Halfhelm met DOT keur.

JanTjeerd

Rookie
9 jan 2021
18
4
Hallo, ik heb op amazon een leuke halfhelm gezien, deze draagt een DOT 4 keurmerk. Amerikaanse politie dragen ze ook wel in de warmere Staten, gelukkig is de helm er ook in het matzwart. Mogen die dingen hier ook?
 
Zolang je een helm op hebt zal niemand je daarop controleren.
Heb je een linkje?

Dat de Amerikaanse politie er mee rijdt zegt niks over de veiligheid, er zijn daar staten waar oordoppen verboden zijn voor motorrijders omdat je het verkeer minder zou horen... Ook mogen daar heel wat politiekorpsen niet in motorkleding rijden omdat die niet herkenbaar zouden zijn als politie en in de weg zouden zitten bij een achtervolging te voet.
Dat stel holbewoners dus niet te veel van aantrekken.
 
Google werd ik niet veel wijzer van. Erwin heeft waarschijnlijk wel gelijk, ware het niet dat het uiterlijk behoorlijk afwijkt van wat hier gangbaar is.
 
Google werd ik niet veel wijzer van. Erwin heeft waarschijnlijk wel gelijk, ware het niet dat het uiterlijk behoorlijk afwijkt van wat hier gangbaar is.
Maar heb je een linkje?
Wie weet weet iemand van hier vrijwel een zelfde helm die wel gewoon Europees gekeurd is.
 
Die pothelmpjes en type Duitse legerhelmen zijn meestal niet gekeurd.
Ik geloof dat een helm zo groot moet zijn dat de oren mee beschermd zijn,dan vallen die dus allemaal af.
Redelijk normaal ook,je kan waarschijnlijk even goed een fiets of skihelm dragen.
 
Ik heb niet echt een inhoudelijk ter zake doende bijdrage maar ik moest gelijk hieraan denken, eerlijk gezegd 😇

47558804_23995812.jpg


En door....
 
DOT -> Department Of Transportation dat kun je vergelijken met de RDW in Nederland en de TÜF van Duitsland.
DOT geeft aan dat spullen goedgekeurd zijn voor de Amerikaanse markt, veelal te zien op banden, wil jij het hier gebruiken moet er de Europese goedkeuringsteken in staan -> CE
 
Google werd ik niet veel wijzer van. Erwin heeft waarschijnlijk wel gelijk, ware het niet dat het uiterlijk behoorlijk afwijkt van wat hier gangbaar is.
Ligt er aan waar je op zoekt... zoek naar iets als "welke motor helmen zijn toegestaan in nederland" en je vind een zee van informatie, zoals deze bijvoorbeeld: Helmen: alles wat je moet weten - Motor.NL

Als er bij de product-omschrijving niks staat over een ECE keurmerk dan kun je er van uit gaan dat hij niet toegestaan is.
 
Ach, het gaat maar om jouw hoofd. Wat maakt het uit wat voor helm je op ze, wat kan er nu mis gaan? Gewoon zo goedkoop en vaag mogelijk....

Volgens mij is een helm het laatste waar je o moet bezuinigen en ook het laatste dat je van sites als Amazon en Ali-express moet kopen.

Ga gewoon naar en winkel, ga helmen passen die goedgekeurd zijn en koop er daar dan ook 1.
 
Ik zeg gewoon doen en geen vragen stellen….. :?

Maargoed, je stelt de vraag en ik neem aan dat je al twijfelt…..en bij twijfel niet doen zegt men.
 
Voor hoe ik het lees is veiligheid voor hem de vraag niet, meer of het goedgekeurd is. Dat is het niet. De praktijk wijst echter uit dat er niet op gecontroleerd wordt.

Nu is mijn helm ook niet meer goedgekeurd. Iedere ECE helm van de nieuwste keur mag geen opgebouwde communicatie set meer hebben anders dan fabrieksaf optie. Denk dat er al heel wat ''afkeur'' helmen van €500+ rondrijden dus.

Helmen met ECE keur zijn gewoon veilig. Of deze nou €60 of €600 kost. Verschil zit in afwerking, merknaam, comfort, merknaam, bouwkwaliteit, merknaam, geluidsdemping en had ik al gezegd merknaam...
 
In New Hampshire zag ik motorpolitie met een pet op rijden. Politie op de fiets droeg wel een helm, maar ook een zwart pak in het donker en de fiets had geen licht.
 
Voor hoe ik het lees is veiligheid voor hem de vraag niet, meer of het goedgekeurd is. Dat is het niet. De praktijk wijst echter uit dat er niet op gecontroleerd wordt.

Nu is mijn helm ook niet meer goedgekeurd. Iedere ECE helm van de nieuwste keur mag geen opgebouwde communicatie set meer hebben anders dan fabrieksaf optie. Denk dat er al heel wat ''afkeur'' helmen van €500+ rondrijden dus.

Helmen met ECE keur zijn gewoon veilig. Of deze nou €60 of €600 kost. Verschil zit in afwerking, merknaam, comfort, merknaam, bouwkwaliteit, merknaam, geluidsdemping en had ik al gezegd merknaam...
Dat is niet altijd zo..... ze voldoen aan de op het moment van keuring geldende normen. Die worden gelukkig wel steeds strenger.

De afgebeelde helm is bijvoorbeeld ook ECE goedgekeurd volgens de toen geldende norm. Het gedeelte waar het gaas zit biedt echter geen bescherming tegen indringen van objecten van buitenaf, omdat de fabrikant destijds zelf aan mocht geven waar bepaalde penetratie en impacttest moesten plaatsvinden. Nu is dat niet meer zo.....

Deze helm is dus wel goedgekeurd maar absoluut gezien niet veilig. Het is ook nog steeds een kwestie van logisch nadenken.
 

Bijlagen

  • BMW_City1.jpg
    BMW_City1.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Nu is mijn helm ook niet meer goedgekeurd. Iedere ECE helm van de nieuwste keur mag geen opgebouwde communicatie set meer hebben anders dan fabrieksaf optie. Denk dat er al heel wat ''afkeur'' helmen van €500+ rondrijden dus.
Je helm is nog steeds goedgekeurd, in ECE 22.06 staat alleen dat als een helm de mogelijkheid heeft voor een ingebouwde intercom hij ook getest moet worden met die ingebouwde intercom. Dit geld niet voor universele intercoms.
Dat de Luxemburgse politie dat niet helemaal snapte was een ander verhaal....
 
Terug
Bovenaan Onderaan