Dat ie het red, of de kwaliteit? (kwaliteit heb ik al ervaring mee...)Ik duim voor je
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat ie het red, of de kwaliteit? (kwaliteit heb ik al ervaring mee...)Ik duim voor je
Mening gevraagd van de circuitrijders hier. Ik kan voor weinig een set weinig gebruikte bandenwarmers over nemen van iemand maar vraag me af of dat nu voor mij toevoegende waarde heeft. Ik rij nu niveau 2 rond de 2:18. Heb er nu supercorsa’s opliggen. Nou wil ik natuurlijk uiteindelijk wel naar niveau 3 toe. Maar vroeg me af of ze nu ook al te gebruiken zijn?
Zandvoort misschien?
Bandenwarmers zijn een zeer goede investering!
Ik weet niet welke supercorsa's je hebt (de SC of de SP) maar op deze banden gaat het gebruik van bandenwarmers prima (Pirelli geeft niet voor niets in de datasheets aan hoe lang en op welke temperatuur de banden in de warmers moeten, alsmede de warm gemeten bandendruk )
Met je huidige rondentijden lijken bandenwarmers misschien overdreven maar het is zeker voor de levensduur van je banden zeer aan te raden.
(Race)banden slijten namelijk niet alleen doordat het rubber op raakt, maar mede doordat bij elke keer dat de band opwarmt en afkoelt langzaamaan de stoffen die de band lekker soepel houden (en dus zorgen voor een goede grip) uit de band verdwijnen.
Door aan het begin van een circuitdag en tussen de sessies door dit ook te doen heb je dus maar 1x een heat cycle (het opwarmen en afkoelen) van de band ipv 5 heat cycles (aangezien de gemiddelde circuitdag 5 sessies heeft)
Als extra voordeel heb je dat je je niet druk hoeft te maken of dat je banden al voldoende op temperatuur zijn, maar dat je gewoon meteen lekker je tempo op kan gaan bouwen
EDIT: in het tijd dat ik mijn roman aan het schrijven was, had @Shakey ook al gereageerd
Top thanks!Welkom, het is wel mogelijk maar niet als de motor op de zijstandaard staat.
Zal wel iets achtergebleven olie uitlekken.
En je pakking is hoogwaarschijnlijk niet meer bruikbaar.
En sc28 past niet.
Mooie duidelijke roman hoor Joep Ben er een stukje wijzer door geworden en ze gaan gewoon mee 26 augustus.
Daar heb ik wat aan, ik heb de Pirelli SC eronder zitten nu. Ik heb even gekeken op de datasheet van pirelli en daar staat 50 min @80C betekend dit dat ze maar maximaal 50 min in de warmers mogen hangen? of dat ze minimaal 50 min in de warmers moeten hangen voor ze op temperatuur zijn?
Bandenwarmers bieden alleen maar voordelen, zoals Joep al zegt.Mooie duidelijke roman hoor Joep Ben er een stukje wijzer door geworden en ze gaan gewoon mee 26 augustus.
Daar heb ik wat aan, ik heb de Pirelli SC eronder zitten nu. Ik heb even gekeken op de datasheet van pirelli en daar staat 50 min @80C betekend dit dat ze maar maximaal 50 min in de warmers mogen hangen? of dat ze minimaal 50 min in de warmers moeten hangen voor ze op temperatuur zijn?
Niveau en rondetijden maakt niet uit voor de aanschaf van bandenwarmers. Als je toch wil blijven rijden op het circuit dan is het een aanrader. Je banden krijgen een langere levensduur door mindere tussentijdse temperatuursverschillen en daarnaast zijn ze al op temperatuur als je de baan op gaat. Je kunt dus gelijk op het gas.Mening gevraagd van de circuitrijders hier. Ik kan voor weinig een set weinig gebruikte bandenwarmers over nemen van iemand maar vraag me af of dat nu voor mij toevoegende waarde heeft. Ik rij nu niveau 2 rond de 2:18. Heb er nu supercorsa’s opliggen. Nou wil ik natuurlijk uiteindelijk wel naar niveau 3 toe. Maar vroeg me af of ze nu ook al te gebruiken zijn?
Helaas voor dit jaar dus. Die warme hand komt dan op een M&G als die er komt en anders volgens jaar.Dat gaat hem helaas niet worden
Ik rij al niet zo veel dagen per jaar, dus dan boek ik liever wat circuitdagen op Assen.
Dit jaar staat er nog eentje op de planning in september, maar dat is bij CRT
Nee hoor ze kunnen er prima langer in dan 50 minuten, die 50 minuten zijn volgens mij om de band helemaal voldoende op te kunnen warmen.
Welke compound SC's heb je?
Over beschermende kleding gesproken: wie van jullie gebruikt een backprotector?
Toen ik in mei dit jaar onderuit ging op Assen had ik deze dus ook niet om en meteen na de landing had ik pijn in mijn rug.
Het verbaast me echt dat ze je hebben toegestaan om zonder protector te rijden. Waarschijnlijk hebben ze het niet opgemerkt.
Dat is lang geleden...Altijd. Geen uitzonderingen. Zelfs niet op testritjes.
En op het circuit ook altijd een borstprotector erbij.
Het verbaast me echt dat ze je hebben toegestaan om zonder protector te rijden. Waarschijnlijk hebben ze het niet opgemerkt.
Een enkele van de verschillen die je beschrijft zijn (inderdaad) nuance verschillen (lees: tijdswaarneming e.d.).Zo gek is dat niet hoor, ik heb de afgelopen jaren bij diverse organisaties gereden en de enige waarvan er een soort van controle was, was bij trackdays4all (bij het beginnen van de eerste sessie kloppen ze een keer op je rug)
Wat me sowieso opvalt is dat er zo veel onderling verschil is tussen de regels van diverse organisatoren:
-bij de ene organisator is geen technische keuring en bij een andere is deze juist heel steng.
-de ene organisator keurt je helm terwijl je bij andere helemaal niks hebt.
-de ene organisator verplicht een backprotector terwijl er vervolgens niet op gecontroleerd wordt, andere organisaties zeggen er niks over en is een backprotector niet verplicht.
-kleding zoals een pak of handschoenen wordt al helemaal niet naar gekeken?
hetzelfde verhaal met transponders/tijdwaarneming: bij de ene organisatie wordt deze door de marshal op de motor geplaatst bij het beginnen van de eerste sessie, bij de andere krijg je een transponder+houder en bij de andere alleen maar een transponder.
Tijdwaarneming is helemaal zo wisselend als het maar zijn kan: bij de ene organisatie worden de eerste 2 sessies niet bijgehouden en is er ook niks te zien op raceresults, andere organisaties werken niet met de transponder maar met een eigen systeem dmv een sticker.
(dat gedoe interesseert me niks, heb toch een aim solo)
Natuurlijk is het onverstandig om zonder protector te rijden en ik heb mijn lesje ook echt wel geleerd maar het is wel apart dat er tussen zoveel organisaties zoveel verschil kan zitten.
Je zegt dat ze naar kleding/pak/handschoenen niet kijken, maar dat denk ik van wel. Zodra je bij parc fermé aankomt zullen ze kijken of je de kleding (van buiten) op orde hebt. Zo niet, zullen ze aan de bel trekken.
Dat ze niet controleren op rugbeschermer vind ik wel kwalijk: zouden ze eigenlijk wel moeten controleren.. Zo'n ding biedt veel bescherming, bij weinig moeite. Ja, in het begin is zo'n ding onwennig, maar als je eraan gewent bent, weet je niet anders. Sterker nog, als je hem dan een keer niét draagt, voelt het ook weer raar.
De andere dingen heb je wel degelijk een punt.
Als het recreatief is (lees: circuitdag) lijkt het mij als minimum:
- een (ten minste) tweedelig lederen pak, geheel aan elkaar vast geritst (misschien in groep 1 dat je nog kunt zeggen dat textiel ook oké is, maar daarbuiten niet meer... discutabel)
- rugprotector
- goedgekeurde helm (integraal of systeem) (en met goedgekeurd bedoel ik gewoon de ECE goedkeuring)
- lederen handschoenen
- laarzen tot over de enkel
Alsmede een technische check van de motor: geen lekkages, genoeg vlees op de remblokjes, dat soort dingen.
Het probleem in zo'n technische keuring zit 'm denk ik in de aansprakelijkheid. Stel iemand gaat onderuit vanwege een technisch gebrek, waar ligt dan de aansprakelijkheid?
Nu vind ik dat je nog steeds de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid bij de rijder moet leggen (hoe dat juridisch kan/mag weet ik niet), maar een extra technische blik over je motorfiets is zeer waardevol.
Voor het betere competitie werk moet uiteraard strenger worden gekeken.
Zeker waar.. Moeilijk grijs gebied denk ik.Ik vraag me dus af of ze wel serieus kijken naar de uitrusting, het kan ook zo zijn dat het lijkt alsof ze dat niet doen.
Ik heb vaak zat mensen de baan op zien gaan met een zwaar gehavend pak door een eerdere glijpartij en uiteraard wil dat niet meteen zeggen dat zo'n pak meteen is afgeschreven maar je kan ook pech hebben en dat je pak of handschoenen op een naad uitscheuren.
Volgens mij nog nooit en dat vind ik een kwalijke zaak...Wees eens eerlijk: hoe vaak hebben ze bij jou gecontroleerd op een backprotector?
Ja - dat vraag ik me ook wel eens af. Er is geen regelgeving, dus "controleren" kan niet. Adviseren natuurlijk wel. Maar ja.. "helm kost geld en die ik heb, is toch goed? Hij is goedgekeurd..."-verhalen krijg je dan.Ik vraag me dan overigens meteen af waarom daar op de straat nooit op gecontroleerd/geadviseerd wordt want er rijden zat mensen met een zeer sterk verouderde helm rond op de openbare weg.
Pff, inmiddels heb ik wel weer genoeg geluld, het wordt tijd dat we weer gaan rijden!