Haarscheurtjes in mijn remschijf?

Pawasaki

Die hard MF'er
15 aug 2007
873
0
Den Haag
Onlangs heb ik mijn achterwiel gedemonteerd. Tijdens het terugplaatsen viel mij op dat er een soort scheurtjes rondom sommige gaten van de remschijf zaten...alleen; ik weet niet of dit dus een haarscheurtje is.

IMG_20121122_153815.jpg
 
ik ga nu veel commentaar krijgen maar ik denk er zo over. ik probeer niemand te overtuigen hiervan of te vertellen dat hij/zij dit moet doen. het is simpelweg een suggestie,

ik zou de schijf laten zitten, het is de veel minder belangrijke achterschijf en daarmee zou ik dat risico wel durven lopen. wel in de gaten houden, neem rondom goede foto's en markeer de plekken waar de scheuren voorkomen even wat meer richting het hart van de schijf (daar waar blokken niet komen). zelf gebruik ik de achterrem niet (hij krijg op zichzelf zonder voor rem erbij het wiel niet eens geblokkeerd :P ) dus zou ik niet bang zijn dat hij het een keer niet doet.

als je hier een slecht gevoel bij zou hebben gewoon niet doen. je moet je wel goed voelen op de motor.

dit is niet aan te raden, geen advies en zonder er erg goed over na te denken zou je dit niet moeten doen
 
Ik gebruik de achterremschijf bijna altijd wel "bij" om de voorkant wat stabieler te houden. Ook tijdens korte bochtjes, stilstaan op een heuvel, noem maar op.

Zal nog eens een goede inspectie-ronde doen. Zal de schijf opmeten en bekijken of er ook andere / grotere scheuren zitten.

..voordat ik het weet heb ik achter ook een zwevende remschijf :+
 
Ik gebruik de achterremschijf bijna altijd wel "bij" om de voorkant wat stabieler te houden. Ook tijdens korte bochtjes, stilstaan op een heuvel, noem maar op.

Zal nog eens een goede inspectie-ronde doen. Zal de schijf opmeten en bekijken of er ook andere / grotere scheuren zitten.

..voordat ik het weet heb ik achter ook een zwevende remschijf :+
Ach, de tijd tussen "voordat je het weet" en "je het weet" is als het onder het rijden gebeurt niet zo lang :P
 
Ik zou het er niet op wagen, als er eenmaal een scheur in zit...

Je zou met de schijf even naar een revisiebedrijf kunnen gaan om hem een penetrant test te kunnen laten geven, dan kun je zien hoe ernstig het is, magnetisch testen is beter, maar dat kan niet iedereen.

Haal je rempook er maar een af, dan besef je ineens hoe vaak je je achterrem gebruikt.
 
(hij krijg op zichzelf zonder voor rem erbij het wiel niet eens geblokkeerd :P ) dus zou ik niet bang zijn dat hij het een keer niet doet.

Dan lijkt het me tijd dat je je remklauw eens schoon moet maken/reviseren...

Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor motor het is. Op de supersport (die ik tot vorig jaar had) gebruikte ik hem ook nooit. Had weining toegevoegde waarde bij normaal gebruik.

Maar op mijn streettracker gebruik ik hem wel vaak (trommelrem) en op de Africa twin ook om te sturen. (en nee, niet alleen slippen maar de vering manipuleren)

Die haarscheuren komen niet uit de lucht vallen. Dus of de remmen zijn niet ok (zuigers komen niet goed terug zodat de blokken op de schijf blijven drukken en dus te heet worden) of de schijf is niet goed gemaakt/oud/etc. Persoonlijk zou ik als je hem niet (vaak) gebruikt laten zitten. Gebruik je hem wel regelmatig; een 2de hands opzoeken. Gebruik je hem vaak; een nieuwe halen.
 
Mijn Twin heeft ook haarscheurtjes in de achterremschijf. Die gaat er met het volgende onderhoud af. Afgelopen winter merkte ik tijdens het "vering manipuleren" dat er een tik in zat. De rest van het jaar geen last meer van gehad ;).
 
Onlangs heb ik mijn achterwiel gedemonteerd. Tijdens het terugplaatsen viel mij op dat er een soort scheurtjes rondom sommige gaten van de remschijf zaten...alleen; ik weet niet of dit dus een haarscheurtje is.

[afbeelding]


Scheuren kunnen veel verder lopen wat je niet direkt ziet, ik zou zegge check het met metalcheck en voor alle zekerheid meteen vervangen.
 
Als linksonder ook een scheur is, dan zou ik m maar eens snel vervangen.

Dat ie scheurt of in stukken breekt is niet zo erg, als die losse of losrakende stukken vervolgens je achterwiel volledig blokkeren ga je gegarandeerd op je plaat.
 
Ik zou het er niet op wagen, als er eenmaal een scheur in zit...

Je zou met de schijf even naar een revisiebedrijf kunnen gaan om hem een penetrant test te kunnen laten geven, dan kun je zien hoe ernstig het is, magnetisch testen is beter, maar dat kan niet iedereen.

Haal je rempook er maar een af, dan besef je ineens hoe vaak je je achterrem gebruikt.

Zo'n ze zo'n test gratis?
Ik zou bijna denken dat die test een paar tientjes kost.
Laat je nou net ook al voor een paar tientjes een nieuwe achterremschijf hebben. :P

Zelf zou ik me er geen zorgen om maken.
Remmen doe je met je voorwiel, want je voorband is goedkoper en de achterband slijt al te snel. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan