Hét Honda Fireblade topic, Voor alle modellen!

Maar hee het is wel een Blade topic toch ? 😎

Bekijk bijlage 1960321
IMG_8258.jpeg
Bekijk bijlage 1960321
IMG_4516.jpeg
 
Laatst bewerkt:
20230707_133832.jpg

IMG-20220606-WA0021.jpg


Dit is van 2022 en 2023.
Ik heb een paar goede vrienden in de Dordogne met veel passie voor vintage motoren.
Ze zijn super tof en zeer vrijgevend. Ze hebben heeeeel veel leuke motoren die we dan samen gaan testen.
Omdat ik niet met lege handen kan aankomen om ze te bedanken, heb ik een klein oldtimerke gekocht en ga dan in 2 of 3 dagen via de D wegen naar daar. Intussen links en rechts gedag zeggen aan motorvrienden. Ik had een koffer nodig voor al de cadeau's die ik meenam. Uiteraard neem ik mijn racepak mee.
Voor 2024 staan er 2 reizen op het programma en als ik heel braaf ben mag ik de net aangekochte renault 5 turbo 2 besturen. Meerijden is ook leuk, maar ik ga proberen het ding te carjacken en zelf te rijden. :9~
IMG-20231005-WA0007.jpg


En ook een CR500 enduro aan de tand voelen. Maar hiervoor ga ik wat spieren kweken en gezonder moeten eten. Het zijn daar allemaal enduro specialisten.


Dan is er ook nog die akelige ktm 1290 superduke RR met vitamienenkitje die ik in 2023 (zonder elektronische hulp) maar 10 minuten halvelings de baas kon op de openbare weg. Het is uiterst zelden dat ik zo diep onder de indruk was van de kracht van een motor. In de hernemingen is dat spul zo sterk als een motogp. Tussen +-100 en +-200kmh. Daarna loopt de gp uit zag ik op een YTfilmpje. Eerste 3 versnellingen zonder elektronica hulp niet volledig open te draaien. Waanzinnig....met het intikken verhoogt mijn hartslag reeds.
apres-midi-292.jpg
Maar we dwalen af.....de fireblade dus.
Deze race word ik 2e denk ik met mijn 1000€ fietsje. Tijd vliegt en mijn geheugen wordt vaag. Kan ook 12e of 22e zijn. Maar ik denk 2e
;)
(ik zie dat er een gopro (was toen net in de winkel) op zat van een vriend. Dat was de enige keer, want het is eraf gevlogen...ik hou niet zo van dat gefilm. Heb ik later ook nooit meer gedaan)
 
Laatst bewerkt:
We hebben schijnbaar veel overeenkomsten @oldskoolgsxr 8-) ..

Grappig trouwens om te lezen dat de PC25 weer in de belangstelling staat (en idd een van de mooiste kleuren is de - volgens mij zo uit mijn hoofd de - 1991 kleuren inderdaad).. Als jonge guppenkop tientallen van die dingen nieuw mogen 'ontkratten' als ze vanaf de boot kwamen en werden uitgeleverd door Honda. Allemansfiets die destijds ook bijzonder veel aan vrouwen verkocht werden, puur omdat het zo mooi reed, zat en niet agressief was en toch mooie kleurstellingen had..

Jammie's en suzi's hadden we dan iets minder mee (al is mijn pa een suzuki fan), kwaliksakie komt er hier nooit meer in na div. slechte ervaringen (o.a. een ZZR 600 blok wat met 6000 km (!) naar z'n grootje is omdat er een gietfout in de zuigers zat. Niets vergoed gekregen, veel geld gekost)

en om dan maar weer on-topic te gaan, hier o.a. de mijne:
Bekijk bijlage 1959616Bekijk bijlage 1959618
(heb wel de velgen grijs laten poedercoaten, vond ik mooier dan de origineel zwarte. Dat laatste maakt de voorkant zo 'donker'.
En momenteel ligt de tank bij de spuiter om met originele stickers weer nieuw te spuiten - zaten naar mijn mening té veel plekjes op om zo te laten)

Zelfs zo origineel dat ik er ook 'hatelijke' dingen bij heb (overigens niet gemonteerd _O-):
Bekijk bijlage 1959615

De rest van deze honda fanboy vloot:

Bekijk bijlage 1959620Bekijk bijlage 1959622
Bekijk bijlage 1959623Bekijk bijlage 1959624
(al is de ST1100 inmiddels verkocht, er een Tiger 1050 voor terug gekomen en staat de CBR 1000 ook in de verkoop. Ook is er een extra VFR aangekocht, voor de € 500,- challenge (2024) van het Motor-Forum en heb nog div. projectjes, zoals o.a. te zien aan de (NIEUWE, originele en complete set!) kuipdelen... die hier nog ergens rondslingert..)
misschien heel misschien kan ik er een los peuteren staat al jaaren stil..
de st prima tourfiets, zag een tijdje geleden een filmpje van allen millyard
een st met een af fabriek foutje , zeldzaam..
 
Bekijk bijlage 1960452
Bekijk bijlage 1960453

Dit is van 2022 en 2023.
Ik heb een paar goede vrienden in de Dordogne met veel passie voor vintage motoren.
Ze zijn super tof en zeer vrijgevend. Ze hebben heeeeel veel leuke motoren die we dan samen gaan testen.
Omdat ik niet met lege handen kan aankomen om ze te bedanken, heb ik een klein oldtimerke gekocht en ga dan in 2 of 3 dagen via de D wegen naar daar. Intussen links en rechts gedag zeggen aan motorvrienden. Ik had een koffer nodig voor al de cadeau's die ik meenam. Uiteraard neem ik mijn racepak mee.
Voor 2024 staan er 2 reizen op het programma en als ik heel braaf ben mag ik de net aangekochte renault 5 turbo 2 besturen. Meerijden is ook leuk, maar ik ga proberen het ding te carjacken en zelf te rijden. :9~
Bekijk bijlage 1960455

En ook een CR500 enduro aan de tand voelen. Maar hiervoor ga ik wat spieren kweken en gezonder moeten eten. Het zijn daar allemaal enduro specialisten.


Dan is er ook nog die akelige ktm 1290 superduke RR met vitamienenkitje die ik in 2023 (zonder elektronische hulp) maar 10 minuten halvelings de baas kon op de openbare weg. Het is uiterst zelden dat ik zo diep onder de indruk was van de kracht van een motor. In de hernemingen is dat spul zo sterk als een motogp. Tussen +-100 en +-200kmh. Daarna loopt de gp uit zag ik op een YTfilmpje. Eerste 3 versnellingen zonder elektronica hulp niet volledig open te draaien. Waanzinnig....met het intikken verhoogt mijn hartslag reeds.Bekijk bijlage 1960463Maar we dwalen af.....de fireblade dus.
Deze race wordt ik 2e denk ik met mijn 1000€ fietsje. Tijd vliegt en mijn geheugen wordt vaag. Kan ook 12e of 22e zijn. Maar ik denk 2e
;)
(ik zie dat er een gopro (was toen net in de winkel) op zat van een vriend. Dat was de enige keer, want het is eraf gevlogen...ik hou niet zo van dat gefilm. Heb ik later ook nooit meer gedaan)
Geweldig verhaal !!! En leuk kan zo’n oude 5 👏
 
Hi firebladerijders,

Ik ben van plan een 2007 fireblade te kopen met 32000 km. Onderhoud is de afgelopen 7 jaar door de eigenaar zelf gedaan dus geen historie op papier.

Zijn er specifieke zwakke punten of kwaaltjes waar ik op moet letten bij de bezichtiging, welke typerend zijn voor dit model?

Proefrit zit er met de pekel helaas niet in aangezien de motor nooit zout heeft gezien.

Plaatje voor weergave van het model/bj.
 

Bijlagen

  • images.jpeg
    images.jpeg
    9 KB · Weergaven: 0
Het is een sterkte, betrouwbare motor met voor zover ik weet, weinig echte zwakke punten. De slijtagedelen zoals ketting, remblokken en banden zijn eenvoudig te checken. Maar ik zou een 2e hands motor nooit kopen zonder proefrit. Ik zou hem koud willen horen en als ie goed warm is, willen rijden. Weet je zeker dat de kmstand klopt?
 
Hi firebladerijders,

Ik ben van plan een 2007 fireblade te kopen met 32000 km. Onderhoud is de afgelopen 7 jaar door de eigenaar zelf gedaan dus geen historie op papier.

Zijn er specifieke zwakke punten of kwaaltjes waar ik op moet letten bij de bezichtiging, welke typerend zijn voor dit model?

Proefrit zit er met de pekel helaas niet in aangezien de motor nooit zout heeft gezien.

Plaatje voor weergave van het model/bj.

De gebruikelijke dingen kunnen stuk gaan zoals:
Nokkenas ketting spanners, dynamo's, spanningsregelaars.
Verder zijn de versnellingsbakken niet per- se een zwak punt maar gaan wel snel stuk bij onkunde,
Zo bleek er bij de mijne een stuk uit de schakelwals getrapt te zijn, waardoor ik de bak heb vervangen dus zeker als er een quick shifter opzit echt een proefrit maken en door z'n versnellingen heengaan en goed luisteren naar vreemde geluiden en gedrag. Vervangen van de bak is als je een gebruikt exemplaar kan vinden binnen 2 uurtjes te doen vanwege het feit dat het een casette style is dus geen ramp.
 
Het is een sterkte, betrouwbare motor met voor zover ik weet, weinig echte zwakke punten. De slijtagedelen zoals ketting, remblokken en banden zijn eenvoudig te checken. Maar ik zou een 2e hands motor nooit kopen zonder proefrit. Ik zou hem koud willen horen en als ie goed warm is, willen rijden. Weet je zeker dat de kmstand klopt?
Dank je!

Nee kmstand weet ik niet zeker. Hoop wat af te kunnen zien aan slijtage van handvatten, stepjes, steenslag onderkuip ed.

Terecht punt wat je noemt mbt de proefrit. Ga ik nog eens over nadenken.
 
De gebruikelijke dingen kunnen stuk gaan zoals:
Nokkenas ketting spanners, dynamo's, spanningsregelaars.
Verder zijn de versnellingsbakken niet per- se een zwak punt maar gaan wel snel stuk bij onkunde,
Zo bleek er bij de mijne een stuk uit de schakelwals getrapt te zijn, waardoor ik de bak heb vervangen dus zeker als er een quick shifter opzit echt een proefrit maken en door z'n versnellingen heengaan en goed luisteren naar vreemde geluiden en gedrag. Vervangen van de bak is als je een gebruikt exemplaar kan vinden binnen 2 uurtjes te doen vanwege het feit dat het een casette style is dus geen ramp.
Top, dank je!
 
Dank je!

Nee kmstand weet ik niet zeker. Hoop wat af te kunnen zien aan slijtage van handvatten, stepjes, steenslag onderkuip ed.

Terecht punt wat je noemt mbt de proefrit. Ga ik nog eens over nadenken.
Ik heb voor mijzelf ook altijd de vuistregel om nooit een motor te kopen zonder proefrit. Maar ieder moet natuurlijk doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ook in een (korte) proefrit kan je nog dingen over het hoofd zien.
Verder zou ik inderdaad ook goed luisteren of je iets van een ratel/NAKS kan horen.
 
Een ratelende NAKS is bij die dingen (fireblades, eerdere types) ook een fluitje van een cent (en 2 M6 boutjes + pakking) om te vervangen.. Zo'n ratel deins ik niet voor terug.
Bij bijv. een 1000F mag je de kleppendeksel, nokkenasketting e.d. (intern) gaan lichten, dat zijn andere toch iets complexere operaties..

En als je bij een eerdere gen. VFR of ST een NAKS ratel hoort, dan moet je naar de audicien... (zitten tandwiel aangedreven nokkenassen in _O- )
 
Dank je!

Nee kmstand weet ik niet zeker. Hoop wat af te kunnen zien aan slijtage van handvatten, stepjes, steenslag onderkuip ed.

Terecht punt wat je noemt mbt de proefrit. Ga ik nog eens over nadenken.
Dat zegt niks over hoe er met de motor is omgesprongen. Koud je blok op toeren jagen is niet bevorderlijk voor de levensduur om maar wat te noemen.
Testritje maken, kijken en luisteren hoe het blok oppakt en door de versnellingen gaat (daarbij krachtig optrekken maar ook rustig en geleidelijk doen) losse handjes om te voelen of de motor spoort etc. Zo krijg je een beter beeld dan te kijken naar slijtage gevoelige onderdelen.
 
Een ratelende NAKS is bij die dingen (fireblades, eerdere types) ook een fluitje van een cent (en 2 M6 boutjes + pakking) om te vervangen.. Zo'n ratel deins ik niet voor terug.
Kan je er vanaf de zijkant bij?
Ik meen te herinneren dat bij een aantal Japanse 600 uit begin 2000 een aardige operatie is. Sommige tot het blok verwijderen aan toe.
 
Kan je er vanaf de zijkant bij?
Ik meen te herinneren dat bij een aantal Japanse 600 uit begin 2000 een aardige operatie is. Sommige tot het blok verwijderen aan toe.

Sc28 en sc33 is het te doen door een zijpaneel te verwijderen en de koelslang een beetje omhoog te drukken, letter binnen 15 minuten te vervangen.
600'tjes weet ik niet zo goed zou best moeilijker zijn in een kleiner frame.
latere fireblades is het iets moeilijker sc44 en hoger moet de airbox en dergelijke eraf misschien ook throtthlebodies, misschien dat het lukt met geduld creativiteit en wat flexibele koppelstukken maar dan draai ik liever de boel los.

Heb 2 weken geleden de bougies van de sc57 vervangen dat was nog een beste klus. :+ en voor degene die dat ook wil doen de schroefjes van de tunnels die de airbox op de throttlebodies vast schroeven zijn van peperkoek ik heb er drie stuk gedraaid dus houdt daar rekening mee gaat om 91508-MM5-000. Misschien vast vooruit bestellen ;).

Iemand een idee hoelang shipping met webike duurt?
 
Laatst bewerkt:
Kan je er vanaf de zijkant bij?
Ik meen te herinneren dat bij een aantal Japanse 600 uit begin 2000 een aardige operatie is. Sommige tot het blok verwijderen aan toe.
Zeker geen honda's waar je het over hebt .. ;) .. (600Fjes hadden het als de fireblades, 600RRtjes weet ik het zo niet van)
Volgens mij kun je er vanaf de zijkant wel enigszins bij komen, zeker weten doe ik het niet.. De nokkenasketting zit aan de rechterzijde van het blok, NAKS zit met 2 M6 boutjes op de cilinderkop geschroefd.. Als ik de vergelijking doe met de eerdere gen. blades, is dit gelijk (en derhalve zoals manopmotor aangeeft). Voor sc44 en hoger weet ik het zo niet uit mn bolletje.. en zou het dus volgens manopmotor iets moeilijker zijn..

Iemand een idee hoelang shipping met webike duurt?
Ligt eraan hoe graag je het wil hebben :+ (ofwel welke optie voor verzending heb je aangevinkt?)

Ik heb vorige week wat besteld (zou verzameld worden en a.s. maandag zou alles binnen zijn), en als optie Fedex priority aangegeven.
Normaliter leveren die uit binnen 1 tot 3 dagen (jaja, klopt echt! - eerdere ervaringen - ), dus ik verwacht wel wat deze week. Maar heb ook ervaringen dat het tot 20 dagen kan duren, na verlaten van uw warehouse...
 
Zeker geen honda's waar je het over hebt .. ;) .. (600Fjes hadden het als de fireblades, 600RRtjes weet ik het zo niet van)
Volgens mij kun je er vanaf de zijkant wel enigszins bij komen, zeker weten doe ik het niet.. De nokkenasketting zit aan de rechterzijde van het blok, NAKS zit met 2 M6 boutjes op de cilinderkop geschroefd.. Als ik de vergelijking doe met de eerdere gen. blades, is dit gelijk (en derhalve zoals manopmotor aangeeft). Voor sc44 en hoger weet ik het zo niet uit mn bolletje.. en zou het dus volgens manopmotor iets moeilijker zijn..


Ligt eraan hoe graag je het wil hebben :+ (ofwel welke optie voor verzending heb je aangevinkt?)

Ik heb vorige week wat besteld (zou verzameld worden en a.s. maandag zou alles binnen zijn), en als optie Fedex priority aangegeven.
Normaliter leveren die uit binnen 1 tot 3 dagen (jaja, klopt echt! - eerdere ervaringen - ), dus ik verwacht wel wat deze week. Maar heb ook ervaringen dat het tot 20 dagen kan duren, na verlaten van uw warehouse...
Ik heb standard gekozen, wacht het nog wel even af heb geen haast gelukkig met motor staat voorlopig toch stil in de schuur. :)

Viel me op dat Webike veel goedkoper is dan cmsnl vandaar dat ik daar een keer heb besteld, maar goed te horen dat het dus al vaker bevallen is.
 
Webike is goedkoper idd. (ong 1/3 tot 1/2 van de prijs van CMS en consorten), maar vergeet de douanekosten ook niet mee te rekenen @manopmotor .. Maar die rekening krijg je ook nog wél.. :+ :+ ( en dan nog kan het uit, áls ze je bestelling niet cancelen omdat de delen toch niet op voorraad zijn of besteld kunnen worden.. Dé vloek van oudere motoren, zucht..)
 
Laatst bewerkt:
Hier het Blaadje mooi klaar voor het seizoen en met dit weertje nog maar een leuk 954RR (sc50) en 1000RR (sc57/sc59) Flyby filmke gemonteerd, blijft genieten dat heerlijke gebleeeeeeer!
 

Bijlagen

  • 20231211_211317.jpg
    20231211_211317.jpg
    331,1 KB · Weergaven: 0
  • 20240113_115357.jpg
    20240113_115357.jpg
    190,7 KB · Weergaven: 0
  • 20240113_115403.jpg
    20240113_115403.jpg
    275,6 KB · Weergaven: 0
  • 20240113_121104.jpg
    20240113_121104.jpg
    207,8 KB · Weergaven: 0
  • 20240113_124829.jpg
    20240113_124829.jpg
    266 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Hier het Blaadje mooi klaar voor het seizoen en met dit weertje nog maar een leuk 954RR (sc50) en 1000RR (sc57/sc59) Flyby filmke gemonteerd, blijft genieten dat heerlijke gebleeeeeeer!
Dat geluid verveelt niet! :9~
Vind de sc57 nog het mooist!
Betekent dat ook dat je al die fireblades nog hebt en erop rijdt? Of is dit nog uit het archief?
 
Dat geluid verveelt niet! :9~
Vind de sc57 nog het mooist!
Betekent dat ook dat je al die fireblades nog hebt en erop rijdt? Of is dit nog uit het archief?
Nee, heb alleen de sc59 en de VFR Crossrunner van de vriendin hier in de staan en met veel plezier op de voorgaande Fireblade's de nodige km's gemaakt. Wat betreft de sound vind ik de sc59 wel het bruutst want in het filmpje is die met DB-killer en de sc50 en sc57 zonder, maar smaken verschillen en dat is maar goed ook!!! :+
 
Mijn bij Webike bestelde originele Honda onderdelen en stickers zijn vanochtend door FedEx in Zama (Kanagawa) Japan opgehaald @manopmotor ... Volgens FedEx worden ze woensdagochtend uitgeleverd en bij mij bezorgd in Duitsland... *O* *O*
(ik wacht het licht sceptisch af, wellicht wordt het donderdag)
Super!! stickers en onderdelen voor je tiger? :)

Ik heb vandaag de rekening gekregen voor het inklaren van de douane dus ik verwacht de boel ergens deze week ook binnen te krijgen.
Kan ik het schatje weer in elkaar zetten.

IMG_20231114_135653780.jpg


Verder nog wat kleine dingetjes aanpakken en ze is weer klaar voor het mooie weer.:9~
 
Div. onderdelen voor een '90 VFR 750 (heb voor 220,- deze erbij gehaald voor de MF 500,- challenge) en div. originele (reserve)stickers voor o.a. een Tiger idd. Niet dat ik de stickers nodig heb, want m'n tiger is (bijna) perfect.

Maar heb nog een extra Tiger ori kuipset met werk liggen en div. originele stickers. Wellicht kan ik t.z.t. wel een 2e set opbouwen met originele stickers, als ik internet weer eens afstruin voor een jaartje of wat 8-) . Want wat is nu mooier als een Tiger? Justum, een pack van 2 Tigers. Want tijgers jagen altijd in groepen :+...
 
Terug
Bovenaan Onderaan