Harde "klak" bij schakelen van 1 naar 2

3 mei 2013
6
0
Lelystad
Beste motorbenzine,

Ik heb een cbf1000 uit 2006. Ben er best tevreden over. Is geen spannende fiets maar rijd prima comfortabel en heeft voldoende vermogen om lekker mee te komen.

Nu heb ik als ik van neutraal naar 1 en van 1 naar 2 schakel een vervelende harde "klak". Hij schakelde verder wel soepel, hoor geen tanden knarsen... Overige gangen zijn geen bijnzdr harde "klakken" te horen.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Groeten Christiaan

Ps:ik schakel netjes. Lichte druk tegen het pookje, koppeling in en gaan met die banaan....
 
Ik vind het juist best lekker klinken, alsof er een kabouter in het blok de versnelling erin slaat met een hamer :+.

Zoals helaholatuthola zegt, als het geen herrie maakt, is je kaboutertje aan het sterven.
 
Mensen, dierbare motorrijden,

blijkbaar ben ik niet de enige waarvan de bak klap, klikklak, of klakerdeklak doet......

Heb een maat van me laten rijden en volgens hem valt het allemaal wel mee..... Dus of ik verdrijf.....of ik kan niet schakelen. Natuurlijk weten we allemaal dat ik als ervaren rijder "prima" schakel ;D

Ik kijk het dus nog maar even aan. Mocht het erger worden dan zal ik andere olie proberen, tenminste zolang ik geen gerateld en andere vervelende geluiden hoor...

Groetjes vanuit een saaie nachtdienst!
 
Als ik samen met mn zwager rij (hij op een VTR1000), dan hoor ik ook altijd boven alles uit wanneer hij doorschakelt van 1 naar 2 :-p Is kennelijk typisch voor die bak. Zal de jouwe dus kennelijk ook hebben, klinkt mij in ieder geval niet zorgwekkend in de oren.
 
Heb ik ook! ;) Vermoedelijk is die in die versnellingen gewoon iets meer ingesleten en ligt net aan de bak van je fiets :P ! De ene fiets heeft het veel meer en de andere totaal niet, vaak staan de bakken van bepaalde fietsen (zoals de fzr600) er bekend om.
 
Dat vraagt om een kort en helder antwoord: nee. Er IS geen synchronisatie in de versnellingsbak van een motorfiets.
Ik zou juist zeggen : JA. De synchronisatie gebeurt in 1 klap, en die hoor je. (maar je hebt gelijk dat er geen synchronisatieringen in een motorfietsbak zitten)
Als je voorzichtig schakelt ratelt 'ie. Dus beter goed erin tikken, niet te voorzichtig.
 
Ik zou juist zeggen : JA. De synchronisatie gebeurt in 1 klap, en die hoor je. (maar je hebt gelijk dat er geen synchronisatieringen in een motorfietsbak zitten)
Als je voorzichtig schakelt ratelt 'ie. Dus beter goed erin tikken, niet te voorzichtig.


Zo ken ik er nog een paar :N

Met synchroniseren wordt bedoeld dat het toerental van de assen/tandwielen gesynchroniseerd wordt voordat de tandwielen vastgezet worden/in elkaar geschoven worden.

Gewoon vastrammen zoals dus in een sliding mesh motorfietsbak gebeurt valt daar niet onder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo ken ik er nog een paar :N

Met synchroniseren wordt bedoeld dat het toerental van de assen/tandwielen gesynchroniseerd wordt voordat de tandwielen vastgezet worden/in elkaar geschoven worden.

Gewoon vastrammen zoals dus in een sliding mesh motorfietsbak gebeurt valt daar niet onder.
Zo ken ik er ook nog een paar :Y

In het geval van de motorfietsbak worden de assen met een klap gesynchroniseerd voordat je de koppeling op laat komen. En dat was feitelijk de vraag van Joost-b.

Je kunt ook tussengas geven in de vrij met koppeling los (niet bij een motorfiets natuurlijk), dat is ook synchronisatie zonder dat je synchronisatieringen hebt.

'T is maar net hoe je het beestje noemt :)
 
Laatst bewerkt:
Even het laatste topic over schakelen even omhoog "geschakeld".
Ik heb zelf een vergelijkbare versnellingsbak die aardig wat "communiceert" met mij, in de vorm van harde klappen.
Het is zeker niet merkgebonden, omdat ik afgelopen periode op drie "Wildstars" gereden heb en er duidelijk verschil zit in de schakelervaring.
Het feit dat er niet gesynchroniseerd wordt in een motorversnellingsbak hoeft niet per definitie van die harde klappen te geven als ik vanuit stilstand de eerste versnelling inschakel. En omdat er op dit forum een hoop technische kennis aanwezig is gebruik ik deze kennis graag als klankbord.
Het ontstaan van de harde "Klap" probeer ik te achterhalen. Ik heb wat filmpjes bekeken die de zaak aardig verduidelijken.
Met de koppeling zou je de altijd aanwezige aandrijving van de krukas in je koppelingshuis moeten scheiden van de as in je versnellingsbak. Dus de stalen platen los van de frictieplaten, zodat het koppelingshuis geen kracht uitoefent op de as in de versnellingsbak. Dan gaat vervolgens via de schakelwals de schakelvinger een tandwiel verschuiven om via de nokken de "eerste versnelling" aan te grijpen. Als er op dat moment nog "aandrijving "vanuit de krukas" aanwezig is zou dat de klap kunnen veroorzaken.
De ongewenste aandrijving zou dus kunnen ontstaan door het niet goed ontkoppelen, veroorzaakt door een kromme staalplaat of een te kleine slag van de koppelingskabel.

Een heel verhaal in Jip en Janneke taal, maar als de gedachtegang juist is weet ik in ieder geval waar ik het zoeken moet.
Dus graag zinvolle reacties.
 
.....Het ontstaan van de harde "Klap" probeer ik te achterhalen.....

Als jij de koppeling intrekt en de eerste versnelling wilt inschakelen staat de ingaande as niet meteen stil. Hij draaide iets van 1/3 (primaire vertraging) van het stationairtoerental, de koppeling heeft meerdere platen die vast niet allemaal gelijk loslaten. Die as heeft snelheid en massa en staat dus niet zomaar stil.
Als je dan dat pookje naar beneden beweegt duw je een schakelklauw in het bijbehorende tandwiel, en die beide hebben onderling gewoon nog snelheidsverschil, vandaar die klak.

Heb je een BMW boxer dan zit er ook geen primaire vertraging tussen, dan draait die as helemaal snel, vandaar de Boxer "klatch". Dé methode om die klatch te beperken is even wachten met inschakelen. Dus koppeling in en voordat je de pook beweegt gewoon even de ingaande as de tijd gunnen om tot stilstand te komen. Met een beetje verkeersinzicht hoeft dat trouwens helemaal geen probleem te zijn.
 
mijn kawa zephyr doet het ook, de k100 daarvoor ook, gs750e daarvoor ook.
en allemaal erger bij koude bakolie en de choke/verhoogd stationair er nog op.

Het ligt vermoed ik aan het type synchronisering dat wordt gebruikt in de meeste motorfietsbakken.
impp-1109-06-o%2bgearbox-beatdown%2bcone-dog-rings.jpg

NB beide synchro's in het plaatje komen uit een autobak maar het gaat mij even om het illustreren van het technische principe

Standaard straat auto versnellingsbakken gebruiken meestal cone-synchro ringen.(links) Deze kunnen geleidelijk aan de versnelling mechanisch aankoppelen. Dat is erg refined en comfortabel.
Daarom kan je bij een auto versnellingsbak de 1ste versnelling ook langzaam inleggen zonder knarsen en zonder klap.
Maar bij sportief gebruik heeft die synchronisering z'n beperkingen. De synchro's kunnen dan het snelle schakelen niet bijhouden.

Een motor versnellingsbak gebruikt dog-ring synchronisering.(rechts) Die soort synchronisatie is nodig omdat motorfietsen een veel trefzekerder en sneller schakelgedrag vereisen. Net zoals race/rally auto's. Om die reden vind je ook in dat soort zwaar aangepaste auto's dog-ring synchro-bakken. Luister maar eens als een WRC rally auto van N naar 1 schakelt: KABAM! net als bij je eigen zware motorfiets.

Probeer het niet te voorkomen door langzamer te schakelen, juist dan gaat de bak (die 4 dog ring)tandjes poetsen.
Gewoon 1x duidelijk en vlot inschakelen, die klap hoort er bij en er gaat niks kapot.
 
Laatst bewerkt:
Ik wordt met ieder bericht weer geruster. Blijft voorlopig nog 1 vraag openstaan. Ik heb deze maand drie WILDSTARS bereden. Twee er van schakelen al als je alleen al denkt aan schakelen en hoor je nauwelijks en de derde maakt dus van neutraal naar 1 een erg harde klap en met opschakelen ook meer herrie.
Zou dit kunnen zitten in het verschil van functioneren van de koppeling? Een van de drie schakelt heel erg soepel, maar als je bij lage snelheid plotseling veel vermogen vraagt slipt de koppeling. Je zou dus haast denken dat er meer ruimte zit bij een versleten koppeling en daardoor er minder kracht/snelheid op de ingaande as aanwezig is.
Kromme staalplaat??
 
Laatst bewerkt:
Je zou een betere motorolie kunnen proberen.
Ik had ook een flink geluid maar met de juiste olie is dat weg.
Ik gebruik Motorex 3/4 syntheet Top Speed 10W40 olie.
Nu schakeld de bak stukken zachter.
Controleer ook goed de afstelling van de ketting en controleer ook je tandwielen.
Staat de ketting wel recht? Niet op de indicatoren afgesteld maar met een laser of andere tool om je ketting te richten.

Zijn twee dingen die echt belangrijk als dat niet helpt kan het zijn dat je een bak probleem hebt bv in de sychromesringen.
 
alle verhalen over sychromesh ringen kun je overslaan, een motorfiets heeft deze niet, uitzonderingen daargelaten.
een wildstar heeft ze in ieder geval niet.
mocht je het slaan willen verminderen, dan zul je de het vrijkomen van de koppeling moeten verbeteren.
en dat kan zijn, nieuwe olie of een ander merk of type olie, of nieuwe koppelingsplaten.
wat ik zelf heb gemerkt bij een bepaald type motor, is dat de koppelingsmoer door de fabriek vaster zit dan wanneer ik de moer met het voorgeschreven moment aandraai.
de koppeling komt dan ook beter vrij, met soepeler schakelen als gevolg.
 
Mijn ZX-12R heeft de versnellingsbak van een tractor, de TL1000R die van een naaimachine. :9
Altijd weer apart om die om de beurt te rijden. :]

Binnenkort olie verversen bij de eerste, we zullen eens checken of dit nog helpt. ;)
 
Er is dus bij de koppeling wat winst te halen in sommige gevallen. Dat verklaart mogelijk ook de verschillen bij dezelfde motoren. Ik ga op mijn gemak de koppeling weer eens uitbouwen, met name de stalen platen even goed controleren op het vlak zijn. Met de koppelingshevel en de trekstift, die het geheel "vrij" trekken is geen winst te halen en de slag van de koppelingshendel is maximaal.
Mooie winterklus.
 
het helpt natuurlijk wel als de koppeling perfecte onderdelen heeft die perfect samen functioneren.

Zo zou ik mij ook kunnen voorstellen dat een kabel bediende koppeling niet 100% vrij komt als de kabel te veel kan rekken tijdens gebruik. Misschien is die rek dan net genoeg om de koppeling niet meer helemaal vrij te trekken?
Als de koppeling hydraulisch bediend wordt zou een klein beetje lucht in het systeem er ook voor kunnen zorgen dat de koppeling niet 100% vrij komt.

In beide gevallen zou je vooral van N naar 1 last kunnen hebben van moeilijk inschakelen.
 
Bij schakelen van 0 naar 1 staat je uitgaande as (waar je voorste kettingwiel op zit) stil. Het helpt als je de motorfiets een beetje heen en weer beweegt (en dus ook je uitgaande as) bij het in de 1 schakelen. Het zelfde geldt ook voor het moeilijk in de vrij zetten bij stilstand.

Voor bepaalde types Suzuki GSX bestaat een koppelingsmodificatie die er voor zorgt dat de olie die tussen de platen verdrongen wordt de koppeling beter kan verlaten.
full


Dit geeft een verbeterd schakelgedrag.


grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan