Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Hoi! Ik ben weer terug op dit forum. Mijn recente ziekenhuisopname (I BEAT CORONA) heeft me doen besluiten het motorrijden weer op te pakken. Nu rijd ik voor woon-werk op een Vespa 300 (leuk!), maar ik ga mijn droom najagen en een Harley kopen.
Nou heb ik al eens zitten zoeken, maar ik word niet echt veel wijzer. Is er een site die onafhankelijk en kort een beetje uitlegt welke series en blokken er zijn? Het duizelt me als ik lees over Dyna, Softtail, Tourin, EVO, enzo. Laat staan alle type benamingen en jaargangen..
Zo'n overzicht zou ook handig zijn voor in de eerste post in deze serie (zie je op FOK! wel eens). Geen kritiek overigens op dit super-forum, begrijp me niet verkeerd. Ik ben echt heel erg op zoek naar informatie over de grote lijnen in het Harley gamma.
 
Hoi! Ik ben weer terug op dit forum. Mijn recente ziekenhuisopname (I BEAT CORONA) heeft me doen besluiten het motorrijden weer op te pakken. Nu rijd ik voor woon-werk op een Vespa 300 (leuk!), maar ik ga mijn droom najagen en een Harley kopen.
Nou heb ik al eens zitten zoeken, maar ik word niet echt veel wijzer. Is er een site die onafhankelijk en kort een beetje uitlegt welke series en blokken er zijn? Het duizelt me als ik lees over Dyna, Softtail, Tourin, EVO, enzo. Laat staan alle type benamingen en jaargangen..
Zo'n overzicht zou ook handig zijn voor in de eerste post in deze serie (zie je op FOK! wel eens). Geen kritiek overigens op dit super-forum, begrijp me niet verkeerd. Ik ben echt heel erg op zoek naar informatie over de grote lijnen in het Harley gamma.

Zou geen geïmporteerde kopen ( kijk opgelicht van twee weken geleden daar zakt je broek van af )
Harley heeft de gewoonte om als ze een nieuw blok
Op de maakt brengen dat ze er wat kinderziekten in bouwen
Dus niet een Harley kopen met de oudste twincam blokken er in
Ik weet je je budget en mijn kennis van alles na een shovelhead is beperkt
 
Stukje bij Harliepleats.nl vandaan over de kettingspanner, dit onderdeel zie je vaak al vanaf 20.000 km terugkomen in probleemsituaties, is verder goed oplosbaar maar kost wel een aardige duit en stukrijden wil je 'm liever helemaal niet.
Harley Davidson ® maakte bij de Twin cam ® modellen, geproduceerd van 1999-2006 (excl. 2006 Dyna modellen) gebruik van nokkenaskettingspanners die d.m.v. veerspanning de primaire en secondaire nokkenaskettingen op spanning hielden. Toen in de praktijk bleek dat deze spanners om en nabij de 40.000 tot 50.000 kilometer het einde van hun levensduur al hadden bereikt , is men overgestapt op een nieuwe hydraulische i.p.v. een veer gespannen constructie. Deze hydraulische spanners worden dus vanaf 2007 op alle ( incl. 2006 dyna) Harley Davidson ® modellen gebruikt, en hebben als voordeel dat ze minder snel slijten. Er zit namelijk niet een enorm strakke veer achter die de spanner met een behoorlijke kracht op het ketting duwt, maar de nokkenaskettingspanning wordt dus nu gereguleerd door een hydraulische (op oliedruk gebaseerde) kettingspanner.
 
Thanks allemaal!
Ik zat te denken aan een Fatboy; iets specifieks dat ik over dat model moet weten? Heb een mooie uit 2001 gezien met iets meer dan 70k op de klok en die past binnen het budget dat ik me toesta. En als ik een Fatboy zou willen, welke andere types moet ik dan eens overwegen?
 
@Jeronimo: wat is je budget. Dan wordt het een stuk makkelijker.
Als je toch bezig bent:
Jouw lengte en gewicht?
Hoeveel jaar ervaring?
Op welke motoren?
Welke beviel het beste?
Winter doorrjden?
Hoe langzijn jouw ritten?
 
Hoi! Mijn budget is 10.000 -15.000 euro, maar het hoeft niet allemaal op. Ik heb ook nog wat inruilwaarde van de Vespa, al kan ik me niet voorstellen dat een Harley dealer staat te springen om zo'n scooter.
Ik ben 1m78 bij 115 kilo. Ik heb mijn rijbewijs al 20 jaar, maar ik zou mezelf niet zeer ervaren noemen. Ik heb niet elke periode van mijn motorleven een motor gehad. Vorige ervaringen waren op een Honda Shadow VT600C en een Suzuki Intruder 1400 en nu dus voor woonwerk (20 kilometer, waarvan 10 op de snelweg) een Vespa GTS300.
De tijd met de Intruder beviel me het meest. Dat was echt een beest. Heerlijk veel koppel onderin. Ik ben absoluut geen racer, meer een cruiser. Echt genieten was die tijd. (en toen kwamen de kids, haha) Het liefste zou ik de winter doorrijden, behalve als er sneeuw ligt natuurlijk. Ik heb ook nog een auto voor als het al te gortig is, maar die moet ik wel delen met mijn vrouw.
Als ik toertochtjes maakte, dan waren die meestal tussen de 100 en 150 kilometer, maar ik ben ook eens met een vriend een weekend op en af naar de Moezel geweest en dan reden we dagelijks zowat het dubbele. Misschien niet echt indrukwekkend, maar voor mij heel wat.
 
Thanks, die ga ik ook eens overwegen.
Weet je, die Fatboy, dat is een jongensdroom.
Toen ik als kind Terminator 2 zag....... (guilty pleasure)
 
Ik zie dat je in Limburg woont dus de kans dat je in ZH een Harley gaat kopen is vrij klein, maar mocht je dat toch overwegen bij een Harley specialist stuur mij even een PB-tje. Er zit hier in ZH een groot bedrijf wat er pure criminele handelswijzen op nahoudt en zelfs bedreiging niet uit de weg gaat. Die kan ik je afraden.
 
Ik heb een zwak voor Willie G skull spul en vandaag lag deze derby cover op de mat 💀 Weer een stukje zilverkleurig weg.
Black on black on black on black 😎

odKcQH9WfSeaisWDaZSaMN4F.jpg
 
Ik zie dat je in Limburg woont dus de kans dat je in ZH een Harley gaat kopen is vrij klein, maar mocht je dat toch overwegen bij een Harley specialist stuur mij even een PB-tje. Er zit hier in ZH een groot bedrijf wat er pure criminele handelswijzen op nahoudt en zelfs bedreiging niet uit de weg gaat. Die kan ik je afraden.
Vertel
 
Hoi! Mijn budget is 10.000 -15.000 euro, maar het hoeft niet allemaal op. Ik heb ook nog wat inruilwaarde van de Vespa, al kan ik me niet voorstellen dat een Harley dealer staat te springen om zo'n scooter.
Ik ben 1m78 bij 115 kilo. Ik heb mijn rijbewijs al 20 jaar, maar ik zou mezelf niet zeer ervaren noemen. Ik heb niet elke periode van mijn motorleven een motor gehad. Vorige ervaringen waren op een Honda Shadow VT600C en een Suzuki Intruder 1400 en nu dus voor woonwerk (20 kilometer, waarvan 10 op de snelweg) een Vespa GTS300.
De tijd met de Intruder beviel me het meest. Dat was echt een beest. Heerlijk veel koppel onderin. Ik ben absoluut geen racer, meer een cruiser. Echt genieten was die tijd. (en toen kwamen de kids, haha) Het liefste zou ik de winter doorrijden, behalve als er sneeuw ligt natuurlijk. Ik heb ook nog een auto voor als het al te gortig is, maar die moet ik wel delen met mijn vrouw.
Als ik toertochtjes maakte, dan waren die meestal tussen de 100 en 150 kilometer, maar ik ben ook eens met een vriend een weekend op en af naar de Moezel geweest en dan reden we dagelijks zowat het dubbele. Misschien niet echt indrukwekkend, maar voor mij heel wat.
Daar kan je overal wel een HD voor halen , heel NL stroomt over van de harley`s .. (15000 - Koop ik 3 voor )
Bekijk media item 1316840
 
Ja, de vraag is waar de grenzen van het acceptabele liggen. Ik ben totaal niet zo'n sleutelaar.
De Fatboy waar ik inmiddels mijn oog op heb laten vallen staat bij een HD dealer in de buurt en heeft bijna 80k gelopen. Volgens mij gaat het om een 88 ci blok. Gaan die dan nog lang mee? En waar moet ik nog meer rekening mee houden met dergelijke kilometerstanden?
 
Die van mij staat (2003 Road King met 1550cc Twin Cam) op 93.000 En ik heb geen tekenen van verval :-). Vorige beurt alleen de standaard zaken. Bij de vorige, mijn Dyna, heb ik bij 50.000 de spanners inderdaad moeten doen.... Maar ja, die gaan dan ook weer 15 jaar mee (met mijn kilometers destijds)
 
Ik heb een FXDX 2003 88TC en ik vind het een prima blok hoor. Schudt en trilt wel maar dat hoort zo, en is trouwens boven de 3000 rpm weg.

Inderdaad de spanners in de gaten houden. De mijne zijn bij aankoop vervangen dus ik maak me niet druk, maar zodra ik er geld voor heb gaan er tandwielaangedreven nokkenassen in.
 
Gebruikte Harleys hebben vaak een hele lage km stand, niet dat ze meteen slecht zijn bij een hogere maar Nederlandse Harleys maken nu eenmaal zelden veel km's. Het zijn veelal mooi weer plezierritjes motoren, als je die dan kan kopen is de prijs doorgaans ook aan de hoge kant. Bij een model met 80.000 op de klok zou ik toch rekening houden met de spanners als dat nog niet gedaan is en daar hangt een prijskaartje aan. Voordeel is dat als je de spanners laat doen, dat je dan gelijk wat meer onderdelen kan vervangen, hetblok ligt dan toch deels open, ik zou gelijk opteren voor een wat vrolijkere nokkenas setup (maar dat ben ik), nadeel is dat je dan meer geld uit gaat geven.
 
Ik heb een FXDX 2003 88TC en ik vind het een prima blok hoor. Schudt en trilt wel maar dat hoort zo, en is trouwens boven de 3000 rpm weg.

Inderdaad de spanners in de gaten houden. De mijne zijn bij aankoop vervangen dus ik maak me niet druk, maar zodra ik er geld voor heb gaan er tandwielaangedreven nokkenassen in.
Moet wel je krukas een beetje recht zijn ( voor de tandwiel aan gedreven nokkenassen)
 
Wat betreft km standen zoals pas te zien was in opgelicht is het simpel om die terug te draaien en dat gebeurt ook veel
Ik geloof niks van een Harley van 20 jaar oud met 35000 km op de teller
 
Zou geen geïmporteerde kopen ( kijk opgelicht van twee weken geleden daar zakt je broek van af )
Harley heeft de gewoonte om als ze een nieuw blok
Op de maakt brengen dat ze er wat kinderziekten in bouwen
Dus niet een Harley kopen met de oudste twincam blokken er in
Ik weet je je budget en mijn kennis van alles na een shovelhead is beperkt
Eerste serie twincams is weinig mis mee, zolang je de ketting en spanners goed bijhoudt, of de boel ombouwt naar tandwiel.
 
Moet wel je krukas een beetje recht zijn ( voor de tandwiel aan gedreven nokkenassen)

Dat lees ik inderdaad overal, dat er eerst gemeten moet worden of de krukas niet teveel slingert voordat je er tandwielaangedreven nokkenassen inzet.

Nou kan ik wel begrijpen dat die tandwielen dat niet leuk vinden maar hoe ontstaat dit, en waarom komt het blijkbaar niet bij iedere TC voor?

Fabricage/nauwkeurigheids issue?

Of worden sommige na verloop van tijd krom?
 
Terug
Bovenaan Onderaan