En dat was dus de oorzaak!Een hobbelende kiezelsteen tussen de ketting en het blok?
Of het is tijd voor een nieuwe.Staat je ketting niet te strak?
Vandaag heerlijk weer voor een eerste ritje. Ging allemaal prima. maar toen ik thuis kwam en hem op zijn plaats duwde, had ik ineens een hard tikkend geluid (een paar tikken per seconde, afhankelijk van de snelheid) ongeveer ter hoogte van het voorste tandwiel. Dus met de motor uit. Het lijkt echt verband te houden met de ketting/tandwiel. Even wat geschakeld maar helpt niets. Helaas kan ik het voorste tandwiel niet zien.
Daar moet ik dus mee heen maar ik weet niet, of ik überhaupt wel naar de motorzaak kan rijden....wat zou het kunnen zijn?
Ik heb dat ook eens meegemaakt. Waren tikken die van het kunststof kapje dat het voorste kettingwiel afdekt kwamen. De bout die het kettingwiel op z'n plek hoort te houden was losgelopen en die veroorzaakte dat.
Afhankelijk van het soort geluid ga ik dus niet mee met de onderste zin van de reply hierboven.
Jij had een motor waar het kettingwiel met een bout op z'n plek werd gehoudenWat voor merk/type is dat ?
Ik héb een oude Yamaha.Van de wat oudere Yamaha's weet ik wel dat die de neiging hadden dat de borgmoer eraf kon lopen.
Niet mijn foto, maar die bout was losgelopen en zorgde voor een tikkend geluid als hij langs het beschermkapje schraapte.
Ik héb een oude Yamaha.
De moer die het kettingwiel opsluit heeft een borgplaat die je over de moer moet omslaan na vastdraaien.
In mijn geval zou ik echt niet willen dat de moer losloopt. Dat eindigt dan wrs met een mega-klapper.
Maar voor @Lady_Di zou ik willen voorstellen om eerst alle kettingschakels te checken of die goed beweegbaar zijn en niet vast zitten.
Dat zou mij nog veel te ver gaan om om die conclusie nu al te trekken.In december nog een draadje gestart hierover. Bij mij was het een tikkend/knarsend geluid. Conclusie: nieuwe ketting en tandwielen
Soms moeten de voetsteun en het schakelpedaal er eerst af, en die zitten vaak vast met blauwe loctite.Wat ik zou doen, als ik niet het afdekkapje van het voortandwiel nuet los zou willen halen:
Kettingspanning controleren, op meerdere punten ( motor iets verzetten, speling controleren en dit een keer of 6 herhalen). Ook kijken-voelen naar schakels die sterk verroest zijn of niet meer soepel kunnen bewegen.
Motor niet alleen vooruit, maar ook eens achteruit duwen: nog steeds het tikkende geluid?
Met een zaklamp of iets dergelijks via de zijkant van het afdekkapje naar het voortandwiel kijken, misschien wordt er dan al meer duidelijk.
Maar wat is het probleem van het loshalen van het kapje van het voortandwiel nu eigenlijk? Is dat erg ingewikkeld, of vertrouw je je dat zelf niet toe? Geen, of te weinig gereedschap?
En dat was dus de oorzaak!Een hobbelende kiezelsteen tussen de ketting en het blok?
Honda’s hebben dat, cbf1000 in ieder geval. Ze kunnen ook krom raken, verkeerde klinkschakel bij de ketting kwamen we later achter. Best raar om dat te zien als je er achter zit, ketting maakt een beste slinger dan, wel top dat de bout niet breekt. Onbewust heeft hij er toch wel wat km’s mee gemaakt.
Niet mijn foto, maar die bout was losgelopen en zorgde voor een tikkend geluid als hij langs het beschermkapje schraapte.
Ik heb dit ook gehad met mijn vorige FZ6. Daar zat die moer dus spontaan compleet los. Bijzonder ontwerp als je het mij vraagt. Sindsdien check ik het regelmatig.Van de wat oudere Yamaha's weet ik wel dat die de neiging hadden dat de borgmoer eraf kon lopen. Heb t zelf wel eens gehad met een FZR maar gelukkig was de afdekkap dan wel weer dusdanig gevormd dat het kettingwiel hoe dan ook niet van de as af kon lopen, daar was gewoon geen ruimte voor met de bevestigde kap.