Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Hoi allemaal,

na 20 jaar en 20+ modellen KTM te hebben gereden overweeg ik de overstap naar een HD.
Mijn vrouw rijdt ook, ik ben in de markt voor 2 nieuwe modellen HD.
Na veel inlezen (ik ben echt een leek op het gebied van cruisers in het algemeen en HD specifiek), lijkt een '22 sportster leuk voor mijn vrouw en een '22 low rider s of fat bob voor mijzelf.

Sportster omdat hij niet te zwaar is (mijn vrouw is niet de grootste), en moderne technologie in ABS en TC, moderne dash ook.
Nadeel vind ik enkele remschijf en in mijn ogen bizarre voorband (160 voor?!)
Ik lees wel dat hij niet de ziel of ervaring geeft van een 'echte' HD, maar aangezien we geen ervaring hebben weten we ook niet wat we missen.

Lowrider omdat hij esthetisch goed bij me past, normale voorband, dubbele remschijf, veel koppel en geen forward controls (geen ervaring mee, maar lijkt me niets). Voorband en forward controls houden me vooralsnog weg bij fat bob.

Ik ben 194, slank en gewend (zeer) sportief te rijden.. ook 42 en 3 kids, rij veel in de stad (020) waar een 200pk naked niet echt uit de verf komt. Mag wel iets minder raket, iets meer relaxed en de uitstraling van een HD is onbetaalbaar.

Vergeet ik iets? tips, trucs, info?

Als ik zo lees wat ze in 020 van plan zijn met overal 30km heb je aan een snorfiets genoeg
Maar ze hebben nu ook een sportster met een normaler voorwiel , lijkt me beter sturen
 
Ha kijk, daar had ik nog niets over gevonden!
Inderdaad overwegen ze 30 km, maar op dit moment is het 50 en daar houdt ook niemand zich aan. Veeeel te weinig handhaving voor .. probleem wordt eerder volledig verbrandingsmotor vrij over 8 jaar, dan pakken ze je met cameras. Tegen die tijd zullen er wel meer elektrische opties zijn
 
Tjah op de lange termijn wordt alles elektrisch.. amsterdam wil voorop lopen met groen links aan de macht. Ze zijn ook al aan het testen met camera's die geluidoverlast registreren en meteen een bon versturen. Duurt allemaal nog wel even, las dat dat juridisch langer gaat duren dan verbieden verbrandingsmotor, dus zinloos. Maar de prioriteiten zijn duidelijk
 
Als ik dit allemaal zo lees ben ik blij dat ik in het achtergebleven gebied woon genaamd Groningen.
 
  • Leuk
Waarderingen: zen
Laten we dan afspreken dat ze A'dam gaan gebruiken als proef en dat nog een jaar of 30 gaan door ontwikkelen met wekelijks de bekende berichten dat het moeilijker en duurder is dan ze verwacht hadden voor ze het introduceren in de rest van het land.
 
Als ik zo lees wat ze in 020 van plan zijn met overal 30km heb je aan een snorfiets genoeg
Maar ze hebben nu ook een sportster met een normaler voorwiel , lijkt me beter sturen
Heb je een link naar de smaller voorwiel sportster? Kan niets vinden tot dusver
 
Hoi allemaal,

na 20 jaar en 20+ modellen KTM te hebben gereden overweeg ik de overstap naar een HD.
Mijn vrouw rijdt ook, ik ben in de markt voor 2 nieuwe modellen HD.
Na veel inlezen (ik ben echt een leek op het gebied van cruisers in het algemeen en HD specifiek), lijkt een '22 sportster leuk voor mijn vrouw en een '22 low rider s of fat bob voor mijzelf.

Sportster omdat hij niet te zwaar is (mijn vrouw is niet de grootste), en moderne technologie in ABS en TC, moderne dash ook.
Nadeel vind ik enkele remschijf en in mijn ogen bizarre voorband (160 voor?!)
Ik lees wel dat hij niet de ziel of ervaring geeft van een 'echte' HD, maar aangezien we geen ervaring hebben weten we ook niet wat we missen.

Lowrider omdat hij esthetisch goed bij me past, normale voorband, dubbele remschijf, veel koppel en geen forward controls (geen ervaring mee, maar lijkt me niets). Voorband en forward controls houden me vooralsnog weg bij fat bob.

Ik ben 194, slank en gewend (zeer) sportief te rijden.. ook 42 en 3 kids, rij veel in de stad (020) waar een 200pk naked niet echt uit de verf komt. Mag wel iets minder raket, iets meer relaxed en de uitstraling van een HD is onbetaalbaar.

Vergeet ik iets? tips, trucs, info?

Wat denk je te missen als er een schijf minder in het voorwiel zit?
Remt gewoon goed hoor.
 
Bij normaal straatgebruik ga je daar echt niks van merken idd.

Ik had op mijn Ducati 750 sport bewust maar 1 remschijf zitten om t onafgeveerde gewicht van de magnesium wielen zo weinig mogelijk te beïnvloeden en alleen als ik op t circuit reed en met 200 vol in de ankers ging aan t einde van t rechte stuk kon ik wel voelen dat die toch iets scheef trok, maar anders echt niet
 
Rem eens met de mijne, en daar staat het heus wel goed, okee, is wel zo'n 25 jaar ouder en het was een gesimuleerde noodstop
 
Laatst bewerkt:
Wat denk je te missen als er een schijf minder in het voorwiel zit?
Remt gewoon goed hoor.
Al mijn tweecilinders hadden/hebben dual discs met brembo monoblocs. Zo'n zware cruiser met enkele schijf en dan ook nog eens geen top klauw erbij lijkt mij wat mager. Is ook veel gelezen kritiek op de sportster, maar goed ik heb er geen meter op gereden dus is alleen theorie
 
Mooi ding om te zien hoor, daar niet van. Ieder voor zich en mss wel wat voor de millenials die aan hun midlife crises gaan beginnen of voor Generation Z maar voor mij zijn die nieuwe Sportsters drie keer niks, als ik een jap wil dan koop ik wel een echte jap.

Het is arbitrair natuurlijk, als ik zeg dat ik van het rauwe HD gevoel hou dan zullen sommige HD rijders hun neus ophalen voor zo'n rubber-mount ding, voor velen heb je pas echt het Harley gevoel als je vullingen uit je kiezen trillen.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Eind van het jaar ben ik van plan veel te veel geld uit te gaan geven voor de ombouw van mijn huidige Sportster, het enige wat mij daar van zou kunnen weerhouden is een frisse Dyna Lowrider S uit ~2017 maar die liggen bepaald niet voor het oprapen en als je er al eentje kan vinden dan kost 'ie de oude nieuwprijs of meer. Keuzes, keuzes, keuzes, maar zo'n 2022 ding? Niet voor mij.
 
Hoi allemaal,

na 20 jaar en 20+ modellen KTM te hebben gereden overweeg ik de overstap naar een HD.
Mijn vrouw rijdt ook, ik ben in de markt voor 2 nieuwe modellen HD.
Na veel inlezen (ik ben echt een leek op het gebied van cruisers in het algemeen en HD specifiek), lijkt een '22 sportster leuk voor mijn vrouw en een '22 low rider s of fat bob voor mijzelf.

Sportster omdat hij niet te zwaar is (mijn vrouw is niet de grootste), en moderne technologie in ABS en TC, moderne dash ook.
Nadeel vind ik enkele remschijf en in mijn ogen bizarre voorband (160 voor?!)
Ik lees wel dat hij niet de ziel of ervaring geeft van een 'echte' HD, maar aangezien we geen ervaring hebben weten we ook niet wat we missen.

Lowrider omdat hij esthetisch goed bij me past, normale voorband, dubbele remschijf, veel koppel en geen forward controls (geen ervaring mee, maar lijkt me niets). Voorband en forward controls houden me vooralsnog weg bij fat bob.

Ik ben 194, slank en gewend (zeer) sportief te rijden.. ook 42 en 3 kids, rij veel in de stad (020) waar een 200pk naked niet echt uit de verf komt. Mag wel iets minder raket, iets meer relaxed en de uitstraling van een HD is onbetaalbaar.

Vergeet ik iets? tips, trucs, info?
Zeker proefrijden.. Na 20jr CBR ook HD gegaan, het oog wil een Fatboy maar rijden beviel niet dus uitgekomen op een ‘19 Streetglide Special, geen spijt 👍
 
Zeker proefrijden.. Na 20jr CBR ook HD gegaan, het oog wil een Fatboy maar rijden beviel niet dus uitgekomen op een ‘19 Streetglide Special, geen spijt 👍
Grappig, mijn proefrit op een fatboy beviel ook niet.
Prachtige motor om te zien.
Streetglide heb ik ook nog overwogen.

Ik ben met een fat bob thuisgekomen.

Gefeliciteerd met je aanwinst!
 
Terug
Bovenaan Onderaan