Hét Honda Fireblade topic, Voor alle modellen!

Leerzaame doordraaf altijd goed. Kennis is macht. Ben jij ondertussen al president van de fireblade club?
hahahaha, nee hoor... Ben gewoon een ontzettende blade nerd voor de eerste generaties.. Iets met jeugd, achtergrond en dergelijke..
Overigens bestond er wél een NL fireblade club, maar die zijn ter ziele gegaan voor een jaar of wat terug.. Te weinig leden en geen nieuwe aanwas..
Welnee, de 1e is sowieso de mooiste.
Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik die 23 jaar heb gehad.
Op het frame stond overigens 1991

Ze zijn idd al in 1991 gemaakt (en volgens mij ook al een handvol toegelaten in 1991), maar indien je dat op het frame had staan (typeplaatje), kon het nog wel eens zo zijn dat die niet origineel uit NL kwam? Ik weet dat voor de Amerikaanse markt Honda dat op het typeplaatje zette, maar volgens mij was dat nooit het geval bij de origineel in NL geleverde fietsen (de zogenaamde ED types, ofwel European Direct sales)... Van UK weet ik het niet zeker, maar je komt ze af en toe idd wel tegen met een "afwijkend" typeplaatje...

Maar dat laatste weet ik niét 100% zeker..
 
hahahaha, nee hoor... Ben gewoon een ontzettende blade nerd voor de eerste generaties.. Iets met jeugd, achtergrond en dergelijke..
Overigens bestond er wél een NL fireblade club, maar die zijn ter ziele gegaan voor een jaar of wat terug.. Te weinig leden en geen nieuwe aanwas..


Ze zijn idd al in 1991 gemaakt (en volgens mij ook al een handvol toegelaten in 1991), maar indien je dat op het frame had staan (typeplaatje), kon het nog wel eens zo zijn dat die niet origineel uit NL kwam? Ik weet dat voor de Amerikaanse markt Honda dat op het typeplaatje zette, maar volgens mij was dat nooit het geval bij de origineel in NL geleverde fietsen (de zogenaamde ED types, ofwel European Direct sales)... Van UK weet ik het niet zeker, maar je komt ze af en toe idd wel tegen met een "afwijkend" typeplaatje...

Maar dat laatste weet ik niét 100% zeker..
5-5-1992 is 'ie
MN60TD
 
Ergens staat 91. Op het kenteken staat 92.
Zal je de nieuwe eigenaar hier moeten vragen.
Vroeg dat om de toelichting van Oooosterling te verhelderen. Hij gaf aan niet 100% zeker te zijn van afwijkende typeplaatjes. Welliswaar in de UK maar als jij dat had kwam het dus ook voor in NL.
 
wat ik bedoel @Vuurmesje , is dat volgende framenummers werden uitgeleverd in o.a. Nederland destijds:
1704224276897.png

(dit is overigens het framenr. van een pre-productie fireblade uit 1993)

Wat @--peRRRy-- (naar alle waarschijnlijkheid) bedoelt is dat hij volgend type framenr. plaatje erop heeft gehad (waar in plaats van 1994 dan uiteraard 1991 stond):

1704225003605.png


Als je dan echter naar bovenstaand frame nr kijkt, zie je de "extra" RM in het framenummer staan, wat bijv. in bovenstaand geval betekent dat deze origineel uitgeleverd kan zijn in bijv. Australië, maar ook Canada heeft deze extra code erin staan (en wellicht Amerika ook en/of Engeland)..

Ook ken ik het 2e plaatje niet (met bouwjaar) als een origineel voor NL geproduceerde fiets, volgens fabrikant. Het kan wél zijn dat de fabrikant intern gaat schuiven met motoren, als bijv. de vraag in het ene land véél hoger is naar een type motorfiets, dan een ander land. Maar dan nog kan dat ook niet onbeperkt, aangezien je in 1991 nog géén Europese typegoedkeuring had en modellen niet onbeperkt kon uitwisselen tussen de verschillende landen..

Overigens kan er wél 1991 ingestaan hebben, maar pas in 1992 is gekentekend. Honda begint meestal al 6 maand voor introductie met het produceren van motoren, enerzijds voor het 'inwerken' van de lopende band, maar ook div. motoren moeten voor introductietesten met journalisten worden geproduceerd (veelal in de herfst of winter introduceren de fabrikanten ze, en het liefst door de journalisten te fêteren om naar zonnige oorden te vliegen op kosten van de fabrikant) en hoe anders kan de hele wereld worden voorzien van een nieuwe model, die iedereen op hetzelfde moment wil hebben?

Daarom kunnen productiejaar (dat geeft het framenummer aan) en datum op kenteken ook nog verschillen. Maar ook 'parallel-import' (ofwel grijs importeren) kan daartoe aan hebben bijgedragen..

Dit is een korte, beknopte, uitleg...8-)
 
wat ik bedoel @Vuurmesje , is dat volgende framenummers werden uitgeleverd in o.a. Nederland destijds:
Bekijk bijlage 1958839
(dit is overigens het framenr. van een pre-productie fireblade uit 1993)

Wat @--peRRRy-- (naar alle waarschijnlijkheid) bedoelt is dat hij volgend type framenr. plaatje erop heeft gehad (waar in plaats van 1994 dan uiteraard 1991 stond):

Bekijk bijlage 1958842

Als je dan echter naar bovenstaand frame nr kijkt, zie je de "extra" RM in het framenummer staan, wat bijv. in bovenstaand geval betekent dat deze origineel uitgeleverd kan zijn in bijv. Australië, maar ook Canada heeft deze extra code erin staan (en wellicht Amerika ook en/of Engeland)..

Ook ken ik het 2e plaatje niet (met bouwjaar) als een origineel voor NL geproduceerde fiets, volgens fabrikant. Het kan wél zijn dat de fabrikant intern gaat schuiven met motoren, als bijv. de vraag in het ene land véél hoger is naar een type motorfiets, dan een ander land. Maar dan nog kan dat ook niet onbeperkt, aangezien je in 1991 nog géén Europese typegoedkeuring had en modellen niet onbeperkt kon uitwisselen tussen de verschillende landen..

Overigens kan er wél 1991 ingestaan hebben, maar pas in 1992 is gekentekend. Honda begint meestal al 6 maand voor introductie met het produceren van motoren, enerzijds voor het 'inwerken' van de lopende band, maar ook div. motoren moeten voor introductietesten met journalisten worden geproduceerd (veelal in de herfst of winter introduceren de fabrikanten ze, en het liefst door de journalisten te fêteren om naar zonnige oorden te vliegen op kosten van de fabrikant) en hoe anders kan de hele wereld worden voorzien van een nieuwe model, die iedereen op hetzelfde moment wil hebben?

Daarom kunnen productiejaar (dat geeft het framenummer aan) en datum op kenteken ook nog verschillen. Maar ook 'parallel-import' (ofwel grijs importeren) kan daartoe aan hebben bijgedragen..

Dit is een korte, beknopte, uitleg...8-)
1e foto rechts onder
 
dat PVA nummer bedoel je perrry?
dat is de het nummer van de typegoedkeuring of homolegatie... Nieuwe type motorfiets ('92, fireblade) is dus in 1991 al gehomologeerd (onder het goedkeuringsnummer 91/6527) voor toelating tot het openbaar verkeer.. Heeft niets met het bouwjaar te maken..
 
dat PVA nummer bedoel je perrry?
dat is de het nummer van de typegoedkeuring of homolegatie... Nieuwe type motorfiets ('92, fireblade) is dus in 1991 al gehomologeerd (onder het goedkeuringsnummer 91/6527) voor toelating tot het openbaar verkeer.. Heeft niets met het bouwjaar te maken..
Oh, ok dan heb ik dat destijds niet goed begrepen.
Dan is het gewoon een 92er
IMG20200201163328.jpg

Laatste foto die ik heb gemaakt
 
wat ik bedoel @Vuurmesje , is dat volgende framenummers werden uitgeleverd in o.a. Nederland destijds:
Bekijk bijlage 1958839
(dit is overigens het framenr. van een pre-productie fireblade uit 1993)

Wat @--peRRRy-- (naar alle waarschijnlijkheid) bedoelt is dat hij volgend type framenr. plaatje erop heeft gehad (waar in plaats van 1994 dan uiteraard 1991 stond):

Bekijk bijlage 1958842

Als je dan echter naar bovenstaand frame nr kijkt, zie je de "extra" RM in het framenummer staan, wat bijv. in bovenstaand geval betekent dat deze origineel uitgeleverd kan zijn in bijv. Australië, maar ook Canada heeft deze extra code erin staan (en wellicht Amerika ook en/of Engeland)..

Ook ken ik het 2e plaatje niet (met bouwjaar) als een origineel voor NL geproduceerde fiets, volgens fabrikant. Het kan wél zijn dat de fabrikant intern gaat schuiven met motoren, als bijv. de vraag in het ene land véél hoger is naar een type motorfiets, dan een ander land. Maar dan nog kan dat ook niet onbeperkt, aangezien je in 1991 nog géén Europese typegoedkeuring had en modellen niet onbeperkt kon uitwisselen tussen de verschillende landen..

Overigens kan er wél 1991 ingestaan hebben, maar pas in 1992 is gekentekend. Honda begint meestal al 6 maand voor introductie met het produceren van motoren, enerzijds voor het 'inwerken' van de lopende band, maar ook div. motoren moeten voor introductietesten met journalisten worden geproduceerd (veelal in de herfst of winter introduceren de fabrikanten ze, en het liefst door de journalisten te fêteren om naar zonnige oorden te vliegen op kosten van de fabrikant) en hoe anders kan de hele wereld worden voorzien van een nieuwe model, die iedereen op hetzelfde moment wil hebben?

Daarom kunnen productiejaar (dat geeft het framenummer aan) en datum op kenteken ook nog verschillen. Maar ook 'parallel-import' (ofwel grijs importeren) kan daartoe aan hebben bijgedragen..

Dit is een korte, beknopte, uitleg...8-)
Dank voor je uitleg. Heb nooit naar een plaatje gekeken. Kocht een motor en ging ermee rijden. Een aantal onderwerpen wist ik wel uit de motorbladen en de nodige aannames maar zo uitgebreid als wat jij aangeeft is wel zo verhelderend.
 
Ik schrijf snel een berichtje met een vraag, want sta vertrekkensklaar naar het werk en kom er deze avond op terug.
Deze morgend heel vroeg naar de motorkeuring gegaan voor invoer NL motorfiets naar België. (bezit de brommer al 3 jaar, maar moet ze nog inschrijven)
Het model is dit jaar 30jaar geworden en wordt afgekeurd wegens verlichting te laag.
Dom van mij, ik heb de gok genomen en verloren.
Waar is de stelschroef om deze naar boven te richten? Achter de rubbers?
Ik heb er nog maar 2min naar gekeken, maar kijk er deze avond wat dieper op door.
Maar ik gok (alweer) dat de specialisten van de SC28 2e generatie dit vanbuiten kennen. :Y ;)

20220406_115746.jpg
 
Nooit zelf hoeven doen, maar volgens mij zijn het de beide schroeven centraal naast elkaar, onderaan de achterzijde van de koplamp bij een 94/95 fireblade. (Zie onderstaand foto). Volgens mij is er 1 voor de horizontale verstelling en 1 voor de verticale verstelling maar welke weet ik niet..

maar met een extra koplamp, een schroefmachine en 5 min. tijd kom je heel ver... 8-) :+....
Conclusie:
  • De beide centrale schroeven aan de achterzijde, onderaan en naast elkaar (met de kruiskopjes, centraal tussen de lampen) zijn voor de horizontale verstelling (ofwel de breedte);
  • De beide bovenste schroeven aan de achterzijde van de koplamp (aan de buitenzijde, boven mijn duim op de foto zit die voor de rechterzijde), zijn voor de verticale verstelling (ofwel de hoogte). Detailopname is foto 2, waarop staat dat rechtsom de lichtstraal naar boven wordt bijgesteld..

IMG_0865.jpeg

IMG_0866.jpeg

Hoor graag of het gelukt is @oldskoolgsxr

Trouwens, mooie blade!

(zijn de stickers origineel? zien er namelijk aftermarket uit op het ploattie)..
 
Laatst bewerkt:
Vind dit èèn van de mooiste blades die Tiger. Kippie (vrouw van Ghetto Bassie) had er zo eentje. Hij/zij zouden kunnen oordelen over de stickers. Maar zou ook kunnen dat het hele plaatwerk aftermarket is toch?

Ben niet zo'n kenner maar op mijne zit ook Ali spul. De ene lijkt origineel maar is het niet, de andere is duidelijk afwijkend. Ging voor wat ik mooi vond na een val en op de andere heel goedkoop kuip kunnen scoren in de kleuren die erop zat.

Vraag mij toch Oooosterling waar jij alle kennis vandaan hebt gehaald. De afstelling uit een WPHB maar de details van stickers..... hulde man.
 
Vind dit èèn van de mooiste blades die Tiger. Kippie (vrouw van Ghetto Bassie) had er zo eentje. Hij/zij zouden kunnen oordelen over de stickers. Maar zou ook kunnen dat het hele plaatwerk aftermarket is toch?

Ben niet zo'n kenner maar op mijne zit ook Ali spul. De ene lijkt origineel maar is het niet, de andere is duidelijk afwijkend. Ging voor wat ik mooi vond na een val en op de andere heel goedkoop kuip kunnen scoren in de kleuren die erop zat.

Vraag mij toch Oooosterling waar jij alle kennis vandaan hebt gehaald. De afstelling uit een WPHB maar de details van stickers..... hulde man.
Stickers of complete panelen??
 
Vraag mij toch Oooosterling waar jij alle kennis vandaan hebt gehaald. De afstelling uit een WPHB maar de details van stickers..... hulde man.
Zoals gezegd, een nerd, ontzettende pietlut, liefhebber, ervaringsdeskundige e.d. die ook regelmatig zijn neus heeft gestoten. Daarbij komt dat 'ouwe' meuk al jaren mijn voorkeur heeft, ik in de jaren '90 ben opgegroeid, dichter bij de organisatie Honda heb gestaan in die tijd dan menig puber, én de eerste generatie blades ontzettend 'hot' zijn momenteel.. Daardoor wordt het voor handelaren e.d. ook wwer 'lucratief' om een graantje mee te pakken, aangezien veel niet meer te krijgen is bij Honda..

Waar anderen Pamela A. e.d. op de kamer hadden, had ik posters van fireblades, RC30/36/45, SP1/2 en dergelijke...
 
Nooit zelf hoeven doen, maar volgens mij zijn het de beide schroeven centraal naast elkaar, onderaan de achterzijde van de koplamp bij een 94/95 fireblade. (Zie onderstaand foto). Volgens mij is er 1 voor de horizontale verstelling en 1 voor de verticale verstelling maar welke weet ik niet..

maar met een extra koplamp, een schroefmachine en 5 min. tijd kom je heel ver... 8-) :+....
Conclusie:
  • De beide centrale schroeven aan de achterzijde, onderaan en naast elkaar (met de kruiskopjes, centraal tussen de lampen) zijn voor de horizontale verstelling (ofwel de breedte);
  • De beide bovenste schroeven aan de achterzijde van de koplamp (aan de buitenzijde, boven mijn duim op de foto zit die voor de rechterzijde), zijn voor de verticale verstelling (ofwel de hoogte). Detailopname is foto 2, waarop staat dat rechtsom de lichtstraal naar boven wordt bijgesteld..

Bekijk bijlage 1959324

Bekijk bijlage 1959327

Hoor graag of het gelukt is @oldskoolgsxr

Trouwens, mooie blade!

(zijn de stickers origineel? zien er namelijk aftermarket uit op het ploattie)..
Het was een late werkdag vandaag. Maar ik lees nu net het bericht.
Ik wil je al heel hartelijk danken voor de duidelijke uitleg. :t :t U bent wel een kenner van het model zo blijkt.
En aan uw ogen is ook weinig verkeerd. Het model heeft volledig originele kuipen rondom. In ABS dus. Geen poly.
Maar,....1 kuipdeel rechts ter hoogte van de radiator is opnieuw "bestickerd" en dat heeft u juist gezien. Ik heb de motor zo gekocht. Voor de rest is er weinig mis.

Ik wacht even morgenavond om dit tegen een muur te laten schijnen met de juiste dalende hellingshoek en ga dan de buitenste schroefjes rechtsom aandraaien tot gewenste hoogte.

Nog 1 tje van dezelfde kant. Andere kant is volledig correct in de verf en originele stickers.
20220118_160735 - kopie.jpg



Ik ben zeker honda fan, wegens de superieure bouwkwaliteit van deze motoren. Net een stapje hoger dan de andere 3 japanners in die jaren.
Ook ik ben opgegroeid in de jaren eind 80 begin 90, maar mijn pad heeft meer suzuki gekruisd. Dit kwam door de suzuki dealer die dichtbij zat en racete op gsx en gsxr. Zodoende heb ik meer kaas gegeten van de oliekoelers van suzuki.
Heb ook kawa's gehad. Van yamaha het minste. De FZR1000 was niet mijn ding, maar het is eerder toeval dat dit minder mijn pad heeft gekruist.
20200821_132835_resized.jpg


De CBR 600 F PC25 is ook een bere goede motor.
Heb er 2 van gehad.
Met 27jaar tussen beide brommers. Uit nostalgie teruggekocht.
Tip : koop er nu nog snel 1 in de mooie rood/witte originele kleuren, want de prijzen stijgen hiervan ook reeds een beetje momenteel.

20220428_161940.jpg

1996 cbr 600 f2 (1) - kopie.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi 👋🏻

Toevallig iemand hier een originele sc28 1992 rem schakel set liggen ter overname?

Gr. JFJ
 
Terug
Bovenaan Onderaan