Bij de ZAC werd er wat strenger gekeurd. Naast kleding ook op techniek waarbij er zelfs geluidskeuringen (geluidsisolerende materialen toegepast?) waren en kettinggeleiders. Ik heb zelfs nog helmen gekeurd op typegoedkeuring, leeftijd, schade, verf en stickers. Ook werd er toen gecontroleerd op tenminste een rugprotector. Zelf handmatig gedaan bij het opstellen.
Aangezien dat meer professioneel was waren de eisen hoger.
Bij MSL wilde ik ook dat vrouwen met lang haar dit niet buiten hun pak maar in hun pak droegen. De laatste jaren zag ik dat vrouwen met lang haar onder hun helm en loswapperend rondreden. Tot de laatste keer op Assen. Toen werden de vrouwen daarop geattendeerd. Mogelijk ook mannen. Een goede zaak volgens mij.
Ik denk dat elke organisatie er anders tegenaan kijkt. In eerste instantie zal het om geld gaan en in tweede om de beleving en tevredenheid van de deelnemer. Als zijn motor afgekeurd wordt zal dat negatieve reacties oproepen dus slechte reclame. Dat het om de veiligheid gaat wordt door de rijder niet zo ervaren. Die kan niet rijden en is zijn geld kwijt.
Heb het meegemaakt dat iemand zijn remblokjes niet wilde vervangen. Hierop was mjjn reactie dat als hij zichzelf te pletter zou rijden mij dat niets meer uitmaakte want hij was gewaarschuwd. Maar de ellende is dat je bijna altijd een ander meeneemt en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Dus geen goedkeuring.
Ook meegemaakt dat iemand met een Duc slechte kleding en helm droeg. Gaf aan dat ik het niet snapte. Zoveel uitgeven aan een motor maar bezuinigen op je eigen veiligheid.
Je kunt niet van elke commerciële organisatie verwachten dat zij alle reglementen bespreken of doorgeven aan de vrijwilligers of de vrijwillige keurmeesters opleiden. Dat zou de prijs opdrijven. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de rijder zelf. Die komt tenslotte ook op de motor voorafgaand aan de dag over de openbare weg naar het circuit. En we weten allemaal hoe wij naar een circuit rijden of zelf rijden op een mooie dag. Dus wel met je 'ongekeurde motor' naar het circuit rijden en daar vragen stellen over keuringseisen die de keurmeester moet hanteren?
Dan maar geen keuring? Jazeker wel. Maar zie het als die extra ogen. Ben een pietlut als het op mijn motor aankomt. Loop alles altijd na. Maar de vorige keer op Assen bleek toch dat op het rempedaal het asje kwijt was waar je met je voet op drukt. Heb daar een boutje ingezet voordat ik de baan opging. Kan mij dus ook overkomen. Op de weg gebruik ik de achterrem niet, op de baan wel als ik geen voorrijder ben. Was er dus blij mee met die extra keuring.
Mijn conclusie is dus dat elke motorrijder zijn eigen zaakjes op orde moet hebben. Dat een keurmeester een extra controleur is om te kijken of er op hoofdlijnen aan de voorschriften is voldaan. De verantwoordelijkheid dient bij de motorrijder te liggen omdat je anders wel heel vreemde juridische aansprakelijkheden krijgt die onze sport de nek omdraait.
De discussies zullen nu wel losbranden, een goede zaak. Mocht daaruit voortkomen dat er meer veiligheid komt, zal ik dat toejuichen en zeker meenemen binnen 2TE.
Nog veel leuke en veilige circuitdagen toegewenst.
Als je reageert op een paar oude van dagen dan kan je beter je helm aan de kapstok hangen.
Heb het ook als ik met mijn oude luchtgekoelde Porsche ga rijden,rij bijna stapvoets langs mensen heen en dan zie je nog van die irritante handjes omhoog gaan of het niet wat rustiger kan.
Kortom ik stoor mij niet aan mensen die zich klaarblijkelijk wel overal aan storen
Dank voor je reactie Joep.
Als ik je reactie lees ben je het met mij eens dat de rijder op de eerste plaats zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen materiaal. Moet toegeven dat jij meer doet of hebt gedaan aan je motor dan ik. Hulde hiervoor.
Toch nog een aanvulling:
Je krijgt een goedkeuringssticker op je motor na goedkeur. Die is geldig voor de dag. Als er gezien wordt dat de banden of remblokken versleten zijn of nog 2 sessies mee kunnen, dan zou je na die 2 sessies weer moeten keuren. Ofwel, dan moet je administratie bijhouden of uitgaan van het vertrouwen. Werkt niet. Ook omdat de keurmeester zelf een rijder is en niet de hele dag als keurder rondloopt of beschikbaar is. Daarnaast wordt vergeten dat op een circuitdag de slijtage sneller gaat.
Alle motoren worden nagelopen maar het is waar dat een motor die er slecht onderhouden uitziet meer aandacht krijgt dan een motor die er tip top uitziet. Het is in 7 van de 10 gevallen een indicatie van minder aandacht dus meer kans op gebreken.
Je hebt een punt over de sticker. Bedenk twee dingen. 1. Je moet een indicator hebben van gekeurdheid. Dat de controleur op de baan snel kan zien dat de helm voldoet. 2. Een klein stickertje onder op de zijkant geeft minder problemen dan een reclamesticker midden voor op de helm om maar wat te noemen. Heb eens bij Ferry Brouwer een seminar over helmen en helmtesten bijgewoond. Je wil niet weten waaraan een helm moet voldoen en dat er toch onveilige helmen in de omloop zijn.
Ik spreek uit ervaring over de slechte ervaring. Niet dat het vaak voorkomt gelukkig want bijna iedereen begrijpt het. Maar heb echt meegemaakt dat iemand die geen goedkeur kreeg dit op internet plaatste. En dat is een medium die je kan breken. Ging om remblokjes. Weinig vlees dus advies was ze laten vervangen. Toen nog bij Danny Stoel de bandenman en klein materiaal. Gedacht werd dat ze wel meekonden maar zelfs na aangeven dat vooral de blokjes sneller slijten op een circuitdag werd geen gehoor gegeven. Kreeg later een review onder ogen dat er navraag gedaan was bij een motorzaak of de blokjes nog meekonden wat natuurlijk beaamd werd. Dus was MSL een geldwolf die alleen maar de kosten opdreef. Dat het over een circuitdag ging zal er bij de motorzaak mogelijk niet bij gezegd zijn. Zijn wel meer gevallen bekend maar noem deze van mijn eigen ervaring.
Heb het meegekregen van Tommie ja. Heel triest. Heb zelf dodelijke ongevallen meegemaakt als baco. Dat vreet er bij mij wel in kan ik zeggen. Laat staan bij het thuisfront en vriendenkring. Maar sta er ook altijd bij stil als het buiten het circuit gebeurd.
Wij hebben een pracht sport die naast de snelheidbeleving, het gevoel van vrijheid, het genieten van een brok techniek etc. o zo kwetsbaar is. Laten wij dat niet vergeten.
Oh maar het is ook zeker niet zo dat ik het niet met je eens ben hoor, sommige dingen snapte ik niet helemaal maar dat komt ook simpelweg omdat ik de dingen maar vanaf de kant van de rijder zie en niet vanaf de kant als organisator.
Ach, zoveel heb ik ook niet extra gedaan aan de motor hoor, alleen laatst waren er wat boutjes aan vervanging toe en dan is het grappig om wat verse titanium boutjes te bestellen en het is dan een kleine moeite om er dan maar meteen een borgdraadje doorheen te trekken
(En als je de spullen dan toch hebt liggen heb je al snel wat andere boutjes ook voorzien van een borgdraadje)
Daar heb je wel gelijk in en zo had ik het nog niet bekeken. Ik snap ook dat de keurmeesters dat alleen in de ochtend doen en dat ze daarna bezig zijn met het rijden zelf.
De andere kant is dat iemand natuurlijk ook gewoon op een nette set banden de keuring kan doen en vervolgens daarna zijn banden die nog een paar sessies mee kunnen er weer onder slingeren.
Het was trouwens bij de briefing van RSZ laatst dat ik voor het eerst hoorde zeggen dat als iemand zou crashen, daarna de motor nog even extra gecheckt moest worden voordat hij/zij weer de baan op gaat, ook dat is een prima zaak!
Klopt, ik heb in het verleden vaak zat meegemaakt dat de keuring van mijn motor in een wip voor elkaar was en dat er nog een opmerking in de trant van "keurig" of iets dergelijks erachteraan kwam.
Voorbeeldje: Het is een kleine moeite om als je je motor schoonmaakt (het komt bij mij vaak zat voor dat de motor stoffig is op het moment dat ik hem op de trailer heb staan en dan nog even met een sopje schoon maak) even je remklauwen van het grootste deel van het remstof te verwijderen, het is maar een kleine extra moeite maar de motor ziet er daardoor meteen een stuk beter verzorgd uit tijdens de keuring.
Daar heb je gelijk in, het is begrijpelijk dat het niet wenselijk is om een helm helemaal vol te stickeren met allerlei reclame, ik vraag me alleen wel af hoe het zit met mensen (ook de professionals zoals van der Mark) die een eigen custom design gespoten helm hebben
Ik ben er ook niet zo bang voor dat zo'n klein stickertje van een keuring veel invloed zal hebben op de veiligheid.
Dit is helaas iets wat tegenwoordig nogal snel gebeurt, mensen zijn onredelijk en als ze dan geen gelijk krijgen proberen ze toch nog hun gelijk te krijgen door een verhaal op internet te gooien.
Kijk voor de grap maar eens hier op motor-forum: er zijn genoeg topics te vinden waar iemand na een onenigheid met een motorzaak hier zijn gal komt spuwen en de zaak af te branden. En als er dan wat verder wordt doorgevraagd en er meer informatie los komt vaak blijkt dat het verhaal toch wat anders ligt maar dan staat het verhaal al online...
Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is, het is iets wat soms bij deze sport voorkomt maar waar je liever niks mee te maken wil hebben.
Ondanks dat we allemaal wel in ons achterhoofd weten wat de gevaren zijn wordt je toch altijd weer met de neus op de feiten gedrukt als het een keer mis is gegaan.
Zeker het verhaal van Tommie heeft me wel geraakt moet ik zeggen, ten eerste omdat ik met Tommie in de klas heb gezeten en veel lol heb gehad maar vooral ten tweede omdat de gezinssituatie vergelijkbaar is.
Ik ben 2 jaar geleden getrouwd en we hebben een dochtertje van 2,5 jaar en het zet je wel even aan het denken als je bedenkt dat zijn verloofde en 2 jonge kinderen voortaan zonder man/vader verder moeten
Dat is lang geleden...
zo vandaag even de remklauwen beetje schooengemaakt van de cbr 954.
niet alle vuil krijg je weg als je de remklauw er op laat zittenHmm. Ik zie er nog genoeg vuil op zitten, anders.
Maar belangrijker: de bovenste glijpen is er niet ver genoeg in geschroefd!
(En doe wat kopervet op het schroefdraad van de glijpen zodat hij geborgd en ingevet is, en hij er niet vanzelf uit zal vallen, maar de volgende keer toch ook weer makkelijk los zal komen omdat hij niet vastgerot zal zitten, EN je ook nog eens het schroefdraad spaart)
Ok dan, daar wordt ie idd niet beter van...!
Sja, ik had weer eens een motor die ik moest prutsen.Dus leek het me goed ook hier weer eens wat van me te laten horen.
Overigens is jouw kuip inmiddels niet zo mooi meer.Ik was tegen een BMW M7 aangereden.
niet alle vuil krijg je weg als je de remklauw er op laat zitten
en met schroef dat was me wel op gevallen maar heb de motor zo gekocht maar zal hem wel aan draaien als ik weer tijd heb
moet toch eerst nog wachten met rijden tot ik rijbewijs heb voor motor.
Als je toch nog moet wachten tot je je rijbewijs hebt. Gelijk de remmen uit elkaar en reviseren!verse remmen en je bent gelijk verwend voor de rest van je motortijd
Hé hallo allemaal,
Ik laat mijn gezicht hier ook weer eens zien.
Natuurlijk heb ik gelijk een vraagje.
Afgelopen week heb 2 Fireblade's (SC44/929RR) gekocht. De ene start loopt en rijdt maar ziet er uit alsof hij door een kinderdagverblijf met potten vingerverf is "gespoten" en de ander ziet er super uit (in Repsol kleuren gespoten en wat accessoires) maar deze schijnt boven de 4000 rpm een ratel te hebben en soms zou onder de 2000 rpm het olielampje gaan branden. Het is verder starten lopen en rijden (Vorige eigenaar heeft er 2 mnd geleden nog een reis mee door Duitsland gemaakt en vorig jaar de versnellingsbak voor zo'n € 1.500,- laten reviseren. De ratel is naderhand ontstaan en daarmee is hij nog een keer naar werk op en neer gereden) maargoed door deze mededeling beschouw ik het blok zelf maar als verloren al kan het natuurlijk iets kleins zijn.
Nu is mijn idee om de kappen, tank en velgen van de "Repsol" over te zetten op het "lelijke eendje". Tevens lijkt het me verstandig om gelijk wat onderhoud uit te voeren aangezien dit 2000km maar wel 2jr geleden is.
Wat heb ik nodig en welke producten adviseren jullie + waar deze te kopen? Gewoon een straatmotor, ik rijd al een oud wijf en heb geen circuit plannen met bijbehorende ultra superdeluxe extra high performance vloeistoffen oid maar wel gewoon goed spul graag.
- Olie
- Oliefilter
- Luchtfilterelement
- Remvloeistof
- Koelvloeistof
- Bougies heb ik al (4x nieuwe irridium NGK in doosje twv € 90,- kreeg ik erbij)
@ Electrric94: Geen idee, ik heb 2 linkerhanden en durf het zo niet te zeggen + ook de handigheid niet om dat te beoordelen. Ik had begrepen dat er al een handmatige spanner op zou zitten. Elders begreep ik weer dat deze ook te strak zou kunnen staan. Denk dat ik hem gewoon weer verkoop met de lelijk gespoten kappen en het nieuwe baasje kan dan dus een flinke meevaller hebben.
Moet er 10W50 of 10W40 in en volsynteeth?
Maatje van me linkte me vandaag jouw filter al. Kans is groot dat 1 van beiden net een nieuw filterelement heeft maar omdat ik het niet weet en alles toch open moet kan ik er maar beter 1 hebben liggen. Waarom heb je dat BMC filterelement weer verwijderd na 1000km en is deze geschikt voor een stock setup (afgezien van een ander dempertje) of moet hij dan echt aan de Powercommander bijv? Is dit BMC filter een droog of een nat filter?