Xenon is wel vaker en sneller kans op strooilicht omdat je niet echt een centraal lichtpunt hebt, maar een buisje met licht. Bij led zie je dat verschil ook weer terugkomen, extreemste geval een lamp vol met tientallen led chips, tot een led lamp met een enkele grotere chips op een rij wat dan nog redelijk lichtbeeld geeft, tot bv Lumileds met een hele dunne rij leds die exact hetzelfde zitten als een halogeen gloeidraad.
Zelf heb ik dan projectors maar als ik achteraf terugkijk naar foto's met 'gewone' leds in de koplampen is de scheidingslijn toch minder strak. Nu met Lumileds echt super netjes. Alleen de stadslichten in led geven 2 rare dots boven de lijn.
[afbeelding]
De basisregel is wel dat je de lamp wel een tikje lager moet afstellen, met halogeen heb je door de beperkte opbrengst er minder last van als een lichtbundel een keer omhoog komt, xenon n zeker led heeft zoveel opbrengst dat is gelijk gevaarlijk.
Het afstellen is met name nodig bij de kits die je op alieexpress koopt en waar ze het niet zo nauw nemen met de kwaliteit maar wel met kwantiteit. Afstellen is geen basisregel maar slechte kwaliteit.
Bij een goede kwaliteit led of xenonlamp is het brandpunt identiek aan het halogeenlampje en heeft dus ook een lichtbeeld wat vergelijkbaar moet zijn. Heb je een lamp waar het brandpunt 0.5mm (ja één halve millimeter) afwijkt van het brandpunt van het halogeenlampje ga je hoogstwaarschijnlijk al boze tegenligger krijgen.
Je lampen naar beneden afstellen is dan de enige optie. Maar, wat heb je dan aan fellere verlichting als je de hoek van de lichtbundel op het wegdek kleiner maakt, op een wittere kleur na niet zo heel veel dus
Dan kun je beter niet op aliexpress kopen en al helemaal niet van één advertentie voor meerdere typen (H4, H7, H...) lampen.8<
Denk dat het een beetje autistisch trekje van mij is dat ik het op de foto's moet zien wat ik krijg bij aanschaf, maar er vast meer sets zijn waarbij het niet op de foto's te zien is, maar het er wel bij zit.
Heb zelf niet zo'n probleem met Ali of ebay, dus daar zal het niet aan liggen.Dan kun je beter niet op aliexpress kopen en al helemaal niet van één advertentie voor meerdere typen (H4, H7, H...) lampen.
Hoe is het op dit moment aangesloten dan? H4 = dimlicht en grootlicht in één, H7 is enkel dimlicht (of grootlicht). Een adapterring verandert niets aan de bedrading.
En die heb je bij Cyclops dus niet nodig, daar kan je de originele kappen zonder aanpassing blijven gebruiken. En dat is ook de reden dat ze vele honderden setjes voor de GS-en leveren. Kijk maar eens bij o.a. de GS-club.https/hilox.eu/automotive/led-v/accessoires/rubber-kappen
Ik ben ook van plan om het groot licht te vervangen voor LED , ik koop ze bij Hilox ,daar hebben ze ook de eventuele rubber afdekkappen
Met een H7 lamp in een H4 unit rijdt je altijd met grootlicht, zal dus verblindend zijn.
Beter koop je dan een H4 lamp voor in de unit en moet je even kijken hoe je alles aansluit. Moet wel te doen zijn hoor. Er is vast ergens ook wel een draadje voor grootlicht.
Wss op Amazon of AliExpress, maar jij bedoelt die met 1 grote led? Lekker links laten liggen en een goeie led pakken, zo weet je zeker dat je lichtbeeld er niet beter op wordt.
Luxeon Z ES of Cree CSP
voor halogeen vervanging moet je zo klein mogelijke LED chips hebben, omdat ze dan zo goed mogelijk op hetzelfde brandpunt in je lamp behuizing (reflector, projector, whatever) geplaatst kunnen worden.
Voor dimlicht is het lichtbeeld het aller belangrijkste. Je wilt zoveel mogelijk licht op de weg, dus onder de horizontale streep. De hotspot (het deel van de bundel met de hoogste intensiteit) moet zo dicht mogelijk bij de horizontale streep zitten.
Vervolgens is een goede koeling van belang. Veel lampen hebben een ventilator. Qua prestaties is dat prima maar wat betreft betrouwbaarheid / levensduur niet.
Er zijn ook lampen met geweven metalen linten. Deze zijn makkelijk te plaatsen in allerlei behuizingen maar je kunt ze eigenlijk niet gebruiken voor dimlicht want de koelprestaties zijn volstrekt onvoldoende.
Luxeon Z ES of Cree CSP
voor halogeen vervanging moet je zo klein mogelijke LED chips hebben, omdat ze dan zo goed mogelijk op hetzelfde brandpunt in je lamp behuizing (reflector, projector, whatever) geplaatst kunnen worden.
Voor dimlicht is het lichtbeeld het aller belangrijkste. Je wilt zoveel mogelijk licht op de weg, dus onder de horizontale streep. De hotspot (het deel van de bundel met de hoogste intensiteit) moet zo dicht mogelijk bij de horizontale streep zitten.
Vervolgens is een goede koeling van belang. Veel lampen hebben een ventilator. Qua prestaties is dat prima maar wat betreft betrouwbaarheid / levensduur niet.
Er zijn ook lampen met geweven metalen linten. Deze zijn makkelijk te plaatsen in allerlei behuizingen maar je kunt ze eigenlijk niet gebruiken voor dimlicht want de koelprestaties zijn volstrekt onvoldoende.
Wilde graag led's zonder mechanische ventilatie, dus heb een setje met passieve koeling dmv strips gekocht. Om uit te zoeken of het niet te warm zou worden in het benauwde morini-lamphuisje, heb ik uitgezocht of de strips binnen of buiten gemonteerd dienen te worden.
De test:
Opstelling
[afbeelding]
Links groot licht, koelstrips buiten, rechts dimlicht, strips in de behuizing gefrommeld
[afbeelding]
Omgevingstemperatuur (dankzij mijn harde werken in de garage)
[afbeelding]
Meting strips "buiten" (alle metingen na ca. 7 minuten branden van de betreffende lamp, voeler in de lampbehuizing)
[afbeelding]
Strips binnen
[afbeelding]
Temperatuur van het glas in beide gevallen
[afbeelding]
maar die meting is waarschijnlijk beinvloed door Monstro's dikke vingers, het glas voelt koeler dan de huid. Sensor van mijn highend meter is een ongeisoleerd stukje draad.....
Aangezien ik normaal m'n motor uitzet bij lang wachten (bruggen/spoorwegovergangen e.d.) verwacht ik niet dat het in de behuizing echt veel warmer dan dit gaat worden. Dus ga ik voor het frommelen in de behuizing, aangezien - volgens de experts - de led pas bij 90gr efficiency gaan verliezen (en dus minder lichtopbrengst leveren).
Juist wel, als jij een lichtpunt ter grote van een euro munt hebt bij wijze van spreken kan je koplamp daar niks van maken, je hebt een centraal lichtpunt nodig net zoals bij een gloeidraad van een halogeenlamp hebt.Grote van de Led maakt niet uit het gaat er over dat de licht emittor op de juiste positie tenopzichte van de lens staat. Dit bepaald of je strooi licht krijgt ja/nee.
Een kleine vraag,
Waar bestellen jullie de Cyclops lampen type H7?
Ben wel benieuwd
Juist wel, als jij een lichtpunt ter grote van een euro munt hebt bij wijze van spreken kan je koplamp daar niks van maken, je hebt een centraal lichtpunt nodig net zoals bij een gloeidraad van een halogeenlamp hebt.
Daarom zie je dus ook bij bv de Action met autolampen dat je er zo een raar lichtbeeld mee krijgt, die gloeidraden zitten er vaak scheef in.
Ik bestel ze in de USA. Maar aangezien ik de importeur voor NL ben bestellen consumenten en dealers die weer bij mij.Een kleine vraag,
Waar bestellen jullie de Cyclops lampen type H7?
Ben wel benieuwd
Onzin. Je weet duidelijk niet wat Cyclops leds zijn, en hoe ze werken of welk lichtbeeld ze geven.Wss op Amazon of AliExpress, maar jij bedoelt die met 1 grote led? Lekker links laten liggen en een goeie led pakken, zo weet je zeker dat je lichtbeeld er niet beter op wordt.
Nou vertel, leg uit dan. De versie ik voorbij heb zien komen zijn de grote Cree leds, daar heb ik helaas al wat slechte ervaring mee, en met mij nog meer.Onzin. Je weet duidelijk niet wat Cyclops leds zijn, en hoe ze werken of welk lichtbeeld ze geven.
https/hilox.eu/automotive/led-v/accessoires/rubber-kappen
Ik ben ook van plan om het groot licht te vervangen voor LED , ik koop ze bij Hilox ,daar hebben ze ook de eventuele rubber afdekkappen