Je zegt dat ze naar kleding/pak/handschoenen niet kijken, maar dat denk ik van wel. Zodra je bij parc fermé aankomt zullen ze kijken of je de kleding (van buiten) op orde hebt. Zo niet, zullen ze aan de bel trekken.
Ik vraag me dus af of ze wel serieus kijken naar de uitrusting, het kan ook zo zijn dat het lijkt alsof ze dat niet doen.
Ik heb vaak zat mensen de baan op zien gaan met een zwaar gehavend pak door een eerdere glijpartij en uiteraard wil dat niet meteen zeggen dat zo'n pak meteen is afgeschreven maar je kan ook pech hebben en dat je pak of handschoenen op een naad uitscheuren.
Dat ze niet controleren op rugbeschermer vind ik wel kwalijk: zouden ze eigenlijk wel moeten controleren.. Zo'n ding biedt veel bescherming, bij weinig moeite. Ja, in het begin is zo'n ding onwennig, maar als je eraan gewent bent, weet je niet anders. Sterker nog, als je hem dan een keer niét draagt, voelt het ook weer raar.
Wees eens eerlijk: hoe vaak hebben ze bij jou gecontroleerd op een backprotector?
Ik heb vorig jaar bij een paar dagen van trackdays4all meegemaakt dat bij de eerste sessie bij het monteren van de transponder ook even aan de rug gevoeld werd, maar verder nog nooit! :O
Ook mbt het dragen van een backprotector heb je gelijk, ik heb na mijn valpartij van laatst nu diverse keren weer gereden en alle keren mét backprotector en eigenlijk went het ook erg snel.
De andere dingen heb je wel degelijk een punt.
Als het recreatief is (lees: circuitdag) lijkt het mij als minimum:
- een (ten minste) tweedelig lederen pak, geheel aan elkaar vast geritst (misschien in groep 1 dat je nog kunt zeggen dat textiel ook oké is, maar daarbuiten niet meer... discutabel)
- rugprotector
- goedgekeurde helm (integraal of systeem) (en met goedgekeurd bedoel ik gewoon de ECE goedkeuring)
- lederen handschoenen
- laarzen tot over de enkel
Bij veel organisaties is inderdaad minimaal een leren combipak vereist maar als je dan bijvoorbeeld kijkt naar de backprotector zit er weer veel verschil in.
Als ik me niet vergis mag je bij MSL in groep 1 en 2 zonder protector rijden en in 3 en 4 is het verplicht (maar ook daar nooit controle op gehad)
Lederen handschoenen lijkt me ook logisch, maar toch zit er veel verschil in. Ik heb ook weleens lederen handschoenen langs zien komen waar ik niet mee zou durven vallen
Ook de helm is wel een dingetje vind ik, ik snap dat deze goed moet zijn en dat als deze een crash gehad heeft vervangen moet worden en dat daar op wordt gecontroleerd is ook prima.
Als er gecontroleerd wordt op leeftijd wordt het al een stuk lastiger.
Even als voorbeeld: er zijn twee helmen die even oud zijn, zeg even voor het gemak 7 jaar.
De ene helm heeft in die 7 jaar zo'n 50.000 kilometers gemaakt met diverse toertochten en vakanties naar verre bestemmingen.
De andere helm is af en toe eens voor een ritje in de buurt en wat circuitdagen gebruikt en dat was in totaal een kilometer of 15.000
Ik vraag me af of de helm in het tweede geval dan echt net zo verouderd is als de helm van het eerste geval en of dat deze dus ondanks de leeftijd nog gewoon goed zal zijn?
Ik vraag me dan overigens meteen af waarom daar op de straat nooit op gecontroleerd/geadviseerd wordt want er rijden zat mensen met een zeer sterk verouderde helm rond op de openbare weg.
Nog even een tip voor iedereen: Als je een nieuwe helm gaat koppen, check dan in de winkel meteen de productiedatum!
Een lokale motorzaak hier ging een aantal jaar geleden failliet en bij de opheffingsuitverkoop kocht mijn vrouw een nieuwe helm voor een scherpe prijs.
Pas vrij recent kwamen we erachter dat de helm gemaakt was in juni 2010 terwijl we de helm kochten in augustus van 2013!!
Alsmede een technische check van de motor: geen lekkages, genoeg vlees op de remblokjes, dat soort dingen.
Het probleem in zo'n technische keuring zit 'm denk ik in de aansprakelijkheid. Stel iemand gaat onderuit vanwege een technisch gebrek, waar ligt dan de aansprakelijkheid?
Nu vind ik dat je nog steeds de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid bij de rijder moet leggen (hoe dat juridisch kan/mag weet ik niet), maar een extra technische blik over je motorfiets is zeer waardevol.
Voor het betere competitie werk moet uiteraard strenger worden gekeken.
We hebben het er al vaker over gehad en ik ben het met je eens dat het de verantwoording van de rijder zelf is en dat een controle goed is omdat een ander paar ogen misschien sneller iets opmerkt wat je zelf over het hoofd hebt gezien.
Ook al zou iemand goedgekeurd worden daarna onderuit gaan omdat bijvoorbeeld de remmen helemaal versleten waren, of de banden echt op waren vind ik dat dat nog steeds de verantwoording van de rijder is en niet die van de organisatie.
Je weet dat alles het een stuk zwaarder te verduren heeft tijdens een circuitdag en ik heb ook vaak zat tijdens een circuitdag dat ik tussen de sessies door nog eens kritisch rond de motor loop om te kijken of er niks opvalt.
Pff, inmiddels heb ik wel weer genoeg geluld, het wordt tijd dat we weer gaan rijden!