GSXR1000 Turbo

Een MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor meet de druk in je inlaatspruitstuk en deze data wordt doorgaans gebruikt om je injectie bij te regelen, niet de turbodruk an sich.

Uit je eerdere post maakte ik op dat je dat laatste wilde doen, misschien gewoon spraakverwarring!

Overigens is een MAP-sensor geen absoluut vereiste voor een injectie/turbo project maar wel leuk als 't kan natuurlijk.
 
@buellblok: Toch ff vragen...waarom is een map sensor geen vereist iets bij mijn plan?
 
Er vanuit gaande dat het plan is om een turbo op een injectieblok te knutselen zonder allerhande randvoorwaarden waar ik overheen zou hebben gelezen, dan heb je die MAP niet nodig om ervoor te zorgen dat de boel goed werkt en heel blijft.

Je zou bijvoorbeeld gewoon grotere injectors kunnen gebruiken in combinatie met een sterkere brandstofpomp en een instelbare rising-rate brandstofdrukregelaar om de motor van voldoende brandstof te voorzien en niets meer dan dat voor wat betreft de brandstofvoorziening.

Voor wat betreft de ontsteking zou je een Dyna unit kunnen pakken met instelbare vervroegingscurves.

Natuurlijk is het zo dat hoe meer sophisticated je motormanagement is, hoe verder je de boel kunt verfijnen maar het is absoluut geen noodzaak!

Boostcontrol is een hoofdstuk apart en de constructie van een inlaatplenum e.d. is dat ook.
 
Een MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor meet de druk in je inlaatspruitstuk en deze data wordt doorgaans gebruikt om je injectie bij te regelen, niet de turbodruk an sich.

Uit je eerdere post maakte ik op dat je dat laatste wilde doen, misschien gewoon spraakverwarring!

Overigens is een MAP-sensor geen absoluut vereiste voor een injectie/turbo project maar wel leuk als 't kan natuurlijk.
Ik zou toch niet graag zonder tunen. ;)
 
Er vanuit gaande dat het plan is om een turbo op een injectieblok te knutselen zonder allerhande randvoorwaarden waar ik overheen zou hebben gelezen, dan heb je die MAP niet nodig om ervoor te zorgen dat de boel goed werkt en heel blijft.
Ik ben het niet helemaal met je eens, de map sensor is superhandig icm de microsquirt omdat je deze kunt uitlezen. Ik heb er oa de ontsteking mee afgesteld en de fuel maps. Het heeft ook erg geholpen met de fine tuning omdat ik last had van boost creep, dit bleek uiteindelijk aan de boost controller te liggen maarzonder map sensor zou ik nu niet van die mooie vloeiende boost afgftes hebben. Met de map sensor zie je vrijwel direct (wanneer je een log maakt) welke druk je hebt, dit kun je onmogelijk goed aflezen op een metertje op het stuur. Allerbelangrijkste is dat de motor nooit te arm loopt, dat sloopt je blok finaal.
Je zou bijvoorbeeld gewoon grotere injectors kunnen gebruiken in combinatie met een sterkere brandstofpomp en een instelbare rising-rate brandstofdrukregelaar om de motor van voldoende brandstof te voorzien en niets meer dan dat voor wat betreft de brandstofvoorziening.
Klopt als een zwerende vinger, zo heb ik het ook gedaan. Al ben ik niet zo'n fan van de Begi drukregelaar die ik erop heb zitten, deze is vrij lastig af te stellen.
Voor wat betreft de ontsteking zou je een Dyna unit kunnen pakken met instelbare vervroegingscurves.

Natuurlijk is het zo dat hoe meer sophisticated je motormanagement is, hoe verder je de boel kunt verfijnen maar het is absoluut geen noodzaak!

Boostcontrol is een hoofdstuk apart en de constructie van een inlaatplenum e.d. is dat ook.
Met een microsquirt kun je ook je ontsteking vervroegen, ik heb dit in combinatie met een quadspark ontstekingsmodule en kan elke coil apart regelen.

Dit is mijn advanced ignition table
11217814_10207567241569473_865315332837115485_n.jpg
 
Stafford:

Ik denk dat wij het wel met elkaar eens zijn, ik bedoel dat het absoluut geen VOORWAARDE is terwijl het uiteraard wel een MEERWAARDE kan hebben.

Ik ging overigens niet uit van MS maar van een standaard management systeem.
MS, KMS, al dat soort complete systemen zijn natuurlijk fantastisch omdat je alles zoveel nauwkeuriger af kunt regelen!

Als je zelf niet de kennis en/of de financiën hebt om een dergelijke systeem te kopen/bouwen en daarna af te stellen kan het eenvoudiger en goedkoper, dat was een beetje het punt dat ik probeerde te maken.
 
Top informatie gasten. Ben erg blij dat jullie open en straight forward zijn in het geven van informatie
 
Even een andere vraag: Werd jouw microsquirt geleverd met een standaard mapping voor de gsxr10000? Ik ben benieuwd wat ik kan verwachten als ik geen injectie map heb om mee te beginnen aangezien de FZR normaal een carburateur motor is, dus geen basis gegevens aanwezig. Ik kan mij voorstellen dat het dan niet starten lopen is.
 
Bij de MS moet je alles zelf invoeren, ik zou je wel een tune van mijn motor kunnen sturen die je dan laadt. Dan zal de motor zeker lopen als je de basisinstellingen even checkt en waar nodig aanpast (lees: injector size, aantal cc's, trigger wheel etc etc) maar dat wijst zich vanzelf als je door de tabbladen heeb gaat bij de eerte keer als je opstart.
 
@ stafford: dit bevestigt mijn vermoeden. Ik had Microsquirt hetzelfde gevraagd voor de FZR en zij vertelde hetzelfde omdat de FZR niet bekend was, maar ik vergat te vragen of het bij motorfietsen met standaard al injectie wel zo was. Het werd ook niet verteld dat dit voor alle setups zo was.

Omdat jouw GSXR al standaard injectie heeft was ik benieuwd of dit anders zou zijn kwa voorbereiding (dus niet....). Ik houd mij zeker aanbevolen wat betreft jouw tuning. Dit kan mij snel opgang brengen.

Microsquirt staat boven aan de lijst. Ik heb van hun nu ook de bevestiging dat de sensoren, actuatoren en ontstekings delen die ik wil gebruiken kunnen werken met Microsquirt (tis nog al een verzameling van diverse Yamaha's....;-))

Ik kan de turbo set up gaan bouwen, en daarna mijzelf op de software storten. Nogmaals bedankt!
 
Je kunt bij de MS ook heel makkelijk checken of alles werkt, de nokkesassensor bijvoorbeeld geeft een pulse die je live op het scherm kunt volgen. Voor timing is de nokkenassensor en de kruksensor belangrijk, laatst een busa gezien waarvan de krukassensor het blijkbaar niet deed. Geen puls te zien op het scherm dus dat moest de oorzaak zijn van het niet willen starten.

De eigenaar had al plannen om er een ander vliegwiel en sensor van een ander jaar busa op te zetten, op aanraden van een andere MS expert nog maar eens de massa draden checken en jahoor een massa vergeten..... afin, diagnose stellen is met deze software erg goed te doen. Mocht je ergens niet uitkomen kan ik altijd helpen en anders weet ik wel mensen die er nog veeeeeeeeeel meer verstand van hebben dan ik :)
 
Goed om te horen. Gisteravond mijn blok opgehaald. Hier gaan we mee beginnen. Ik houd het bij in het volgende topic: #gts1000 (ook in streetfighters).
 
Heey

Heel gaaf project en cool om te lezen hoe je het allemaal regeld met die elektronica.

Vraagje. Wat ben je ongeveer kwijt voor het hele elektronica afstel systeem. Microsquirt en qaudspark en alle sensoren bij elkaar. Ben namelijk van plan om in de toekomst ook een turbo project te beginnen en twijfel nog heel erg tussen injectie of carbs. Maar als ik die zo lees en met wat hulp van het motor forum denk ik dat ik het ook wel klaar moet krijgen. Ben namelijk niet zo'n Elektronica held. Hardware is niet zo'n probleem dan fix ik wel. Ben zelf lasser namelijk. En beetje sleutelen kan ik ook wel maar elektro is weer een verhaal apart. Heb de turbo al in de kasr liggen. Die heb ik ook hier op het forum gescoord via buellbloke.
Hij zou in eerste instantie op een oerblade komen maar dat is niet doorgegaan. De motor bleek te ver versleten voor dit project.

Wil in de toekomst voor serieuze pk gaan. En een turbo onder een hayabusa gaan knopen. Dit is iig mijn grote droom.

Gr en succes met de motor

Mark
 
Een busa met turbo is niet bijster origineel idee meer. Zijn er al bij die 700pk uit een turbo busa blok halen. Sets kun je ook gewoon compleet kopen. Er op schroeven en klaar.
 
Erg gaaf project! Heb je fb ook maar even bekeken.

1,5 bar! Wat is de cr van dat blok?

Thanks, de CR is 7.8:1... vrij laag dus. Merk je wel hoor, onderin is hij vrij sloom.
Staat misschien ook aan de rijke kant onderin nog, en de intercooler erbij zal ook niet helpen. Maargoed, je kunt er wel 1.5bar mee draaien wat echt belachelijk aanvoelt. :o

Mijn ouwe cb750 turbo trekt onderin een stuk beter en spoelt ook sneller op (kleiner turbotje, geen iC).. maar heeft ook 836cc, een CR van (als het goed is) 8.5:1.
 
Deze winter erg druk geweest met de turbo.

-Chargecooler geplaatst
-Frame, achterbrug, topkuipsteun, subframe zwart laten coaten
-Zwarte rem/schakelset gemonteerd
-Nieuwe kabelboom gemaakt voor de microsquirt
-Nieuwe originele kabelboom geplaatst
-Boost controller solenoid geplaatst
-Grotere injectoren geplaatst
-K4 schakelaars gemonteerd, k2 kabels over gezet in de nieuwe schakelaars
-Brandstofsysteem aangepast en leidingloop verbeterd
-Kuipdelen zwart laten spuiten (BMW jet black)
-Wielen Estoril blau II laten spuiten
-Haakse ventielen gemonteerd (moet nog)
-41T Valtermoto tandwiel gemonteerd (moet nog)
-Afstellen op andere brandstof (50% alcohol/ 50% competition 102)(moet nog)
-Nieuwe remleidingen voor en achter
-K6 radiale rempomp gemonteerd
-Vele onderdelen gestraald en gespoten

en dan ben ik vast nog het 1 en ander vergeten :P:P

20150718_223759_zpsffgcvrfu.jpg


IMG-20160420-WA0000_zpsy3dq85ee.jpg


IMG-20160416-WA0017_zpsixclqlli.jpeg


IMG-20160328-WA0005_zpskufwiibs.jpeg


IMG-20160213-WA0003_zpsnyukytzr.jpeg


IMG-20160213-WA0001_zpsbx7ra1vp.jpeg


IMG-20160205-WA0001_zpscdq60gvy.jpeg


IMG-20160206-WA0008_zpsxrb63tyc.jpeg


En in de tussentijd nog een nieuwe stuntfiets voor vrouwlief gebouwd en nieuwe banden op de k6 gezet, vandaar dat het ff duurde allemaal :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan