MV agusta brutale 675 2013 trekt naar links en schudt bij hard optrekken

dikkert

MF'er
24 mei 2019
167
115
Clinge
Hey mede motormuizen,

Als ik tijdens het rijden mijn handen loslaat (of heel lichtjes contact houd met het stuur) trekt de motor naar links.
Ook heb ik soms het gevoel dat ik met mijn rechterarm iets meer druk op het stuur zet om de motor rechtuit te laten rijden.
Als ik de motor -zonder onevenredige druk op het stuur te moeten zetten- rechuit wil laten, rijden lukt dat wel door mijn gewicht vrij ver naar rechts te verplaatsen.

Ik weet niet of volgende verband houd met het naar links trekken, maar als ik erg hard accelereer, heeft ie de neiging om met zn neus te gaan schudden.

Heb er net nieuwe banden op. Zelf de wielen de gedemonteerd en gemonteerd, het rubber en het balanceren van de wielen is gedaan door de motorzaak.

Iemand een idee?
 
Als die 1 kant optrekt, dan zit het wiel niet goed in de vork. Gyroscoop wil altijd verticaal staan, (of horizontaal.) dat doet jouw wiel dus gaat de motor trekken. Voordien wel oke?
 
Heb er amper op gereden voordat ik de bandjes had gewisseld. Waren 10 jaar oud en de achterband letterlijk tot op de draad versleten.

Het achterwiel kan in ieder geval maar op één manier teruggezet worden. Door de enkele achterbrug en één enkele asmoer valt er niks aan te stellen. Zal het dan dus in de vork moeten zoeken?

Heb ook het "gevoel" dat het stuur niet helemaal recht staat ofzo. Maar misschien maak ik mezelf dat nu wijs. De motor vertoont in ieder geval nergens schade (gelukkig), wat op een smakkert zou kunnen duiden.
 
Oei. Dat klinkt niet best, ik volg dit topic ff.
Zelf zou ik (gebaseerd op te weinig info) aanraden om de voorkant van de motor na te (laten) kijken. Denk aan balhoofdlagers etc + natuurlijk de voorvorkpoten. Het is een mv, dus wees helaas bereid om te portemonnee te trekken
 
Oei. Dat klinkt niet best, ik volg dit topic ff.
Zelf zou ik (gebaseerd op te weinig info) aanraden om de voorkant van de motor na te (laten) kijken. Denk aan balhoofdlagers etc + natuurlijk de voorvorkpoten. Het is een mv, dus wees helaas bereid om te portemonnee te trekken
Daar had ik me reeds bij neergelegd alvorens de aanschaf🥲.
Zal dus al wat mogelijk is, zelf doen. Maar dat is prima.

Net even geckecked, maar ik kan geen speling voelen op het balhoofd.
 
Wiellagers al nagekeken? Wielen uitgelijnd?
Je zegt dat je er voordien nauwelijks op gereden hebt, wil dat zeggen dat je hem (recent) zo gekocht hebt?
Misschien dat je dan toch een schademotor hebt gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik heb hem een goede maand geleden gekocht.
Wiellagers niet nagekeken.
Gister nog even gereden. Kan nergens trillingen ontdekken, of iets anders wat op loszittende onderdelen / teveel speling duidt.

Wat betreft het uitlijnen, wat valt er eigenlijk af te stellen? Aan het achterwiel kan niks gesteld worden (voor zover ik weet). Dus dan met een touwtje of lange rij erlangs en kijken of de afstanden links en rechts van het voorwiel gelijk zijn?
 
Als je je voorwiel gedemonteerd hebt is de kans groot dat je het niet goed terug gemonteerd hebt. Normaliter moet je na monteren aan de zijde waar niet de grote moer zit de klemboutjes ff loshalen. Daarna met voorrem vast paar keer flink in en uit veren zodat de vork en voorwiel as zich kunnen zetten en daarna kun je de boutjes weer aandraaien. Als je dat doet staat alles mooi uitgelijnd, er vanuit gaande dat je vork etc. recht is.

Dat de voorkant schud bij hard optrekken kan volgens mij een teken zijn dat je tegen een tankslapper aan zit.
 
Klopt, ik heb hem een goede maand geleden gekocht.
Wiellagers niet nagekeken.
Gister nog even gereden. Kan nergens trillingen ontdekken, of iets anders wat op loszittende onderdelen / teveel speling duidt.

Wat betreft het uitlijnen, wat valt er eigenlijk af te stellen? Aan het achterwiel kan niks gesteld worden (voor zover ik weet). Dus dan met een touwtje of lange rij erlangs en kijken of de afstanden links en rechts van het voorwiel gelijk zijn?
Met het uitlijnen bedoelde ik eigenlijk het nakijken van de geometrie van de motor. Als het een schademotor is geweest en er is iets krom/schreef kun je dat waarschijnlijk ontdekken. Even wielbasis nameten, kijken of de wielen er recht in staan, naloop meteen, dat soort dingen. Aangezien je achterwiel niet uitgelijnd kan worden moet het sowieso in een lijn staan met je voorwiel. Het kan zijn dat je achterwiel een beetje offset staat maar het moet dan wel in een parallelle lijn staan met je voorwiel als je stuur recht staat.
Hoe heb je trouwens je balhoofdlager gecontroleerd?
 
Als je je voorwiel gedemonteerd hebt is de kans groot dat je het niet goed terug gemonteerd hebt. Normaliter moet je na monteren aan de zijde waar niet de grote moer zit de klemboutjes ff loshalen. Daarna met voorrem vast paar keer flink in en uit veren zodat de vork en voorwiel as zich kunnen zetten en daarna kun je de boutjes weer aandraaien. Als je dat doet staat alles mooi uitgelijnd, er vanuit gaande dat je vork etc. recht is.

Dat de voorkant schud bij hard optrekken kan volgens mij een teken zijn dat je tegen een tankslapper aan zit.
Niet inveren met de voorrem vast. Inveren door op het balhoofd te duwen. Dan vastzetten. Daarna onder remdruk de klauwen vastzetten.
De vork kan zich niet zetten als je de boel vastzet met de rem.
 
Met het uitlijnen bedoelde ik eigenlijk het nakijken van de geometrie van de motor. Als het een schademotor is geweest en er is iets krom/schreef kun je dat waarschijnlijk ontdekken. Even wielbasis nameten, kijken of de wielen er recht in staan, naloop meteen, dat soort dingen. Aangezien je achterwiel niet uitgelijnd kan worden moet het sowieso in een lijn staan met je voorwiel. Het kan zijn dat je achterwiel een beetje offset staat maar het moet dan wel in een parallelle lijn staan met je voorwiel als je stuur recht staat.
Hoe heb je trouwens je balhoofdlager gecontroleerd?
Wat je ook nog kunt doen is achterbrug met goede nauwkeurige waterpas zetten, of iets waar van je zeker weet dat dat vlak ook waterpas moet zijn, nu moet het balhoofd haaks ( hulpstuk gebruik een stuk buis van 1 m
als verlenging in T stuk steken ) nu moet balhoofd er haaks op staan. (zijn ) en onderkant T Stuk weer waterpas.
 
Gewoon zorgen dat een van de twee wielen loodrecht staat, en nu controleren of het andere wiel ook loodrecht staat.
Er zijn sowieso wel een aantal zaken die je vrij simpel kunt nameten.
Je kunt de motor ook even door een expert laten nakijken, dan ben je helemaal zeker.
 
Niet inveren met de voorrem vast. Inveren door op het balhoofd te duwen. Dan vastzetten. Daarna onder remdruk de klauwen vastzetten.
De vork kan zich niet zetten als je de boel vastzet met de rem.
Zie werkplaats handboek. Waarom voorrem niet vast. Wiel kan gewoon los om de as draaien.
 

Bijlagen

  • 20230904_212003.jpg
    20230904_212003.jpg
    263,3 KB · Weergaven: 3
Het kan best een combi zijn van nog niet lekker ingereden nieuwe banden en slijtage (door gebruik) van vorkpootbussen-keerringen en oude vorkolie. Ik zou de vorkpoten reviseren en uiteraard nieuwe olie erin en dan flink wat rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan