed te krijgen met geduld en wat gevoel. Het synchroniseren van de gaskleppen (eigenlijk alleen een by-pass kanaal want de gaskleppen zitten vat op dezelfde as) doet wonderen. Als je echt gaat sturen en op bochtige wegen of trackdays, dus steeds op- en van het gas gaat kun je het beste het stationaire toerental (tijdelijk) iets hoger afstellen via een stelknop naast de tank (ongeveer 1800 rpm). Verder rijdt zo'n RSV gewoon fantastisch. Het motor karakter is heel anders dan de GSXR. Ik rij regelmatig op de GSXR van mijn zoon en dat rijdt ook erg goed, maar is gewoon anders. Persoonlijk vind ik de directe reacties van een twin prettig, elk streepje gas meer merk je. Zoals bij alle sportieve V-twins moet je bij snel bochtenwerk iets meer anticiperen, dus niet met gas dicht de bocht in en op de apex open knallen, dat is vragen om op je bek te gaan. "Je moet je huiswerk af hebben voor de apex". Je schakelt terug, en iets voor de apex ga je al met een streepje op het gas door, zodat alle transmissie spelingen al opgeheven zijn, en dan trek je hem open. Je voelt zo'n achterband zich dan vastvreten.
In verhouding net een 4 cilinder zal je in het begin gewoon bewust een versnelling te hoog moeten rijden. daarna gaat het van zelf. Het meeste koppel rond 6500 rpm. tussen de 4500 en 8500 rpm kun je alles, doorhalen naar de rode streep is eigenlijk overbodig tenzij, je er echt op top alles uit wil halen. De kuip beschermt prima en de motor is ook voor lange snelle ritten goed geschikt. De zitpositie is wel extremer dan die van de GSXR.
Hou een iest hoger bochtensnelheid en laat de motor "doorrollen". Er zijn tal van extra tips voor detail verbetering in de diverse RSV forums, zoals. Het rijdt gewoon totaal anders en enige gewenning is nodig.
 
De 2002 RSV is de laatste updat van de eerste serie en daar hebben ze echt alle kleine "kinderziektes" uit gehaald. Ik heb jaren op de RSV van het jaar 2000 gereden die nagenoeg hetzelfde is. Behalve de kuipdelen e.d hadden de 2002 modellen iets grotere kleppen en het blok en swingarm as iets hoger in het frame om meer tractie en sneller insturen te krijgen. Ik heb nooit problemen met de acterrem gehad, die werkte gewoon zoals dat hoort, is simpel een kwestie van goed ontluchten en DOT 5.1 gebruiken (kan beter tegen hogere temperaturen. Ook de abrupte gasopname is goed te krijgen met geduld en wat gevoel. Het synchroniseren van de gaskleppen (eigenlijk alleen een by-pass kanaal want de gaskleppen zitten vat op dezelfde as) doet wonderen. Als je echt gaat sturen en op bochtige wegen of trackdays, dus steeds op- en van het gas gaat kun je het beste het stationaire toerental (tijdelijk) iets hoger afstellen via een stelknop naast de tank (ongeveer 1800 rpm). Verder rijdt zo'n RSV gewoon fantastisch. Het motor karakter is heel anders dan de GSXR. Ik rij regelmatig op de GSXR van mijn zoon en dat rijdt ook erg goed, maar is gewoon anders. Persoonlijk vind ik de directe reacties van een twin prettig, elk streepje gas meer merk je. Zoals bij alle sportieve V-twins moet je bij snel bochtenwerk iets meer anticiperen, dus niet met gas dicht de bocht in en op de apex open knallen, dat is vragen om op je bek te gaan. "Je moet je huiswerk af hebben voor de apex". Je schakelt terug, en iets voor de apex ga je al met een streepje op het gas door, zodat alle transmissie spelingen al opgeheven zijn, en dan trek je hem open. Je voelt zo'n achterband zich dan vastvreten.
In verhouding net een 4 cilinder zal je in het begin gewoon bewust een versnelling te hoog moeten rijden. daarna gaat het van zelf. Het meeste koppel rond 6500 rpm. tussen de 4500 en 8500 rpm kun je alles, doorhalen naar de rode streep is eigenlijk overbodig tenzij, je er echt op top alles uit wil halen. De kuip beschermt prima en de motor is ook voor lange snelle ritten goed geschikt. De zitpositie is wel extremer dan die van de GSXR.
Hou een iest hoger bochtensnelheid en laat de motor "doorrollen". Er zijn tal van extra tips voor detail verbetering in de diverse RSV forums, zoals. Het rijdt gewoon totaal anders en enige gewenning is nodig.

Ik was al erg benieuwd wat de stelknop rechts onder de tank was.... maar als ik het goed begrijp is dit om het stationair toerental af te stellen?
Aangezien het een injectie blok is vond ik het al apart een choke te vinden.... |(
 
Yes, maar de "choke" is geen choke, in feite gebruik je die hendel alleen om bij het starten de gaskleppen iets verder open te zetten. Je verrijkt het megsel niet. Met de draaiknop rechts doe je hetzelfde alleen met een fijnere gradering en je kunt er mee rijden. Een grote V twin met vrij hoge compressie houd er nu eenmaal niet van om te laag in de toeren te bokken.
 
Koude start is de "choke" 1/3 open te zetten en dan eenmaal gestart iets terug om een normaal goed ronddraaiende motor te krijgen. Bij ik meen te herinneren 47ºC wordt de chip gestuurde mengsel verrijking eraf, dat kun je goed horen doordat precies bij die temperatuur de motor anders begint te lopen. Met warme motor een streepje gas en geen "choke". Het is wederom belangrijk (zoals bij ieder 4 takt) niet gelijk te gaan knallen met een koud blok, en dan heb ik het niet over de watertemperatuur. een ander belangrijk gegeven is het oliepeil. Bij koude motor, na een nachtje gestaan te hebben zie je geen olie in het peilbuisje. Dit is een drysump carter en het oliepijl kun je pas meten na ongever 15 km getreden te hebben. De juiste hoogte is dan max 3/4 van het max peil.
Gooi je er te veel olie in dan krijg je dat in je airbox/luchtfilter en lijkt het net of dat zo'n RSV blok olie zuipt. Ik rij nu met een Caponord met hetzelfde (teruggetuned) blok en bij 74.000 km is het olie verbruik 1/8 liter op 7500 km. De blokken zijn echt oerbetrouwbaar. Het zwakste punt van de Aprilia is de spanningsregelaar en zwak startrelais (origineel 50A en zelfde makelij als de meeste jappen) eenvoudig te verhelpen met een aftermarket SR en een 150A startrelais (nu OEM) die nog goedkoper zijn ook
 
Yes, maar de "choke" is geen choke, in feite gebruik je die hendel alleen om bij het starten de gaskleppen iets verder open te zetten. Je verrijkt het megsel niet. Met de draaiknop rechts doe je hetzelfde alleen met een fijnere gradering en je kunt er mee rijden. Een grote V twin met vrij hoge compressie houd er nu eenmaal niet van om te laag in de toeren te bokken.



Koude start is de "choke" 1/3 open te zetten en dan eenmaal gestart iets terug om een normaal goed ronddraaiende motor te krijgen. Bij ik meen te herinneren 47ºC wordt de chip gestuurde mengsel verrijking eraf, dat kun je goed horen doordat precies bij die temperatuur de motor anders begint te lopen. Met warme motor een streepje gas en geen "choke". Het is wederom belangrijk (zoals bij ieder 4 takt) niet gelijk te gaan knallen met een koud blok, en dan heb ik het niet over de watertemperatuur. een ander belangrijk gegeven is het oliepeil. Bij koude motor, na een nachtje gestaan te hebben zie je geen olie in het peilbuisje. Dit is een drysump carter en het oliepijl kun je pas meten na ongever 15 km getreden te hebben. De juiste hoogte is dan max 3/4 van het max peil.
Gooi je er te veel olie in dan krijg je dat in je airbox/luchtfilter en lijkt het net of dat zo'n RSV blok olie zuipt. Ik rij nu met een Caponord met hetzelfde (teruggetuned) blok en bij 74.000 km is het olie verbruik 1/8 liter op 7500 km. De blokken zijn echt oerbetrouwbaar. Het zwakste punt van de Aprilia is de spanningsregelaar en zwak startrelais (origineel 50A en zelfde makelij als de meeste jappen) eenvoudig te verhelpen met een aftermarket SR en een 150A startrelais (nu OEM) die nog goedkoper zijn ook


Oke dus als ik het goed begrijp is dit een injectie blok die door middel van elektronica evt. zelf de "choke" kan bedienen...... :)

Goeie tip ook van het oliepeilen..... nooit bij stil gestaan dat dit anders is dan van mijn SRAD..... :$
 
Zelf een van de eerste RSV's in de benelux gehad. Goeie herinneringen aan. Een van de beste rijwielgedeeltes uit die tijd, en wat hem typeert tov andere twins: ook nog eens een eindschot à la viercilinder aan 7000 à 8000 toeren. Maakt de overstap van een viercilinder toch iets gemakkelijk. De meeste twins hebben namelijk een heel lineaire vermogensloop. Een duc 916/996 knalde ik bijvoorbeeld altijd in zijn toerenbegrenzer B|
Onder 3500 toeren rijden hield ie niet van. Maar dat heeft nagenoeg iedere <1100cc twin.

Oerdegelijk was ie ook. Op een jaar tijd 60000km mee gereden zonder problemen. Toen het blok opengesmeten, alles nagekeken en gemeten. Niks aan te zien. Had nog makkelijk het dubbele kunnen halen hadden een paar lakse gemeentewerkers er niet anders over beslist. Maar bon ;)

Op me modelletje 98' sloeg de voorvering al eens door bij echt sportief rijden. Weet niet of dit anno 2002 nog het geval was?

Verder niets dan lof. Had erna een VTR SP1. Vond ik heel wat minder spannend.
 
pompiedom blablabla De blokken zijn echt oerbetrouwbaar. Het zwakste punt van de Aprilia is de spanningsregelaar en zwak startrelais (origineel 50A en zelfde makelij als de meeste jappen) eenvoudig te verhelpen met een aftermarket SR en een 150A startrelais (nu OEM) die nog goedkoper zijn ook

Vergeet de startkoppeling niet! Als de motor moeilijk start, rare tikken afgeeft dan kan het zijn dat je startkoppeling zum kloot'n is. Tenzij je dit zelf kan repareren kan dit een behoorlijk prijzige reparatie worden. Verder zijn de blokken inderdaad ijzersterk.
 
Vergeet de startkoppeling niet! Als de motor moeilijk start, rare tikken afgeeft dan kan het zijn dat je startkoppeling zum kloot'n is. Tenzij je dit zelf kan repareren kan dit een behoorlijk prijzige reparatie worden. Verder zijn de blokken inderdaad ijzersterk.


Hmm startkoppeling dus..... dit kan je horen bij het starten neem ik aan? :?
 
Vergeet de startkoppeling niet! Als de motor moeilijk start, rare tikken afgeeft dan kan het zijn dat je startkoppeling zum kloot'n is. Tenzij je dit zelf kan repareren kan dit een behoorlijk prijzige reparatie worden. Verder zijn de blokken inderdaad ijzersterk.


Als een italiaan niet tikt of rare geluiden maakt is er pas iets goed fout :+
 
Als een italiaan niet tikt of rare geluiden maakt is er pas iets goed fout :+

zeg maar net zoiets als bij een oude mini...... als deze geen olie lekt.... is het op! :+

Maar zonder gekheid, is de starrtkoppeling iets wat je kan "horen" bij het starten of kan dit een reden zijn at starten vrij lang duurt?? :? ??
 
Ja dat kan ook. Ik heb het ook gehad en er een filmpie van gemaakt:


Het starten duurt langer, soms hoor je echt een vervelende tik, hij slaat moeilijk aan en als ie dan aanslaat kan dat gepaard gaan met rook uit de auspuff. Maar je moet het natuurlijk maar net zien als je naar een motor gaat kijken. Toen ik de mijne gekocht had heb ik 'm een aantal keren gestart en geen gekkigheid gehoord en na 4 weken ging ie stuk. Je moet ook een beetje geluk hebben zeg maar :P.
 
Ja dat kan ook. Ik heb het ook gehad en er een filmpie van gemaakt:


Het starten duurt langer, soms hoor je echt een vervelende tik, hij slaat moeilijk aan en als ie dan aanslaat kan dat gepaard gaan met rook uit de auspuff. Maar je moet het natuurlijk maar net zien als je naar een motor gaat kijken. Toen ik de mijne gekocht had heb ik 'm een aantal keren gestart en geen gekkigheid gehoord en na 4 weken ging ie stuk. Je moet ook een beetje geluk hebben zeg maar :P.

oke goeie tip om op te letten dus..... en idd je moet een beetje geluk hebben, het is tenslotte gebruikt.... :Y
 
Grappig! Heb zelf net zo'n zelfde SRAD gekocht. Zat toen ook tussen beide te twijfelen.

Ik kan één ding toevoegen aan dit topic. Als je hem toch inruilt, dan leveren de opties bij inruil in verhouding tot losse verkoop lang niet zoveel op. Ik adviseer je dus om de ''opties'' los te verkopen en de originele delen te plaatsen.
 
ik rijd zelf nu 3 jaar een srad 750 97
heb er inmiddels al veeeeele km's op gemaakt..

en zoals eerder al gezegt werd, dit is een echte allemans vriend..

persoonlijk wil ik een motor met ''iets meer'' karakter.
ik heb proefgereden op een vtr sp1 en ik was eigenlijk gelijk verkocht naar 2 clinders.


de srad en de mille hebben beide de zelfde top snelheid ongeveer en doen eig bijna even snel de 1/4 strip.

het is de rij eigenschap die zo zo verschilt.

proefrijden en beslissen.
 
Laatst bewerkt:
zoals al beschreven heeft de mille een F16 start procedure

laat de boordcomputer eerst ff alle checks doen , choke inderdaad net tegen de aanslag
en blijf met je jatten van de gashendel , koppeling in en startknop indrukken... broem!!!

het voordeel van een dikke twin is de motorrem en dan zijn de mille's ook nog voorzien van een anti hop koppeling als je echt een beetje gas gaat geven kan je veel later remmen
dan bij een srad :Y

zoals al gezegd een mille ziet er strakker uit , de japanners willen al vrij snel er oud uit zien
mocht je een leuke mille op het oog hebben , kijk dan even op het aprilia-riders forum of ze hem kennen , meestal weten zij wel van wie die is en of er iets aan mankeert

voor de befaamde niet werkende achterrem is een zeer simpele mod :Y

:W

een ex mille/gsxr rijder
 
Startkoppeling is al gauw 1000 euro!!! Incl montage, dat dan weer wel... :Y

Als je het laat doen ja. Ik heb het zelf gedaan en was 50 euro kwijt voor olie en een filter. Mocht de startkoppeling zelf ook niet lekker zijn dan zijn die van KTM en BMW geloof ik iets van 80 euro, dus dat valt ook wel mee. Maar die 1000 pleuro's kun je mooi gebruiken bij de verkoop onderhandelingen natuurlijk 8-).

Zie ook: Forumoverzicht - Aprilia Riders Association
 
DOE de ruil ! rsv is ook stuk meer waard dan die oude s rad
elke motor heeft zo ze kwaaltjes s rad heeft ook vaak nokas kettingspanner problemen :)

heb me gsx r ingeruild voor sv 1000 *O*
daag saaie 4 cil :Z hello motor met karakter die je moet temmen :9~
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van een GSXR750 SRAD naar een RSV Mille gegaan. Beste beslissing van mijn leven. Stuurt beter, trekt harder, remt harder. Alleen maar voordelen. Oh wacht nee het enige nadeel is dat een SRAD een heel stuk comfortabeler is op lange afstanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan