Bas_GSXR1000
Rookie
- 26 jun 2017
- 5
- 0
Nou heb ik geen specifiek oplossing maar ik doe mijn best om je te helpen:
Ik vind 10k kms voor een normale bougie best veel. Dan zijn ze bijna op, 12k is de interval volgens het boekje.
Dan moet je wat kilometers maken. Rond de 10k-12k kilometers begint mijn supersport toch echt op 3 poten te lopen. Zal ook te maken hebben met hoogtoerige motoren.Een bougie die bijna op is????
Heb in mijn hele leven nog geen een bougie vervangen.
Soms kunnen foutieve gemeten sensorwaarden binnen de tolerantie vallen waardoor je dus geen storing krijgt en toch problemen hebt met je motor. Zo gaf mijn niet werkende koppelingssensor geen foutcode maar hij toch uitviel of rommelig/te laag stationair liep.
Het zou zomaar defecte bobines kunnen zijn. Door de hitte zet het materiaal uit en krimt het weer waardoor sommige problemen zich vertonen wanneer de boel op temperatuur is.
Motorzaak gaf aan dat hij wel eens ty raps gebruikt voor de stekkers van de bobines. Zelfde verhaal kreeg ik van de volkswagen dealer ivm misfires op 1 cilinder.
een schakelaar is wel degelijk een sensor het is een positie sensor. en met 1 weerstandje ingebouwd is het niet alleen een sensor maar kan de computer die hem uitleest ook nog eens alarm slaan op kabelbreuk.een schakelaar is geen sensor , een schakelaar zal nooit een foutcode geven.
enkel de "run/off" schakelaar omdat de CDI dan geen spanning binnen krijgt op een bepaald punt en "check" zal weergeven in het dashboard. geeft dit weer omdat dashboard op dat moment niet kan communiceren met de CDI.
en als "foutief gemeten waarden" binnen de toleranties vallen kunnen ze onmogelijk foutief zijn ...
Kom op man, ik had wel beter verwacht.
een schakelaar is geen sensor , een schakelaar zal nooit een foutcode geven.
enkel de "run/off" schakelaar omdat de CDI dan geen spanning binnen krijgt op een bepaald punt en "check" zal weergeven in het dashboard. geeft dit weer omdat dashboard op dat moment niet kan communiceren met de CDI.
en als "foutief gemeten waarden" binnen de toleranties vallen kunnen ze onmogelijk foutief zijn ...het zijn bijna zeker geen defecte bobines. "check" in het dashboard zegt genoeg, zie uitleg hierboven.
defecte bobines door te warm worden zullen praktisch nooit snel genoeg afkoelen om direct weer te kunnen starten.
Vermogen valt gedeeltelijk weg en motor sputtert (1 cil laat het afweten), rijd ik dan nog een stukje door dan verlies ik nog meer vermogen (2e cil) en valt de motor af met een "Check" melding. Kan niet opmaken welke cilinders uitvallen.Even voor de goeie orde: er staat 1e cilinder valt af, 2e. Is dat in het algemeen, er vallen cilinders af, niet per se dezelfde als de vorige keer? Of kun je eruit opmaken of er cilinders stoppen en weer bijkomen?
Kom op man, ik had wel beter verwacht.
Een schakelaar is wel een sensor. In die geval is een 0 of een 1 beide gevallen altijd goed. De ECU controleert deze waarde niet. Als je koppelingssensor niet reageert, dan weet je ECU niet wanneer je je motor koppelt en zal ongewenst gedrag tonen. En dat zonder foutmelding.
Die check light gaat ook aan wanneer je motor uitvalt, want dat lampje geeft ook aan dat er geen oliedruk meer is. Er hoeft niet per se een foutcode te zijn.[afbeelding]
Je ECU is dom. Laten we het hebben over de TPS. je ECU kijkt of de TPS reageert. Mooi, hij reageert. Maar een defecte sensor kan dus waarden afgeven die binnen toleranties vallen. Zo kan het zijn dat je gas geeft en opeens de waarde van 12 naar 8 valt. Ook in dit geval zou geen foutcode komen want 8 is een valide waarde voor je ECU, waardoor je motor beroerd zal lopen.
En dan ben ik nog maar een hobbyist
Zit er een powercommander op? Zo ja, haal die er tussenuit en probeer nogmaals.Deze storing is alleen gebeurt met de standaard pijp er op. Hij rijdt in NL rond met een open racepijp(Racefit mega). Zou het kunnen dat dit te maken heeft met een andere mapping voor de racepijp? De pijp zit er net pas onder en hij zit te wachten op warm weer om te kijken of het hier ook mee gebeurt(vorige zomer is het niet voor gekomen).
Motor valt uit ongeacht temp, soms op 80 graden, soms 90 graden, soms op 103 graden. Fan slaat aan op 102 graden en temp loopt bijna direct terug (nooit boven de 105 graden gehad).