Mr.Bean

Die hard MF'er
26 mei 2004
930
48
Gelderland
Ik heb een mooie nederlandse how-to gemaakt.
Deze beschrijft hoe je de STVA van een suzuki GSX-R repareert.
Ook het uitlezen van foutcodes is er duidelijk uitgelegd.

Op de GSX-R750 en GSX-R600 K4/K5 (=2004/2005) gaat de stva bijna altijd stuk.

Aanleiding was dat ik er zelf al een aantal heb gerepareerd (ben electronic engineer), en terugkomende vragen over de STVA, steeds dezelfde, en de brakke engelse handleidingen.
De druppel was wat in dit draadje gebeurde: Melding C28 Gsxr 600 K4
Ik heb daar voor nog weer iemand een STVA gerepareerd, Furiousz.
errodaytona wilde het zelf doen en zit op deze how-to te wachten, bij deze !


Hier is de how-to: GSX-R: How-to: STVA repareren - Index


ff naar "volgende" als je van plaatjes houdt.
Inleiding lezen als je em wilt gaan repareren.


Als je denkt dat je het zelf niet kunt dan kan ik de STVA voor je repareren.
Even een PB sturen in dat geval.



Met dank aan Furiousz & Baksteen.

------------
Wat extra trefwoorden voor de zoekdinges: STVA C28 FI F1 FI-lampje F1-lampje gasklephuis stappenmotor gasklepmotor errorcode foutcode dealermode dealer-mode
 
Laatst bewerkt:
DNS fout. Was al een paar weken mis.. Bedankt dat je me erop wijst.
Gecorrigeerd nu. Werkt weer.
DNS staat/stond op op 1 dag ttl dus het kan 1 dag duren voor het voor jou weer werkt.
Als je haast hebt ff deze gebruiken: <snip>
(Die werkte nog wel, een van de redenen dat ik nix gezien had..)
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Op mijn suzuki gsxr k5 600cc heb ik foutcode c28, welke ik maar niet weg kan krijgen.
Ik heb zelf mijn stva gerepareerd adhv de beschikbare how to van dit forum. Alles doorgemeten en de weerstand meet perfect. Als ik mijn motor start heb ik helaas nog steeds de c28 foutcode. Met luchtfilterhuis open zie ik de kleppen van de stv open gaan en weer langzaam sluiten. Ook heb ik de weestand van mijn bekabeling vanaf de ecu naar de stva doorgemeten. Dit zit ook rond de 8 ohm.

Het enige wat ik mogelijk verkeerd heb gedaan is de verkeerde kit gebruikt ( high tack) om de ruimte tussen connector en spoel op te vullen, omdat ik niets anders voorhanden had. Wel meet de weerstand gewoon goed ( meermaals gecheckt). Ook heb ik alle connectoren met contactspray gereinigd.

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen..Ben een beetje ten einde raad. Zou het kunnen dat de stva gewoon kapot is ondanks dat deze wel zijn werk doet? Of evt ecu?

Gr. Jorrit
 
Hoi,

de kit kan het probleem nu niet zijn. das hoogstens op de lange duur een probleem, ivm corrosie.
Als de kleppen open én dicht gaan werkt de STVA.

De mogelijke fouten zijn:
- Sluiting naar massa of via massa de spoelen van het stva-motortje onderling verbonden.
8 ohm is prima. Meet ook even of je tussen de 2 paren pinnetjes van de STVA óók verbinding hebt
(stekker eraf) Dat hoort niet. Kan tot half-werkende situatie leiden.
- Feedback-probleem: Sensor ziet niet wat de STVA doet.
STPS stuk oid. Kan je nameten.
Secundaire en primaire gasklepsensor (STPS/TPS) verwisseld.
Laatst gezien bij iemand die het blok eruit had, kabelboom los gehad kennelijk.

Todo:
- check of beide sensors op beide gasklep-asjes correct zijn aangesloten. De sensors zijn identiek en kunnen dus verwisseld worden.
- meet of de spoel-paren van de stva onderling verbonden zijn. (2x 8 Ohm, onderling geen verbinding)
- meet of de gasklep-sensors goed werken. Als je de as draait moet de waarde van ongeveer 1 naar 5 kOhm oplopen. (3 pinnen: 1 combinatie permanent 5 kOhm, 1 combinatie oplopend, 1 combinatie aflopend)

Stel vragen als het niet duidelijk is.
Ben benieuwd!
 
Hoi,

de kit kan het probleem nu niet zijn. das hoogstens op de lange duur een probleem, ivm corrosie.
Als de kleppen open én dicht gaan werkt de STVA.

De mogelijke fouten zijn:
- Sluiting naar massa of via massa de spoelen van het stva-motortje onderling verbonden.
8 ohm is prima. Meet ook even of je tussen de 2 paren pinnetjes van de STVA óók verbinding hebt
(stekker eraf) Dat hoort niet. Kan tot half-werkende situatie leiden.
- Feedback-probleem: Sensor ziet niet wat de STVA doet.
STPS stuk oid. Kan je nameten.
Secundaire en primaire gasklepsensor (STPS/TPS) verwisseld.
Laatst gezien bij iemand die het blok eruit had, kabelboom los gehad kennelijk.

Todo:
- check of beide sensors op beide gasklep-asjes correct zijn aangesloten. De sensors zijn identiek en kunnen dus verwisseld worden.
- meet of de spoel-paren van de stva onderling verbonden zijn. (2x 8 Ohm, onderling geen verbinding)
- meet of de gasklep-sensors goed werken. Als je de as draait moet de waarde van ongeveer 1 naar 5 kOhm oplopen. (3 pinnen: 1 combinatie permanent 5 kOhm, 1 combinatie oplopend, 1 combinatie aflopend)

Stel vragen als het niet duidelijk is.
Ben benieuwd!
Bedankt voor je antwoord. Duurde even voor ik het kon testen.
- sensors zijn correct aangesloten (zwarte stekker op secundaire en grijze op primaire).
- spoel paren onderling meten oneindig.
- secundaire gasklep sensor meet precies zoals je omschrijft, de primaire nog niet getest.

Stva opnieuw uit elkaar gehaald en in elkaar gezet. Hierna starte ik zonder c28 code. Echter toen ik de straat uitreed sprong het lampje weer aan en had ik wederom geen vermogen boven de 7500 toeren..
Zal morgen de primaire gasklep sensor nog even doormeten..
 
Laatst bewerkt:
Dan lijkt het er meer op dat er ergens in de bedrading naar het stva motortje een slecht contact zit.
Hetzij in de reparatie binnenin, hetzij stekker-contacten, kabelboom, stekker naar ECM.
 
Door te water geraakt gsxr k6 600cc werkt de Stva niet proper meer (hij blijft hangen, met de hand ook heen beweging in te krijgen door water/oxidatie?) deze moet nog open gemaakt worden.. ben alleen niet zo skilled om die how to te doen denk ik, al zou ik het we graag willen proberen, maar als iemand met ervaring mij kan helpen dan kies ik liever voor deze optie 😛
 
Lijkt me roestvorming in de kleine kogellagertjes van de STVA.
Snel het vocht verwijderen uit de STVA voordat de roest tot grote klonten gegroeid is.|
Lagers droog en schoon maken dan spoelen met dunne olie.
Overschot olie uit de lagertjes laten lekken en terug monteren in de STVA.
 
Dan lijkt het er meer op dat er ergens in de bedrading naar het stva motortje een slecht contact zit.
Hetzij in de reparatie binnenin, hetzij stekker-contacten, kabelboom, stekker naar ECM.
Ben ik weer, bijna een jaar later.
Weer bezig geweest met mijn stva probleempje.

Ben nu tot de conclusie gekomen dat de klep wel opengaat maar niet meer sluit. Dit verklaard waarom ik eerst geen foutcode krijg maar na het rijden wel. Wat zou dit kunnen zijn? Weerstand van de stva meet nog steeds goed..

Alvast bedankt!
 
Kan ook de STPS (sensor/potmeter) zijn, die geeft de positie terug aan de ECM (computer). Potmeter is 5kOhm en hoort geen gaatjes in de loopbaan te hebben.

Je conclusie klopt niet met je eerdere bericht:
Als de klep open zou blijven staan, heb je geen beperking in het vermogen, hoogstens een wat onwenselijke gasrespons en wat non-milieu-compliant uitlaatgas waardes. Het geknepen vermogen komt imho door een (deels) dichtstaande klep.

Als de weerstand van de motorwikkelingen goed lijkt (±7Ohm) wil dat niet zeggen dat ze altijd verbinding hebben. Er kan nog steeds een slecht contact in zitten dat zich alleen tijdens het rijden (trilling) openbaart. Ook de draden naar de ECM kunnen de oorzaak zijn.
Je kunt ook met de meter vast aan het ECM-einde van de draden (klemmetjes oid) eens morrelen aan de draden en de STVA-stekker, en dan kijken of er onderbrekingen optreden (meter in piep-stand/verbindingtest).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan