Halogeen lampen

johanv

MF veteraan
1 mrt 2003
1.130
12
Hallo,

Ik heb halogeenlampen(streetfighterkuipje) gemonteerd op mijn Yamaha XZ550(1986), deze zijn 2x 20 Watt. De originele lamp van de XZ is minder(30?) daarom branden de halogeens zwak en met groot licht aan nog zwakker.

Kan ik ergens in mijn elec. systeem iets van een weerstand verwijderen/aanpassen om meer vermogen naar de koplamp te sturen? Ik wil liever geen stroom van m'n accu gebruiken zodat deze nog steeds oplaad als ik m'n licht aan heb.



PS: De vraag is ongetwijfeld al eerder voorbijgekomen maar de zoekfunctie werkt momenteel niet, daarom kan ik het niet opzoeken.
 
Hallo,

Ik heb halogeenlampen(streetfighterkuipje) gemonteerd op mijn Yamaha XZ550(1986), deze zijn 2x 20 Watt. De originele lamp van de XZ is minder(30?) daarom branden de halogeens zwak en met groot licht aan nog zwakker.

Kan ik ergens in mijn elec. systeem iets van een weerstand verwijderen/aanpassen om meer vermogen naar de koplamp te sturen? Ik wil liever geen stroom van m'n accu gebruiken zodat deze nog steeds oplaad als ik m'n licht aan heb.



PS: De vraag is ongetwijfeld al eerder voorbijgekomen maar de zoekfunctie werkt momenteel niet, daarom kan ik het niet opzoeken.
En de stroom die de lampen nu trekken haal je uit de lucht met een windmolentje? :?

Of heb je nu een aparte spoel voor je verlichting? Ervanuitgaande dat je bedrading goed is (en er dus geen grote weerstanden ergens in de bedrading zitten), zal er weinig weerstand te verwijderen zijn. Om meer vermogen op te wekken, zul je dan een zwaardere spoel moeten gebruiken voor de verlichting.

Als je geen aparte spoel hebt voor je verlichting, gaat de stroom voor je verlichting gewoon ten koste van je laadstroom, ook al sluit je de lamp niet rechtstreeks aan op de accu. Ook in dit geval geldt dat er tijdens bedrijf waarschijnlijk weinig andere grootverbruikers in het circuit zullen zijn. Om meer stroom op te wekken zul je dan dus een zwaardere dynamo moeten gebruiken.
 
In een normale koplamp zit een H4 van 55/60 watt, en in die XZ zal origineel nog wel een gewoon "bolletje" zitten van 40/45 watt.
De verbruikte stroom van de twee nu gemonteerde halogeenlampjes is dus zelfs lager dan de originele.
Een 30 watt koplamp bestaat niet volgens mij, en je dynamo kan heus wel genoeg leveren voor een paar extra lampen zonder dat de spanning inzakt. (vandaar mijn vraag over hoe je ze aangesloten hebt?)
 
Toch is het best mogelijk dat de alternator van die motor te weinig stroom levert om de extra lampjes te laten branden. Als dat zo is, dan zal de akku na een tijdje gewoon leegraken, en dan valt de motor stil (als de ontsteking op 12V van de akku werkt toch...).
 
Terug
Bovenaan Onderaan